Gå til innhold
elgen

Primushjelpetråd

Anbefalte innlegg

Fyring på 123r:

Klipp gjerne til en tynn glassfibermatte eller en liten, flatklemt bit med glavaisolasjon og fest denne med messingtråd slik at dette blir liggende oppå bensintanken. Da blir det mindre søl.

Har forøvrig brukt rødsprit til forvarming i alle år. Da brenner det helt rent uten sot. Jeg mener også det er en enklere løsning enn bensinforvarming der vi gjerne må holde den kalde messingtanken med varme hender for å få opp noe fuel til forvarming.

Løsne påfyllingslokk for å unngå undertrykk forkorter forvarmingstiden vesentlig!

Der er forøvrig normalt at Svea'n bare putrer så vidt før den har blitt skikkelig varm. Støtvis gange er også en del av pakka i starten. Årsaken til at denne lille tassen likevel er så rask til å koke opp en liter vann, handler om kort forvarmingtid før primusen fyrer på bensingass. Den nøler litt før den klarer dette, men dette er tross alt bedre enn en Kovea Booster slangeprimus som må forvarme i nesten to minutter til under samme forhold.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det er noen dårlig serie med Omnifuel ute nå. Jeg vet mer om dårlige og upresise bruksanvisninger fra Primus nå om dagen.

Omnifuel trenger mye mer forvarming enn bruksanvisningen anslår! Bruksanvisningen tar heller ikke godt nok høyde for ulikt forvarmerbehov mellom ulike drivstoff.

Bruksanvisningen retter seg mot bensin fyrt i 15 varmegrader høyt til fjells....

Lag en solid glassfiberveke og plasser den i forvarmerskåla. Så fyller du skåla så full du får den med bensin (eller rødsprit!!) og tenn på. Bruk vindskjerm! Det er helt vanlig å forvarme i nesten to minutter før dette brenner blått og rent! Vinterkulde lavere enn 25 minusgrader krever skikkelig kok i godset rundt brennerhodet.

Vi som var støttemannskap for Femundsløpet i år opplevde minus 35 grader natt til fredag. Primus Omnifuel fikk stive slanger og knusktørre pakninger. Vi våget ikke bruke dem. Vi måtte ty til Optimus 111, Primus 210 og Phoebus 625. Da fungerte forresten ikke rødspriten heller. Vi forvarmet med gressklipperbensin for å få fyr i parafinprimusene våre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svingen kommer med interessante opplysninger. Livstruende forbrenninger grunnet feil flaske må være sjelden kost...

Den eneste farlige situasjonen jeg har opplevd i forbindelse med bruk av feil flaske var den gang jeg oppdaget at Trangiaflasker for brennstoff har gjenger som "passer nesten" til primuspumpa... Da ble det lekkasje og tull. Heldivis ikke brann. Likevel er dere advart!

"Liten lekkasje" handler ofte om gamle, tørre og sprukne O-ringer i flaskehalsen. Gjentar gjerne vedlikeholdsbehovet for slangeprimuser. Silikon er viktig. Smør før tur og ta tuba med i sekken. Ved bensinlekkasje kan/bør vi smøre opp ringene.

Med myke og hele gummiringer slipper vi å trekke til så hardt for å få det tett, hvilket forlenger levetiden på gummiringene.

Med utstrakt bruk av gressklipperbensin blir vedlikeholdsbehovet noe større enn ved bruk av parafin. Bensin tørker ut ringene. Parafin er ikke smøremiddel, men fordamper saktere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det så mange kritiske innvendinger at jeg vet ikke om jeg kan kommentere alle:

Avgass; Bensin vs Parafin. Forutsatt at renset bensin benyttes, vil bensinavgassen fremdeles inneholde benzen og inneha et høyere syrenivå enn tilsvarende parafinavgass. Kjemisk sett er også bensinen mer giftig enn parafin selv om det er litt off topic.

Eksotermiske forhold er litt vanskelige greier, men skal prøve å forklare med parallell til bilmotorene. Alle motorer har høyere forbruk av drivstoff i kulde, men forskjellene fra sommerbruk er størst for bensinmotorene. Vi ser også at katalysatorene jobber hardere og slipper ut mer H2S (stanken av råtne egg) om denne er slitt. Diesel slipper ut flere partikler, men kjemisk sammensetning bevares i større grad i kulde. Fritidsparafin for primus er i denne sammenheng nesten et miljøprodukt der partiklene uteblir.

Et grunnleggende prinsipp er at høyere forbruk ved samme effekt er et tegn på ufullstendig forbrenning.

Så var det brennhodene på primus.

Direkte forgassing blander drivstoffgass og luft etter at begge deler er oppvarmet av brennhodet. Forskjellen på et brennhodes evne til å varme opp luft før den treffer drivstoffgassen er svært stor. En gammel Optimus 111 og en Primus Omnifuel skiller nesten 300 grader ved bruk av primusene, (når utetemperaturen er ved frysepunktet).

Bråkebrennere sender parafin ut i brennhuset etter å blitt satt under trykk. Grunnet det oppumpete lufttrykket i tanken, presses parafinen opp i den på forhånd oppvarmede brenneren. Gassen passerer de ytre rørene, trenger inn i brennerkronens kanaler og omdannes til gass. Denne gassen strømmer gjennom brennerens indre rør og ut gjennom dysen hvor den antennes. Dysens plassering under brennerkronen gjør, at flammen vedlikeholder en kontinuerlig produksjon av gass i denne. Prosessen er mye mer stabil og uavhengig av lufttemperatur utenfor.

Primus Omnifuel:

Denne brenneren skille prinsippene for forgassingen av parafinen er mye enklere. Flammen treffer ikke direkte kanalene der parafinen omdannes til gass, men treffer brennerkronen. Den nødvendige varme ledes ned gjennom brennerkronens metallvegger til forgasserøret og brennkammeret, avhengig av brennerkonstruksjon. På grunn av denne oppvarmingen, blir brennerens effekt mindre fordi dysens størrelse må reduseres for at ikke parafinen skal strømme for fort igjennom og derved ikke bli omdannet til gass. Med bensin er ikke dette et praktisk problem fordi bensinen forgasses med mindre varme og dysen kan derfor være større.

En primus fra MSR er også fullstendig prisgitt oppvarming av godset rundt dysen selv om den har forvarmerrør.

Siden siste innlegg er basert på Optimus 111C, kommenteres dette også:

Forgassingen av parafinen skjer i stillebrenneren omtrent på samme måte som på den susende brenneren. Når gassen strømmer ut gjennom dysen trekker den med seg luft og blandes med denne i rommet som er mellom innerhetten og yterhetten. Mengden luft er bestemt av åpningen dvs. avstanden mellom dysen og blanderøret som går opp gjennom brenneren til innsiden av yterhetten.

Den luftblandete gassen trenger ut gjennom hullene i yterhetten hvor den antennes. Fordi gassen er blandet med luft og jevnt fordelt av hullene i yterhetten før den antennes, dempes den susende lyden. Konstruksjonen er meget stabil og tåler kulde uten stor produksjon av CO. Problemet er fare for underburn mellom brennskallene.

Midt i denne litt belærende stilen jeg er inne på nå, må jeg påpeke at avstand mellom kald kjele og brennerhode er kritisk for utvikling av CO. Her er Coleman 442 et eksempel på at en god brenner får problemer med CO ved fyring av større vannkjeler.

Det er helt riktig at Optimus 111 i mange varianter kan fyre bensin. At dette går bra både med parafin og bensin uten dyseskift, handler om brennerhodets utforming.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tren på primusfyring før tur i den temperatur du forventer å få i fjellet. Legg gjerne hele primusstasen med flasker og slanger og alt i fryseren over natta. Dersom gummiringer holder og pumpelæret er mykt, har du redskap i orden. Da er det tiden til forvarming som kan være så ymse. Iskaldt utstyr gir gule flammer lenge og trenger solide mengder med drivstoff i forvarmerskåla. Da skal du vurdere om filten i skåla er tilstrekkelig. Rødsprit gir kontrollerbar og ren forvarming, men vit også at rødspriten er litt uvillig i sprengkulde. Mulig å blande inn litt bensin.

Neste punkt er teltfyring. Med en primus du kjenner, skal dette være en sikker aktivitet. Forvarming utendørs er fint, spesielt om du har primus festet til en (finér)plate.

Ventilering er viktig. Har du telt med skorsteinsventilering er det det beste. Da får du luft inn langs bakken gjennom snøsikrede glipper mellom duk og bakken. Luft ut i hodehøyde der både primuseksos, fuktighet og egne avgasser presses ut av luft på vei inn i teltet. Varm luft stiger også.

Mitt valg i vanlig vintervær er luft inn i vindøyet og luft ut i le for vinden. Ved snødriv, må du lage levegg eller legge pulken over ventileringsåpningen.

Valg av primus liker vi å snakke om her på tråden...

Moderne slangeprimuser har primitive brennhoder for indirekte forbrenning. Dette gir større variasjon i CO utviklingen. Du brenner rent og blått når primusen skal varme teltet, men utvikler avgasser, inkludert farlig CO når du koker maten.

(Bensin gir også større CO-variasjon enn parafin.)

En gammel parafinprimus er mer stabil med tanke på eksotermiske forhold. Brennerhodet forgasser parafinen før kontakt med luft og utvikler nesten den samme sammensetning av avgasser uansett bruk. Det er faktisk den viktigste grunnen til at noen sverger til Optimus 111 bråk o.l. på vintertur. Jeg tenker i alle fall sånn...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og forøvrig;

4-takt miljøbensin soter ikke! Gressklipperbensin fra Statoil/Fellesskjøpet er mitt førstevalg. God erfaring! Kjell Gunnars påstand støttes!

Til opas:

Kjenner ingen som fyrer Primus Omnifuel av nostalgiske grunner. Folk bruker den fordi det er blant de beste slangeprimusene! Nostalgikere fyrer Primus 210 og oppdager ofte funksjonsmessig overlegenhet i tillegg...

Til Runegutt123

Guruen framfor alle her på tråden viser til Borde som lett bensinbrenner. Den primusen finnes nesten ikke... Skjult lenke - logg inn for å se den

La oss heller vise til Svea 123r som faktisk er i ordinært salg (bestillingsvare i alle store sportsbutikker og fra Uniflamesupply.no) Med flaske og pumpe og styr og stell blir små MSR brennere tyngre!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg våger påstanden;

Tandlegen har faktisk lest test av Coleman Featherstove/442 og bruker også formuleringen "midt på treet" hentet direkte fra konklusjonen fra Fjell og Vidde August 2007.

Det er ikke Tandlegens hukommelse det er noe i veien med. Det er heller Øystein Køhn som burde gjort bedre research før han bastant avskrev Coleman som egnet kokeutstyr.

Fjell og Vidde henvender seg som kjent til vanlige fjellturister med lite behov for det mest ekstreme ekspedisjonsutstyret. Likevel ble Kovea Booster +1 testseier selv om dette er en skikkelig "NordPol-koker". Coleman 442 gir helt vanlige gassfyrende turgåere mulighet til å strekke ut kokesesongen til en helårsaktivitet.

Jeg har både Kovea Booster +1 og Coleman 442 og bruker dem til hvert sitt bruksområde. På mine Kovea-turer er det ingen medlemmer i Turistforeninga i mils omkrets...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, Coleman 442 er knallsaker. Bruker den mye! For det første er Uniflamesupply et bånnsolid firma som demonstrerer toppkompetanse - en av helt få her i landet. 442 er også et svært driftsikkert produkt med svært enkel betjening.

I en samling på circa et dusin primuser i aktivt bruk, rangerer jeg personlig 442 svært høyt - øverst sammen med Svea 123r blant alle primuser i aktivt salg i Norge.

Når Coleman visstnok bare klarer seg sånn middels i tester, er det kanskje Fjell og Vidde, August 2007 som Tandlegen viser til. Den testen har tydelige metodiske svakheter. Fjell og Vidde har mistet troverdighet som testarrangør etter hvert. De testet blant annet Exped Polaris i et felt med 3-sesongs, barmarkstelt... Sånt går bare ikke an!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken oppstartsprosedyre du skal bruke?

Jo, du skal ta Runegutt123 sine ord på alvor og følg den!

Det er nyttig å vite at bruksanvisninger laget av Primus har en generalstandard myntet på alle deres primuser, enten det er Omnifuel, gammel Multifuel, Gravity og Express Lander.

Jeg kjøpte nylig en Express Lander fra USA der norsk oversettelse var omlag ordrett hentet fra bruksanvisning for din brenner - Omnifuel.

Engelsk versjon var bedre, men likevel: Dette er useriøst av Primus og en potensiell sikkerhetsfare!

Litt Off Topic, men likevel;

Primus holder også hardnakket på man bare skal bruke orginale flasker til drivstoff. Gjengene på drivstoff-flasker er med unntak av Coleman og Soto helt identiske! Jeg påstår at Primus spekulerer i brukeres frykt for brann og giftig lekkasje. Primus tjener dermed penger på formaninger om å holde seg til orginalvarer, ikke fordi det er funksjonsmessig nødvendig, men fordi usikre kunder ikke tør annet.

I løpet av årene med primus- og lyktfyring mange ganger i uka, vet jeg at ansatte i sportsbutikker har meget varierende kompetanse på Primus og andre brennere for flytende drivstoff. Til og med importleddet med garantiansvar gjør mange feil. (Siste generasjon Optimus Nova avslørte mye...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at Primuskongen og hans råd blir diskutert igjen.

Dette er en sak som har engasjert meg en stund. Opplever meg selv litt todelt i vurderingene.

Jeg er ingen kjemiker og har ingen kompetente kommentarer, hverken til historisk utvikling eller produktenes sammensetning.

Har faktisk fulgt Primuskongens råd ved bruk av trykkbaserte parafinlykter. Jeg bruker Petromax og Vapalux jevnlig. Har fyrt med både Shellsol D60 og stinkende grønn fyringsparafin på begge.

Shellsol D60 er et fabelaktig produkt, men min litt uventede erfaring er svak fungering på Vapalux M1. Ved bruk av dette i utgangspunktet svært rene tungdestillatet, kokser forgasserrøret igjen og jeg har måttet rense lykta ved en par anledninger. Her fungerer den fæle grønnguffa Shell Premium paradoksalt nok bedre med mindre sot og styr.

Ved bruk av Petromaxer (enten det er snakk om edelverk laget av Optimus eller billig drit kjøpt på Clas Ohlson) er det nesten hipp som happ hvilket drivstoff jeg velger.

Støynivået, hvitt lys med fargetemperatur på over 5000 Kelvin og meget høy lysstyrke gjør Petromax til noe jeg helst tar med ut i vinternatta når jeg trenger arbeidslys i ødemarka.

"Grønn guffe" er noen kroner billigere pr. liter og ved bruk utendørs kan man tillate seg lukt og os.

Jeg er en svoren tilhenger av Shellsol D60 på alt annet parafinbasert utstyr. Når det blir kaldt, kollapser tennvæska til tynn graut!! De to siste finnbullvintrene våre her på Østlandet tok et endelig oppgjør med grillgreiene...

D60, enten det er fra Esso eller Shell, beviser at naphtabaserte produkter har livets rett, men altså bare i primuser...!

Vet at innlegget er en liten brannfakkel inn i et svært kompetent primusmiljø. Spent på kommentarene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig morsomt innlegg fra oyvindbl! Å sammenlikne sterk interesse for primuser med en avhengighetslidelse høres temmelig dramatisk ut. Samlemanien må være nærliggende. Og det som verre er...

For meg som jobber med diagnostisering innen psykiatrien (altså på jobb og ikke når jeg fyrer primus i fjelltelt...), kan jeg jo gjøre bildet komplett med å sitere fra ICD - 10 der tilstanden pyromani blir beskrevet, F.63.1:

"Lidelsen kjennestegnes ved gjentatte ildpåsettelser eller forsøk på dette (...) uten noe motiv (...) og ved vedvarende opptatthet av emner knyttet til ild og brann. Det kan også foreligge en unormalt stor interesse for (...) annet som har med brann å gjøre, (...)"

Tro nå for all del ikke at jeg mener primusentusiaster er sykelig opptatt av flamme, ild og brann. Det var ment som en spøk!

Dersom jeg skal svare litt mere seriøst, har oyvindbl et betimelig spørsmål også;

"Finnes det noe sted for avvenning fra slik avhengighet som primuser i alle rare utgaver?"

Stedet er villmarka der du over tid kan bruke primus hardt og systemtisk.

Ville du tatt med øyenstenen din til gokk?? Langt til fjells vil du finne ut hvilke primuser som virkelig er duganes, driftsikre og solide saker som du kan stole på. Du vil fort kvitte deg med rare greier som kan svikte når du trenger dem mest. Primuser i sitat, "alle rare utgaver" vil ikke ha noen hensikt under krevende forhold.

Du vinkler dermed hele interessen fra primusens instrumentelle egenverdi til primusens funksjonsnivå. Primuser som virker best blir de eneste interessante. Peishyllen tømmes for blanke rariteter fordi du ikke ønsker å ta dem med ut i felt.

(Faktisk likner metoden litt på amerikansk kamp mot rusavhengighet der rike alkoholikere utelukkende benytter eksklusive og dyre drikkevarer, men det er en ganske annen historie...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du smører O-ringer og annet gummi i pumpepakninger og overgang til flaskehalser med silikon jevnlig, kan du fyre med renset bensin i stor høyde.

Du vil fort erfare at du ikke trenger pumpe like mye som før for å få arbeidstrykk. Pumper du som du gjør til vanlig ved havoverflaten, vil dette i høyden gi overtrykk og svære, gule stikkflammer. Da må du skru av ved å legge flasken i Off- posisjon. Primusen må kjøles ned før du åpner flasken. Forøvrig gjelder vanlig primusdisiplin.

Parafin kan være et sikrere valg ved fyring i telt slik det også er i lavlandet.

Ønsker forøvrig våre danske venner lykke til i høyder over Himmelbjerget...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det for sent å kommentere Manaslu 96 nå? Tillater meg å gjøre det likevel.

Jeg var en av de første i Norge som kjøpte Manaslu 96 fra Primuskongen. Lyttet til Primuskongens bastante råd om drivstoff og gikk på en skikkelig smell med "grønn guffe". Fikk nøyaktig de samme tetningstendenser som "Jegerjente" opplevde. Etter overgang til Shellsol D60 var alt på plass igjen. Valgte likevel å rense brenneren innvending med forgasserrens og zalovann og rødglødende oppvarming med sjokk-kjøling og alt det derre der som vi drev med i gamle dager. Siden har ikke jeg ikke brukt rensenål engang...

Grønn fyringsparafin fungerer merkelig nok svært bra på Vapalux, en trykkbasert parafinlykt med glødenett (som Petromax)

I løpet av fire aktive år med mye bruk av Manaslu 96 er jeg kjempefornøyd. Manaslu er svært bra og kan forsvare skyhøye priser i Norge. Jeg har ikke noe nostalgisk forhold til primuser og deltar heller ikke på Primussamlertråden. Jeg fyrer gamle parafinprimuser fordi jeg vil ha topp kvalitet på tøffe turer i felt. Optimus 111 bråk og Phoebus 625 er soleklare favoritter for de lengste turene der jeg trenger teltvarming. Svea 123r og Manaslu 96 er med på solotur i barmarksesongen.

Seriøs bruk av slangeprimuser fra både Primus, Optimus og Kovea har vært vellykket, men tradisjonelt utstyr er som sagt enda bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden jeg la inn et innlegg om advarsler mot tennvæske og Shellsol D60 i trykksatte parafinlamper, har jeg fyrt intensivt på tre Petromaxer her hos meg; 1 stykk gammel og veldig god Optimus 930, en to år gammel lampe med orginal Petromax logo jeg mistenker er lisensprodusert i Kina og noe billig drit som likner veldig på Petromax kjøpt på Clas Ohlson under betegnelsen Silverray. (De to sistnevnte fremstår som ganske like..)

I tillegg har jeg fyrt Shell Premium på min kjære Vapalux M1B.

Jeg har med hensikt fyrt videre på D60..., men har fyrt på nyinnkjøpt Shell Premium, den stinkende grønne guffa som hedersmannen Runegutt 123 advarer så sterkt i mot...

Mest interessant ble funnene fra sammenlikningstesten over ca 5 timers bruk;

Lampen med Petromax-logo ble fyrt på Shell Premium. Silverray ble kjørt på D60.

D60 stinker ikke under bruk, men kokser mye fortere i innvendige rør. Shell Premium har lukt som gjør den best utendørs,men lager ikke avleiringer. Shell Premium er direkte uegnet for Rapidtenning. Rødsprit som forvarmingskilde er best ved begge drivstoff.

Igjen viser Vapaluxen seg som "kongen på haugen". Den kan fyre grønn Shell Premium uten stank og sot!

Forøvrig;

Jeg skal slutte å klage på trykklamper fra Clas Ohlson. Den holder vanlig kvalitet på lik linje med dagens "Petromax", men lider under de samme systemsvakheter som lampetypen er blitt kjent for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BEKLAGER MISVISENDE INFORMASJON!

Jeg har i flere innlegg på Fjellforum fortalt om GODE ERFARINGER med Shellsol D60 og tennvæske i bruk på ulike trykkdrevne parafinlamper. Spesielt Shellsol D60 lukter lite under drift. Lyktene har vært stabile og lysutviklingen jevn, men likevel;

Jeg har etter vårens storrengjøring på VapaLux M1B og Petromax 350/500CP oppdaget at det lagres store mengder sot i forgasserrørene.

Jeg vil med dette advare mot det vi ellers har brukt med hell på primusene våre. Jeg erkjenner å ha vært med i jubelkoret for slike produkter! Nå er det slutt! D60 og tennvæske gir kullavleiringer i store mengder brukt i lamper! Her må vi ty til god, gammeldags grønn Shell Premium.

Med stinkende, grønn fyringsparafin skjedde aldri sånt...

Man lærer så lenge man lever...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Primus 210 familien fyrer omtrent 3000 watt max. Da blir det endel gule tunger ytterst i flammebildet og dermed tegn til overload. Normal max ca. 2800 watt.

Effekt er egentlig ikke så interessant. Det viktige er meget kort forvarmingstid der du trenger bare litt rødsprit i forvarmerskåla. Vi regner ofte på antall minutter før du koker en liter vann, ikke sant? Der er de gamle messingprimusene med trykkbasert regulering av effekt veldig kjappe!

Motpolen er kraftkaren Kovea Booster +1. Der er avstanden fra forvarmerskål til forvarmerbøyle så stor at den både blir treg i oppstarten og sårbar for vind. Jeg har en slik og det er vanlig med over 4 minutter forvarming. Når den først er i gang, kan jeg bekrefte reklameskryt med 1,29 min på en halvliter vann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For pakningssett til Høvik Verk 210 er det kanskje Primuskongen som gjelder. Firma lager settene selv til spottpris - under femtilappen. Gled deg til fyring med 210. Da kan du lure litt på om moderne løsninger er et framskritt...

Link til Primuskongens kontaktskjema;

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 111c stående i garasjen. Den er den eneste i en temmelig stor samling primuser som jeg virkelig ikke har blitt klok på. Det er helt åpenbart at jeg eller tidligere eiere har prøvd å fyre opp primusen fra flammen i forvarmerskåla. Det har vært fyr inne i brennehuset og skallene har slått seg. Den er gulle-ren og ellers ser den fin ut. Men, den er nesten ubrukelig til det jeg mener disse primusene er best på - kraftig, men stille fyr innendørs i telt. Nå er gul flamme opphav til sotdannelse på alle kjeler og jeg mistenker den for å lage mye mer lukt enn før. Vi vet jo også at gul flamme betyr ufullstendig forbrenning med all den karbonmonoksyd som hører til. Venner mener jeg like gjerne kunne satt eksosrøret fra en gammel dieselbil rett inn i teltet. Så galt er det kanskje ikke, men de er dessverre inne på noe... Når er 111C "pensjonert og plassert på sykehjemmet" sammen med to slangeprimuser fra MSR som heller ikke var noe særlig...

Skal man ha 111 med stillebrenner er det 111T som gjelder. Den er fin den! Har en sånn, men ender opp med vanlig, gammel bråkebrenner gang på gang likevel. Så lenge ikke dysa skal ettertrekkes inne i brennerhuset, er den mekkevenlig og bombesikker. Hevder også med forbehold at den har den reneste og mest effektive forbrenning av samlige 111 - modeller.

Dersom man kommer over en 111C på bruktmarkedet, kan man nesten regne med at den er blitt utsatt for underburn med dertilhørende skjeve brenneskall. Derfor, ligg unna!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sakset fra opprettet tråd på saken.

Jeg gikk tom for alkylat på lengre ferietur i sommer. Det var langt til nærmeste utsalg for Felleskjøpet. Statoilstasjonen hadde gått tom og de ansatte visste ikke hva jeg spurte om...

Jeg var ganske desperat etter mer bensin til primusen og vurderte vanlig blyfri rett fra pumpa. Skulle riktignok fyre i telt, men var faktisk dristig nok til å tenke tanken...

Plutselig så vi en Jernvarehandel. Der var det Viking gressklippere i mengder. Da tenkte jeg at de kanskje hadde spesialtilpasset drivstoff til disse klipperne også. Joda, de kom med en 5 liters kanne fra en hylle. Den hadde en intens blåfarge, men det var jo lavtkokende nafta med UN 1203 betegnelse. Alt vel, tenkte jeg. Å neida!

Nå er min Kovea Booster potte tett. Har fyrt i over to år og kjørt ca 30 liter alkylat fra Fellesskjøpet gjennom syltynne dysehull. Aldri noe problem, ikke brukt pirkepinnen en eneste gang. Den samme, høye effekten hele tiden.

Kjenner til triks med forgasserrens, sitronsyre og Zalo. Trykksjokk og rødglødevarming. Pirking og skraping. Brukt de fleste metoder jeg kan til vanlige parafinbrennere med bråkebrenner til ingen nytte Fremdeles tett!

Jeg fikk den ikke igang igjen før jeg brukte medfølgende ekstra dyse fra rep.kittet.

Nå er resten Vikingfuelen havnet der den sannsynligvis hører hjemme, i gressklipperen. Noe til primusfyr er det ikke. Jeg er temmelig overbevist om at det er blåfargen som er synderen.

Kjære alle sammen, ligg unna bensin fra Viking!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med primus. Nå begynner en ny verden!

Jeg vil anbefale og fylle flaskene til maks anbefalte nivå. Da blir trykket høyere ved færre pumpeslag. Du vil også få testet ut om O-ringene i overgangene er væsketette. Vær nøye med smøring av gummipakninger.

Øvelse før første tur er morsomt og viktig. Gå ut. Utendørsfyring er sikrere. Forvarmingsbål blir litt mindre dramatisk når du står ute på gårdsplassen. Når du er ute vil du også lære hvor mye forvarming du trenger før ditt drivstoff går over til gassform.

Forskjellen på tjue grader pluss inne på en kjøkkenbenk og minus fem-ti utendørs kan faktisk utgjøre mange minutter med forvarming.

Hvilken type drivstoff? Jeg sverger til parafin i telt. Det er sikrere. Søl antenner ikke på samme måte som bensin og parafinens kokepunkt er så høyt at du har god kontroll over fordampningen. Det er mye mindre giftig om du skulle få det invortes. Det er noe billigere. Krever sotfri rødsprit ved forvarming.

Hvilken parafintype - les rundt på primustrådene. Der får du lest mye om tennvæske, vanlig fyringsparafin og fritidsparafin D60.

Jeg går ikke god for bensin i en slangeprimus, men likevel;

Hvilken bensin om du likevel forsøker det? Statoil/Fellesskjøpets gressklipperbensin - 4takts miljøbensin/alkylat. IKKE blå miljøbensin fra Viking!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å ikke miste spørsmålet til oyvindbl, ville jeg bare nevne at Optimus 80 og Svea 123r er temmelig like brennere. Brennerhodet og dyseåpning er identiske. Dersom 80'n er mer drivstofføkonomisk, handler det først og fremst om den påstått bedre vindskjermen. Skulle de under like forhold bruke ulike mengder drivstoff, blir det også ulik effektutvikling.

Vindskjermer til disse små bensinprimusene er jo et kapittel for seg. Jeg har vært på jakt etter Sigg Tourist til Svea 123r temmelig lenge...

Tilpasset malingspann har vært fattigmannsløsningen jeg har lært å leve med. Vanligvis bruker jeg bare vindskjermen som tilhører selve primusen.

Optimus 80 er en sjelden, svært dyr sak for ihuga samlere. Passer best i pusset tilstand på en peishylle. Svea 123r er i ferd med å bli en klassiker som mange kjenner til og brukes aktivt i friluftsmiljøer. Perfekt på solotur i barmarkssesongen. Geniale greier!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kortversjon forvarming.

Flytende drivstoff må varmes opp for å gå over i gassform. Det er den som brenner. Du har valgt en brenner som ikke har spesielt god forvarmingsskål. Vurder om du kan bruke tennpasta eller hvite briketter. Rødsprit er bra og kan anbefales da bensinen spruter over hele brenneren og drypper ned på underlaget dersom du følger bruksanvisningen. Glem parafin til Gravity MF II! Reklamen er helt på viddene!

Forvarming på stengt dyse i minst to minutter! Pump opp LITT trykk og slipp litt bensin ut mot slutten av forvarmingstiden.

Forøvrig veldig rart at ikke selger forklarte noe om forvarming. Det er ikke mulig å få fyr i primusen uten denne starten. Kjøp renset miljøbensin - alkylat til primusen. Ingen vits med colemanfuel, polarfuel og annen svindyr bensin kjøpt på sportsbutikk. Gressklipperbensin fra Fellesskjøpet er gullfint!

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter det jeg vet, har Optimus 7 en stillebrennende cobrabrenner. (Litt mer Optimus 111C enn 111T) Brenneren er av de mer lunefulle av dette slaget. Vær veldig nøye med å ikke pumpe trykk i primusen før forvarmingen har brent ut. "Underburning" er stor trussel mot brennerhodet og kan slå hele stasen skjev grunnet metall som utvider seg i en varme som ikke skal være der.

Dersom du kjøper primusen, ta et lite kurs i opptenning av primus med stillebrenner. Primuskongen kan på hjemmeside: Skjult lenke - logg inn for å se den

Videre vil jeg anbefale best mulig parafin; - tennvæske eller D60.

Å kjøpe brukt primus kan være litt risikabelt, nettopp fordi du ikke vet hvilken brennstoffkvalitet som tidligere er brukt. Kjedelig å ende opp med en skinnende blank stas som er full av karbonavleiringer innvendig. Dersom primusen er fyrt på lampeolje, har du et problem... Sjokkrensing av en cobrabrenner ved hjelp av høyt trykk og rødglødevarming av hele hodet, er nesten bare å glemme. Da kan du heller kjøpe nytt brennerhode av Primuskongen.

Primuser med slike store tanker er beregnet til stasjonært bruk - dette er kjøkkenprimusen fram for alle siden du kan fyre og snakke samtidig...

De bør testes som ovn i lavvo og andre basecamptelt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter min erfaring, vil du ikke savne pumpe. Du vinner ynkelige 200 watt på å få en mer eksplosiv brenner. Varmen vil lage det trykk du trenger i slike bensinprimuser. Noe av hele poenget med disse geniale primusene er nettopp det å slippe å styre med den pumpa hele tida. Spesielt dersom du gidder å forvarme med rødsprit, blir behov for pumpe enda mindre.

Forøvrig:

Pumpa er løs og plasseres opp på påfyllingshullet. Kan bli borte på tur, vet du... Dersom du insisterer på å kjøpe pumpe, er det sannsynlig at Uniflame Supply er en av få i landet som har noen kjempedyre eksemplarer av sorten. Har sett sånt på hjemmesidene der før, tankevekkende nok trukket fra siden nå.

Mail: vidar@uniflamesupply.no

Mobil: 91 59 33 70

Telefon / telefaks: 32 82 55 49

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke helt hva du mener med å brenne skikkelig. Optimus 8r og søskenbarnet Optimus Svea 123r har bare 1400 watt som toppeffekt. Du kan skvise inn litt ekstra trykk med ekstra pumpe, men effekten blir aldri mer enn ca 1600 watt. Dette kan ikke sammenliknes med høytørkere av typen Optimus 00.

OG FOR ALL DEL: OPTIMUS 8R ER EN BENSINPRIMUS!!!

Så til veken. Normalt skal veken lede bensin til brennhodet i et hårrørprinsipp. Veken svis og forkortes dersom du fyrer tanken tom. Veke er helt nødvendig på Svea 123r, men på 8r ligger brenneren nede i samme plan som tanken. Du kan jo forsåvidt prøve uten veke en gang. Hva som skjer da, vet jeg simpelt hen ikke.

Ny veke lages av piperenser som omspinnes av vanlig, tykk bomullstråd fra garasjen. Veke følger nemlig ikke med i ordinære repkit fra Optimus.

Siden du nå har fått parafin på veken, er det mulig du må skifte veke i alle tilfeller...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.