Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Legger merke noe pussig med min Optimus 8R: etter at den har blitt god og varm oppfører den seg som en langt større og kraftigere primus. Koker opp en liter vann mye raskere enn min Optimus Hiker+. Eneste jeg kan sammeligne med er effekten til en Optimus 111 "blåselampe". Nesten som den planlegger å fly sin vei, hehe. Ikke blir tanken veldig varm heller. Kan ikke klage på effekten i alle fall, men skal det være slik? Kan ikke se noe galt, men ville høre med dere primusguruer sånn for sikkerhetsskyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har motsatt erfaring. Min 1. generasjons SVEA 123 (ikke 123R) koker opp vannet kjappere enn min 8R.

Men begge mine brennere har fått litt juling, så det kan være litt avvik i effekten fra den gang de var nye.

Men SVEA'en er jo også desidert råest i lyd. Snatrer og brøler som som en illsint .......tja....SVEA!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har akkurat anskaffet meg en billig, godt brukt Optimus 111. Lærkoppen i pumpa smuldret fra hverandre da jeg trakk den ut, og jeg prøvde å bytte den med en fra et reparasjonskit jeg har hatt liggende en stund. Jeg sliter litt med å få festet lærkoppen til pumpa, da hullet i den er for lite til å gjøre gjengene på "festeskruen" tilgjengelig for mutteren på den andre siden. Har jeg feil lærkopp? Monterer jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et lite spørsmål om Optimus 8R:

Den veken som ligger i tanken, skal ikke den stikke inn i fuelrøret som går til brenneren? Leste det et sted, og det virker jo fornuftig. I min 8R ligger den bare og skvalper rundt tanken, men primusen fungerer glimrende likevel. Det eneste jeg stusser på er at det kan brenne voldsomt når tanken er under halvfull. Minner mest om et tradisjonell bråkebrenner fra Optimus 111 på full guffe, selv om tanken aldri virker farlig varm. Kan dette skyldes at drivstoffet får "fri flyt" gjennom fuelrøret? Har ikke lyst til å begynne å åpne forbindelsene (skru av røret) for å dytte på plass veken dersom det ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om og skaffe meg Trangia sin Multifuelbrenner.

Kan eller bør mann gjøre no spes når denne skal brukes for og oke tempen inni teltet?

Er dette en grei brenner for en fersking når det kommer til telt, fjell og vinter?

Hilsen

En drømmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg å fyre den opp ute og hver sikker på at du mestrer dette skikkelig før du prøver å fyre den opp inne i teltet er nok det viktigste rådet. Dette gjelder da med parafin/bensin som kan flare opp veldig om det blir gjort feil. Dog kan man si det er tryggere jo høyere takhøyde man har i teltet. Og så er det viktig å passe på at man har tilstrekkelig lufting i teltet så man ikke blir kvalt. Brennerne brenner som regel veldig reint og fint når de står uten kjele på, men når du setter på en stor kjele med kaldt vann eller skal smelte snø så kjøles flammen ned og det blir dannet mer CO, Kjenner man at man blir ør i hodet, svimmel, stikking i øyne og andre symptomer på dårlig luft så er det på tide å få opp døra. For å ikke starte en ny diskusjon om hvor farlig det er å bruke dette i telt så kan man heller lete opp noen gamle tråder om temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om og skaffe meg Trangia sin Multifuelbrenner.

Kan eller bør mann gjøre no spes når denne skal brukes for og oke tempen inni teltet?

Er dette en grei brenner for en fersking når det kommer til telt, fjell og vinter?

Hilsen

En drømmer :)

Her er mine erfaringer med den: http://villmarkakaller.blogspot.com/p/test-av-utstyr.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Fin hjemmeside har du også :D

1. gjør du noe spesielt med brenneren når du bruker den kun til oppvarming inni telte?

2.Hvordan er denne brenneren i forhold til andre brennere?

3. hva er best og bruke av flytende drivstoff og hvorfor?

Hilsen

En drømmer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Denne tråden inneholder 1760 innlegg med mye god hjelp!

Jeg kunne gjerne tenkt meg å splitte den opp i sine enkelte hjelpeemner - er det noen som har noe i mot det? Slik det er nå er det jo helt umulig å finne fram all den gode infoen som ligger her :???:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til. Når pumpa er åpen er det en liten lekkasje på retur ventilen. Stempel trykkes langsomt ut når jeg holder fingeren på pumpa. Er dette normalt på ny primus?

Hei!

Har et problem med pumpen min på min primus omnifuel, det lekker ut av des sølve ringen som man kan skrue opp og igjen for å ta ut og inn selve pumpen. Se bilde. Det er liksom at jeg ikke kan skru den helt fast, men jeg kan skrue den helt ned i den svarte slik at jeg ikke kan skru den opp igjen, som om en pakning eller noe er falt bort, hadde den inne til reprasjon hos xxl sport og villmark for en stund siden for det var der jeg kjøpte den, men da var ikke det problemet, men etter hvert siden jeg fikk den tilbake har den bare begynt og lekke mere og mere. Noen forslag? noen som har opplevd det samme?

har også hatt dette problemet. kjøpte multifuel ifjor og den virket fint i noen dager. så sluttet den å pumpe ordentlig. Skrudde den opp og gummipakningen hadde tørket inn. sendte inn og fikk ny.

Og nå sist uke skulle jeg bruke den igjen. Virket fint første gangen. Så begynte det å lekke bensin inn i pumpa og ut. og bensin tørker pakningen ganske fort.

Kan ikke skjønne hva jeg gjør feil? bruker den slik manualen sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken multifuel har du?

Vanskelig å stille diagnose, men det virker som en ventil som ikke funker. På noen primuser hjelper det å sprute CRC 5-56 ,eller lignende, ned i pumpesylinderen. La det virke en stund før du setter pumpa på plass for å så pumpe hardt og lenge, da kan den løsne og begynne å funke igjen.

Hvis ikke må du skru den fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

multifuel EX. kan det være for at jeg har pumpet for mange ganger ved full tank? etter å ha smurt inn pakningen med medfølgende smurning, og prøvd på nytt ved halv tank, så gikk det strålende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I got a problem with my Primus Gravity MF 2. It doesnt start burning properly after being preheated. It seems like it keeps burning at the nozzle and inside the housing. I just get a lot of big yellow flames. I cleaned the nozzle and that seems fine. Anybody got any ideas what else I should try?

I have the stove already 4 or 5 years without any problems. I use rodsprit to burn.

Please answer på norsk, i understand it very good, but writing is difficult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikket et latterlig enkelt spørsmål for de som kan................ Etter å ha lett og sett videoer for overhaling av MSR brennere, kan jeg ikke finne ut hvor de store sorte O-ringene skal brukes.Link viser bilde av O-ringene: http://www.oslosportslager.no/produkt/msr-whisperlite-expedition-service-kit-7591.aspx

Håper noen vet.....

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den prøver å fortelle deg at den ser ned på slangeprimuser og at den har mye større erfaring og lengre ansiennitet. Uten om det kan det muligens være en forkjølelse. Har han derimot lidd av kronisk høysnue og blitt avhengig av Otrivin så kan rett å slett luftveiene blitt forstørret. Ta en biopsi av luftveiene og foreta eventuelt en nesetransplantasjon for å se om det fjerner både symptomer og bakenforliggende årsaker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et godt anlagt forslag må jeg si. Forrige gang jeg spurte om en enders 9060N, var det skadedyr i tilførselen som var problemet. :mrgreen: Skal uansett sjekke hvordan det går med filteret mellom tank og dyse. Egentlig er ikke dette et problem, snarere tvert imot, synes denne flammen er meget pen og den varmer som normalt.

Bildet er tatt etter at den lokale propanbrenneren på hytten ga opp, og 96'en måtte atter en gang redde dagen.

Veide forresten 96'en til 510 gram med fastnøkkel. Ca 470 uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Oppdaget at potetstappe-stappern på Biltema muligens kunne bli en brukbar varmetopp til primus. Handlet med meg en, og etter litt modifikasjon (sagde av selve stapperen, og sto igjen med bare koppen), var det bare å fyre opp primusen som var en whisperlite international på bensin. Potet- varmetoppen fungerte som hakka møkk, og ble kledelig rød, men det var en ting jeg begynte å lure på. Kan dette bli så varmt at det er fare for at forgasserrøret som står som ei sløyfe opp i flammen blir farlig svekket?

For å få den til å stå støtt tenkte jeg å sage hakk i varmetoppen, og da vi jo røret nærmest bli helt innesluttet av toppen.

Betyr dette at jeg trenger (enda) en ny primus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hjemmelaget varmetopp bør brukes forsiktig. Det finnes historier om primuser som blir for varme. Det er tynt gods som slår seg i lette slangeprimuser. Loddepunkter (messingbasert slaglodding spesielt) kan bli sprøtt/gå i oppløsning.

På IKEA selges en bestikkboks som med en par "stålbørstesvamper" inni settes på hode over primushoder. Dette er for hard kost for Optimus 111 og andre svært solide og grovdimensjonerte primuser. Det er livsfarlig å sette en slik improvisert varmetopp på primus med toppbrenner, type gammel messing.

Kovea lager en spesialtilpasset varmeboks som brukes på både bråkebrenner og ny stillebrenner. Dette fungerer. Brennstoffslangen er svært lang og brennerhodene er faktisk så solide at dette holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.