Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Er nok der problemet ligger. Trenger en A dyse.

Har aldrig sett et struperør så konsentrerer meg først om dysa. Sjekker med katadyn om de har en A dyse på lager.

Du trenger A dyse. Noen 111T fungerer ikke på sprit uten struperør (choke)

Dette er et rør med noen luftehull som skal gå fra dysa og til brennern.

Den jeg har med Adyse trenger ikke dette røret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hakkete og hard regulering regner jeg med at kommer fra det faktum at du har strammet, slik at blypakningen sitter tett på spindelen.

Nå bruker jeg selv blypakning på min 111T, men man kan jo prøve med rørtape og se om det tetter bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt grunnleggende primus-lære: På en primus med trykktank og toppmontert brenner uten veke, hva er det som sørger for at bensinen/parafinen trykkes opp i brenner, når all fornuft (?) tilsier at kun lufta i tanken presses opp?

Og finnes det en måte å se om en primus med toppmontert brenner har en veke, uten å måtte skru av brenner, eller grave frem en sprengskisse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delen som brenneren er skrudd i er ett rør som går ned i bunnen av tanken. Den komprimerte lufta ligger i toppen og trykker drivstoffet ned og ut igjennom røret. Veken kan være synlig igjennom påfyllingshullet men selv om du ikke ser den så kan den jo være der, dermed litt usikkert. En god regel er vell at alle brennere uten trykkpumpe har veke, de er samtidig beregnet på bensin. Tipper mange vekebrennere egentlig virker uten veke også bare man får varmet opp sakene slik at trykket blir bygd opp nok. Er vel rør som går til bunnen på vekebrennerne også. I hvertfall så lenge vi snakker om trykkbrennere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på ikkevekebrennere er korrekt.

Vekebrennere (8R, 123, 71,80,baby enders m.fl)

Veken har dobbeltfunksjon:

1) Sørge for kapilæreffekt, slik at det kommer bensin uten at man må pumpe

2) stabilisere fueltilgangen. Forsøker man vekebrenner uten veke, får man ei kraftig pulsering. en kort periode, deretter slukkes alt.

På vekebrenner, er der intet rør til bunnen av tanken, kun veke. Vekebrenner MÅ HA veken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll med forgasserrens, pakk i plast, la stå et døgn. Varm il rødglødende og kakk ut koksen.

OBS OBS Forgasserrens er svært brennbart.

Jeg forsøkte dette, la brenneren inn i ovnen og ventet til den glødet. Men varmen smeltet bort halve forvarmingskaret, halve båndet rundt toppen samt flesteparten av gjengene. :shock:

Er det noen som har en brenner for Høvik 210 å selge? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter veldig med å få skrudd ut "jet"-skruen på min Draonfly. Den sitter bom fast,er redd for å ødelegge den om je tar i for mye. Den har aldri vært ute før.

Noen tips til hva som er lurt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter veldig med å få skrudd ut "jet"-skruen på min Draonfly. Den sitter bom fast,er redd for å ødelegge den om je tar i for mye. Den har aldri vært ute før.

Noen tips til hva som er lurt her?

Har også hatt samme problem på min Dragonfly, den setter seg noe jævlig! Jeg brukte et stort skrujern for å få løs min, men den ble ødelagt av det og jeg måtte kjøpe ny. Jeg skulle skifte dyse fordi jeg skulle kjøre den på parafin...

Hvis du ikke trenger å løsne den vil jeg råde deg til å la den være. Bruk dysa for bensin og kjør den på renset bensin, så skal det nok mye til for at du blir nødt til å løsne den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for sent å kommentere Manaslu 96 nå? Tillater meg å gjøre det likevel.

Jeg var en av de første i Norge som kjøpte Manaslu 96 fra Primuskongen. Lyttet til Primuskongens bastante råd om drivstoff og gikk på en skikkelig smell med "grønn guffe". Fikk nøyaktig de samme tetningstendenser som "Jegerjente" opplevde. Etter overgang til Shellsol D60 var alt på plass igjen. Valgte likevel å rense brenneren innvending med forgasserrens og zalovann og rødglødende oppvarming med sjokk-kjøling og alt det derre der som vi drev med i gamle dager. Siden har ikke jeg ikke brukt rensenål engang...

Grønn fyringsparafin fungerer merkelig nok svært bra på Vapalux, en trykkbasert parafinlykt med glødenett (som Petromax)

I løpet av fire aktive år med mye bruk av Manaslu 96 er jeg kjempefornøyd. Manaslu er svært bra og kan forsvare skyhøye priser i Norge. Jeg har ikke noe nostalgisk forhold til primuser og deltar heller ikke på Primussamlertråden. Jeg fyrer gamle parafinprimuser fordi jeg vil ha topp kvalitet på tøffe turer i felt. Optimus 111 bråk og Phoebus 625 er soleklare favoritter for de lengste turene der jeg trenger teltvarming. Svea 123r og Manaslu 96 er med på solotur i barmarksesongen.

Seriøs bruk av slangeprimuser fra både Primus, Optimus og Kovea har vært vellykket, men tradisjonelt utstyr er som sagt enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg gikk over til tennvæske (lettest tilgjengelig på min lokale bensinstasjon) er jeg veldig fornøyd med min Manaslu 96. Bruker rensenål en gang før jeg fyrer, og en sjelden gang underveis. Regner med at det går seg til. Primuskongen var så bastant på dette med å bruke grønn guffe at det var vanskelig å få ham til å godta at det nettopp var det jeg fyrte opp med etter at jeg hentet primusen på Posten. Han mente at det kunne være noe galt med brenneren og ville sende meg ny om det ikke ble bedre. Etter prøvefyring av guffa på min gamle No.00, som straks fikk samme problemer som Manaslu, er jeg sikker på at brenneren er i orden. Har ikke fyrt mer enn ca, 0,5 liter med det det grønne på Manaslu, så jeg orker ikke sette i gang med noe renseprosess i denne omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.