Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Annonse

Motivert av Runes fornærmelser, har jeg satt fyr på "komfyren".

Sprayet litt lurium i pumpehuset, smurte opp tanklokk og gjenger og undre over alle undrer- den fikk og beholdt trykk. Googlet meg til at pumpeventilen var en utfordring dersom den hadde satt seg på denne primusen, men her virker den som den skal.

Primet med sprit og fyrte opp. Alt ser og høres fint ut. Forbausende lite lyd. Tamken var halvfull av ettellerannet fra langttilbakeitid, men det brenner fint.

post-8799-133474769703_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håvar.

Fin Burmos 21!

Eg har ein slik men manglar bruksanvisninga.

Er det mulig å få deg til å scanne den du har og sende den på e-post til meg?

Eg ville vere deg «evig» takknemlig.

Kanskje andre som er interresserte også.

Gir deg e-post adressa i PM dersom det er aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for titten. Det er dette man lever og ånder for.

Tror du det er mange av dagens slangegreier, som ville overlevd så lenge, uten at alle delene måtte byttes ut?

Slangene holder ikke evig :shock: de er forbruksdeler, gummislanger burde kanskje skiftes ut hvert 5. år. dvs 20 ganger pr 100 år, som kanskje ikke er en usansynelig levetid for en 3-bent primus. Men også her er det pakninger, pumpelær og slitedeler som må byttes, men disse forårsaker ikke samme risiko som slangebrudd på en bensinprimus. De nye teflon-slangene kan antagelig ha mye lenger levetid, men er stive og uhåndterlige. Antar at 20-25 år ikke er usannsynelig med forsiktig behandling.

MSR XGK med stivt rør er jo en måte å løse det på, til gjengjeld er og blir plastikk-pumper noe jeg har like stor skepsis til som gummislanger. :shock:

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håvar.

Fin Burmos 21!

Eg har ein slik men manglar bruksanvisninga.

Er det mulig å få deg til å scanne den du har og sende den på e-post til meg?

Eg ville vere deg «evig» takknemlig.

Kanskje andre som er interresserte også.

Gir deg e-post adressa i PM dersom det er aktuelt.

Skal få til det. Btw - de merkelige inskripsjonene som du ser på bilde 1733 - vet du hva de er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de merkelige inskripsjonene som du ser på bilde 1733 - vet du hva de er?

Det veit eg dessverre ikkje kva er. Veit heller ikkje kva språk det er.

Har sent deg pm med e-post adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superteit spørsmål: når jeg pusser messingen med Autosol, så blir messingen svart og "gørrete" med èn gang, og skikkelig stygg. Blir bedre etter å ha brukt x antall småbiter av en klut for å tørke det vekk. Er det en reaksjon i messingen som skjer, eller betyr det at det er mye "skjit" som løsner? Jeg har snart brukt en halv tube Autosol bare på Optimus 1. Begynner å se bra ut, men fortsatt ikke bra nok. Fortsette å pusse til Autosolen ikke blir svart, eller er det bare sånn det skal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt primusvannet allerede, samt pusset MYE. Er fortsatt mange sorte flekker på Optimus. Får bare fortsette å gni å gnugge til jeg blir lei. Straks ferdig med den, mangler bare å slaglodde føttene, og skaffe pumpelær + flammespreder, så er den good to go ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sølvpuss her i huset bruker vi varmt vann med krystallsoda. tilsett aluminiumsfoliestrimler og sølvtingene. Det bobler ganske brukbart. Bland gjerne foliestripene og sølvet litt og la det ligge 20-30min. Sølvet har blitt blankt. Mulig dette kan være noe for primuser også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

var først på en telt tur får 1 år siden og da fungerte den helt fint,la den så på loftet 1 år og skulle på sykkel tur,testa den før avreise alt ok men når jeg skulle bruke den første gangen fikk jeg ikke fyr etter mye frem og tilbake og snu gass boksen fikk jeg endelig fyr og da brant det bra,tenkte det bare var feil med Gass boksen og kjøpte en ny ein,fortsatt samme problem.

Hvis man holder fyrstikke over den og skrur på kommer gass ut og det brenner da bra,men med en gang fyrstikka slukker så slutter det og brenne og.....har nå brukt noe som liger "rocket pocket" som jeg kjøpte på sport butikk på sykkel turen og det fungerte greit.

Men nå som vinteren kommer tenkte jeg og finne ut hva som er feil med min omifuel,tenkte og reise og kjøpe 4 takts "miljøbeinsin" på statoil i morgen og se om den brenner bra med beinsin,hvis den gjør det er det jo ikke så farlig men syns det her er veldig rart,bruker "korrekt" dyse dvs den størse,har og "renset" dysa med den lille nåla som følgte med uten att det hjelpte noe.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

kjøpte 1 liter med 4 takt besin (miljø bensin) og skulle prøve og forvarme den pumpa 20 ganger og skrudde så opp ventilen slik att jeg forventet att det ville komme en stabil og fin "strøm" med bensin,men det kom bare små stråler opp,dvs når jeg har den på minimum kommer det ca et lite "sprut" på par cm opp hvert 5 sec,starta så og brenne med den og fant fort ut att det her går ikke og bruke i telt da hvis man skrur opp styrke kommer det bensin rundt forbi,så det virker som jeg har en lekasje en plass? jeg vil tro det er derfor jeg ikke fikk fyr med gass eller pga da blir det blanding av gass og "luft" som gjør att den ikke vil brenne.bruker 37 disa nå.

Finner ikke igjen kviteringen på att jeg kjøpte den (fant igjen sykkel hengeren som jeg kjøpte samtidig) men kan vel ikke koste alverdens og ha på verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bensin opp rundt hvor? er det rundt dysa stram til hardere. Har du pumpet nok? 3/4 full flaske og 20-30pump burde få den i gang. Om det lekker noe annet sted så la være å fyre opp uten brannslukningsutstyr i nærheten. Men om det bare kommer en liten sprut innimellom så kan det virke som det er mye møkk i systemet. Ta fra hverandre og gjør reint, blås igjennom med trykkluft eller forgasserrens.

Forøvrig ligger bruksanvisningen her om du trenger den. Der står det litt om hva og hvordan man skal rengjøre siler og deler. http://www.primus.se/Archive/Documents/Primus%20Dokument/Manuals/Instruction-3289_OmniFuel.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk får svar :wink:

det jeg mener er att det kommer ustabilt opp dysa,er opp her det kommer driftstoff og pga det ikke kommer stabilt opp er det ikke alt som da tar fyr og små dropper kommer da opp og legger seg rundt primusen.

Jeg tok og skrudde dysa ca en halv omdreining opp,tenkte kansje jeg hadde skrudd den får bra til (enda jeg bare skudde den løst nedpå) og da hører man att det er fremdeles ustabilt men da kommer bensinen under dysa og gjør att ting ble mye bedre.

Som det sikkert går frem av den saken her kan jeg ikke spesielt mye om det her (har brukt primus i 1 gangs tjenesten men da var det alltid andre som fiksa på den) så jeg kommer til og gå til en sport forhandler og spøre om dem kan fikse den,har ikke lyst til og reise på tur med det her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk får svar :)

det jeg mener er att det kommer ustabilt opp dysa,er opp her det kommer driftstoff og pga det ikke kommer stabilt opp er det ikke alt som da tar fyr og små dropper kommer da opp og legger seg rundt primusen.

Jeg tok og skrudde dysa ca en halv omdreining opp,tenkte kansje jeg hadde skrudd den får bra til (enda jeg bare skudde den løst nedpå) og da hører man att det er fremdeles ustabilt men da kommer bensinen under dysa og gjør att ting ble mye bedre.

Som det sikkert går frem av den saken her kan jeg ikke spesielt mye om det her (har brukt primus i 1 gangs tjenesten men da var det alltid andre som fiksa på den) så jeg kommer til og gå til en sport forhandler og spøre om dem kan fikse den,har ikke lyst til og reise på tur med det her :)

Syns jeg og leste noe tidligere om å skru av dysa, kjøre gjennom et par desiliter fuel, for å få ut hvis det ligger rusk å rask etter fabrikasjon? leste noe om at det kansje kunne skje:) Konfirm someone?

har ikke prøvd det selv, da jeg ikke har vert plaget med annet enn støy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.