Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke MÅ sepparere brenneren på Optimus 1, så la vær. Vanskelig å få tak i blypakning til den.

Muligens er det rett brennertopp du har, og at brennern med spritskål stå på feil bunn.

Stikkflammer på 111T:

Dra til pakkboksen 1/4 omdreining

Dra til dysa litt.

O-ringer finner du på bensinstasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så heldig å ha Tools i etasjen under jobben, så o-ring å litt annet stæsj er innkjøpt nå.

Brenner til Otimus 1 får jeg bare la stå da. Men for å rense den innvendig, er det kanskje nok å bare skru av dysa å spraye godt med forgasser-rens i hullet? Pumpe-læret smuldret opp da jeg prøvde å olje det idag, så den har jeg uansett god tid å plundre med.

Høvik 41 fikk jeg trykktesta idag. Må ha nytt lær dær å, for å få godt med trykk i tanken, men tror alikevel den er god nok for litt testing ikveld :roll:

Er foresten imponert over dyse-nøkkelen som fulgte med til Høvik`en. Tok litt tid før jeg fikk dreisen på den, men for en genial konstruksjon :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så heldig å ha Tools i etasjen under jobben, så o-ring å litt annet stæsj er innkjøpt nå.

Brenner til Otimus 1 får jeg bare la stå da. Men for å rense den innvendig, er det kanskje nok å bare skru av dysa å spraye godt med forgasser-rens i hullet? Pumpe-læret smuldret opp da jeg prøvde å olje det idag, så den har jeg uansett god tid å plundre med.

Høvik 41 fikk jeg trykktesta idag. Må ha nytt lær dær å, for å få godt med trykk i tanken, men tror alikevel den er god nok for litt testing ikveld :roll:

Er foresten imponert over dyse-nøkkelen som fulgte med til Høvik`en. Tok litt tid før jeg fikk dreisen på den, men for en genial konstruksjon :shock:

Bare du får trykk er alt ok.

Optimus 1: Skaff deg pakninger før du demonterer brenneren.

Du kan bruke pumpa fra 111 på 41.

Mener det er samme pumpediameter.

OBS, på 41 er dette viktig:

La tanklokket være åpen mens du forvarmer.

Så lukker dy det rett før spritskåla er tom og pumper litegranne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok sin tid, men nå har jeg fått fyr på 111 bråkebrenner og Høvik 41.

111 virket nydelig på regulatoren, null stikkflamme, og enkel å justere. Masse varme og lyden var jo fin den :wink: Men det er litt å fikse på den å, for pumpingen er knallhard, og blir veldig stakkato. Fikk bytta o-ring, men det hjalp ingenting, heller ikke å bruke lær-pumpa som fulgte med 111T. Mulig det ligger noe grums i pumpesylinderen...

Høvik 41 fikk jeg bare såvidt fyr på med den originale pumpa, men med lær-pumpa til 111T så var det null problem. Jeg fikk allikevel ikke trykk nok til å få en fin flamme, pga lekkasje rundt gjengene mellom brenner og tank. Skal prøve å rengjøre gjengene bedre, men det virker som om noen har brukt mye makt her en gang i tiden, så gjengeteip er kanskje eneste utvei, evt ei pakning på tanken men det vet jeg ikke om det er plass til.

post-3785-133474769173_thumb.jpg

post-3785-133474769181_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyyydelig.

Kranglete pumper:

Som regel er det bare treghet i returventilen.

Ha en god dæsj crc 5-56 eller wd-40 i pumpesylinderen.

pump ivei.

Hjelper ikke dette, så kan du demontere returventilen.

Tror jeg så verktøy til det der :wink:

Tror det skal være pakning under brennern på Nr41

Gidder ikke å se på mine egne akkurat nu. Det er lenge siden de har fått pussen sin.

Da mangler du lærpumpe til en av 111, og nytt regulatorratt til 111T.

Den nye typen ratt har dysenøkkel i enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi nå se,

Returventil koster 37 kr hos uniflamesupply.no

Ratt med dysenøkkel koster 140 hos forsvarsbrukt.no " 195 hos uniflame"

Jeg tror din Nr 41 trenger fiberpakninger oppe nede og rundt omkring. Sikkert også der det ikke er noen nå. Ta enten dimensjonen på gjengestørrelsen eller den gamle pakningen og dra til nermeste jernvarehandel. "Er litt dyrt fra primusleverandører".

Skal du ha nye pumpelær, så kjøper du dette på Ebay.com fra en som befinner seg i Tyrkia. Disse har jeg testet selv, koster adskillig mindre enn fra Norske leverandører og er helt like. Han lager til mange varianter, så pass på å bestille til 111 eller lignende.

Hvis du ser ned i pumperøret, så ser du at returventilen befinner seg i bånn av den. Returvelntilen har også samme for som en dyse. Dette er litt av grunnen til at rattet med dysenøkkel er så langt som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget en liste over alt som trengs, og det er blitt endel nå, men takk for tipset ang alternative salgskanaler! Har innsett at dette kommer til å koste litt, så det skader jo ikke å gjøre det billigst mulig.

Er det flere sider/plasser jeg bør følge med på, for å finne deler?

"Norsk-engelsk primus-ordliste" skulle jeg også gjerne hatt hvis noen orker å lage det :wink: Det er endel info jeg leter etter på spiritburner, men ikke alt er like lett å søke etter når man ikke vet hva ting heter på engelsk.

Og så har jeg såvidt begynt med Optimus No 1 nå. Der hadde det nok vært både billigere å enklere å skaffe en i bedre stand, men skjit au, hittil har dette vært morsomt å holde på med, så den får være "ildprøven" min. Gir meg ikke før den både ser pen ut, og virker perfekt.

Men, med alle de spm jeg vet jeg kommer til å komme med, så er det en viss fare for at jeg blir å drukne denne tråden fullstendig, spesielt med optimus`en. KJenner jeg har litt lyst å lage èn tråd for hver primus jeg lurer på, helt til vi får et dedikert primus-forum :lol:

(edit: sistnevnte var en spøk, jeg skal selvfølgelig ikke spamme forumet med alskens spm. Men optimus`en tror jeg får en egen tråd, for den er kraftig mishandlet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ingen dum ide om man kunne delt opp denne tråden i et par hundre søkbare tråder :)

Forøvrig kan du lage deller selv, pumpelær kan du lage av ei skive med lær fra overlæret på en gammel sko,

Spikk en pinne med dialeter 4 mm mindre enn pumpesylinderen, Bløt opp læret i en 5-10 minutter i veldig varmt vann, la pinnen og sylinderen danne form for å presse læret til rett form. La tørke noen timer, monter og renskjær...

Gummipakninger skjæres ut av en gamme slange fra et bildekk, osv...

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ingen dum ide om man kunne delt opp denne tråden i et par hundre søkbare tråder :)

Forøvrig kan du lage deller selv, pumpelær kan du lage av ei skive med lær fra overlæret på en gammel sko,

Spikk en pinne med dialeter 4 mm mindre enn pumpesylinderen, Bløt opp læret i en 5-10 minutter i veldig varmt vann, la pinnen og sylinderen danne form for å presse læret til rett form. La tørke noen timer, monter og renskjær...

Gummipakninger skjæres ut av en gamme slange fra et bildekk, osv...

dsk

Eller så kan du bare betale et par dollar på Ebay og få dem innen noen dager. 8)

Sånn ellers så er det som sagt ingen dumme eller for mange spørsmål her, alle kan lære noe nytt.

Et triks er å ta en primus av gangen. "Deler bør selvfølgelig kjøpes samtidig til alle primusene". Det varierer en del, men prisene er ofte generelt bra på Ebay.

Noen ting er like greit å bestille fra Norske importører eller Katadyn direkte. F.eks returventil for pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan du bare betale et par dollar på Ebay og få dem innen noen dager. :D

Sånn ellers så er det som sagt ingen dumme eller for mange spørsmål her, alle kan lære noe nytt.

Et triks er å ta en primus av gangen. "Deler bør selvfølgelig kjøpes samtidig til alle primusene". Det varierer en del, men prisene er ofte generelt bra på Ebay.

Noen ting er like greit å bestille fra Norske importører eller Katadyn direkte. F.eks returventil for pumpe.

:)

Det lønner seg nok å kjøpe, i hvertall his du skal legge inn timepris :) På den annen side er det jo gøy å vise at det ikke bare er MacGyver som kan lage alt av nesten ingenting 8)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :D også kan vi bruke det vi samler på :D

Torsdag og fredag var sommeren her i Osloområdet :shock:

Uvant med slik skart lys oppe på himmelen.

Utmerket dag for en primustur, så jeg tok med meg 120 elever og en noen lærere i skogen.

Vi som hadde primus hadde det i hvertfall bra :shock: det var slett ikke verst for de som brukte slike merkelige kakeformer med kull i heller selv om det der ser veldig primitivt og gammeldags ut :P

Coleman Apex ii er nesten like lett å tenne som gass, og kan dempes ned uten fare for å slukke. Verdens beste slangeprimus for

bensin :!:

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer dere å se hva som er brukt til loddingen her?

Jeg har forsøkt å varme opp loddingen med blåselampe (3,8kw), i håp om at det er brukt kald-lodding, men det var ingen sukesse, så da er kanskje sliping/kutting med Dremel eneste mulighet?

post-3785-133474769276_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja: Dremel :shock: Den har en über-tynn kuttskive som fint kommer imellom fot og tank, men det blir et pirkarbeid uten like å kutte fint nok til ikke å skade tanken.

Jeg tror ikke det er lim, for jeg fikk løsnet et par små biter som lignet på tinn. Men hadde det vært rent tinn, så skulle jo resten vært smeltet på sekunder...

Føttene er jeg nødt å få av, så ett eller annet må jeg gjøre. Slik som det ser ut nå, så er den direkte stygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, det kan se ut som et slags keramisk metall, en slags to komponent gugge som du klemmer og blander med fingrene, bruker dette ofte på jobben i forbindelse med nødhjelp på istykkersprukne girbokser og bunnpanner på motorer, funker bra dette :D så spørs om du får litt etterarbeid ja

:shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel neppe verdt det i kroner og øre, men den passer perfekt som et lære-prosjekt. Er jo litt morsomt å få brukt hendene litt, og samtidig måtte lete opp info etterhvert som jeg støter på problemer :D

Stusser litt på hvor gammel den er. Under tanken er den stemplet med "A.B. Optimus Stockholm", og ikke "Upplands Väsby" hvor de flyttet fabrikken i 1907/08, og salgsavdelingen i 1919. Lufteskruen er også merket med Stockholm. Hodet på brenneren er merket med "Optimus" samt noe som ser ut som russiske bokstaver og et arabisk tegn. Er ikke ferdig å rengjøre brenner, sliter litt med å komme til med børste og pusseklut...

Jeg har fått av alle tre føttene nå, og er igang med å file bort griset som noen har smekket på. Såfremst jeg ikke ødelegger tanken, gir jeg meg ikke før den ser pen ut igjen.

Og når jeg blir irritert og lei av å plages, så fyrer jeg opp stillebrenner`n og koker en kopp kaffe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.