Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en omnifuel mitt problem er at etter jeg er ferdig å lage mat så sliter jeg å skru brenselflasken fra brennern. Skruen sitter veeeldig hardt, og jeg skrur den ikke så veldig hardt på, kan det være at det er et vakum som gjør det??

noen som har noen tips?

ps vet noen hvor man får kjøpt sånn lokk til omnifuel så den brenner stille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår det slik at det er koblingen mellom brennerslangen og pumpa som er treg. Trykk på flaska skal ikke ha noe særlig å si for dette, men snarere ha betydning for om det blir søl eller ikke. Trykket kan slippes ut ved enten å legge flaska i off-posisjon til primusen slukker, eller man kan skru løs pumpa fra flaska til trykket letter. Tror dsk snakker om koblingen pumpe/flaske, men forslaget om å bruke litt silikonfett bør gjøre susen her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skruen på Brenselledningen som skrudd fast i pumpa som skrudd fast i flasken

Hadde sikkert klart å fått den opp hvis det var en bedre konstruksjon... Får den jo opp tilslutt

Men

Det tar 5 min... Forresten sånn lokk til primusen

Som du har på avataren hvor får

Man det og hva heter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skruen på Brenselledningen som skrudd fast i pumpa som skrudd fast i flasken

Hadde sikkert klart å fått den opp hvis det var en bedre konstruksjon... Får den jo opp tilslutt

Men

Det tar 5 min... Forresten sånn lokk til primusen

Som du har på avataren hvor får

Man det og hva heter det?

Enig i at denne koblinga er litt tungvinn, ettersom det er gjenger og man må skru. Fordelen med den er at den er dønn sikker, og den vil aldri brått kunne springe lekk. Til sammenligning har Nova mer brukervennlige hurtigkoblinger, men de er også blitt kritisert for sikkerhet. Jeg foretrekker Primus sin der. Om den er tung å skru, kan du jobbe litt med skruen på pumpa som roterer, etter en del bruk går den lettere. Demontering: hold tak i kobling på brennerslangen med én hånd, gjerne med et papir for å fange opp søl. Skru så med fingrene med den andre hånda. Om vinteren kan det vurderes transport uten frakobling.

Når det gjelder stillebrennertopp så fins det flere muligheter. Les høyere opp i denne tråden, samt tråden "Støydemper på Omnifuel, erfaringer?" for mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Nova+ hurtigkoblingen på den virker gulle godt. Er viktig og bruke denne brenneren på rett måte.

Når jeg slår av primusen flipper jeg alltid flaska over til off lar den brenne ut fuel som er i slangen men

jeg venter også en stund etter at den har slukket. Da kan enn høre det suser i brennerhodet. Det er

ikke noe gass eller noe sånt men kun luft som kommer ut fra flaska.

Når den er tom for luft er det bare og stenge lett igjen tilføring av fuel til brenner hode, tar en av hurtigkoblingen

da skal enn slippe drivestoff søl.

Null trykk på flaska, null søl og det er bare og pakke sammen primusen :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dere som har skrudd mye brennere, vet dere gjengetyper på Optimus/Primus sine koblinger?

-Gjenge mellom 111 T brenner og tank i Hiker.

-Gjenge mellom slange/brenner på Primus Omnifuel?

-Gjenge mellom slange/brenner på Nova vet jeg er M8 x 0,75 Fingjenger.

Setter stor pris på svar her, da jeg skal fabrikere overganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen som er litt bedre i engelsk her enn meg? Når det står unleaded på min Coleman, betyr det att jeg kan ( i nødsfall) benytte vanlig 95 oktan blyfri bilbensin på den??? Bruker vanligvis 4 takts akylat bensin, men man vet jo aldri hva man kommer ut for........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som er litt bedre i engelsk her enn meg? Når det står unleaded på min Coleman, betyr det att jeg kan ( i nødsfall) benytte vanlig 95 oktan blyfri bilbensin på den??? Bruker vanligvis 4 takts akylat bensin, men man vet jo aldri hva man kommer ut for........

Både ja og nei.

Generatorrøret kokser igjen hvis du fyrer mye med vanlig 95 blyfri.

Unntaket er eldre Coleman med generator laget for blyholdig bensin.

Du bør uansett ikke fyre med 95 innomhus eller i telt. Leveren din trives dårlig med avgassene.

Når amerikanerne snakker om blyfri, snakker de gjerne om White Gas=Alkylatbensin, Heptan o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som er litt bedre i engelsk her enn meg? Når det står unleaded på min Coleman, betyr det att jeg kan ( i nødsfall) benytte vanlig 95 oktan blyfri bilbensin på den??? Bruker vanligvis 4 takts akylat bensin, men man vet jo aldri hva man kommer ut for........

Ja og nei :roll:

:) Når man finleser Coleman dokumentasjon så virker det som verden er delt inn i USA hvor man kan bruke blyfri, og Canada hvor blyfri ødelegger brenneren.

Har selv brukt blyfri i Norge ved 2 anledninger, dette har ikke påvirket min 550B i merkbar grad.

Da jeg i et krisetilfelle måtte bruke oljeblandet fra tanken til påhengsmotoren på min Coleman 400 fikk jeg en rengjøringsjobb. Etter god rengjøring og renbrenning med 2 tanker med primusbensin var allt som før.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å skrive utstyrserfaring for Optimus 111T.

Mangler en del info, produksjonsår, effekt og generelt info om selve brenneren?

Har lett rundt på sirritburner.com, men fant bare masse bra bilder av den samt deler av bruksanvisning.

http://www.spiritburner.com/fusion/gallery/1750/1247013387-opti111burn_opt.jpg

Vet så langt at den skal kunne brenne bensin, parafin og alkohol "med egne dyser for forskjellig fuel".

Er produsert i Sverige.

Tanken rommer 3,5 DL.

Brennetid full guffe, ca 2T 40min.

Jeg har veid den til 1625 gram med ratt og vindskjerm, "Ny lakk som sikkert veier mer".

Kan fåes kjøpt av Finn Hjelmerud på finn.no, millitære utsalg, forsvarsbrukt.no og steder den ellers skulle dukke opp.

Opprinnelig blå farge på kassen.

Mangler sikkert også noe mer info som kan være viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å skrive utstyrserfaring for Optimus 111T.

Mangler en del info, produksjonsår, effekt og generelt info om selve brenneren?

Har lett rundt på sirritburner.com, men fant bare masse bra bilder av den samt deler av bruksanvisning.

http://www.spiritburner.com/fusion/gallery/1750/1247013387-opti111burn_opt.jpg

Vet så langt at den skal kunne brenne bensin, parafin og alkohol "med egne dyser for forskjellig fuel".

Er produsert i Sverige.

Tanken rommer 3,5 DL.

Brennetid full guffe, ca 2T 40min.

Jeg har veid den til 1625 gram med ratt og vindskjerm, "Ny lakk som sikkert veier mer".

Kan fåes kjøpt av Finn Hjelmerud på finn.no, millitære utsalg, forsvarsbrukt.no og steder den ellers skulle dukke opp.

Opprinnelig blå farge på kassen.

Mangler sikkert også noe mer info som kan være viktig.

Effekten på brenneren er oppgitt som alt fra 2500W til 3500W.

Farve, hvis du skal gjøre lakkjobb: Ford Cosmic Blue

Produsert på -80tallet

I norge var den ikke tillat for bensin.

Det finnes et struperør (Restrictor) som kan være løsningen for å brenne sprit.

Her må du prøve deg frem.

Jeg har funnet 4 dyser til den, merket K (Keroseene) A (Devils spirit) G (Gasoline) og M (Multifuel)

G og M dysene har samme hull.

Du kan fint brenne parafin og bensin om hverandre med G eller M dyse.

Det finnes to nøkler til denne. Den gamle tynne typen, og den nye med dyseverktøy.

Hittil har jeg funnet den i bruk i flg. armeer:

Det Norske forvaret

Det Svenske forsvaret

Det danske forvaret (Siriuskommandoen Grønnland)

Det svenske sivilforsvaret (Kun få eksemplar)

US Army

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en brosjyre fra ca 1985ish, http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/10300/post/new/#NEW

Nermeste jeg kom instruksjoner var til en 111C http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/16190/post/new/#NEW

Stusser litt på at tankvolumet varierer fra 5dl til 3 dl.

Skal teste om det går bra med 5dl. Hadde vært greit om man slapp å etterfylle så ofte.

Hva kan egentlig gå galt om man fyller på for mye? Gjetter på flammekaster.

Tror jeg fikk en manual når jeg kjøpte primusen fra Hjelmerud, skal se om jeg finnern og får scannet den.

Noen formening om karaktersetting? Jeg er ikke akkurat nøytral når det gjelder entusiasmen for gamle primuser, så sammenlignet med nyere modeller er jeg ikke helt sikker.

Noen pluss er enkel konstruksjon, integrert kasse, den tåler nesten alt, så langt billig i drift, stillebrenner, bra overføring av varme til kjele, delvis integrert vindskjerm, varmen er regulerbar og den fungerer bra på de fleste drivstoff.

Eneste minus er vell vekten.

Takker så langt for hjelpen. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da har jeg gjort det helt store. I morgen reiser jeg på overnattingtur, og naturligvis tar jeg en gjennomgang av primusen før den pakkes i sekken. Denne gangen skulle jeg gjøre det ekstra grundig, og derfor skrudde jeg den fra hverandre, kontrollerte innholdet, og skrudde den sammen. Men i det jeg skal stramme til rundt bensinjusteringen høres et lite knekk. Resultatet vises på bildet.

Da er spørsmålet? Kan pumpa reddes?

Edit: Nå har den knekt helt av.

post-6501-133474744468_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde dekkes av garantien.

Tror ikke du skal satse på å lime.

Selve spindelen henger på gjengene innerst, men tettingen er avhengig av tett rør frem til tettingen.

Med parafin er det et risikoforsøk, med bensin....???

Forøvrig er har jeg inntrykk av at dette er en bra pumpekonstruksjon, det er den første av den nye typen pumpe jeg ser som har røket.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen.

Da jeg ikke er interessert i en tredjegradsforbrenning, legger jeg denne primusen til side. Jeg kjøpte den i USA, men det er kanskje en norsk importør jeg kan forholde meg til? Vet dere hvem som importerer MSR til Norge?

Tror nok jeg satser på en brenner uten plastikkdeler neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo galskap! Får en Coleman 442 fra statene, med frakt og moms, for den samme prisen som en MSR-pumpe fra Sportsnett.

Selv om pålitelighet veier 400 gram mer, så kan det se ut som at det lønner seg i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk MF x2 (trangia) brenner, denne uka.

kokte opp 5dl med vann på ca 3min på tennveske.

Skal prøve bensin (4takt).

Har lest litt om aceton i bensin. Har noen prøvd det?

Link til diskusjon.no

"Aceton senker overflatespenningen på bensinen

og resulterer i bedre atomisering av bensinen

og dermed så ville den bensinen som før gikk

rett igjenom systemet nå bli brent og resultere

i lavere forbruk og mer effekt og faktisk redusere

hydrokarbon med opptil 60% (HC)"

PS: det jeg henviser til gjelder bilmotor, men noe lik effekt vil vel også gjelde MF brennere(?). Aceton i miljøbensin, 4takt...

Vil dette ha positiv effekt for brenneren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.