Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Annonse

Kristian123!

Så flott å se du er presis med fylling av drivstoff på 111! Kjempebra faktisk! Bruker du bensin, bør du ta med noe som forhindrer overfylling. Belag deg på måleglass, du... Ta deg en tur til en jernvarehandel og kjøp målebeger med spiss helletut. Da blir det ikke søl og tull. Drar du til Torshov Bilrekvesita får du kjøpt målebeger som også passer som støtdemper for små gasslamper.

Du kan unngå høye krav til presisjon ved å gå over til parafin hvis du har en 111 med multifuelbrenner. Parafin bygger ikke opp trykk i tanken når det blir varmt. Jeg har i alle år fylt opp min 111 bråk til randen med det omtalte målebegeret fra Torshov. Etterpå har jeg ventet litt med å pumpe for konge og fedreland. Et par-tre slag med pumpen er nok for ganske skikkelig kok. Må etterhvert pumpe mer for å kompensere for et ekspanderende trykkkammer i en liggende sylindertank.

Vær litt forsiktig og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips anngående fylling av tank på 111?

Det skal være rundt 3dl som tanken rommer, men fins det noen metode så jeg slipper å ha med måleglass?

Du kan sette primusen litt på skrå så åpningen kommer litt lavere i forhold til resten av tankvolumet. Fyll til randen og du har passelig luftvolum igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleman etterligningen i den siste linken er testet her.

Prissammenligning:Coleman 550B og TK111. $3 forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Coleman 442. I går opplevde jeg følgende: Brenneren stod på fullt og plutselig så stod bare flammene opp. Det var nok litt lite bensin så jeg fyllte på mer. Pumpet godt, tente på og pumpet mer. Etter et par min så skjer det samme igjen. Det virket som trykket bare forsvinner. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare et tips til de som liker forsvarets gode gamle primus og her er det deler.

http://www.fmu.no/display.aspx?menuid=

verdens letteste primus og fyre og reppe=)

Du får pent brukte 111 på foresvarets kiosk på Hovemoen (Lillehammer) til litt over 1/3 prisen.

Var forresten lenge enig i vurderingen din, og vil fortsatt ha 111 som beredskaps utstyr.

Det finnes så mye annet og (Optimus) Svea 123 er faktisk enda enklere og mere driftsikker.

Mange sliter med å lære seg å beherske 111, og da finnes det flere lettere alternativer, som til gjengjeld er vanskeligere å reparere på.

Jeg har hatt et par Coleman (550B og 442) og disse har gått sesong etter sesong uten annet vedlikehold enn rengjøring og 2 dråper olje i pumpa hvert år. Du får en ubrukt på Ebay for ca $50 + frakt. tot ca $80 og det blir snaut 500 kr.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Coleman 442. I går opplevde jeg følgende: Brenneren stod på fullt og plutselig så stod bare flammene opp. Det var nok litt lite bensin så jeg fyllte på mer. Pumpet godt, tente på og pumpet mer. Etter et par min så skjer det samme igjen. Det virket som trykket bare forsvinner. Forslag?

Forsøk følgende:

Fyr primusen, til den flammer opp.

Slukk.

Vent til den er noenlunde kjølig.

Åpne tanklokket, og sjekk at der er trykk.

Eventuelt, pump trykk og la den stå noen timer.

Åpne tanklokket og sjekk om der er trykk.

Mangler du tanktrykk, så skift pakninga i tanklokket.

Andre årsaker:

Mangelfult trykk/forgassing under første del av fyringa, som gir flytende bensin i bunnen av brenneren.

Når denne er varm nok, tar den fyr, og du har bål.

Løsning:

MYE mere trykk før du fyrer igang, eventuelt forvarm generatorrøret.

Jeg har en liten glavabit mellom brenner og generator. Drypper litt bensin eller sprit på den, fyrer på og lar den brenne ut.

Deretter vanlig opptenning.

Brukes når det er svært kaldt.

Siste mulighet:

Tett dyse i generator, eller dysa sitter ikke hardt nok, eller rusk under brennern.

Løsning:

Demonter generator.

Blås reint under brennern med trykkluft.

Sjekk at dysa sitter ordentlig på generator.

Prøvefyr på ny.

Nytter ingen ting, skift generator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte inn 3 Optimus Nova + til speidergruppa; og tenkte, etter å ha lest her inne at tnnvæske var god parafin, at de skulle brukes med tennvæske, noe det forsåvidt sto at man ikke burde i bruksanvisningen, men jeg tenkte nå at det var verdt forsøket. Men dessverre, det virker som bruksanvisningen har rett, men jeg kan ikke skjønne hva problemet er. Vi fyller tennvæske (Blåtind) på flaskene, pumper opp, og tenner opp, og de brenner litt, men så blir det stopp, selv med med pumping og gjentakelse av prosedyre fra start kommer det rett og slett ikke drivstoff gjennom dysa. Byttet da ut tennvæska med 4 - takts bensin og drivstoffet kommer uten problemer gjennom dysa, tenner og brenner helt greit (selv om de bare fortsatte å brenne i 10 minutter etter at flaska ble snudd på off, men det er detalj av akademisk interesse). Så da er spørsmålet: Er det en spesiell tennvæsketype som burde vært brukt, eller er det (som nevnt litt høyere opp her) at enkelte Novaer rett og slett ikke liker parafin?

Og finnes det noen god måte å bruke den slangeregulatoren på uten å måtte holde fast kokeapparatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at Nova fikk brenner med hengslet flammespreder, så har enkelte flammespredere fått litt kort avstand til dysa. For å unngå å bøye og bende for mye, vil jeg foreslå å vippe den opp, så den bare ligger oppå (Litt skrått) Virker det, så kan man bende det forsiktig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde med min 20 år gamle Optimus Hunter 8R på tur et par dager i påska og syns den har begynt å fuske litt. Den rene blå flammen er borte og erstattet md en mere gul flamme som "pulserer" og freser. Pulseringen forsvinner delvis når jeg pumper tanken noen ganger med en pumpe jeg har kjøpt i ettertid. I bruksanvisningen til primusen står det at dysen renses ved å vri "gassen" raskt mot venstre. Det har jeg forsøkt uten at det hjelper. Tips?

De to bøyløene som grytene skal hvile på er ikke helt "i vater" heller men jeg har ikke lyst å bøye og tøye for mye i dem. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner til dette problemet? Utrolig (!) ræva service av importør. Den kan UMULIG ha blitt testet etter jeg leverte den inn. Servicen besto av smøring, noe jeg for øvrig hadde prøvd å gjøre selv før den ble levert inn. Håpløse greier!

Jeg har hatt et problem med det, postet under lekk primusflaske for noen dager siden. Det ser ut som de nye drivstoffflaskene ikke er helt identiske med de tidligere produserte, har selv sendt mail til Optimus og tenkte å stikke innom XXL. Det var nære på at det gikk galt for meg, for jeg var i utgangspunktet relativt komfortabel med brenneren, så tenkte at en ny flaske ikke var noen endring å bry seg mye med...

BE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med min 20 år gamle Optimus Hunter 8R på tur et par dager i påska og syns den har begynt å fuske litt. Den rene blå flammen er borte og erstattet md en mere gul flamme som "pulserer" og freser. Pulseringen forsvinner delvis når jeg pumper tanken noen ganger med en pumpe jeg har kjøpt i ettertid. I bruksanvisningen til primusen står det at dysen renses ved å vri "gassen" raskt mot venstre. Det har jeg forsøkt uten at det hjelper. Tips?

De to bøyløene som grytene skal hvile på er ikke helt "i vater" heller men jeg har ikke lyst å bøye og tøye for mye i dem. Tips?

Vanskelig å si. Gammel fuel, rester etter inntørket bensin....

Prøv å skylle tanken med bensin som du kaster etterpå. (bilbensin er ok til skylling)

Du kan også la det stå bensin i brenneren en stund, og skylle ut uten dyse slik at partikler blir skyllt ut.

Bruk så 4 takt miljøbensin, og la brenneren gå for fullt i minst 20 minutter.

Bøylene lar du være så lenge de gjør jobben.

Runegutt har sikkert noen mer avanserte løsninger hvis dette ikke virker.

Lagre ikke primussen med fuel over lang tid.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ei "primuspumpe" på E-bay. http://tinyurl.com/y9g2bz2

Snaut 140 kroner hjem med posten. Jeg tok risikoen, og det virker som grei kvalitet. Jeg tror det er samme pumpa Kovea bruker, og denne fra brunton er helt lik:

http://tinyurl.com/ycro5vn

Nå gjenstår lengere tids prøving og eksperimentering.

dsk

Letter testing utført, Gjengepartiet er litt kort så enkelte gassapparater vil ikke passe uten at man filer bort litt ytterst.

Sugeslangen er vanskelig å få bøyd slik at den henger ned på undesiden av flaska. Litt bøying og varming med hårføner gjorde bøyen permanent.

Forøvrig virker alt upåklagelig så langt.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen fra Hong Kong, slange med gassbokstilkobling. Til forveksling lik Kovea's.

Rørtilkoblingen på den nye slangen har invendige gjenger M6x0,75 mens Nova-slangen har innvendige gjenger M8x0,75. Med litt knoting i dreibenken ble overgangen godkjent på andre forsøket.

Nå har jeg forsøkt gass på 4 Nova-brennere, min gode gamle takler det helt greit, en annen med noe vanskelig forvarming, og de 2 andre - overhode ikke! :-) Lang nese på meg. :lol:

Slangen er forresten stålomspunnen, vesesntlig lengere og mykere enn Nova-slangen.

Sammen med bensinflaske og Kina-pumpa har jeg en helt grei løsning.

Ikke tenk på dette til Nova i Trangia, da må du i hvertfall lage et stort nytt hull til å tre ut slangen med koblingen.

Hva med kvaliteten.

Jeg vil anslå dette til å være på høyde med Brunton eller Kovea, og disse har jo bare fått skryt så langt.

Svakhetene blir pumpe med syntetisk pumpelær, en spinkelt utseende plastknott til å skru gjengepartiet inn i tilkoblingen på slangen. Montering av slangen på brenner kan også være et svakt punkt, og jeg må gjette på at det var her de kokeapparatene som ble forbudt solgt for en tid siden sviktet. Vill og uhemmet bruk av Loctite gir tette filter, og feil. forsiktig bruk av Loctite vil ti gjengjeld kunne eliminere risikoen.

Vi får ha friskt i minne denne ukens teltbrann hvor et gassapparat forårsaket en eksplosjon, og ære til den bestefaren som ofret sitt liv, og reddet både kone og barnebarn.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Omnifuel. Noen som har opplevd at det gnistrer når den brenner? Brenner helt fint med blå flamme, og bra futt, men det gnistrer som sagt. Ikke hendt før. Kjørte den en omgang idag for å teste den nye ETA-power panna, og igjen en omgang rett i etterkant. Det var under siste omgang at gnistene kom da den brant. Tips noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig for å tro det. Brenner med miljøbensin, og har kun brukt det, aldri opplevd gnister før. Rart egentlig, for den brant helt uten gnister først, så brant den med gnister da jeg tente den opp igjen 2min etter. Samme flaska og drivstoffet begge gangene. Hmmm... Muligens kommet noe rusk e.l nedi? Brenner vel rent/opp om jeg lar den frese en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt problemer med brenneren på vintertelttur nå før helga, etter en tids bruk 30min+ begynte den å pulsere snarere enn å brenne og var generelt i dårlig humør. I den anledning har jeg et par spørsmål.

Jeg pleier som regel å gå over brenneren før jeg legger den vekk etter tur, og det hadde jeg gjort også før denne turen.

Jeg tok den også helt fra hverandre inne i teltet, men fant ingen god forklaring på pulseringen. Det virker som om sporene på spindelen i "regulatoren" går tette av smuss mye fortere nå enn hva jeg har vært vant med tidligere. Når jeg renset sporet fungerte den greit i 20-40min før pulseringen startet igjen. Skal det være nødvendig å ta fra og rense dette sporet mellom hver eneste bruk/under bruk? Er det noe annet som gjør dette? Er bensinfilteret brukt opp?

Jeg forvarmer som regel med rødsprit, og har stort sett ikke brukt annet enn Coleman Fuel (white gas) som brensel.

En annen ting:

Hurtigkoblingen var også litt vanskelig av seg. Da brenneren på grunn av pulseringen slukket ukontrollert, var det fortsatt trykk igjen på flaska. Vi koblet fra hurtigkoblingen med tanke på å slippe ut trykket ved å skru opp flaska, men hurtigkoblingen "lukket seg" ikke slik den skal, og sprutet ut bensin. O-ringen innenfor gjeningingen mellom hurtigkoblingen og pumpa var intakt og i fin vigør. Kan kulde og treghet i mekanismen være forklaringen her? Det var ca 10-12 minusgrader. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.