Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Annonse

Ble det gjort endringer på Optimus No 1 i perioden den ble produsert? På enkelte bilder vises en lufteskrue på påfyllings-cap`en, men på en urgammel sprengskisse jeg har sett, så var ikke lufteskruen inntegnet.

Optimus No 1 og 5, er de lik, bare med brennerhodet (bråkebrenner og stillebrenner) som eneste forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det gjort endringer på Optimus No 1 i perioden den ble produsert? På enkelte bilder vises en lufteskrue på påfyllings-cap`en, men på en urgammel sprengskisse jeg har sett, så var ikke lufteskruen inntegnet.

Optimus No 1 og 5, er de lik, bare med brennerhodet (bråkebrenner og stillebrenner) som eneste forskjell?

Ja.

Ellers finner du en årsmerkingsliste på spiritbrner.

Jeg samler IKKE Primus, selv om jeg har noen få.

Jeg samler Nato, Warsawapakten og Norsk.

Men, så er det jo et og anna pent som man bare må ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg må få gratulere dere med å ha skaffet meg litt arbeid og hodeplunder :D

Fikk 4 brennere i posten idag, så nå begynner arbeidet med å skaffe oversikt over hva som evt mangler, og hva som må byttes. Har mest lyst å fyre opp alt med èn gang, men da smeller det garantert, for her er det litt å gjøre, ihvertfall på de to eldste :)

post-3785-13347476814_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier ikke poff engang.

Starter med begge 111:

Steng regulatoren, pump trykk. Hør at det ikke lekker fra tanklokk.

Kjenn at ikke pumpa siger utover.

Høvik (den sammenleggbare)

Hold fingern over hullet der du kan sette på brennern. Pump noen pump, så finner du fort ut om tanklokket er tett.

Lekker det, snu pakninga.

Så pusler du den sammen, med bråkebrennern.

Korrekt brenner er bråkebrennern med spritskål

Du har i tillegg en bråkebrennertopp til en stor primus der, og en topp til en radius.

Gjem dem, eller selg dem, eller bytt dem vekk på spiritburner.

Optimus/Primus type stor:

Her ser det ut som du må starte med lodding av føtter og tank.

Lodd fra hverandre, gjør reint, lodd sammen. Du finner fine loddeanvisninger på spiritburner.

De tre første:

Skyll tankene med parafin eller sprit.

Tank opp og testfyr.

Jeg forventer bilder av tre primuser med fyr på, nu i kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige (første) eier er desverre død, fikk beskjed om at den var lite brukt, og at den var kommet i huset etter krigen :) mer presis datering er vanskelig. Som du ser er røret med ventilen slagloddet til tanken, og brenneren skrudd oppå ventilen. Siden forrige eier hadde en del kontakter i Bergen så kan det være en tidlig utgave, eller prototype. (Han var fotograf)

Jeg tror vi godt kan døpe den til Fuhrmeister no kvart på åtte (1/4-8 ) :)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg må få gratulere dere med å ha skaffet meg litt arbeid og hodeplunder :)

Fikk 4 brennere i posten idag, så nå begynner arbeidet med å skaffe oversikt over hva som evt mangler, og hva som må byttes. Har mest lyst å fyre opp alt med èn gang, men da smeller det garantert, for her er det litt å gjøre, ihvertfall på de to eldste :)

Snasen samling :) De 111'ene så jo pene ut, spesielt den 111T!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige (første) eier er desverre død, fikk beskjed om at den var lite brukt, og at den var kommet i huset etter krigen :) mer presis datering er vanskelig. Som du ser er røret med ventilen slagloddet til tanken, og brenneren skrudd oppå ventilen. Siden forrige eier hadde en del kontakter i Bergen så kan det være en tidlig utgave, eller prototype. (Han var fotograf)

Jeg tror vi got kan døpe den til Fuhrmeister no kvart på åtte (1/4-8 ) :)

dsk

Støtter Fuhrmeister kvart på åtte :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir dessverre bare bilde av 111T. I dag ihvertfall :)

111 med bråkebrenner trenger ny o-pakning, får se hva jeg finner i morgen. Kunne testa den med lær-pumpa til 111T men siden jeg ikke hadde en liten trakt for hånden, så holdt det å grise med èn tank-påfylling.

Optimus 1 trenger litt mer TLC før den er klar, blandt annet litt lodding, og et par lærpakninger, men ellers ser den grei ut. Har ikke fått av brenneren, men når CRC har fått gjort sitt så ordner sikkert det seg.

Høvik 41 ble litt mer hodebry pga dårlige gjenger i tanken, der brenneren skal på, men er straks ferdig der. Trenger nytt lær til pumpa den å. Brenneren var igjenkoksa, og står badet i forgasser-rens. Hvis pumpelæret virker sånn noenlunde ihvertfall, så får jeg kanskje fyrt den opp i morgen. (stusser forresten litt på hvilken brenner den skal ha, for den uten spritskål var merket med Høvik, og den med, var merket med Primus).

111T ble dermed den eneste som fikk "fyrt seg", men den trenger nok også litt stell. Regulatoren var ikke helt fin å justere med, i tillegg til at det kom en stikkflamme ut der, hvis jeg fyrte opp mot maks. Skal etterstramme litt i morgen å se om det hjelper, hvis ikke plukker jeg reguleringen fra hverandre og sjekker grafitt-pakningen.

Ang Fuhrmeister 8, så er det altså kun rensenåla som er forskjellen? Har svinlyst på en sånn, og hvis neste lønning ikke blir like møllspist pga regninger, så kanskje Finn H er snill og separerer seg med en :)

post-3785-133474768268_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.