Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Såh, da har primusene kommet hjem, og mor pakket ut og sendte meg noen bilder!

UTBhdUdQ.jpeg

K1ZtdnFD.jpeg

cVBrK2hD.jpeg

Et par spm:

Har jeg den berømte lærpakninga?

Er tankene av stål, eller er messingen så stygg? Kan kanskje berges med autosol?

Så et litt, kanskje snodig spm: kan jeg ta den ene og "bygge den om" til 111T, ved å bytte hele brenneren med en T-brenner? Blir mail til Finn etterhvert ser jeg, mangler en stang, verktøy og div.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, messing kan vera så stygt. Men det går an å få fint att.

Sjølv har eg ingen gode erfaringar med stillebrennar, så eg ville ikkje bytt ut bråkebrennaren som er langt betre på alle måtar utanom lydnivå. Bråkebrennaren er meir reintbrennande, mindre følsom for dårleg brennstoff, enklare å halde i stand, fungerer betre i vind, raskare å forvarme og ettersom du kan tenne han med restene av forvarmingsflamma, er han også enklare å tenne. Det er sjølvsagt kjekt å halde nede støynivået, men ettersom det vert mindre lukt av den meir reintbrennande bråkebrennare, foretrekk eg denne også til fyring i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Messingen er ikke stygg, den har patina :)   I samlerkretser så er gjerne dette verdt mye mer enn en nypolert tank. Tror jeg hadde holdt meg til en god vask ;)  Men dette er selvsagt helt opp til hver enkelt primuseier.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle mann for innspill! Ja, er i tvil ang. Ombyggingen. Var bare en tanke. Får heller følge med etter en brukt 111T.

Kassene her kan dog umulig være orginale? De er grisete som Fritzl, godt brukt(misbrukt) osv.. Spøker for litt hammerslagslakk, iallefall på den hvite som er amatørlakkert bigtime. Like til halve rattet er hvitt.

Jeg ser at pumpelær, grafittpakninger og dysekit (sistnevnte ser ut til å være for 111T) går billig på ebay. Tips/erfaringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å bytte brenner, jeg har selv en 111 med bråkebrenner som jeg byttet til en ny T-brenner kjøpt fra Forsvarsbrukt.no.

I forsvaret byttes brennere om hverandre på gamle 111'er.

Største svakheten med stillebrennerer er underburn, dette unngår du ved å la forvarmingsflammen brenne helt ut før du åpner regulatoren og tenner brenneren oppe på brennerhodet.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en ny T-brenner og skiftet, så har du en av hver og en bråkebrenner i reserve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk! Ja Kjellis, det var noe slik jeg så for meg i første runde. Men om jeg kjøper en "T-brenner", følger det da med en alkoholdyse? Og brenner den greit med dette?

 

Grunnen til at jeg spør er også kanskje litt spesiell.. Jeg kjøpte hus for et par år siden, og da fant jeg en dunk, 5L, med noe blank veske i. Etter en nermere titt viser det seg at dette er HB, og den er målt med spritmåler til 95%. Da jeg ikke har peiling på hva dette egentlig er og hvor det kommer fra så tør jeg ikke drikke dette. Jeg har hellt oppi en flaske rød kopnditorfarge og skrevet rødsprit på kanna. 

 

Tenkte at dette må vel være et hivens brennstoff for en slik 111-T med spritdyse? 

 

(Vil slå fast at det ikke er snakk om brenning i telt, kun i åpent lende ved ferskvann på fisketurer osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke med alkohodyse, det er parafindyse som står i, kanskje det er multifueldyse (bensin/parafin). Det er bare å prøve. Du kan nok brenne alkohol på multifueldyse, men da må du nok ha restriktor (rørtube som skal settes inn i brenneren). Kjøper du brenner fra Finn kan du bestille de dysene du vil i tillegg, multifuel, bensin, parafin, alkohol. På forsvarsbrukt.no og uniflamesupply.no kan du kjøpe dyser og deler også.

111 brenner hjemmebrent også, jeg har prøvd, men drivstofforbruket er det dobbelte av bensin og parafin med alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da disse 111-T brennerne kom var de kun godkjent for parafin i Norge. Dermed kom de uten restriktoren som trengs for å bruke rødsprit/alkohol. Men det er å få kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.

Jeg har en Optimus 8R som ikke slukker helt når jeg skrur den ned. Den brenner med en liten "stearinlysflamme" selv om rattet er skrudd helt ned. Jeg klarer å slukke den hvis jeg strammer unormalt hardt, men det skal vel ikke være sånn? Jeg har sjekket at rensenåla ikke står for langt ned slik at den hindrer meg i å stenge helt. 

Hvis jeg blåser ut den lille flammen og lar den stå og kjøle seg ned så ser det ut til at den ikke lekker. Men syns det er litt irriterende at den er sånn. Må jeg rett og slett bytte justeringsnåla? Jeg kjøpte denne brukt så jeg vet ikke om den alltid har vært sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende den skal være sånn. Det er drivstoff igjen i mellom der den stenger og åpningen som brenner opp. Om du slipper av trykket på tanken og flammen fortsetter å brenne så er det nok det som skjer. Obs ikke gjør dette med full tank, det er en liten fare for at noe drivstoff kan blåse bort til flammen og antenne. Stå ute og ikke len deg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende den skal være sånn. Det er drivstoff igjen i mellom der den stenger og åpningen som brenner opp. Om du slipper av trykket på tanken og flammen fortsetter å brenne så er det nok det som skjer. Obs ikke gjør dette med full tank, det er en liten fare for at noe drivstoff kan blåse bort til flammen og antenne. Stå ute og ikke len deg over.

 

Det tror jeg ikke er mulig. Hvis spindelspissen tetter 100% for drivstofftilførselen ville det blitt undertrykk i rommet mellom spindelen og dysa med én gang litt av den gjenværende gassen hadde brent opp. Det betyr at enten må luft utenfra sige ned dysehullet samtidig som flammen brenner (tror ikke dette er mulig), eller så tetter ikke spindelen 100 %. Hvis førstnevnte skulle vært tilfelle ville dette også skjedd på de fleste primuser med spindeljustering. Jeg tipper det er sistnevnte som er tilfelle, og ville tatt ut spindelen og pusset spissen med stålull e.l. Da vil den kanskje tette bedre mot hullet for drivstofftilførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det tror jeg ikke er mulig. Hvis spindelspissen tetter 100% for drivstofftilførselen ville det blitt undertrykk i rommet mellom spindelen og dysa med én gang litt av den gjenværende gassen hadde brent opp.

 

Hugs at dette ikkje er ein gassbrennar. Der er flytande bensin som ligg og fordampar i rommet under dysa, og over spindelen. Denne fordampinga opprettheld trykket så lenge det er noko som kan fordampe. Dette er heilt normal oppførsel for denne brennaren, og flamma vert mindre og mindre og sloknar når kammeret er tomt for bensin. Min Svea 123r oppfører seg akkurat på same måte, og den er i alle fall heilt tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for svar. Jeg skal gjøre et forsøk på å slippe trykket av tanken og se om det fortsetter da. Får være litt forsiktig siden gassen som da slippes ut kan antennes i verste fall. 

Men først skal jeg få tak i noe forgasserrens og gi den en skikkelig rens. Jeg har hatt ute spindelen og den ser for meg ganske fin ut. Men det kan jo ligge noe på selve setet som gjør dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Hugs at dette ikkje er ein gassbrennar. Der er flytande bensin som ligg og fordampar i rommet under dysa, og over spindelen. Denne fordampinga opprettheld trykket så lenge det er noko som kan fordampe. Dette er heilt normal oppførsel for denne brennaren, og flamma vert mindre og mindre og sloknar når kammeret er tomt for bensin. Min Svea 123r oppfører seg akkurat på same måte, og den er i alle fall heilt tett.

Hvis du har en 123R som oppfører seg på samme måte og den skal være sånn så regner jeg med at 8R også skal være sånn. Det er jo nesten samme brenner. Jeg har noen stykker Svea 123 uten rensenål men disse slukker temmelig fort. Det kan kanskje komme av at det er mindre rom til bensin under dysa siden det ikke er noen rensenål der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Hugs at dette ikkje er ein gassbrennar. Der er flytande bensin som ligg og fordampar i rommet under dysa, og over spindelen. Denne fordampinga opprettheld trykket så lenge det er noko som kan fordampe. Dette er heilt normal oppførsel for denne brennaren, og flamma vert mindre og mindre og sloknar når kammeret er tomt for bensin. Min Svea 123r oppfører seg akkurat på same måte, og den er i alle fall heilt tett.

 

Med all varmen som er i brenneren etter slukking burde den lille slumpen som eventuelt ligger igjen fordampe på null komma niks og gi et mye større trykk ut av dysa enn den lille stearinflammen tilsier. Fordampingen skjer kjemperaskt når brenneren er i gang, så hvorfor skulle fordampingen sakke ned fordi spindelen skrus til? Min Optimus 8R slukker helt når jeg skrur til spindelen. Min Svea 123R hadde også den lille stearinlysflammen, men dette bedret seg veldig da spindelspissen ble pusset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå testet dette med å slippe trykket av tanken mens den lille flammen brenner og jeg ser tydelig at flammen minsker hurtig og til slutt slukker når jeg gjør dette. Plukket den fra hverandre og gjorde rent. Tok spindelen og snurret den forsiktig i en liten dott med fin stålull og testfyrte igjen. Det samme skjer nå. Muligens litt mindre lekkasje. Jeg får prøve å pusse litt mer på spindelen eller eventuelt bytte den.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå testet dette med å slippe trykket av tanken mens den lille flammen brenner og jeg ser tydelig at flammen minsker hurtig og til slutt slukker når jeg gjør dette. Plukket den fra hverandre og gjorde rent. Tok spindelen og snurret den forsiktig i en liten dott med fin stålull og testfyrte igjen. Det samme skjer nå. Muligens litt mindre lekkasje. Jeg får prøve å pusse litt mer på spindelen eller eventuelt bytte den.  

 

Mens spindelen og alt er tatt ut hjelper det også å dyppe en Q-tip i rødsprit (eller bare vann) og skyve den inn der spindelen skulle stått. Tvinn litt på Q-tipen mens du holder et jevnt press i Q-tipens lengderetning for å rense hullkanten som spindelspissen står mot. Kan ofte bli litt sot/avleiringer her. Du trenger heller ikke være veldig forsiktig med stålulla mot spindelspissen, bare puss godt på denne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en Optimus 8R som ikke slukker helt når jeg skrur den ned. Den brenner med en liten "stearinlysflamme" selv om rattet er skrudd helt ned. Jeg klarer å slukke den hvis jeg strammer unormalt hardt, men det skal vel ikke være sånn? Jeg har sjekket at rensenåla ikke står for langt ned slik at den hindrer meg i å stenge helt. 

Hvis jeg blåser ut den lille flammen og lar den stå og kjøle seg ned så ser det ut til at den ikke lekker. Men syns det er litt irriterende at den er sånn. Må jeg rett og slett bytte justeringsnåla? Jeg kjøpte denne brukt så jeg vet ikke om den alltid har vært sånn. 

 

Det är lite bensin kvar efter nålventilen och ut till munstycket. Det måste brinna slut. Det tar kanske 10-20 sekunder.

 

Jag köpte ett 8R som hade allvarliga problem med detta. Jag plockade isär det och gjorde rent allt. Nålventilen var tämligen sotig!

Om du gör en sådan renovering så är det viktigt att du montrer ihop det korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal plukke den fra hverandre igjen i dag og prøve med en Q-tip. Kan jo hende jeg ikke fikk renset setet til spindelen skikkelig. Skal samtidig pusse spindelen litt mer med fin stålull. Får håpe det gjør susen. Teorien med resterende bensin under dysa holder ikke helt vann lenger syns jeg siden flammen avtar og slukker når jeg slipper trykket av tanken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et stormkjøkken av typen Trangia 25-4 UL og har til nå brukt rødspritbrenner som fulgte med denne. Er ikke fornøyd med effekten av denne så ønsker å gå til innkjøp av en gassbrenner som passer til dette settet. Er det kun standard Trangia gassbrenner som er alternativet da, eller finnes det andre typer som passer? Kan denne brukes sammen med sånne gassbokser man kjøper på f.eks Biltema? Noen som har erfaringer med denne typen gassbrenner eller andre som passer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg skal plukke den fra hverandre igjen i dag og prøve med en Q-tip. Kan jo hende jeg ikke fikk renset setet til spindelen skikkelig. Skal samtidig pusse spindelen litt mer med fin stålull. Får håpe det gjør susen. Teorien med resterende bensin under dysa holder ikke helt vann lenger syns jeg siden flammen avtar og slukker når jeg slipper trykket av tanken. 

 

Uansett kva teori ein trur på, skal det vera interessant å høyre om du får brennaren din til å sløkke raskare.

Sveaen min har i alle fall hatt heilt uendra oppførsel på denne restflamma sidan brennaren var ny. Og det er ingenting som tyder på at brennaren ikkje er tett. Det er bra trykk på tanken så lenge tanken er varm, og det er bra undertrykk på tanken etter at han har vorte kald og eg er nede i bygda att, også ei veke etter bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et stormkjøkken av typen Trangia 25-4 UL og har til nå brukt rødspritbrenner som fulgte med denne. Er ikke fornøyd med effekten av denne så ønsker å gå til innkjøp av en gassbrenner som passer til dette settet. Er det kun standard Trangia gassbrenner som er alternativet da, eller finnes det andre typer som passer? Kan denne brukes sammen med sånne gassbokser man kjøper på f.eks Biltema? Noen som har erfaringer med denne typen gassbrenner eller andre som passer?

Denne siden er gammel, men gir noen hint.  http://tinyurl.com/yjg6jsx

 

Trangia's gassbrenner har flere etterligninger som er rimeligere, men gå i såfall for en som har en slik rørsløyfe inn i flammen som Trangia's har. Det gir bedre egenskaper når temperaturen faller under +10 C.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også en del modifiseringer med Trangia http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/33896/fromsearch/1/tp/1/ .

 

 

Når det gjelder den flammen etter lukking av ventil på Svea 123R, så har jeg også samme problemet. Er usikker på om den hadde dette i starten, men tror ikke det, så er nok sot som er skylden. Men ville egentlig ikke si at dette er et stort problem siden jeg bare blåser ut flammen, og ellers så fungerer Sveaen som den skal tror jeg. Ville også tro det er en fordel å ha flammen hvis man skulle ved uhell skru brenneren av når man regulerer til lavest varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.