Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

På bildet under så kan du se at rattet ikke har pakkboks til å stramme. Tetningen må smøres litt opp, ta av rattet og ha på litt penetrerende olje (ikke ta av flere deler enn selve rattet) Jeg pleier å bruke WD40 men det finnes mange andre brukbare "reparatør på boks"  Reguleringen på disse har alltid vært litt treg, og stål fjæra som er avbildet litt ned til høyre for 201411 kan bendes litt så den ikk bremser, men da mister du kneppet som indikerer full guffe.

 

Funker ikke det blir det fort mye mekking med mange små deler.

 

Husker ikke helt hvordan det ser ut inni, men skal du noe mer må du ta av generator-røret. inni det går en ståltråd til rensenåla, den må hektes av spindelen.  Forøvrig er det en bildekk-ventil lignende greie som er av og på som følge av spindelens bevegelse, selve reguleringen skjer egentlig ved å dytte rensenåla lenger ut eller inn i røret. 

Når alt som må hektes av er tatt av og fjæra er lirket bort kan spindelen skrues helt ut og o-ring smøres med silikonfett.

(husker ikke hvor lite du kan nøye deg med å demontere hvis du skal gjøre hele operasjonen)

 

550B forresten favoritt bensinbrenner designet mitt.

 

dsk

 

 

 

exploded-view-coleman-550B-peak-benzineb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg var i går og kjøpte meg en Coleman Peak 1, 550B, primusen er helt ny og har aldrig vært fyrt. Jeg kjøpte denne hos en som hadde drevet forretning med turutstyr osv, etter att forretningen var avsluttet har denne primusen blitt stående på lager i mange år uten att den har vert rørt. Men når jeg kom hjem og skulle se nermeste på denne oppdaget jeg att reguleringsrattet går veldig trekt, jeg må bruke makt på den for å kunne regulere flammen. Er det noen der ute som kan gi meg ett godt råd på hvordan dette kan fikses :logik:

dsk ga et utrolig godt svar på dette, og jeg håper du får den til å funke tilfredsstillende. Om du ikke får orden på den og velger å kvitte deg med den, gi meg et hint. Har blitt "helt Coleman", nettopp restaurert en 220F lanterne totalt, og det hadde vært gøy med et nytt prosjekt.  :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for veldig godt råd, jeg tok med meg min nyinnkjøpte Coleman i garasjen, skrudde av selve justeringsknotten og tok av klipset som ligger rett under. Jeg hadde stående noe WD 40, som jeg sprayet rundt "justeringsenheten" hvis det heter det og etter en stund gikk jeg ut, satte på justeringsknotten og begynte skru frem og tilbake og vips så var alt som det skulle. Som du sier så går disse litt tregt og det gjør denne og, men det er ingen problem å regulere nå. Tusen takk for godt svar, lørdagskvelden er berget og da er det barre lækkert.

Takk også til deg cosmogs, artig att du også har oppdaget fortreffeligheten med Coleman, men når det gjelder min siste innkjøpte Peak 1, 550 så er den også nå blitt en Coleman i min samling som blir med meg på tur av og til så den blir nok ikke solgt med det første.

 

Kjempefint forum dette, har sittet og lest og jeg er imponert over hvor mye kompetanse mange besitter når det gjelder primuser av alle slag. God helg til der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter å ha prøvd diverse feilsøking etc. både her inne på forumet og hjemme i garasjen, så må jeg nesten kaste i håndklet i forhold til min Omnifuel. Rakkeren har fungert plettfritt i mange år til alle årstider i alt slags vær. Men nå får jeg den f*** meg kun til å brenne hjemme i garasjen, på tur hevder den å være pensjonist. Noen i Drm-Sandvika området med spisskompetanse som kunne tenke seg å bistå? Skal selvfølgelig ikke gå ustraffet hen, men ser helst at prisen blir under hva en ny primus vil koste.;) Send PM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd alle kunstens regler i forhold til eget kompetansenivå. Virker på den ene siden som dysa er tett, men brukt trykkluft til å rense de. Virker på den andre siden som det ikke blir nok trykk i flaska. Men prøvd både å smøre opp "lærlappen" inni der, og også byttet den. Får den som sagt til å brenne litt i et kontrollert miljø, men også da brenner den urent lenge, og temme ustabil når flammen først blir blå. Har prøvd å åpne alle mulig dyser og pinner og det som er for å både tørke av, rense, tette med silikon osv osv. Og har kommet til konklusjonen om at noen som faktisk vet hva de driver med må se på den. Er riktignok ikke helt grønn når det kommer til omnifuel, har hatt den i 7-8 år, brukt den mye, og greid å fikse alt av småproblemer underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner du regulatorene og blåser moderat hardt inn i koblingen til drivstoffet skal du greie å blåse luft gjennom den, du skal merke godt at det trekker gjennom om du bruker brenneren som "hodetelefon".

Slangen kan du skru av ved den indre regulatoren og sjekke om det er god gjennomstrømming i slangen, jeg antar at det er en innerslange som er stålomspunnet. Det kan da være ytterste regulator eller selve slangen, den kan også ha fått seg en knekk som gjør at drivstofftilførselen strupes.

Videre kan du ta ut nåla i den indre regulatoren, skru ut dysa og blåse ut med trykkluft baklengs gjennom dysesetet.

Det er kanskje noen som har et tips om en eller annen oppløsning du kan legge brenneren i for å fjerne avleiringer dersom dette kan ha bygget seg opp noe inni brenneren?

Antar også at dysene kan bli slitt etter hvert, rep settet inneholder nye dyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det meste av det du lister opp, men ikke alt på en gang. Men delen med å blåse ut baklengs via dysa har jeg ikke prøvd. Skal gjøre et forsøk på det. Har i all hovedsak fyrt med parafin, vet ikke om det har noe å si i forhold til avleiring? Dysene er skiftet ut opptil flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å skru ut dysa, pumpe trykk på flaska, åpne og la fuel skylle gjennom brenneren?

På den måten får du skylt rusk og dritt gjennom slangen og ut i gjennom brenneren.

 

Har du brukt ren parafin, eller har du forvillet deg borti lampeolje også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runegutt har hatt noen fine beskrivelser her på forumet om rensing (Savner deg Runegutt!)

 

Med fare for å ikke huske alle detaljer:

 

Versjon 1 fyll hele rørsystemet i brenneren med forgasserrens, la stå over natta, skyll ut (uten dyse) med rikelig med parafin eller bensin. dra rensewiren ut og inn flere ganger , og gjør den ren innimellom forsøkene.

 

Versjon 2  uten rensewire og dyse, Varm til rødglødende, slipp i kaldt vann. gjør så rent som forklart over fra skyll....

 

dsk

 

PS regner med at du har riktig dyse.

DS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja, denne beskrivelse er vel og bra bortsett fra at det aldri er lykkedes meg å finne dett vidunderlige forgasserrens på noen tankstasjon eller biltema.

 

Så plukke fra hverandre og rense for hånd har vært min løsning på Novaen, som nå brenner fint og klart igjen, men den har heller ikke vær grundig renset på flere år.

 

hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å skru ut dysa, pumpe trykk på flaska, åpne og la fuel skylle gjennom brenneren?

På den måten får du skylt rusk og dritt gjennom slangen og ut i gjennom brenneren.

 

Har du brukt ren parafin, eller har du forvillet deg borti lampeolje også?

He he, nei har ikke vært så ute og kjøre. kun brukt fritidsparafin. Ja har skylt igjennom med parafin, prøvd det samme med gass også. Har dessverre ikke hatt mer tid til å se på det nå, men har noen dager på fjellet fra helgen og utover så skal prøve å få gjort det da. Takk for mange gode råd så langt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problemet med min Omnilite TI. Brukte parafin type fritidsparafin fra Esso som jeg tror er naftabasert. Dysen tettet seg i ett kjør og ga etter hvert opp denne parafinen til primusbruk. Bruker nå kun den grønne parafinen man får fylt fra pumpe på noen Statoilstasjoner for ca 13-14kr literen.

 

Har der igjen satt Omniliten på vent siden den ikke lenger har så bra effekt som før. Er usikker på om det er mangel på trykk, dyse/forgasser-problemer eller det at jeg har montert den i et trangiasett, som kan endre høyden mellom brenner og kjele. Er meget bra at jeg bor i samme gaten som Primus-Norge holder til i :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Jeg har en Primus Omnifuel som i det siste har begynt å sote en del når jeg kjører den på "full guffe". Med dette så mener jeg at dersom jeg forvarmer brenneren, og kjører den på medium så får jeg en fin blå flamme. Den er også fin når jeg skrur den opp på maks (noe gulere), men dersom jeg har en kjele på blir flammen mye gulere(og stikker ut på sidene). Dette er såklart irriterende fordi kjelesettet ser jo pluttselig ut som det er brukt på bål. Et annet problem er jo når sessongen for å benytte seg av brenner i fortelt vil en brenner som ikke brenner rent være ubrukelig.

 

Brenneren er ca et år, brukt ca 30 ganger. Jeg har kun kjørt den på 4takt fra Statoil, og jeg har byttet dyse en gang. Jeg har også skrudd ut dysen og renset den en gang nå, uten at det ga noe utslag.

 

Legger ved to bilder som viser flammen på halv og hel effekt. Som dere ser blir flammen tydlig gulere når jeg guffer opp.

Jeg tror ikke det har noe og si, men jeg er glad i å pumpe opp bra med trykk i flasken når jeg først har fått brenneren varm. Dette har jeg alltid gjort, og det har ikke vært noe problem før?

 

Halv gass:

post-14436-0-99053700-1414617419_thumb.j

 

Full gass:

post-14436-0-59838100-1414617450_thumb.j

 

Noen som har noen tips, eller lignende problemer?

 

Edit: Bruker .37-dysen til renset bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta ca 30 pump med 3/5 full flaske. Dette har jeg også gjort tidligere, og har ikke hatt problemer med dette før. Jeg har skrudd fra hverandre hele primusen og renset, tenkte å ta en testfyring en av de nærmeste dagene for å se om dette hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg var at du har for høyt trykk på flaska, da vil gjerne primusen oppføre seg som du nevner. Min MSR XGK EX begynner å pulsere og brenne noe gult når jeg pumper på for høyt trykk i flaska. Men det trenger ikke å være det som er ditt problem.

 

Er spent på om du får til primusen etter du har renset hele primusen, @kristoff3r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har en meget gammel Fuhrmeister 8 primus. Den har ikke vært i bruk på 50 år. Ønsker å ta den i bruk, men det virker som stempelet på pumpa er utslitt/ødelagt av elde. Finnes gode råd?

Dag H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Problemer med Optimus Nova +

Jeg har to nova+ brennere, som jeg sliter med å få til å brenne ordentlig. Når jeg fyrer brenner de veldig støtvis/pulserende. Jeg har prøvd å demontere og pusse, og å pumpe mye, men skjønner ikke helt hva som er problemet. Det varierer litt i hvilken grad dette skjer, noen ganger er det slik at det likevel går ann å bruke primusen, mens andre ganger slukker den hele tiden. Det blir ofte verre og verre jo lengre jeg fyrer. Noen som vet hva problemet er, og hva jeg kan gjøre for å løse det? Det hadde vært supert! Fyrer med fire-takts miljøbensin. Den ene er også fyrt en uke på vanlig 98 bensin, i mangelen på noe annet. Ingen av de er særlig gamle eller slitte, en er brukt kanske 60 døgn, den andre halvparten. Håper noen har noen tips, da jeg må få fikset problemet så fort som mulig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.