Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

bah,ser nå att gjengene på pumpa ikke er 100% dvs det blir tett nå men tror ikke det hadde vært dumt og bytta den før jeg skal ut til vinteren.

bruke noen min på og få den på og ser att litt av første ringen er skada (flaska er helt ok men der er det "hardt metal" og pumpa er plastik)

er det mulig og kun bytte gjengene eller må man bytte hele pumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
bah,ser nå att gjengene på pumpa ikke er 100% dvs det blir tett nå men tror ikke det hadde vært dumt og bytta den før jeg skal ut til vinteren.

bruke noen min på og få den på og ser att litt av første ringen er skada (flaska er helt ok men der er det "hardt metal" og pumpa er plastik)

er det mulig og kun bytte gjengene eller må man bytte hele pumpa?

Hele pumpa, desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått min nye Manaslu 96. Fikk også med en liter grønn fyringsparafin, som ble sterkt anbefalt å bruke. Det første jeg gjorde før første fyring var skylle tanken grundig innvendig med parafin. Alt virket OK, og jeg fyrte opp. Flammen så bra ut til å begynne med, men etter noen minutter ble den asymmetrisk, og ispedd gule flammer. Jeg stoppet den og brukte rensenåla. Brukte den også før jeg fyrte opp. Etter at jeg hadde tent på nytt brant den bra noen minutter før det samme skjedde. Jeg lot primusen kjølne, demonterte brenneren for å se om det lå noe rusk noe sted. Kunne ikke se noe, og nederst i brenneren sitter det også ei filter som så helt rent ut.

Jeg skylte tanken på nytt, pumpet trykk på kald primus for å se hvordan parafinstråla så ut fra dysa, og i håp om å få skyllet ut eventuelle urenheter. Fin stråle, så jeg tørket opp parafin som hadde rent ned i spritskåla, fylte på rødsprit og fyrte opp igjen. Denne gang rakk jeg å koke opp en trangiakjele med vann (ca. 8 dl.) på 10 min. Flammen ble etter hvert som brenneren ble god og varm usynlig, men flammeringen var god og rød. Men så døde den igjen. Fram med rensenåla igjen. Merket da jeg skulle pirke i dysa at det var motstand ytterst i dysa, som om det hadde kokset seg til i munningen. Så lurer jeg: kan dette være på grunn av parafinen? Det virket jo ikke som det lå rusk noe sted, og filteret var som sagt rent og pent.

Det er jo samme type brenner som i Optimus 00 dette, og jeg stusser en del på forskjellen i effekt. Min gamle 00 fungerer jo som blåselampe, nesten. Skal nå bytte denne grønne parafinen ut med tennvæske og se hva som skjer da. Det er tennvæske jeg bruker på min 00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt problemer med fyringsparafin. Kan jo være en ide å pumpe igjennom litt parafin uten dyse. Om det sitter noe større rusk inni der så dytter du det bare ned igjen med rensenåla, det kommer ikke ut og finner etterhvert veien tilbake til dyseåpningen og tetter hullet på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke den som står i. Tror nesten det går an å bytte med min optimus. De ser helt identiske ut. Virker som om dysa kokser langsomt tett. Brenner fint, med god og velkjent 00-flamme i ca. 15 min. før den langsomt dør. Litt pirking, og den er i gang igjen. Må være noe inne i brennerrørene som løses opp og lager trøbbel. Virker slik. Det jeg fyrer med nå er fritidsparafin, ikke tennvæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem funnet og fikset! NUH kjenner jeg igjen godflammen fra min trofaste No. 00. Det viste seg at brenneren var løs ved filteret og dro falsk luft. Under pumping og fyring var det ingen parafinlekkasje å se, og av en eller annen grunn oppdaget jeg ikke at brenneren var løs. Etter at jeg teitet til på mutteren over spritskåla var alt som det bør. Luft inneholder jo fuktighet, og det må ha vært dette som fikk dysa til å tette seg. Fikk mistanke fordi det tettet seg så langsomt. Vanlig rusk fører gjerne til at dysa tettes momentant. Å gro langsomt igjen tyder på urent drivstoff. Eller kondens. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt fornøyd enda, viser det seg. Men mye bedre. Hadde en lang telefonsamtale med Primuskongen i dag. Han mener bestemt at det eneste riktige drivstoff for parafinprimuser er grønn fyringsparafin, alt det andre er naftabasert og fy-fy, og at det kunne være det som hadde avgitt koks i brenneren. Da jeg fortalte at det nettopp var grønn fyringsparafin jeg startet Manasluen på, og at den jo var splitterny, mente han at det kunne være noe feil med brenneren. Siden den er bedre nå enn da jeg fyrte opp første gang avtalte vi at jeg skulle teste den noen dager til. Ble den ikke bra skulle jeg bare sende brenneren til ham, så skulle jeg få en ny. Veldig bra! :lol:

Det pussige er egentlig at da jeg fyrte opp min gode, gamle No.00 på samme drivstoff begynte den også på samme måten etter å ha brent i 15-20 min. For første gang på lenge måtte jeg til med rensenål. Den brenneren har "drukket" parafin, lampeolje og tennvæske av både petroelum og nafta uten så mye som et host. Men akkurat her kan det jo ha vært avleiringer som til slutt begynner å lage krøll. P.kongen tilbød seg å rense den også. Service på den karen, gitt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn gugge= krøll.

Du kan til nød bruke dette i en 111 med bråkebrenner.

Hold deg ellers til blank parafin.

Å fortelle at tennveske ødelegger, er tøv.

Dessuten parafinbasert tennveske er bra saker, uansett.

Følger vi forsvarets standard, så er parafin av kvalitet D60 tillatt.

D60 får du hos Esso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp! Men han selger også noe Prabath -greier til rundt 500.-. Indisk. Veldig skeptisk. Manaslu ser ut til å være like god og solid som min No. 00. Har nok bare vært litt uheldig nå i oppstarten. Apropos det. Jeg har jo egne navn på alle i primusfamilien min. For eksempel så kaller jeg den lille 8R med blå kasse for "Lille Blå". Optimus 111 heter "Stomperud", siden den jo er forsvarets. Nå var tiden inne til å døpe det nyeste tilskuddet.

Siden den kommer i ei rød og pen nylonveske og er en søt liten sak med nykker må dette være en primus av hunkjønn. Så hos meg har den fått navnet "Prinsesse Vilikke". :lol:

Forresten, prisen han tar for en Svea 123R er vel ikke så ille? En 1098,-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asiatisk kopi av Primus 96, for nesten 1500,- :lol::):shock:

Primus 96 er svindyr. Har prøvd å snike til meg en på ebay, men de kommer jo fort opp i tusenlappen med frakt og statens bamsemoms :(

Manaslu`en ser ut som den virker bedre i litt vind pga større vindskjerm som også dekker spritskålen. Så alt i alt syns jeg ikke prisen han tar for Manaslu 96 er helt kokko. Selv om det sikkert er litt stas å ha en "go gammal" Primus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.