Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Annonse
Heisann

Jeg har en ny Omnifuel.

Men jeg har et lite problem. Når jeg skal skru av slangen ifra flasken skrur man jo på det svarte "hjulet" på pumpen. Da renner det alltid bensin ut der, og dynker fingrene mine i bensin.

Hvordan unngår jeg dette? Har forsøkt å skru sakte/fort, men samme resultat uansett..

Samme når jeg skal ha av pumpen fra flasken, det er alltid trykk i flasken, så det "spruter" ut mellom pumpelokk og flaske så det renner nedover flasken..

Noen tips?

Slukk brenneren med å snu flasken så den ligger på den andre siden. Da kommer det ikke ny bensin inn i slangen og brenneren slukker snart. Om du har god tid kan den bare ligge sånn til alt trykker er borte før du skrur igjen kranene både på flaske og brenner. Så er det bare å demontere uten søl. Ang god tid så tar det ikke noe særlig lengre tid enn brenneren bruker på å bli kald uansett. Er du bevist på drivstoffforbruk så snur du flasken akkurat passe lenge før du er ferdig med å lage mat/koke vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nylig en brukt 111 som som kassa så litt sliten ut på, så jeg tok noe svart spraylakk jeg hadde og lakka kassen. Etter å ha fyrt så jeg at lakken hadde smelta i kassen, under brenneren, så lakkeringen min funket ikke...

Så derfor skal jeg prøve å lakke den på nytt, noen som vet hvilken lakk jeg skal benytte?

Vil det funke med hammerslaglakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den varmebestandige lakken til biltema er noe ordentlig herk. Jeg har brukt den på min 111T og den tåler varme ja, men den sverter av på alt rundt som om den ikke er tørr. Løsningen ble å bruke den varmebestandige lakken inni kassa, imens utenpå har jeg brukt vanlig lakk med grunning.

Den vanlige lakken jeg brukte er av typen biltema, grunningen er av noe annet ymse.

Er ikke helt sikker på om den har blitt påvirket av varmen, har brukt dobbeltsidig tape og fastmontert en korkplate under kassa.:D

Nå er ikke jeg noen spesialist på den varmebestandige biltemalakken, men tror den kan "herdes" på 400 grader muligens for å få den ordentlig tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den varmebestandige lakken til biltema er noe ordentlig herk. Jeg har brukt den på min 111T og den tåler varme ja, men den sverter av på alt rundt som om den ikke er tørr. Løsningen ble å bruke den varmebestandige lakken inni kassa, imens utenpå har jeg brukt vanlig lakk med grunning.

Den vanlige lakken jeg brukte er av typen biltema, grunningen er av noe annet ymse.

Er ikke helt sikker på om den har blitt påvirket av varmen, har brukt dobbeltsidig tape og fastmontert en korkplate under kassa.;)

Nå er ikke jeg noen spesialist på den varmebestandige biltemalakken, men tror den kan "herdes" på 400 grader muligens for å få den ordentlig tørr.

Ja, den må varmes skikkelig for å herde! Husk at originalt har de brukt vanelig hammerslagslakk ala Hammerite. (Den trenger laaaaang tørketid!)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Oppdaget idag at pumpa til Omnifuelen har tatt kvelden, etter et langt og lykkeligt liv.

Derfor lure eg på om noen har testet coleman sine slange primuser. (har Feather™ Stove).

http://www.coleman.eu/Benelux/p-23130-fyrestorm174-titanium.aspx

Gruble litt om det blir ny omnifuel eller colman.

Coleman lage jo utruligt rolige primuser, og ganske bra kvalitet. Har ikkje hatt problem med Feather ennå:-)

Tips mottas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny pumpe fra kina koster vel ca 150,- hvis du kan bruke denne:

http://cgi.ebay.com/Spare-pump-TK800-stove-x1-/120713432726?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c1b14ce96

Forøvrig er det flere her på forumet med stoooor erfaring fra coleman.

Jeg har dårlig erfaring med colemans brennere som ikke er laget i USA eller Canada. Apex II derimot er hel fantastisk, og den er fortsatt tilgjengelig på ebay. En del av disse er kjørt på dårlig bensin, så kjøper du en brukt så kan nytt generatorrør være lurt. Slangen kan du bytte selv, metallomspunnen bensinslange fra biltema går utmerket.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite primustips.

Var nylig på tur med barna og når vi raster må vi enten fyre bål eller primus.

Vi var over tregrensa så det ble primus.

gassbeholdningen var dårlig så det ble parafin.

Omnifuelen ble hentet frem, pumpet opp og så ble krana åpnet for å slippe ut litt parafin til opptenning.

En fin høy stråle med parafin traff meg i ansiktet like ved venstra øye.

Hva faen var dette? :evil:

Ja, det vet vel de fleste.

Toppen på brenneren, altså det lille krysset som skal sitte på toppen og som parafinstrålen skal treffe var borte. :-)

Delen lå selvfølgelig i boksen, og ikke lenge etter stod vannkjelen og putret på brenneren.

Ja, det kan altså være lurt å se etter at alt er i orden før man fyrer opp primusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sort motorlakk på 111t kasse helt feil?

Sliter med å finne ford cosmos blue i varmebestandig versjon...

Sort er greit, og var standard på de siste 111C som ble produsert.

Husk bare at motorlakk må varmes heftig for å herde.

Finner du tak i blå hammerslagslakk, så er du nært originallakken.

Originallakken er ikke varmebestandig.

et par striper teflontape under spritskåla beskytter kassen bra mot varme.

Viktig å la boksen tørke langt og lenger enn langt før man fyrer primusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammerite, eller hammerlakk som den også kalles, finnes i mange utgaver og farver og er en fantastisk maling. Kan males rett på rust og gir en blank, matt eller metallisk overflate. jeg har alltid en boks eller to stående i garasjen. Bruker den over alt hvor metall trenger beskyttelse.

http://www.hammerite.no/

Ellers er "felglakk" for bilfelger ganske slitesterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en M 1950, men får ikke skrudd av tanken, har prøvd skrustikke, men da fikk jeg bare en bulk i tanken og selv med gummi holdt den seg ikke på plass.

Har følelsen av at denne brenneren har mer potensiale enn det ser ut til, så lurer på om det er noe triks for å løsne tanken?

For de som ikke vet hva en m 1950 er så ser den slik ut

1301516339-P2170003_opt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Det jeg sliter med er at den ikke stenger slik at det blir umulig å slukke den. Tror det er fjæren som ikke er spenstig nok og slipper derfor igjennom fuel uten at regulatoren er åpen.

Har skrudd opp alt annet og sett etter om noe kunne gjøres, men får bare ikke av den gnukkne delen som er skrudd på med en slags locktite.

Sjå her

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/477/post/new/#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å dra en 2-3 grader feil vei, og så prøve å løsne igjen. Dette var min første b ensinprimus, og har fått gjennomgå litt av hvert.

Eni med Rune at reguleringsmulighetene er omtrtent fraværende. Det er av likevel en morsom sak å ha. Ønsker meg egentlig en Taiwan kopi (Lion) med en bedre brenner.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å dra en 2-3 grader feil vei, og så prøve å løsne igjen. Dette var min første b ensinprimus, og har fått gjennomgå litt av hvert.

Eni med Rune at reguleringsmulighetene er omtrtent fraværende. Det er av likevel en morsom sak å ha. Ønsker meg egentlig en Taiwan kopi (Lion) med en bedre brenner.

dsk

Tenker du på Lion R124 Hiker? Den er etter hva gutta på spiritburner mener, laget i Sør Korea.

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/1309/post/new/#NEW

Takker for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.