Gå til innhold
elgen

Primushjelpetråd

Anbefalte innlegg

Både ja og nei.

Det forekommer endel metallspon fra produksjonen som kan legge seg på NRV.

Løsning:

La tanklokket være åpent.

Fyll på med WD40 el. i pumpa

Pump ivei.

Gjenta mange ganger.

Så stenger du tanken, og ser om alt fungerer som det skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, pumpa bør smøres før første gangs bruk. CRC5-56 eller WD40 er fint.

Så lenge du ikke fyller mer enn helt opp, når primusen står i vater er alt ok.

Nei, ingen fare med å snu opp ned.

Er du i tvil om pumpepakninga, så ta ut pumpestemplet og sjekk den.

(Litt krøkkete men du finner bruksanvisning hos coleman)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TrondA, du dokumenterer mine mangeårige påstander:

Slangeprimuser er tvilsomme greier.

Og, det har egentlig ikke vært noe fremskritt i primusverden, snarere tvert imot.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hei!

Har en MSR Whisperlite Internationale som jeg har hatt siden i høst. Har brent den ca 5-6 ganger. Dette er min første primus, så lurer på enkelte ting ang. vedlikehold og dyse.

Hvor ofte bør man rense den såkalte "fuel line", og hvor ofte anbefales det at man ser over primusen, skifter O-ring osv?

Det står også at dyse for White Gas og Unleaded Auto Gas er forhåndsinstalert. Men hva menes med white gas? Jeg bruker 4-takts miljøbensin kjøpt på esso, går dette under white gas og fungerer det evt på denne dysa?

Hvis det er flere ting man burde huske på hadde det vært kult om du sa i fra. Ville vært flott med tips og triks fra erfarne folk :)

Rense fuel Line, en gang pr. skuddår.

Smøre pakninger (alle i pumpa må du også smøre) minst en gang i året, gjerne oftere.

4takts miljøbensin=alkylatbensin=white gas

Unngå blyfri bilbensin. Ikke bra for deg, ikke bra for primusen.

Hold deg til det du fyrer med. Amerikanere fungerer best på white gas.

Hva slags pumpe har du? Det har vært et par direkte farlige.

Den nye røde skal være grei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være veken, men mer sannsynlig er at brennerhodet har slått seg.

Får du prøvd brennerhode på en annen primus?

PS. en bunt bommulshyssing fra Prix, med en liten ståltråd rundt, blir fin veke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og når du mener du kan det, holder du alltid en kjele opp ned over brennern når du åpner regulatoren.

Dermed går ildkula i kjelen.

PS, sjansen for ildkule er større på parafin.

Vesentlig større.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke farlig å forvarme med sprit.

Sprit soter mindre, derfor bruker vi det, men det er vanskeligere å få fyr på i kulda.

Får du ikke fyr, bland inn litt bensin.

Nei, det er ikke farlig å åpne flaska mens det er fyr i spriten.

Åpne brenneren forsiktig inni teltet. la den småputtre før du forsiktig åpner mer.

Den store redselen er primus som blir ildkule (for kald brenner)

Da er man fort fri for tak i teltet.

Når man fyrer i teltet, blir det kaldt med en gang brennern slukker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og problemet her, er kjelestøttenes plassering i forhold til flammen.

Minst co ved koking gir Svea 123R og Coleman 502

Så, uansett hva man har av primus, koking av mat er der man virkelig bør være våken.

Fyrer man for teltvarme, går det meste bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg går ut fra at du snakker om alkylatbensinm også kjent som statoil 4takts miljøbensin på grønn kanne.

Bilbensin er fyfy.

Jeg vet ikke hvor mange ventiler du har i teltet, så hvor mange du skal ha åpen er vanskelig å si.

Du får varme selv med rimelig bra lufting.

Det du skal ha i bakhodet:

Co er den store faren.

Co får du spesielt når du koker mat eller vann (= mer lufting)

Så lenge primusen brenner med blå flamme, er dannelse av Co minimal.

Føler du deg trøtt, hodepine, blir blå under neglene bør varselklokkene ringe.

Har fyrt i telt i mange år. Det går aldeles udmerket.

Stess ned, det er heldigvis få dødsulykker i telt i Norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får gi den til meg, så får den et lykkelig liv. Mangled den i samlinga.

Får du fuel i det hele tatt?

Fremgangsmåte på coleman:

Fjern generator, og sjekk at der kommer fuel. Hvis ikke så må du skru ut den saken som går ned i tanken,

gjøre den rein og sjekke på ny.

Så sjekker du selve forgasseren (der generatoren ender) Det skal komme fuel ut av dysa.

Sjekk at dysa er festet ordentlig

Der skal komme en klar bensinstråle. Hvis ikke, juster spindel etc. om mulig.

Her er sprengskisse:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktige er ikke hva man smører pakningene med, men at de blir smurt.

På gummipakninger har jeg brukt alt fra vaseline til soft soya (det er forøvrig ikke brukanes til noe anna)

Lærpakning har jeg smurt med våpenolje og vita hjertegod (det var det som var tilgjengelig)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen slange inni generatoren. Generatoren er slik du ser den + en rensestreng.

Man repparerer ikke generator, man skifter den.

Du finner dem både på ebay og sikkert uniflamesupply.

Samme generator til 533 442 og 400 (siste modell)

Normal levetid, så lenge du ikke gjør et kjempestunt, er minst 5 år.

(Jeg tar forsiktig i)

Har colemanprimuser fra 1966 som ikke har vært skifta generator på, og som ser rimelig godt brukt ut.

Hvorfor virker det?

Jo, høyt trykk, og et forgassersystem som på gamle V8.

Simpelt og ommentrent idiotsikkert.

Pumper du ikke nok trykk, og det er kaldt, kan du få Navy Seal bål (siden Norske styrker ikke bruker Coleman)

Da stenger man øyeblikkelig og lar det brenne ut.

Så snur man hele greia opp ned for å få ut restbensinen som står i forgasseren.

Firgasseren er under brenneren, der generatoren går inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Og forøvrig;

Til Runegutt123

Guruen framfor alle her på tråden viser til Borde som lett bensinbrenner. Den primusen finnes nesten ikke... Skjult lenke - logg inn for å se den

La oss heller vise til Svea 123r som faktisk er i ordinært salg (bestillingsvare i alle store sportsbutikker og fra Uniflamesupply.no) Med flaske og pumpe og styr og stell blir små MSR brennere tyngre!

:):D:D Takker :D:D:D

Her er flere som absolutt er oppegående i primusverden.

Jeg er ikke flink på slangeprimuser. Har ikke omni eller nova selv.

Selv om Borde er vanskelig å skaffe, så er den aldeles udmerket.

Svea 123R er ikke noe dårlig valg :D

Coleman 442 har da vært på Grønnlandsisen, så det holder for meg.

Har ingen umiddelbare planer om ekspidisjon til Nord- eller Sørpolen.

Polen derimot (Midt Polen :)) må jeg besøke en dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja. Forsøk med mild vold først.

Det kan hende du må ta den ut og bøye den litt.

Ganske vanlig med litt bøy i transport.

Gereratorene er ganske myke.

Har du den først ute, så sjekk at dysa er skrudd helt fast.

Har opplevd løs dyse på et par Coleman både 400 og 502.

Da blir det fort litt stikkflammer, og av og til et lite poff.

Ikke noe farlig, men man skvetter unektelig litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
heisann, må spørre guruene her inne et lite spørsmål ang denne primusen,

jeg ser at det kommer noen små flammer ut av brennerhode, der som generator røret går inn . er dette normalt ? farlig? eller er det bare det at trykket inni brenneren er såpss høyt at det velter ut i åpningen der når du kjører på over halv guffe ? det var byttet generator å rør rett før jeg kjøpte den i sommer

bedre å spørre før jeg begynner å rive i stykker noe som egentlig fungerer

på forhånd takk for info, :)

kan moderatorene hjelpe meg å legge denne i primushjelpetråden som jeg egentlig skulle ha den ? ble en liten leif her 8)

Det høres ut som generatoren ikke er montert helt på plass, eller dysa er løs.

Løsne generatoren litt, og dytt den lengre inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo jeg skjønner at de fleste guruene tenker det :) Men er det fordi det er best eller er det mest for nostalgien og arbeidet rundt bensinbrenneren ?

Flytende fuel er alltid best, og sånn er det bare :P

Fra spøk til revolver: Å fyre gass med en bensinprimus??? Hva sparer man på det?

Ellers ser jeg at en liten gassbrenner er lett. (det er Borde også)

Slik jeg ser det, får man tak i alkylatbensin nesten overalt, og parafin de stedene du ikke får alkylatbensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.