Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Annonse

Problemer med Optimus Nova +

Jeg har to nova+ brennere, som jeg sliter med å få til å brenne ordentlig. Når jeg fyrer brenner de veldig støtvis/pulserende. Jeg har prøvd å demontere og pusse, og å pumpe mye, men skjønner ikke helt hva som er problemet. Det varierer litt i hvilken grad dette skjer, noen ganger er det slik at det likevel går ann å bruke primusen, mens andre ganger slukker den hele tiden. Det blir ofte verre og verre jo lengre jeg fyrer.

 

Mister eller får ikke opp trykket ordentlig? Sett her? www.optimusstoves.com/chen/technical-support/faq/troubleshooting-faq/ 

og feilsøkingsdelen i manualen? www.optimusstoves.com/technical-support/download-center/?eID=tx_damdownloadcenter&action=downloadFile&file=377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva problemet ditt er , men løsningen på mine Nova problemer var å finne meg en annen brenner. Jeg har skiftet alt det er mulig å skifte på min Nova, men av og til vil den ikke og av og til er den ok. Kommer ikke til å ta med den på tur mer. Livet er for kort til å plages med upålitelige brennere….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gammel Nova-fan ser jeg med en hviss tristhet at de nyeste utgavene som det ikke står Made in Sweden på har varierende kvalitet.  Pulserende brenner er mer typisk for fyring med bensin, enn med parafin.  Å ta ut filteret hvjelper antagelig ikke, men du kan jo prøve. 

Har prøvd mye rart med Novan, og nedblanding med f.eks 50% parafin vil antagelig ikke gjøre det vanskeligere å forvarme. (tennvæske for grill lukter mindre enn parafin)

Pulseringe burde bli mindre/borte.

 

Har du noen gang forsøkt å bruke ren parafin?

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg var i går og kjøpte meg en Coleman Peak 1, 550B, primusen er helt ny og har aldrig vært fyrt. Jeg kjøpte denne hos en som hadde drevet forretning med turutstyr osv, etter att forretningen var avsluttet har denne primusen blitt stående på lager i mange år uten att den har vert rørt. Men når jeg kom hjem og skulle se nermeste på denne oppdaget jeg att reguleringsrattet går veldig trekt, jeg må bruke makt på den for å kunne regulere flammen. Er det noen der ute som kan gi meg ett godt råd på hvordan dette kan fikses :logik:

Inne i den ventilen som regulerer trykket sitter det sannsynligvis en eller flere o-ringer. Hvis denne brenneren har stått lenge så kan det tenkes at disse o-ringene er litt tørre. Du kan forsøke å demontere denne delen og gi disse o-ringene litt fett eller silikon. Det kan også tenkes at det er nok bare å dyppe delene i parafin.

Kanskje du rett og slett bare skulle skifte disse o-ringene. De koster bare noen få kroner pr. stk., men pass på at de nye ringene har nøyaktig samme diameter både innvendig og utvendig.

Kanskje du finner noen tips her.

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/20666/post/new/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og tusen takk for svar! Jeg har byttet drivstoff-filter og pumpelær, smurt o-ringer og pasninger og pusset hele primusen grundig. Resultatet var like ille som før, om ikke verre. Skjønner fremdeles ikke problemet :(

Litt snodig at du har to med samme problem, men jeg kommer til å tenke på drivstoff-filteret. Har du sjekket der?

Syntes også at det var rart at begge fikk samme problem. Har prøvd å bytte drivstoff-filter, uten at det hjalp.

For mye drivstoff i flaska?

Er nok ikke det som gjør det, for har samme problem uansett mengde drivstoff.

Jepp, har lest i feilsøkingsmanualene, og finner ikke helt svar. Det virker ikke som om det er trykk som gjør det, da pumper fungerer og det virker som jeg får trykk i flasken.

Jeg vet ikke hva problemet ditt er , men løsningen på mine Nova problemer var å finne meg en annen brenner. Jeg har skiftet alt det er mulig å skifte på min Nova, men av og til vil den ikke og av og til er den ok. Kommer ikke til å ta med den på tur mer. Livet er for kort til å plages med upålitelige brennere….

begynner å lure på det samme, har gått over og byttet deler og pusset det som er mulig, og nå er den faktisk verre en før :(

Som gammel Nova-fan ser jeg med en hviss tristhet at de nyeste utgavene som det ikke står Made in Sweden på har varierende kvalitet.  Pulserende brenner er mer typisk for fyring med bensin, enn med parafin.  Å ta ut filteret hvjelper antagelig ikke, men du kan jo prøve. 

Har prøvd mye rart med Novan, og nedblanding med f.eks 50% parafin vil antagelig ikke gjøre det vanskeligere å forvarme. (tennvæske for grill lukter mindre enn parafin)

Pulseringe burde bli mindre/borte.

 

Har du noen gang forsøkt å bruke ren parafin?

 

dsk

Har ikke prøvd å brenne på rein parafin, eller blanding. Har lest at en ikke skal blande drivstofftyper? Har byttet drivstofffilter, og deg hjalp nok ikke nei... Ønsker helst å bruke bensin, men kanskje blir jeg nødt til å gå over til parafin for å få den til å fungere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær redd for å blande drivstoff på Nova, det går helt greit.

 

Fra ca 20% bensin i parafinen er det merkbart lettere å fyre opp. 

 

Har forresten en nesten ubrukt som ikke liker parafin, men går bedre på bensin så det variere en del på de med grønt ratt.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt ut som problemer jeg hadde med Optimus Hiker+ med novabrenner. Den virket ok ene gangen. Neste gang startet den vanlig men fikk ikke maks effekt så døde den liksom ut.

Så virket den på halv guffe neste gang, etter å ha brent en 5 min økte den plutselig effekt mye av seg selv. Skjedde spontant.

Dette var når brenner var helt ny så burde ikke være skitt som gjør det. Sendte den i retur og fikk en ny. Akkurat samme med den så jeg sendte i retur og fikk igjen pengene.

På mine trodde jeg det kunne være overgang og filter mellom tank og brenner men det er nok mer mot selve brenner. Jeg testkjørte de både uten fuelfilter og rensenål men ingenting hjalp.

tydligvis en del problemer med noen av produktene fra Optimus om dagen. En Vega jeg kjøpte fungerer derimot kjempebra.

 

Hva skal råd være..........send de i retur på garanti. KJøp Primus Omnifuel istedet. Bråker litt mer men virker. Sikkert og andre brenner som gjør jobben som MSR Whisperlite, Soto Muka etc.

Men bare Omnifuel jeg har erfaring med, omtrent 10 år problemfritt, knapt uten vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en prat med Uniflame supply i Drammen, både om garanti og muligheter, eller send en pm hvis du skulle legge en ekspedisjon til verdens navle: Hakadal      :D     så kan vi se på problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

For snart et år siden kjøpte jeg 2 stk. ubrukelige Optimus 111 med bråkebrennere. Med hjelp herifra, samt deler fra Finn på finn.no ble disse 2 som nye! samt litt lakk. Skiftet alle slitedeler i begge brennerne, samt nye pumpelær og pakninger i toppa. Begge er som nevnt helt upåklagelige, og lett å fyre. Fyrer med "fyringsparafin" fra pumpe. 

 

Nå har det seg slik at jeg fikk fatt i en "stillebrenner" på finn.no, siden jeg ville ha en av hver. Denne ble montert ikveld. Etter montering fant jeg raskt ut hva "underburn" betyr, stillebrenneren er plutselig ikke stille lenger.. Men siden det gikk under 10 sek. fra jeg fikk dette symptomet til jeg fikk stoppa optimusen, så tror jeg ikke den tok nevneverdig skade. Den starta iallefall helt fint i runde 2.

 

Jeg har lest mye om disse, og kan med en gang melde at jeg opplever "bråkebrenneren" mere pålitelig og lettfyrt. Men det er en ting her, som jeg lurer på kan ha noe med min opplevelse å gjøre. Etter å ha fyrt stillebrenneren i et par min. slo den plutselig over og begynte å bråke igjen. Underburn nr. 2 ikveld. Jg stussa fælt på dette. Kan det være at jeg mangler kappa rundt brenneren, og at den gikk "kald"? For etter å ha googla, så ser jeg at denne mangler på min.

 

Mine 2 Optimus 111 i aksjon:

 

VGpzUURi.jpeg

 

U3B2b0hI.jpeg

 

SXV6VnND.jpeg

 

Videre: Jeg kjøpte en Optimus 8R fra statene her før jul. Fikk den til den nette sum av 270kr ferdig fraktet. Fæl å se til var den, helt svart innvendig faktisk. Selger maila meg om at han ikke hadde peiling på hva dette egentlig var, han hadde arva den. Og jeg tror han, mtp. pris og tilstand. Ikke galt, men gammel og slitt.

Jeg demonterte den og kasta delene i ultralydvaskeren, med "primusvask" som oppskrift på vaskevann! Rent og pent iforhold til hva det var, skulle dog hatt både skuring og polering, men det får bli i runde 2!

 

Men for å ta det 1. først! Dette er i grunn litt idioti, samt korttenkthet. Jeg er jo fersk i "primusverden" og har til nå kun jobba og kjørt mine 2 parafinbrennere. Jeg mottok min 8R, og var full av iver! Har lest at 4T miljøbensin er "the shit"! Så jeg tok med redskapen ut i garasjen, satte den på gulvet (heldigvis) fyllte den breddfull med bensin (uheldigvis og imot reglene) skrudde til toppa, fyllte sprit i begeret og satte i gang! 

Jeg skulle teste aparatet, samt koke meg kaffe på det, liksom for å teste! Etter at spriten hadde brent ca. 1 min. tenkte jeg at man kan vel bare begynne å åpne litt.. Jeg rakk ikke å begynne før det blussa opp litt ekstra rundt hele kokeapparatet. "Hva i alle..." rakk jeg å tenke før en "stikkflamme" (dog av lav karakter) tok form ut ifra toppa! Og den vokste mildt sagt jævlig fort!! Med ett skjønte jeg hva som var galt (og alt jeg hadde gjort galt) og en drøss med tanker raste gjennom hodet mitt om forsikring, nytt hus, garasje osv. , før jeg tok til vettet! Kasta meg rundt og fant heldigvis en 12kg. kanne med glykol. Jeg åpna den i en fart, og begynte å tømme over brenneren. Ja, jeg vet det ikke slukker bensinflammer, men målet var å kjøle ned tanken og innholdet, slik at det ikke ble pressa mere ut av den åpenbart lekke pakninga i toppa. Og det gikk hedigvis uten mere skader, dog en heftig ripe i egen stolthet/selvtillit.. (Det er i sånne øyeblikk man kjikker seg raskt irundt for å sjekke om noen såg hva man nettopp gjorde) 

 

Etter nedkjøling ble det altså bekrefta at pakninga var mer eller mindre som sand. Plukka som nevnt ned hele greia, vaska i ultralyd, monterte ny blypakning til spindelen, monterte ny pakning i toppa. Veken var råtten, så imorgen (muligens) blir det innkjøp av garn for å lage ny veke. 

Bilder av de nyvaskede delene: (Har desverre ikke noe før-bilde, men det såg ikke ut)

 

QmxtbVB1.jpeg

 

SGpXZlJ6.jpeg

 

"Kassen" er ikke vaska, satser på å holde den slik den er, da den ikke er helt ute av kurs:

 

cUJ1Umxq.jpeg

 

SlcwVUc1.jpeg

 

Såh! Det var dagens lekse om hvor skummelt bensin kan være (om man ikke tenker seg om) samt dagens spm. om 111T og denne kappa irundt! 

 

Ha det fint så lenge! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så jeg tok med redskapen ut i garasjen, satte den på gulvet (heldigvis) fyllte den breddfull med bensin (uheldigvis og imot reglene) skrudde til toppa, fyllte sprit i begeret og satte i gang!

Stor feil! :)

Tanken må ikke fylles breddfull, da vil primusen ikke fungere. Årsaken er at det må være et luftrom i tanken, slik at det gir rom for bensindamp. Det er den som skal ut av dysa, ikke flytende bensin. 2/3 full er passe. Tanken bør heller ikke kjøres helt tom, da tørker veken og kan bli skadet.

Optimus 8R (og Svea123R) har ikke pumpe, så det er trykk som oppstår ved forvarming som får bensindampen i tanken til å ville ut gjennom dysa. Derfor er det også nødvendig å åpne påfyllingslokket og skru igjen like før du begynner forvarming. Hensikten er å utjevne trykket i tanken. Er det undertrykk i tanken blir primusen vanskelig å tenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken må ikke fylles breddfull, da vil primusen ikke fungere. Årsaken er at det må være et luftrom i tanken, slik at det gir rom for bensindamp. Det er den som skal ut av dysa, ikke flytende bensin. 2/3 full er passe. 

 

Skal bare spikke litt fliser her ;-)

Grunnen til at den ikke skal fylles mer enn 2/3 full er at det skal være litt luft/gass å komprimere på når trykket stiger i tanken. Brennstoffet er faktisk flytende helt til det går gjennom det forvarmede brennerhodet og går over i damp idet den kommer ut av dysa :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yes, og dette er slikt man egentlig viste, men iveren tok fullstendig overhånd.

 

Anyhow, monterte idag med hjemmelagd veke! En fryd og glede! :)

 

Wkt1QW5v.jpeg

 

Min lille samling! Jeg viste ikke at jeg var primusentusiast og samler før i høst, og nå er det 3. En std. 111 bråker, en 111T og så denne nye lille tassen, 8R

 

VVBTZ2V5.jpeg

 

RlRQMkxj.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut Ormlår. Får håpe de kan tjene som gode turkamerater i tillegg til å se fine ut.

 

Håper du var påpasselig med å kjøpe rent bomullsgarn til veka. Om det er noe syntetisk i garnet vil det kunne smelte og tette brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut!

 

Noen som vet hvor jeg kan skaffe en tesil som ikke er for stor eller for liten som varmespreder på en 111?

 

Har også kjøpt inn en Optimus Nova av den nyeste typen. Har funnet et problem hvor det begynner å lekke fuel hvis jeg skrur pumpedysa helt opp. Altså skrur den fra lukket til opp fullt. Skal dette være sånn eller er det en konstruksjonsfeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yes, og dette er slikt man egentlig viste, men iveren tok fullstendig overhånd.

 

Anyhow, monterte idag med hjemmelagd veke! En fryd og glede! :)

 

Wkt1QW5v.jpeg

 

Min lille samling! Jeg viste ikke at jeg var primusentusiast og samler før i høst, og nå er det 3. En std. 111 bråker, en 111T og så denne nye lille tassen, 8R

 

VVBTZ2V5.jpeg

 

RlRQMkxj.jpeg

Det er så vakkert at jeg får tårer i øynene :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut!

 

Noen som vet hvor jeg kan skaffe en tesil som ikke er for stor eller for liten som varmespreder på en 111?

 

Har også kjøpt inn en Optimus Nova av den nyeste typen. Har funnet et problem hvor det begynner å lekke fuel hvis jeg skrur pumpedysa helt opp. Altså skrur den fra lukket til opp fullt. Skal dette være sånn eller er det en konstruksjonsfeil?

 

Vært en del tull med Nova brennere etter de flyttet noe produksjon til Kina. Prøvde meg på en Hiker+ med Novabrenner emn etter 2 eksemplarer som ikke fungerte så ga jeg opp. Da jeg skaffet 8R istedet.

Vurder om du ikke like godt sakl bytte den inn med en gang. Se på Omnifuel, Whisperlite eller noe istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på en Hiker+ med Novabrenner emn etter 2 eksemplarer som ikke fungerte så ga jeg opp.

Synd! Jeg har også en Hiker+, og den fungerer helt glimrende. Litt lavere effekt enn 111 bråkebrenner, men så er det også en annen brennertype. Til å begynne med hadde jeg litt problemer med at fuelfilteret satte seg på høykant, men det se ut til å være ok nå. En av mine favorittbrennere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.