Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Hei. Fant en gammel primus etter mine besteforeldre, Optimus no.5 står det på den. Etter litt pusling fikk jeg jaggu liv i den også :shock: Noen som har litt info om denne? Hvilket årstall kan den være produsert?

post-3543-133474651221_thumb.jpg

post-3543-133474651224_thumb.jpg

post-3543-133474651226_thumb.jpg

post-3543-133474651229_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Optimus Nr 5, er en kjøkken brenner.

Jeg tror du mangler varmeskjold rundt brennern.

Går du inn på såiritburner.com, og ser i katalogene for optimus, finner du den.

Bra primus. Stor fin tank, som tar mye parafin.

Å aldersbestemme Optimus, er ikke lett. Du kan få ei antydning med å lese kataloger/ reklame fra Optimus.

Effekten på brennern er 3500-4000W

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som føler seg kompetante nok til å hjelpe?

I Er det forsvarlig med bensin i telt?

II Hvilken av de egner seg best til å varme opp teltet?

III Med tanke på støy er det noen som skiller seg spessielt ut?

(positivt og negativt)

IV Sot, er det noe jeg må ta hensyn til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Ja, bensin er forsvarlig i telt, og brukes på endel polekspidisjoner. Fordel: Liten forvarming, lite sot, relativt rein forbrenning. Ulempe: Meget brannfarlig. Under gitte forutsetninger, endel eksplosjonsfare

2) De jeg har nevnt, varmer fint en sjuduker. (Forsvarets kneppers)

3) De tre Colemanbrennerne er stillebrennere. Du får også 111 med stillebrenner. Hvis dette er aktuelt, så se etter en 111T og ikke en 111C. 111C er forplaga med lang forvarmingstid, og brennere som sprekker.

4) Sot: Tyngre fuel=mere sot. Stillebrennere er best egna for bensin, eventuelt tennveske som parafinerstatning.

Parafin over disk/løsvekt er uegna i stillebrennere. Soter mye, lukter fælt.

Bråkebrennern på 111 (Samme brennerpatent som primus 210) brenner omtrent alt, og soter lite.

Hva bruker jeg på vintern?

Har jo etterhvert et rimelig bra utvalg av primuser. Tendensen er:

111 med bråkebrenner

Coleman 442

Coleman 508 (forgjengern til 533)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha mistet lokket som sprer bensien på Omnifuel, var jeg innom flere butikker for å skaffe delen. Dessvere så hadde ikke butikkene jeg sjekket denne inne. Ringte så importøren (Fjellreven AS) og i morgen har jeg delen i posten :-) Det er service jeg kan leve med... Finnes det noen butikker med god erfaring og delelager til Primus i Oslo området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens, ny bruker her :D

Imponerende tråd dette, med masse nyttig info!! Ser at Rune fremstår som en meget erfaren kar, og drister meg til å stille et spørsmål:

Har en nylig innkjøpt Optimus Nova+, testet forsiktig i Øvre Birtedalen for et par uker siden, utelukkende på lampeolje. Fungerte perfekt i 12-15 + grader, dog noe utsatt for vind.. Leste i bruksanvisningen til Nova+ at de IKKE anbefalte lampeolje (ingen nærmere begrunnelse på hvorfor) og lurer på hva dere vil anbefale?

Skal på en liten ekspedisjon med min 8 år gamle sønn første uka i oktober, og vil gjerne være trygg på at vi har koking og oppvarming i teltet på stell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampeolje er så mangt, noen kvaliteter er veldig fete, og soter, andre oppfører seg merklig ved kulde, og noen er helt greie, altså vanskelig å si at det er OK

Jeg holder en knapp på tennvæske for grill, det anbefales heller ikke i manualen. Aldri vært borti problem med dette i Norge. Kjøper som regel i flaske eller kanne hos en lokal kjøpmann, eller Europris....

Nova'n går på det meste, men det er faktisk noe produksjonsavvik så du må kanskje teste hva din går best på. Mange sverger til 4-takt miljøbensin, og det er helt OK så lenge du ikke har lekkasjer/søl.

Trodde det fulgte vindskjerm med Nova+

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det fulgte vindskjerm med Nova+

Det fulgte med ja, men følte vinden fikk tak i flammen allikevel. Kan godt være jeg gjorde noe feil med plassering eller noe, vindskjermen fungerte ihvertfall ikke som forventet.

Når det gjelder drivstoff så tenker jeg vi tar med oss et par forskjellige alternativer på tur neste helg, og benytter denne turen som test-tur.

Takk for tipsene dsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ser det diskuteres mye rundt sikkerhet og risiko når man fyrer primus. Jeg har selv en omnifuel, som har to ventiler. Selv åpner jeg selvfølgelig begge når jeg ska forvarme med bensin, men stenger bare ventilen på selve brenneren før jeg tenner på. Er det bedre å skru igjen ventilen på flaska også under forvarmingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin-primusene er ganske intrikate. Jeg er selv ingen Coleman-ekspert, og lar den fyr og flamme være blå inntil videre. Min Phoebus 725 er elskbar og blir svært varm. I likhet med Juwel 34 har den ingen pumpe, trykket oppstår ved forgassing allerede nede i tanken.

Jeg har brukt litt tid på å få fyrt opp M-1942, de er laget av Prentiss Wagers, Aladdin og flere produsenter på oppdrag for forsvaret i USA ved inngang til deres deltagelse i ww2. En M-1942 kan kjøre nesten 3 timer på en liten skvett bensin.

>

Noen primuser og noe drivstoff krever forvarming.

>Egentlig må alt flytende drivstoff forvarmes for å få gass av det.

>Bensin er vesentlig lettere å forgasse enn parafin/diesel.

>Noen amerikanske primuser som AGM, og Coleman krever minimal forvarming.

>Dvs. du har ikke spritskål etc, men du pumper trykk, fyrer på, pumper litt til, setter kjelen på kok.

>(Går ut fra at alle blei overraska over bildet ) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin-primusene er ganske intrikate. Jeg er selv ingen Coleman-ekspert, og lar den fyr og flamme være blå inntil videre. Min Phoebus 725 er elskbar og blir svært varm. I likhet med Juwel 34 har den ingen pumpe, trykket oppstår ved forgassing allerede nede i tanken.

Jeg har brukt litt tid på å få fyrt opp M-1942, de er laget av Prentiss Wagers, Aladdin og flere produsenter på oppdrag for forsvaret i USA ved inngang til deres deltagelse i ww2. En M-1942 kan kjøre nesten 3 timer på en liten skvett bensin.

>

Bra saker du har.

M-1942, er den med eller uten forvarmingsskål?

Hvis det er den uten, er den krøkkete å fyre igang, står rimelig ustøtt, og høres ut som F-16 med full afterburner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har dilla så har jeg byttet, Ok ingen problemer, med lekkasjer, og steng/reguleringsventil på hurtigkoblinga, men ganske stor friksjon (my ekrefter for å vri på plass, og utsatte oringer ved pakking-transport. Slett ikke sikker på om det er verdt penga, men har du problem med koblinga så kan du jo bytte. Jeg tror koblinga til primus er bedre, men jeg vet ikke om den slangen passer.

dsk

(Ingen bilder ennå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.