Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Funker nå. Etter at den har kjølt seg ned fikk jeg fyrt den godt opp :wink: Takk for tips!

For noen virker kanskje dette som ett litt dumt spørsmål, men jeg spør likevel: Ser dette ut som en vanlig primus "flamme"? Er litt guleflammer på ytterkanten og er noen gnistrer her og der, litt mer enn det vedlagte bildet viser.

Takk for hjelpen! :D

Mepp

post-12465-133474779634_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om det er noen dårlig serie med Omnifuel ute nå. Jeg vet mer om dårlige og upresise bruksanvisninger fra Primus nå om dagen.

Omnifuel trenger mye mer forvarming enn bruksanvisningen anslår! Bruksanvisningen tar heller ikke godt nok høyde for ulikt forvarmerbehov mellom ulike drivstoff.

Bruksanvisningen retter seg mot bensin fyrt i 15 varmegrader høyt til fjells....

Lag en solid glassfiberveke og plasser den i forvarmerskåla. Så fyller du skåla så full du får den med bensin (eller rødsprit!!) og tenn på. Bruk vindskjerm! Det er helt vanlig å forvarme i nesten to minutter før dette brenner blått og rent! Vinterkulde lavere enn 25 minusgrader krever skikkelig kok i godset rundt brennerhodet.

Vi som var støttemannskap for Femundsløpet i år opplevde minus 35 grader natt til fredag. Primus Omnifuel fikk stive slanger og knusktørre pakninger. Vi våget ikke bruke dem. Vi måtte ty til Optimus 111, Primus 210 og Phoebus 625. Da fungerte forresten ikke rødspriten heller. Vi forvarmet med gressklipperbensin for å få fyr i parafinprimusene våre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en solid glassfiberveke og plasser den i forvarmerskåla. Så fyller du skåla så full du får den med bensin (eller rødsprit!!) og tenn på.

Har du en mer deltaljert beskrivelse e.l. av det du nevner over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har målene på kjelestøtta til Borde brenner? Tenkte jeg skulle lage en, for min er versjonen som ble levert uten kjelestøtte/vindskjerm. Litt usikker på høyden til den. Ellers er det jo en super liten sak :) som fungerer utmerket da jeg etter masse trøbbel fikk brent ut all den gamle driten av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuskemeg rundt..

Takk for svar! Ser ut som en slik Campus no.4, ja.

..og jommen var det allerede solgt ser det ut til :D - i alle fall er bildet borte fra annonsen.

Jaja, noen her inne som ble en primus rikere kanskje? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger noen ute som ikke har ordet "primus" i annonsen. Søk litt på svea, optimus, høvik, osv. Blir litt å leite igjennom på noen av de men med å velge de forskjellige kategoriene så blir det ikke så ille. Kokeapparat og brenner er også en mulighet

Eller skulle jeg ikke si dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo si at jeg er kun ute etter stillebrennere av ymse slag. Altså få, men en Fuhrermeister er ettertraktet. Parafinbrennere er heller ikke så kult. :D

Synes uansett det er artig å se hva som dukker opp, så takker for tipset!

Vil såklart ikke snappe primuser hvis noen andre her spør om dem, som f.eks sistnevnte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Høvikene så jo strøkne ut! :D Også så bra pris!

Det var (desverre) ikke jeg som stakk av med disse heller :) Ser at den ene av de har samme stillebrenner som på min gamle Svea kjøkkenprimus.

Forøvrig fant jeg den Campus no.4'en ved å bruke søkeordet primus, tror jeg..

men som Phaser (ikke) sier, så hender det stadig at det ligger noen funn på finn uten primus i annonsetittel..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt ny Coleman 442 og prøvde den på tur nå i helga. Enkel og grei, alt funket fint til nå imorges. Våknet i 15 kalde og ville gjerne ha litt varme.

Fikk da ikke pumpet opp trykket(ingen motstand i pumpa i det hele tatt). Prøvde igjen da jeg kom hjem med samme resultat. Prøvde igjen nå og plutselig virker den igjen.

Hva gjør jeg feil?

Må pumpa smøres når den er ny?

Strammer jeg for hardt når jeg stenger pumpa?

Skrur jeg for mange omdreininger når jeg åpner pumpa?

Kan det bli noe tull dersom jeg snur den opp ned?

Kan det bli noe tull dersom jeg fyller på for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pumpa bør smøres før første gangs bruk. CRC5-56 eller WD40 er fint.

Så lenge du ikke fyller mer enn helt opp, når primusen står i vater er alt ok.

Nei, ingen fare med å snu opp ned.

Er du i tvil om pumpepakninga, så ta ut pumpestemplet og sjekk den.

(Litt krøkkete men du finner bruksanvisning hos coleman)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.