Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Annonse

Da har jeg kjøpt inn 4 takts billigbensin på jula (kr 149.- for 5 liter) og prøvekjørt SVEA 123R samt div., Coleman! Fungerer helt som vanlig må jeg si, til dere som lurte på det.....enten i primushjelpetråden eller røverkjøp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Omnifuel som jeg av en eller annen grunn aldri har brukt på annet enn gass. Siden det ikke er så effektivt på vintern, så tenkte jeg at jeg skulle prøve med kun miljøbensin ut sommern, for å bli vandt med det.

Lurer derfor på hvordan dere oppbevarer pumpa? Er det ok at den står i flaska over lengre tid, eller tar dere den ut etter hver fyring? Hvis den kan stå i flaska, skal den være under trykk, eller slipper dere ut trykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er ferdig med å fyre. Snur du flaska så den ligger i off posisjon. La den ligge slik til primusen slokner og en stund til. Da skal trykket være borte. Så skrur du av slangen fra pumpa. Pumpa kan sitte i flaska til neste gang du skal fyre. Om det er igjen trykk når du deler slangen så kan det sprute ut litt bensin/parafin. (veldig lite)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått en ny yndlingsprimus. Den er merket CCCP og går under navnet Onkel Sovjet.

Nå har jeg også vært så heldig å skaffe en som nesten virker ubrukt. Eneste var å justere litt på trykkvenilen på tanken, så fungerte den fantastisk "Dobsje Dovaritch!".

Så lurte jeg på, finnes det noen bumpe til disse? Kanskje det går anne å modifisere en? Er en 8R clone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er ferdig med å fyre. Snur du flaska så den ligger i off posisjon. La den ligge slik til primusen slokner og en stund til. Da skal trykket være borte. Så skrur du av slangen fra pumpa. Pumpa kan sitte i flaska til neste gang du skal fyre. Om det er igjen trykk når du deler slangen så kan det sprute ut litt bensin/parafin. (veldig lite)

Jeg pleier å løsne pumpa fra flaska en omdreining eller så og slippe ut det siste av trykket før jeg strammer den til igjen og kopler fra slangen. Da er frakoplingen helt sprutfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får slenge inn etpar spørsmål selv (Omnifuel her også):

1) Laken-flasker.. Har fått med meg at enkelte snakker om disse i forbindelse med drivstoff pga maskinerte gjenger i flaskegodset framfor gjengeinnlegg. Dreier dette seg om Futura-serien som markedsføres som drikkeflasker?

2) Har gjort unna mesteparten av vårpussen (sitronsyre/zalo, autosolpuss, silikonfett på pakninger, WD-40, hele greia) og kom til pumpa (Ergopumpe). Denne har nok blitt litt forsaka ved tidligere pusserunder, har nok glemt den litt. Dro uansett ut pupmestanga og tok en titt på pumpepakninga ("pumpelæret" men altså av gummi), og så at den var fullstendig belagt med metallspon. Det er altså ei stoppskive i stål som holder pakninga på plass, og denne høvler småflis av aluminiumsrøret den sitter i ved pumping. Er det en idé å redusere diameteren på denne skiva for å redusere avhøvling i pumperøret?

Forrige smørerundes silikonfett så ut som en slags grå glittergugge. Jeg pelte ut de største bitene, men pakninga var skjør så jeg turte ikke gå for hardt til verks. Den har fungert bra hele tiden, og er nå tilbake på plass med rikelig med silikonfett.

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian! er det 88R kopien du har fått eller kanskje Phoebus 625 kopien??

Jeg fikk tak i en splitter ny primus turistsky på ebay (polen) for latterlige 200 kr. den er grei!!

Er en slik en http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/13649/post/new/#NEW mulig den heter turisky ja, ikke lett å si :wink:

Min dukket opp i Latvia. Gorbatjov har gjordt meget bra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer derfor på hvordan dere oppbevarer pumpa? Er det ok at den står i flaska over lengre tid, eller tar dere den ut etter hver fyring? Hvis den kan stå i flaska, skal den være under trykk, eller slipper dere ut trykket?

Som jeg og Phaser har vert inne på slipper du altså trykket ut, pumpa står i flaska. En ting jeg imidlertid glemte å nevne for deg er at avhengig av temperaturendring siden forrige gang du brukte flaska, er trykket på flaska endret. Det kan derfor være trykk på flaska når du skal kople den til igjen, selv om du slapp ut trykket ved frakopling. Derfor bruker jeg samme metode som nevnt, skrur pumpa såvidt ut og slipper ut trykket og strammer til også før jeg kopler slangen til, for å unngå sprut.

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og pusler litt med min splitter nye Svea 123 R..

Har fylt tanken med alkylatbensin forvarmet med en dæsj sprit og fyrt på.

Svea'en brenner ok, men kanskje litt ujevnt..(?) *puttputtputtWOSH!puttputtWOSH!* OSV.. :?

Det er kjempeforskjell på flammetungene ut av de fire "hullene" på toppen av brenneren, dette har kanskje ingen betydning men jeg synes det er superirriterende. Liker helst at flammen er nogenlunde symmetrisk :x En kvadrant er kjempestor - den motstående er nesten ingenting - og de to siste er mindre, men nesten like store..

Kan det hjelpe å bende litt i noen retning på lokket midt i brenneren, evt hele bjella? Er litt redd for å ødelegge noe på den vesle tassen før den i det hele tatt har vært på tur.

Må også nevne at det første jeg så når jeg pakket ut av esken var at hele brenneren sto ørlite skjevt på tanken, så jeg rettet forsiktig på dette med håndmakt. (kanskje en mm eller to maks) Håper ikke dette er grunnen til at flammen er rar.. ?? :)

Forøvrig en skikkelig nusselig primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal puttre litt men ikke så mye WOSH ing. At den brenner sjevt har jeg ikke noe godt svar på. Mulig "lokket" på toppen er sjevt eller det er noe muffens med dysa. Så mange andre muligheter er det vel ikke.

Til uka får jeg noe fint i posten :) En stor sak Gleder meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Den ujevne putringen ble bedre bare primusen ble skikkelig varm og fikk opp trykket.

Skjev flamme derimot.. :)

Lokket på toppen ser ut til å være ganske i senter og alle fire "åpningene" ser omtrentlig like store ut. Kan ikke skjønne at mikro-milli-justeringer på dette skulle ha noe å si(?) Kan det hende at dysehullet ikke er helt 100%? - og at derfor gassen sprayes skjevt opp? Lurer på å bytte dyse for å prøve. Noen som vet om noen av dysene til 111 fungerer? (Har K, M, A og Umerket type liggende)

Hva slags stor sak er du venter på Phaser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dysa di som er feilprodusert, si til den du kjøpte Sveaen fra at du ønsker en ny dyse og du vil få en ny.

Det går eventuelt ann å spørre katadyn om ny dyse også.

Be uansett de som skal sende den om å pakke den inn i bobleplast. Posten pleier å ødelegge konvolutter med dyser i.

Edit- har du mange dyser liggende så skader det jo ikke å prøve hver enkelt ut. Ville satset på umerket dyse eller M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flammen på min Svea var også litt skjev, men ble mye bedre etter at jeg "skrudde" litt på flammesprederen. Den kan nemlig beveges litt att og fram (sideveis altså) uten å ta den av. Mer skulle det ikke til. Bjella er også enkel å vri litt på, slik at den kommer bittelitt høyere opp. Tror det kan lønne seg å teste om det kan hjelpe før man begynner å bende på sakene. Har elllers lest at usymmetrisk flamme ikke er uvanlig for Svea, og at det vanligvis er veldig lite som skal til for å få det litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag!

Da har jeg byttet brennerhode på min gamle Høvik Verk no. 41. Det gamle var såpass bøyd at jeg kjøpte lik så godt et nytt et.

Primusen begynner virkelig å gå bra, men etter at jeg byttet brennerhode utvikles det veldig mye røyk når den brenner. Hvis jeg pumper nok trykk begynner det også å brenne under forvarmingsskåla og det blir litt båltendenser. Ikke bra.

Jeg regner nesten med at det er noe som ikke er tett her. Med det nye brennerhodet fulgte det med en pakning. Denne pakningen har jeg da satt mellom "brennerhalsen" og forvarmingsskåla. Altså Brennerhode -> forvarmingsskål -> pakning -> brennerhals. Jeg har skrudd dette sammen så hardt som jeg makter, men det er likevel ikke tett. Skal det være flere pakninger? Hva med pakning mellom brennerhals å tank?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skal være en pakning under og en over brennerskålen.

Det kan hende at du har skrudd ihjel en av pakningene. De som man originalt har er veldig små. Bruker nå selv pakninger fra jernvarehandel, filte til en 12-18mm rund og 1,5mm tykk fiberpakning slik at den passet 13mm som brenneren er. Er mye mer bedre en de stuslige pakningene som var der originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at det var noen pakninger på brenneren orginalt, men de har i hvertfall smuldret bort for lenge siden. Jeg fikk som sagt med én ny pakning når jeg kjøpte inn et nytt brennerhode, men det er sikkert nødvendig med en pakning under forvarmingsskåla også. Jeg tror det er herfra det lekker og at det er denne parafingassen som tar fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et pakningssett fra biltema med fiberpakninger, og så kjøpte jeg en rund fil til å file riktig størrelse, fungerer meget bra.

Husk å smøre inn pakningene med olje eller lignende, da fjerner du en del friksjon når den skrus på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.