Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

En litt artig oppdagelse: Jeg har en Svea 123R. Fungerer glimrende. Men flammen har alltid vært noe asymmetrisk, et lite irritasjonsmoment. For ikke lenge siden fikk jeg tak i en flott og så godt som ubrukt Optimus 8R. Glimrende den også. Men med samme asymmetriske flamme. Etter som begge primusene har samme brenner forsøkte jeg for moro skyld å bytte rundt på brennerhusene. Fra Svea til 8R og motsatt. Mer skulle det ikke til. Nå har begge perfekt flamme. Kjekt! :D

..men det er et helsikes kommers hver gang jeg skal på ryggsekktur: For hvem av dem skal jeg ha med. Liker dem like godt begge to, hehe. Kanskje 8R ørlite bedre fordi den har bedre spritskål. Rødsprit er flott å forvarme med. Bensin fordamper så fort at jeg aldri klarer å tenne på uten at det kommer et "poff" fra bensindampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Etter som begge primusene har samme brenner forsøkte jeg for moro skyld å bytte rundt på brennerhusene. Fra Svea til 8R og motsatt. Mer skulle det ikke til. Nå har begge perfekt flamme. Kjekt! :wink:

Snodig, men knall at det vart bra da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig, men knall at det vart bra da :wink:

Sikkert fordi det er ørlite forskell på gjenger, brennerhus eller flammespreder. Og så passet det ved en tilfeldighet da jeg byttet dem om. Men det kan altså være lurt å forsøke dersom man har et lignende problem. Leste forresten et sted at man kunne forsøke å skru brennerhuset litt løs på gjengene for å se om det blir bedre når flammespreder kommer litt lenger fra dysa. Fungerer dette kan man forsøke å bende forsiktig på flammesprederen slik at du løfter den tilsvarende det du har løsnet brennerhuset. Så er det bare å skru brennerhuset fast igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

primus.jpg

Jeg har en triangia primus, jeg har aldri renset den og regner med det er derfor den brenner ujevnt og soter noe så inni granskauen! Så, dette er sikkert et dumt spørsmål men kan jeg putte den i oppvaskmaskin :wink:. Tenkte ta den fra hverandre å vaske den med sprit, evt etterpå.

Og hva slags drivstoff kan en bruke? Denne fuelen er sabla dyr! Jeg har en dyse for olje, kan man bruke lampeolje, diesel o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet denne i en annen feil tråd, så jeg poster den igjen her :wink:

Litt oppussingsråd av en Optimus 111 ønskes

111c.JPG

Hei.

Jeg har en ca 10 år gammel primus som, slik som den du ser på bildet. Det er vel denne som kalles Optimus 111 hvis jeg ikke tar helt feil.

Jeg har aldri veldlikeholdt den, og jeg har bare brukt den til parafin/lampeolje. Ikke veldig mye brukt. Bare noen få ganger per år.

Jeg renser vanligvis dysen med å vri håndtaket helt til +, og så tilbake igjen. Ellers ikke noe vedlikehold.

I helgen hadde jeg den med på tur og jeg merket følgende:

1. Den brenner med litt gul flamme til tider.

2. Med litt høyt pumpetrykk kommer det tidvis litt ulyd, og det kan se ut som det kommer litt flamme ut under selve brenneren.

3. Det lekker littegrann parafin fra tanklokket og fra pumpen under transport.

Det jeg søker råd om er:

A: Hva bør jeg gjøre med denne for å få den i tipp topp stand igjen, og hva trenger jeg av materiell. (tenker da på hvilken oljer, smørning, gjengetape osv..?)

B: Pumpen har jeg aldri smurt før. Hvordan gjøres dette best, og med hvilken olje? Jeg har ett silikonfett som heter christolube (klikk her). Fungerer denne, eller har man bedre egnede saker?

C: Hvor mye trykk bør man egentlig pumpe inn før man bruker den?. Er det ganske mye, eller ganske lite som er tingen? Tenkte kanskje at det var jeg som pumpet for høyt trykk da det komm litt ulyd og så ut som det kom litt flamme under brenneren. Jeg bruker vel 20-40 pump sånn ca tipper jeg.

D: Bør tanken vaskes etter alle disse årene? Hvordan gjør jeg isåfall det?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20-40 pump er ikke noe problem og høres helt riktig ut. Det er også en ventil på tanken som slipper ut trykk om det blir for mye. Om det begynner å brenne under brennerskallet så blir det ulyd. Så hva er grunnen til at det skjer. Det kan være lekkasje rundt dysa. Prøv å skru til. Det kan være "underburn" du opplever. Jeg veit ikke helt hvorfor dette skjer men løsningen er nytt inner og ytter brennerskall. I værste fall er det blitt hull på selve brenneren ett sted. Det kan kanskje slagloddes eller du må ha ny brenner.

Hør med Uniflame Supply for eksempel

Pakning til lokket finner du kanskje hos nærmeste rørlegger eller så har uniflame det også.

Pumpa. Har du o-ring pumpe eller lærpakning? Om o-ring så anbefales skifte til lærpakning. Smøres med for eksempel vanlig motorolje eller symaskinolje om du er fin på det. Oring bør kanskje byttes. Men smør med samme lurium. Kan sikkert bruke den silikonsaken din også. Spray gjerne en dusj med crc inn i pumpehullet for å smøre returventilen også.

Ta gjerne ett bilde av selve brenneren uten deksler også. Lurer på om det er den som er laget i en klump eller den som har flere stigerør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

primus.jpg

Jeg har en triangia primus, jeg har aldri renset den og regner med det er derfor den brenner ujevnt og soter noe så inni granskauen! Så, dette er sikkert et dumt spørsmål men kan jeg putte den i oppvaskmaskin :wink:. Tenkte ta den fra hverandre å vaske den med sprit, evt etterpå.

Og hva slags drivstoff kan en bruke? Denne fuelen er sabla dyr! Jeg har en dyse for olje, kan man bruke lampeolje, diesel o.l.?

Hvilket drivstoff har du brukt tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bruke vanlig pumpeparafin. Det er det billigste. ca 10kr litern. (minste dysa) Eventuelt fritidsparafin eller lignende. D60 er det også noe som heter som er bra saker. Tennveske pleier også å fungere veldig fint for de fleste. Parafin lukter litt mer og soter litt mer enn bensin og trenger lenger forvarmingstid.

Ellers får du 4takt miljøbensin (mellomste dysa) på felleskjøpet og sikkert de fleste steder de selger gressklippere eller andre hageredskaper samt statoil pleier å ha. (pass på å ikke få 2takt som er tilsatt olje) Litt billigere enn litersflaskene på xxl i hvertfall, og er samme stoff. Ulempen med bensin er jo at om man skulle søle og få antent det så skjer ting raskt. Fordelen i forhold til å søle er at det blir fort borte igjen der parafin aldri blir borte.

Du kan jo også kremt host propan(største dysa) nei forresten, sier ikke mer jeg :wink:

For å unngå soting med parafinprodukter i forvarmingsfasen kan det være lurt å bruke rødsprit til selve forvarmingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk 4 takts miljøbensin (alkylatbensin) i stedet, den er omtrent like ren og mye billigere.

Angående rens/vask av brenneren kan du prøve primusvaskevannet til runegutt, oppskrift står i denne tråden.

Har du brukt rensenålen på dysa, kanskje det hjelper også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20-40 pump er ikke noe problem og høres helt riktig ut. Det er også en ventil på tanken som slipper ut trykk om det blir for mye. Om det begynner å brenne under brennerskallet så blir det ulyd. Så hva er grunnen til at det skjer. Det kan være lekkasje rundt dysa. Prøv å skru til. Det kan være "underburn" du opplever. Jeg veit ikke helt hvorfor dette skjer men løsningen er nytt inner og ytter brennerskall. I værste fall er det blitt hull på selve brenneren ett sted. Det kan kanskje slagloddes eller du må ha ny brenner.

Hør med Uniflame Supply for eksempel

Pakning til lokket finner du kanskje hos nærmeste rørlegger eller så har uniflame det også.

Pumpa. Har du o-ring pumpe eller lærpakning? Om o-ring så anbefales skifte til lærpakning. Smøres med for eksempel vanlig motorolje eller symaskinolje om du er fin på det. Oring bør kanskje byttes. Men smør med samme lurium. Kan sikkert bruke den silikonsaken din også. Spray gjerne en dusj med crc inn i pumpehullet for å smøre returventilen også.

Ta gjerne ett bilde av selve brenneren uten deksler også. Lurer på om det er den som er laget i en klump eller den som har flere stigerør.

Hei :D

Tusen takk for svaret ditt.

Med nærmere ettertanke er brenneren min 15 år gammel forresten.

Jeg tok å demonterte brenneren litt nettopp, og vasket den med zalo, kost og stålull.

Jeg tok av det øverste "dekselet" på toppen av brenneren, altså den "koppen" med masse små hull på, og under den lå en mindre "kopp" med noen store hull i. Disse to ser du på bildet.

Her var det masse gammel skitt og askeflak. Det samme var det på på undersiden av brenneren mellom brenneren og forvarmingsskålen med veken i.

Jeg skal prøve brenneren i morgen, siden veken er våt av vann fra rengjøringen i dag.

Jeg har lærpakning på pumpen.

Pakningen til tanklokket ser ut som den kan ha blitt komprimert, siden jeg har hatt for vane å stramme lokket voldsomt hardt. Så pakning skal jeg vel klare å få tak i hos en av de du nevner :)

1. Hva er inner og ytter brennskall, hvor finner jeg det og hvordan ser dette ut?

2. Dysen. Hvordan tar jeg denne ut og rengjør den skikkelig? Er det en god idè?

3. Tanken. Er det slik at den må tømmes og vaskes renses på en eller annen måte en gang i blandt? Eller er ikke det nødvendig med mindre man har fått ulumskheter nedi den?

4. Hvis det lekker littegrann rundt pumpen under transport. Er det da pumpelæret, eller er det returventilen?

5. Returventilen. Finnes det noen måte å ta denne ut på for å undersøke om den er i orden, og er den grei å sette inn igjen?

6. Pumpelæret. Ser det bra ut? Er det i orden? Pumpen glir bra, og "tar" greit.

post-8458-133474769778_thumb.jpg

post-8458-133474769799_thumb.jpg

post-8458-133474769817_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bruke vanlig pumpeparafin. Det er det billigste. ca 10kr litern. (minste dysa) Eventuelt fritidsparafin eller lignende. D60 er det også noe som heter som er bra saker. Tennveske pleier også å fungere veldig fint for de fleste. Parafin lukter litt mer og soter litt mer enn bensin og trenger lenger forvarmingstid.

Ellers får du 4takt miljøbensin (mellomste dysa) på felleskjøpet og sikkert de fleste steder de selger gressklippere eller andre hageredskaper samt statoil pleier å ha. (pass på å ikke få 2takt som er tilsatt olje) Litt billigere enn litersflaskene på xxl i hvertfall, og er samme stoff. Ulempen med bensin er jo at om man skulle søle og få antent det så skjer ting raskt. Fordelen i forhold til å søle er at det blir fort borte igjen der parafin aldri blir borte.

Du kan jo også kremt host propan(største dysa) nei forresten, sier ikke mer jeg :D

For å unngå soting med parafinprodukter i forvarmingsfasen kan det være lurt å bruke rødsprit til selve forvarmingen.

Takk for svar, det er kun 2 dyser. .32mm gas/petrol .28 kerosin så det er greit.

Er det mulig å bruke rødsprit i si en nødsituasjon?

Propan er greit om sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok tenkte omnifuel innsatsen med en gang men det er vel ikke den. Men samme sak for drivstoffet

Ikke fyr den på sprit. Det bør du heller helle på trangia spritbrenneren, der fungerer det kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

primus.jpg

Jeg har en triangia primus, jeg har aldri renset den og regner med det er derfor den brenner ujevnt og soter noe så inni granskauen! Så, dette er sikkert et dumt spørsmål men kan jeg putte den i oppvaskmaskin :D. Tenkte ta den fra hverandre å vaske den med sprit, evt etterpå.

NEI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet denne i en annen feil tråd, så jeg poster den igjen her :D

Litt oppussingsråd av en Optimus 111 ønskes

111c.JPG

Hei.

Jeg har en ca 10 år gammel primus som, slik som den du ser på bildet. Det er vel denne som kalles Optimus 111 hvis jeg ikke tar helt feil.

Jeg har aldri veldlikeholdt den, og jeg har bare brukt den til parafin/lampeolje. Ikke veldig mye brukt. Bare noen få ganger per år.

Jeg renser vanligvis dysen med å vri håndtaket helt til +, og så tilbake igjen. Ellers ikke noe vedlikehold.

I helgen hadde jeg den med på tur og jeg merket følgende:

1. Den brenner med litt gul flamme til tider.

2. Med litt høyt pumpetrykk kommer det tidvis litt ulyd, og det kan se ut som det kommer litt flamme ut under selve brenneren.

3. Det lekker littegrann parafin fra tanklokket og fra pumpen under transport.

Det jeg søker råd om er:

A: Hva bør jeg gjøre med denne for å få den i tipp topp stand igjen, og hva trenger jeg av materiell. (tenker da på hvilken oljer, smørning, gjengetape osv..?)

B: Pumpen har jeg aldri smurt før. Hvordan gjøres dette best, og med hvilken olje? Jeg har ett silikonfett som heter christolube (klikk her). Fungerer denne, eller har man bedre egnede saker?

C: Hvor mye trykk bør man egentlig pumpe inn før man bruker den?. Er det ganske mye, eller ganske lite som er tingen? Tenkte kanskje at det var jeg som pumpet for høyt trykk da det komm litt ulyd og så ut som det kom litt flamme under brenneren. Jeg bruker vel 20-40 pump sånn ca tipper jeg.

D: Bør tanken vaskes etter alle disse årene? Hvordan gjør jeg isåfall det?

Takker for svar :)

Optimus 111C

1) Du kan være nødt å bytte brennerskall (den med 1000 hull og den innafor)

2) Underburn. Dette tar livet av brennerskallene. Sjekk for lekkasje rundt dysa (stram den litt)

3) Nu tanklokkpakning/snu den du har, Pumpe med olje i= returventilen må demonteres, rengjøres og pakninga snues og ev. skiftes.

A Vask i ren sprit

Smør pumpa med fett. Alt fett er bra fett. Har du lær pumpepakning er vanlig motorolje tingen.

B se A

C Passe :) Noen av disse er ikke glad i superhøy trykk. Trod det står 10-20 pump i bruksanvisninga.

D: Skyll den med sprit.

Tøm tanken og skyll med sprt etter tur, og la tanklokken være åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg også for svar :)

Hvis du ser på side 52 i tråden har jeg ett par andre oppfølgingsspørsmål, og bilder, i ett inlegg litt lengre nede på den siden :P

1. Det jeg fremdeles lurer litt på er hvordan man renser/vasker dysen best mulig? Må man ta den ut for å vaske den (i sprit?)? Hvordan tar man den ut uten å ødelegge noe :)

2. Returventilen. Er dette noe man tar ut for å sjekke tilstanden på? Hvordan gjøres det?

3. Du sier vaske i ren sprit. Fungerer rødsprit?

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du tar ut dysa slik: Ta av yttre brennerskall (det med 1000 hull) stikk regulatornøkkelen ned i sentrum av brenneren, vri mot solen.

PS, jeg har aldri vaska ei dyse. Rensenåla gjør grei nok jobb. Anbefaling, la dysa stå i fred.

2. Returventilen. Er dette noe man tar ut for å sjekke tilstanden på? Hvordan gjøres det?

Ta ut pumpa. Stikk regulatornækkelen nedi, vri motsols. Du f¨r nu ut hele ventilen.

3. Du sier vaske i ren sprit. Fungerer rødsprit?

Ja, eller kondensfjerner. Man tager hva man haver ;)

OBS Ikke bruk god drikkesprit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du tar ut dysa slik: Ta av yttre brennerskall (det med 1000 hull) stikk regulatornøkkelen ned i sentrum av brenneren, vri mot solen.

PS, jeg har aldri vaska ei dyse. Rensenåla gjør grei nok jobb. Anbefaling, la dysa stå i fred.

2. Returventilen. Er dette noe man tar ut for å sjekke tilstanden på? Hvordan gjøres det?

Ta ut pumpa. Stikk regulatornækkelen nedi, vri motsols. Du f¨r nu ut hele ventilen.

3. Du sier vaske i ren sprit. Fungerer rødsprit?

Ja, eller kondensfjerner. Man tager hva man haver ;)

OBS Ikke bruk god drikkesprit.

Takk igjen for svar ;)

God drikkesprit kan man da ikke kaste vekk :)

Jeg lar dysa være i fred ja. Jeg har snudd pakningen på tanklokket, da holdt trykket seg fint. Men den er nok gåen, så jeg skal få bestilt en ny en.

Tok ett par bilder. Den brenner på maks effekt, med fritidsparafin fra bensinstasjonen og en dyse merket med M.

1. Ser dette bra ut for en optimus 111C med stillebrenner? Brenner den fint med det drivstoffet, eller er det litt gult?

2. Hvilket drivstoff kan denne gå på med denne "M" dysen?

3. Jeg har en dyse for Rødsprit også. Er dette kanskje bedre å bruke?

4. Hvilket brennstoff er best på denne primusen?

post-8458-133474769848_thumb.jpg

post-8458-133474769864_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er litt gul ja, men det er typisk for 111C.

M=multifuel. Dette betyr bensin eller parafin.

111C brenner normalt bensin best. Det er store individuelle forskjeller.

Har brennern hatt "underburn" kan du vedde på at den brenner bedre hvis du skifter ytre og indre brennerskall.

Du kan prøve Alkodysa. Jeg har brukt den litt på en 111T.

Det fungerer fint.

OBS, alkohol får opp forbruket til det dobbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er litt gul ja, men det er typisk for 111C.

M=multifuel. Dette betyr bensin eller parafin.

111C brenner normalt bensin best. Det er store individuelle forskjeller.

Har brennern hatt "underburn" kan du vedde på at den brenner bedre hvis du skifter ytre og indre brennerskall.

Du kan prøve Alkodysa. Jeg har brukt den litt på en 111T.

Det fungerer fint.

OBS, alkohol får opp forbruket til det dobbelte.

Følger nesten jeg blir litt bitt av primusbasillen :P

Men, dobbelt forbruk?!? Ja, da blir det ikke alkohol dyse ihvertfall ;) Jeg har bedre ting å gjøre enn å drasse rundt på brensel.

Men betyr det egentlig noe om den brenner litt gult? Hva vil det egentlig si? Får man mindre effekt, mer farlige avgasser i teltet eller bare litt mer sot på panna?

Jeg ser selvfølgelig det estetiske med å få en fin og ren flamme da, uten tvil ;)

Bensin? Jeg var ikke klar over at denne kunne gå på bensin :) Hvordan er forbruket/effekten i forhold til parafin da? Og hvilken bensin anbefales? Blyfri 95?

Og om man skal bruke den til å varme opp teltet, er det like trygt som med parafin?

Jeg kjenner jo til ekslosjonsfaren med bensin. Parafin er jo ganske trygt i den forstand, men litt mer "grisete" ved søl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gul flamme= ufullstendig forbrenning= hvis du fyrer i telt, så puster du i ymse hydrokarboner.

Hvor usundt dette er vet jeg ikke.

Bensin : Bruk statoils 4takts miljøbensin på grønn kanne..

OBS, ingen god ide å fyre med bensin hvis du har smålekkasjer.

Men, er primusen i bra stand er det lettvint. Mindre forvarming, og renere forbrenning.

Forbruk likt parafin.

Alternativ til parafin er Parafinbasert tennveske. Dette fungerer aldeles bra.

Brenner reint.

Fritidsparafin D60 er også bra parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

kjøpte 1 liter med 4 takt besin (miljø bensin) og skulle prøve og forvarme den pumpa 20 ganger og skrudde så opp ventilen slik att jeg forventet att det ville komme en stabil og fin "strøm" med bensin,men det kom bare små stråler opp,dvs når jeg har den på minimum kommer det ca et lite "sprut" på par cm opp hvert 5 sec,starta så og brenne med den og fant fort ut att det her går ikke og bruke i telt da hvis man skrur opp styrke kommer det bensin rundt forbi,så det virker som jeg har en lekasje en plass? jeg vil tro det er derfor jeg ikke fikk fyr med gass eller pga da blir det blanding av gass og "luft" som gjør att den ikke vil brenne.bruker 37 disa nå.

Finner ikke igjen kviteringen på att jeg kjøpte den (fant igjen sykkel hengeren som jeg kjøpte samtidig) men kan vel ikke koste alverdens og ha på verksted?

Hei!

vet ikke helt om jeg tør og si det her men viser seg att jeg ikke hadde tatt på den "trekanten" opp på selve primusen,siden jeg tenkte og bare tenne opp og ikke koke noe tenkte jeg att jeg ikke trengte den,satt den på og da var alt ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.