Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Annonse

15 minutter på en liter vann, ja da skjønner jeg din bekymring.

Hvis du bruker bensin eller parafin, og har noenlunde fornuftig vindskjerming, bør koketida ikke overstige 5 minutter med trangiakjelen.

Du har sansynligvis noe møkk et eller anna sted i brennern.

Sansynlige plasser er: Dysa, forvarmingsrør og ev. filter i inntaket.

Sjekk også drivstoffrør på pumpa.

Føler du deg kapabel som mekaniker, så demonter alt, legg i blødt i kokende vann tilsatt en ts citronsyre og 1-2 dråper zalo.

Skyll godt etter en times tid.

Blås rent med trykkluft(bensinstasjonen)

Fortsatt problemer: Spray forgasserrens inn i brennern, og la den ligge med dette i over natten. Etterfyll med forgasserrens ofte,

pakk i plast, så den ikke fordamper.

Etter nattens forgasserrensing, fyr primus med forgasserrensen i.

OBS lukter for j.......

Håper dette løser dine problemer med primusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, må prøve det! Det som egentlig er irriterende er jo at den er såpass ny og nesten ikke brukt! Etter min mening skal det da ikke være nødvendig å ha problemsøking for å finne hva som muligens kan være galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei

Ser det ble nevnt isboks og plastflasker om pakking av primus. Har dere pumpa løst eller fastskrudd i fuel-flaska? Noen andre bra tips når det gjelder pakking av fuel og primus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å rulle drivstofflaskene inn i liggeunderlaget kan være et bra triks. Da beskytter du pumpa, og slipper drivstoffsøl i sekken om uhellet skulle være ute. Jeg har oppbevart primusutstyret i en vanntett pakkpose i sekken, og det fungerte bare sånn halvveis bra da flaska sprang lekk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at jeg prøver ut bra mye rart på tur, med endel forskjellig fuel, går jeg så sandt det er mulig med drivstofflaska innpakka i plastpose, og montert i drikkeflaskelomme utvendig på sekken.

En lekkasje vil dermed ikke gi meg magesjau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått litt berserk på ebay for å finne brenneren i mitt liv (kvinnen i mitt liv har jeg jo allerede). Så nå har det dukket opp litt forkjellig. Men jeg er fortsatt på jakt etter en 111 multifuel brenner .

-MSR expedition av edel årgang (og det var valget mellom av og på med mye varme)

-SVEA 123 (for en lekker sak!!! Også fulgte det med et SIGG tourist sett og to andre kar som den passer ned i :D .)

- Coleman 425 (av første generasjon, men den trenger et nytt tanklokk og en reparasjon av ventilene)

-Coleman 425F (strøken)

Optimus 99, eller rettere sagt en kopi tror jeg :wink: . Det er ingen merker på den bortsett fra at det er stemplet "made in taiwan" under bunnen på den. Den ser helt ut som en Optimus 99 og fungerer perfekt, men det er gummibelagt nøkkelhåndtak og ingen kjennemerker på den. Er det noen her som har en kjennskap til op dette kan være en kopi, og evt hvem som ar produsert den. Kvalitetsmessige forskjelller??

Erfaringer med disse brennerene tas imot med takk, da jeg ikke har tid til å teste ut alle sammen i løpet av høsten (og andres meninger er svært velkommen.)

Hilsen Øyvind en glad gutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

111 skal du se etter på Qxl

Disse er multifuel: 111T 111C 111D 111+ (Novabrenner)

Finn Hjelmerud kan hjelpe deg med 111. Du finner ham på Finn.no med adresse slattum.

Han har alt av 111, og har normalt pinne nystrøkne.

425 har man da et par stykker av. Dobbeltblussere, med en vanvittig kapasitet. Skaff deg stekeplate og stativ, så kan du servere et fotballag.

Svea123 er konge. OBS 123R har rensenål.

Den optimus99 klonen du har kjøpt er av merket Pak. Taivansk billigmerke. Har du fått en som virker, så bruk den. Den har absolutt ingen samlerverdi, og er laget av billig metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rep på Coleman Apex II, med regulator som "henger"

Skru av generator.

Spray regulator med wd 40

Fyll generatorrøret med forgasserrens på spryboks, og pakk i plast.

La den ligge med forgasserrens i i et døgn.

Beveg rensenåla forsiktig

Monter sammen

Fyr opp og la den brenne på full fres 5-10 minutter.

Forhåbentligvis har du løst trøbbelet.

Brennern er forresten meget bra, selv med slange.

Synd slangene er så kaurete å få tak i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydroscand

http://www.hydroscand.no

kan sette på ny slange på de gamle koblingene.

Dette er selvsakt et nisjeprodukt, så det kan hende at de må fortelles at stålomspunnen teflonslange er det de skal bruke.

Det finnes sikkert flere med tilsvarende produkter, Tess, spesialister på bremser osv...

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min klargjøring av rep fant jeg noen reservedeler - blant annet nytt generatorrør og greier - så nå funker den som bare juling!

Fant også ut at et av hovedproblemen med den gamle var at innfestningen mot regulatoren var løsnet/skeiv. Denne er nå lagt til rens, så kanskje den også blir frisk igjen??

Uansett: takk for tipsene!

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.