Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Det med hurtigkoblingen har jeg opplevd, jeg slapp ringen du trekker bakover litt tilbake før slangen var helt ute.

Det andre problemet har jeg ikke opplevd, men undersøk om det sitter et lite hvitt filter når du skrur slangen av brenneren. Filteret kan skrapes rent med kniv om du er i beit for nytt.

Har brukt Novaen i mange år mest på parafin (d.v.s. t ennvæske), og forvarmet med ted som er på tanken. Skiftet filter for første gang nå.

Pleier å vaske brenneren med såpevann hvis den er møkkete, og fyre opp til den er tørr før jeg setter den bort. Litt olje på pumpelæret hvert år (oftere med bensin på flaska). Ikke skiftet o-ringer eller hatt på fett de siste 5 årene.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at MSR selger et "annual mainentance kitt", men betyr dette at en bør bytte pakninger etc på brennere hvert år?

Jeg har hatt min MSR Whisperlite i fire år, og jeg har ikke byttet en eneste o-ring. Jeg er ikke plaget med lekkasjer, men bør jeg bytte for sikkerhetskyld?

http://www.oslosportslager.no/produkt/msr-annual-maintenance-kit-6726.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runegutt, eller andre med innsikt:

I motsetning til andre har coleman på mystisk vis et rør som går opp over bensin nivået, og der suges det med luft samtidig som det suges bensin fra tanken, coleman fyrer greit uten spesiell forvarming

:!:

Høres rimlig ut; litt mer luft i blandinga inntil det er varmt, det gjør susen.

Men hølet er jo der hele tida, og av likevel funker det jo no så inn i granskauen bra, og uten at du må pumpe noe mer enn på andre primusser.

Vi ser det best på slangeprimussene som har et merkelig ledd og en ekstra knotete rørstump på sugeslangen.

Tar vi bort (mister :) ) kneet med rørstumpen må nemlig Coleman forvarmes som alle andre :)

9775-A25_700.jpg

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble gjort noen forsøk m.h.p. kullos, og da var kullos problemet betraktelig redusert med økt avstand.

Kan vel gjette på at det betyr bedre forbrenning.

Med den "gode gamle" tunge trangiaen ledes varmen opp langs kjelekanten også.

Jeg gjetter på at vekt er avgjørende, så en vindskjerm av steke (alu) folie vil nok spare mer drivstoff på en helg , enn vekten folien, men det blir.....skjørt da! :-)

dsk

Det stemmer. For å oppnå fullstendig forbrenning trenger du 3 ting: Oksygen, drivstoff og varme. Når kjelen med kaldt innhold kommer for nærme brennerhodet avkjøles flammene, og tilgangen på oksygen reduseres slik at forbrenningen blir ufullstendig. Ved ufullstendig forbrenning vil det uforbrente karbonet i drivstoffet blande seg med oksygen, og danne karbonmonoksid (kullos).

I grovt kan man si at jo "renere" drivstoff du bruker, jo mindre karbon inneholder som oftest drivstoffet.

Og desto "renere" drivstoff, desto mindre luftbehov for å brenne rent, f.eks trenger propan 5 m3 luft pr. m3 brennstoff, mens renset bensin trenger ca. 10 kg pr. m3 brennstoff, og bensin må ha 16 kg pr. m3 brennstoff.

Dette gir også utslag på koketid: Jo lavere kjelen står, jo mindre varmeoverføring vil skje. Flammen rekker ikke å "utvikle" seg tilstrekkelig før den treffer kjeleflaten, og den kalde kjeleflaten vi dominere. Dette kan gi spesielt stort utslag ved f.eks snøsmelting.

Ønsker man å unngå kullos bør man brenne på så rent drivstoff som mulig, (forvarme godt) og ha kjelen høyt nok plassert ift. brennerhodet.

Magnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei. Min omnifuel brenner blått og fint, men får etter noen minutter en slags gul "stearinlysflamme" over munnstykket (dysen). Det er vanskelig å vurdere om flammen kommer fra dysehullet, fra undersiden av munnstykket eller fra undersiden (ved filten). Flammen har fotfeste fra dysehullet og ut til kanten av brennflaten. Hvis den får brenne slik en stund så er det svart av sot på 1/4 av munnstykket, 1/4 av brennerhodet osv.

Jeg har demontert og renset et par ganger, men uten resultat. Jeg har også forsøkt å stramme munnstykket alt fra "løst og ledig" til "transformers-hardt". Inni munnstykket er det svart som natten. Kan jo tyde på en lekkasje?

Dette problemet har forøvrig vært vedvarende både på denne og på en kompis sin Omnifuel.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en av tre ting:

Lekkasje rundt dysa, dette merker man best når primusen er VARM

Feil dyse, feilen bør være konstant

Drivstoff som kokser, f.eks lampeparafin med voks. Problemet starter på varm primus, og blir værre for vær tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Rune. Men jeg blir ikke klok på dette. Altså, munnstykket er skrudd på så hardt jeg klarer. Jeg bruker 4-takters miljøbensin, og jeg bruker 37 mm munnstykke, altså det mellomstore. Forslag?

Bytt dysen med ett tilsvarende fra rep.kittet og se om ikke det hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dette er flaut, men vi er vel menn nok til å fortelle andre når man har bommet litt:

Jeg fant ut at jeg skulle gå ut i boden og sjekke om det er 4-takts bensin jeg bruker, bare for å være helt sikker. Jeg fant omsider lappen som hører til kanna, og der sto det 2-takts... Så nå drar jeg på statoil og kjøper 4-takts:-)

Rune, kan dette ha vært feilen, eller er det lite sannsynlig? Kanskje oljen i 2-taktsoljen har lagt seg i bunn under munnstykket og lagd *#%§?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har omnifuel'en stått på verandaen og brent på 4-takts miljøbensin fra Statoil i et par timer. Den brenner tilsynelatende rent, og problemet ser ut til å være løst. En ny renserunde pga mye sot fra opptenningen (litt restvæsker), så tipper jeg den er så god som ny!

Lærdommen er: Hvis det oppstår en feil på din primus; ikke bare sjekk det DU tror er feil, men også det du er sikker på at er riktig. Noen ganger kan det være det som er feilen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dette er flaut, men vi er vel menn nok til å fortelle andre når man har bommet litt:

Jeg fant ut at jeg skulle gå ut i boden og sjekke om det er 4-takts bensin jeg bruker, bare for å være helt sikker. Jeg fant omsider lappen som hører til kanna, og der sto det 2-takts... Så nå drar jeg på statoil og kjøper 4-takts:-)

Rune, kan dette ha vært feilen, eller er det lite sannsynlig? Kanskje oljen i 2-taktsoljen har lagt seg i bunn under munnstykket og lagd *#%§?

Som jeg sa tidligere:

Høres ut som en av tre ting:

Lekkasje rundt dysa, dette merker man best når primusen er VARM

Feil dyse, feilen bør være konstant

Drivstoff som kokser, f.eks lampeparafin med voks. Problemet starter på varm primus, og blir værre for vær tur.

Totaktsbensin er primuskiller.

Takk og pris at du ikker har forsøkt denne djevelens fuel påe en Svea 123 eller 8R.

Det blir sykt mye skruing da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt forumet og fått litt info, men en del av trådene er ganske gamle, derfor lurer jeg på om flere har erfaringer med Primus Etapower. Ser at XXL har sett med kjele, stekepanne og frittstående gassbrenner for 999,- på tilbud denne uka. Den skal gi 2000W. Hvordan er denne i forhold til MSR Windpro, som er mitt andre alternativ? Pris er en faktor, men å spare en tusenlapp hvis man ikke blir fornøyd er liten vits. MSR med kjele og stekepanne kommer på rundt 2000kr.

Bruken er 3 sesongs, fordelt mellom marka og høyfjellet. Vekt er litt viktig, men de kommer vel ut rimelig likt. Har vel uansett bestemt meg for gass, og de to var de som fristet mest. Noen som vet noe om fordeler og ulemper hvis man sammenligner de to direkte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-taktsbensin inneholder smøreolje som ikke forbrenner ordentlig. Smøreolja blir liggende igjen som koks i de varme rørene, og som noe klissete søl og sot på brenner og kjele.

Har en gang måtte bruke bensin fra påhengsmotoren, og det ble en riktig stor jobb å få rein brenner og kjeler.

Slapp mye skruing, men jeg måtte skylle tanken med litt bensin, og fyre nesten en hel tank med alkylatbensin før den virket som normalt.

Vanlig blyfri kan fungere, men det varierer med tilsetningsstoffene. I Norge er det vanskelig å få klare beskjeder om hva som skjer så jeg styrer stort sett unna.

Colaman's dual fuel (Blyfri + Coleman fuel) går greit med blyfri fra USA, men bensin fra Canada ødelegger primussen, kfr Coleman.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med totaktsbensin i en primus?

Hvordan fungerer det med vanlig 95 blyfri?

Som Dag Ståe sier.

Svea 123/8R og Enders Baby har en veke i røret mellom brenner og tank.

Denne full av totaktsolje gjør at den blir hard som stein, og slutter å fungere.

Har bytta noen sånne, etter at folk har forsøkt totaktsbensin på disse.

Bilbensin er for bil. Blir mye rare gasser av det, som kan gi deg krøll i kroppen.

Bilbensinfyring inni telt= Mulige leverskader.

4takts miljøbensin er en billlig måte å holde helsa og primusen i orden.

Er dette for krøkkete å skaffe, så skaff en parafinprimus og bruk tennveske på tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg fått byttet slange.

:?: Hvordan vet vi om slangen under stålflettinga er like bra?

Vet ikke! På gassutstyr blir vi anbefalt å bytte slange hver 2. år. På en primus???

Erfaring med gasslanger tilsier at enkelte er like bra i 20 år minst, men da kan vi både bøye og se etter sprekker i gummien, og trykkprøve på ulike sett.

:roll: Vel jeg bytta etter bare 20år, og orginalslangen var fortsatt hel.

Biltemas stålomspunnende slange, 1meter 75 kroner. Jeg spanderer råflott 1/3 meter :) da har jeg jo til flere, selv om jeg hadde en del svinn på dette forsøket.

th_200520109112.jpg

Slangeklemmer er noe herk, klumpete, og strammer veldig ujevnt på små diametere.

:!: Hjemmelagde pressfittings: 12mm glødet kobberrør presses fast med ???

Jeg endte opp med dette etter en del feiling: th_200520109122.jpg

Litt silikonfett på fittingsene før montering gjorde alt mye lettere.

Men :? det er nemlig et par men....

Så lang slange, og forvarminga blir vanskelig, luft bensinblandinga blir ujevn, og høye gule flammer oppstår :cry:

Hvis presshylsa på enden mot brenneren er for lang/blir presset for langt fra slangeenden så får man problemer med ventilen og tilførselen.

Skal du gjøre det, så ikke bruk mye lenger slange enn orginalen.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg ser at flere (bl.a. Rune) bruker "tesiltrikset" for å få bedre varmespredning og lys. Jeg bestemte meg for å prøve dette, modifiserte en tesil og fikk loddet på fester, slik at den kan settes av og på, og sitter godt når den er påmontert.

Men når omnifuel'en nå brenner på medium til full effekt med tesilen på kommer det gule flammer. Det er full fres, og blå flammer nederst, mens over tesilen blir det mer rolige gule flammer. Men allikevel ikke gule som ved forvarming. Skal prøve å få lagt ut bilder straks.

Rune og dere andre som bruker tesiltrikset, får dere også slike flammer? Kan dette justeres på noen måte? Disse flammene soter jo litt, og det enten er det ikke fullstendig forbrenning, eller så er det tesilen som på en eller annen måte påvirker flammen.

Tips, råd, hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.