Gå til innhold
  • Bli medlem

Alpackaraft - erfaringer


Mase

Anbefalte innlegg

Jeg må først få si at jeg ikke har noen kommersielle interesser i Alpackaraften. Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg i mange år har hatt en drøm om og jaktet etter en båt som var lett nok til å bære med seg. Jeg har alltid regnet med og vært villig til å godta at en slik farkost måtte bli skrøpelig. Jeg har nå vært på to turer med Alpackaraften, og virkelig blitt overbevist om at drømmen er oppfylt. I tillegg har jeg blitt overbevist om at denne farkosten faktisk tåler røff bruk.

Se også http://www.fjellforum.no/topic/6674-alpackaraft-flatvannstest/?hl=alpackaraft

Første turen gikk jeg ca. 3 mil fra Järämä i Nord-Sverige inn til Kamasjaure og Kiepanjaure, og padlet så ned Bekkejohka og Tavvaeatnu. Jeg hadde bare 5 dager til disposisjon, slik at jeg avbrøt turen rett før Tavvaeatnu løper sammen med Råstoeatnu og danner Lainioelven, og gikk og padlet via et vann og småelver tilbake til Järämä. Hadde jeg hatt 2 dager til, ville jeg ha padlet 6 mil videre ned til Jårkastaka, der veien til Järämä krysser Lainioelven, og syklet derfra 2,5 mil for å hente bilen i Järämä.
Den andre turen gikk fra Gautelisvannet ved enden av anleggsveien som går fra Skjomen sør for Narvik, til Rautas, 2 mil nord for Kiruna. Jeg vekselvis padlet og gikk via en rekke små vann over til Alisvagge, og fulgte Aliseatnu til ca 1 mil før den renner ut i Rautasjaure. Herifra gikk jeg opp til Vealejavri og fulgte så Valevoubme, for så å gå over til Leavasjohka som jeg fulgte ca 22 km. Herifra gikk jeg 19 km til Rautas. Denne turen var på 9 dager.
Første turen hadde jeg all bæring i begynnelsen, for deretter å padle mest elv nedover. Andre turen bestod av padling og korte bæringer i begynnelsen, mens de lange bæringene kom på slutten av turen. Ryggsekken var på 25 kg på den første turen (inkludert båt, åre og padlevest), mens jeg unte meg mer luksus på den andre, og startet med 36 kg
Bilder fra den andre turen (kameraet sviktet på den første) + kartutsnitt av begge turene kan sees her: http://s222.photobucket.com/albums/dd174/higesund/Alpackatur/?start=all
Kartutsnittene er tatt fra http://kartor.eniro.se/

Soliditet:
Førsteinntrykket var at den var laget av et silkepapiraktig stoff, og jeg behandlet den uvilkårlig veldig forsiktig i begynnelsen. Dette inntrykket har endret seg gradvis, og spesielt etter turen ned Leavasjokka, der båten fikk grundig med juling, lurer jeg på om det er mulig å punktere den ved normalt bruk?! De 22 km av elva som jeg padlet, har et fall på 5m/km, noe som er mer enn noen elv jeg har padlet tidligere med Ally-kano. Ca. halvparten av elva består av stryk, de fleste med masse skarp stein og uten en klar renne eller djupå. Teknikken ble å padle til jeg stod på grunn, for så å bruke åra som stake og prøve å bryte seg løs ved å vugge og rugle på båten. Når det ikke gikk, var det opp og fløte båten, og når det heller ikke gikk f. eks over terskler, dro jeg båten med ryggsekken montert over steinene. Nedover elva ble det litt mer vann, slik at det kunne gå noen sekunder mellom hver kontakt med stein, men farten ble større og også kraften i kollisjonene. Over steingrindene i enden av strykene var det ofte slik at jeg måtte velge det området der steinene stakk minst opp, og så padle for fullt. Som oftest spratt båten over, men innimellom ble den også hengende fast. En gang kjente jeg faktisk spissen av steinen mellom fotbladene, mens farten ble redusert til 0 i løpet av 20 cm. Sekken forskjøv seg slik at den nesten datt av, og jeg var overbevist om at jeg måtte ha punktert og i tillegg revet av en av festeløkkene. Det vistes imidlertid ingenting på båten, og forskyvningen av sekken skyltes at jeg hadde glemt å tre i en av de bakerste løkkene.
Bunnen i båten har fått mange grunne striper, og partiet under føttene og setet er mattet. Sidene på båten (luftkammeret) har fått enkelte grunne, nærmest usynlige, striper. Det er mulig at dette på sikt kan svekke materialet. Uansett er slitasjen mye mindre enn hva jeg ville ha forventet ut fra bruken, og min konklusjon er at styrken er mer enn god nok for mitt bruk.
Åra i karbon har også tålt bruken som stake og frenetiske forsøk på å komme seg ut av situasjoner på grunt vann med mye kontakt med stein. Den har også fungert som midtstang i en LavvoLight, og tålt at denne ble strammet så hardt som mulig i vind opp mot liten kuling.

Manøvrerbarhet:
På flatt vann holder jeg en marsjfart på mellom 3 og 4 km/t. Det er ingen problem med å holde en rett kurs med en sekk på 20 kg og oppover montert i baugen. Opplevde minst liten kuling på skrå bakfra på to av vannene jeg padlet langs, valgte da å padle langs land på lo side for å bli blåst på land i tilfelle uhell. Båten taklet greit bølger på ca. 1 m, men tok inn en del vann med brytende bølger fra sida (unngår dette med spruttrekk). Det var ingen problem å kontrollere båten, det var faktisk artig, selv om jeg ble søkkvåt av sjøsprøyt og sprut fra åra i sidevind. Jeg ville ikke ha klart å takle denne vinden alene i en Ally. I Tavvaeatno padlet jeg flere klasse 2 og ett klasse 3 stryk (Svensk klassifisering; denne er gjerne litt høyere enn i resten av Europa). Det var flom, slik at stein ikke var noe problem. Hadde vansker med å jobbe meg ut på siden av de største bølgene på slutten av strykene, slik at jeg ofte havnet gjennom de største stående bølgene. Med sekken på tvers tok jeg likevel ikke inn mye vann. Båten blir veldig ”stumpete” i slike bølger, følte det var nødvendig å ”klippe” bølgetoppene med å hive overkroppen framover for ikke å tippe bakover! I Leavasjokka kom virkelig manøvreringsevnene til sin rett, jeg padlet flere strekninger der det ville vært umulig å line en kano. Siden den lett svinger rundt sin egen akse, var det bare å snu båten mot strømmen og traversere for å finne neste mulige kanal som var djup nok til å padles, og slik sikk-sakke seg nedover. Det var også greit å ”parkere” inntil steiner for å kjøpe seg tid til å studere veivalg. Kollisjoner med stein og tverrstillinger i strømmen opplevdes sjelden dramatiske, i motsetning til med kano, der frykten for at den skal fylles med vann og ”wrappe” alltid er tilstede.

Bekvemmelighet:
Jeg har en Youkon Jak, og er 178 høy. Likevel syns jeg det er trangt, spesielt for føttene. De første dagene brukte jeg en 2/3 lang luftmadrass i bunnen. Følte da at jeg måtte bruke my krefter på å sitte oppreist, og at plassen til føttene under sekken ble veldig begrenset. Etter hvert har jeg kuttet ut madrassen, og stapper i stedet et 2/3 lang 10mm cellfoam liggeunderlag brettet sammen 4 ganger inn under setet for å løfte dette. Dette fungerer for meg, men jeg må likevel veksle mellom sittestillinger som rette bein, bøyde knær, fremmoverlent og bakoverlent hvert 30. min for å unngå at føttene dovner bort. Tilsvarende veksling mellom sittestillingen må jeg dog også gjøre i kano og havkajakk.
Det verste problemet er å få plass til full strekk (strak arm) framover i åretaket. Med stor sekk er det nødvendig å plassere denne så langt framme på baugen som overhodet mulig, og samtidig plassere seg selv så langt bak som mulig. Dette medfører at når du går ut av båten, tipper den forover og ruller rundt sekken. Spesielt i grunn elv med vading og fløting er dette irriterende. Jeg løste dette ved å plassere sekken lenger bak på bekostning av padleteknikk når jeg forventet mye av og på stigning. For mitt bruk ville sannsynligvis en Denali Lama fungert bedre enn en Youkon Jak.
Det er ikke alltid enkelt å komme seg tørrskodd om bord i en Alpacka. På den første turen brukte jeg lave fjellstøvler og knehøye overtrekkstøvler, og var stort sett våt på beina hele tiden. På den andre turen brukte jeg vadebukse, og var tørr på beina. Jeg har svømt med vadebukse en gang, og den opplevelsen gjør at jeg holder meg klistret til land og unngår store elver med slik bekledning.

Konklusjon:
Jeg er meget fornøyd med min Alpacka. Jeg kommer fortsatt til å dra på kanoturer og vanlige fotturer, men Alpackaen har utvidet turmulighetene enormt, slik at jeg kommer til å studere kart på en ny måte heretter.

Harald

Endret av Kjell Iver
oppdaterte lenke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

Må si Alpacka-båten er noe nytt for meg. Denne har jeg ikke hørt om før. Men etter å ha lest det du har skrevet om den her på fjellforum og studert diverse nettsider med info om den, er jeg redd jeg blir nødt for å investere i en slik farkost selv til neste sesong. Virker jo helt utrolig praktisk og lett å bære med seg. Hvordan er det å ha den festet oppblåst til sekken når det er vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å ha den festet oppblåst til sekken når det er vind?

Det går faktisk ganske greit opptil frisk bris, i hvert fall med vinden fra sida og bakfra. Et par ganger har jeg valgt å rulle sammen båten etter å ha prøvd å bære den oppslått; har da virkelig slitt for å få framdrift mot vinden. En trøst er det at det går ekstra lett å pumpe opp båten i vind, det er bare å rette åpningen av oppumpningssekken mot vinden.

Uten vind merker du ikke at båten er der, så lenge du har åpent lende.

Et annet moment er at vind kan påvirke balansen når du har tung sekk, slik at det er lettere å miste balansen. Har to ganger falt med båten oppslått, uten at dette direkte skyltes vind. Den ene gangen glei jeg på glatte steiner i elvekanten, den andre gangen glei jeg på vei ned en bratt skråning. Begge gangene tok båten bakken først, med full tyngde av meg + sekk oppå. Det er mulig at dette potensielt er den største risikoen for å få hull i båten, hvis en er uheldig og lander på noe spisst eller skarpt.

Har også en gang valgt å bære båten i handa, det var da liten kuling og kort bæring. Dette gikk, men ble tungt etter hvert pga vinden som sleit i båten og vansker med å få skikkelig tak. Det hadde kanskje vært lettere å få tak med ei reim rigget mellom festeløkkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei

Det varmer å se at kundene er fornøyd med våre produkter :) Vi har fått veldig mange positive tilbakemeldinger fra fornøyde kunder på email, men det er også fint at noen går ut og deler erfaringer.

Din beskrivelse av soliditeten av båten er felles for mange av våre kunder. De er forsiktige i starten iom. at oppblåsbare båter tradisjonelt sett ikke er spesielt solide, helt til de finner ut at båten tåler all slags juling en grunn elv kan by på. Materialet i båten er veldig unikt og ekstremt solid. Vi minner også om at hvis du mot all formodning skulle klare å få hull på båten har vi 5 års reparasjonsgaranti. Det vil si at unsett årsak vil vi reparere båten kostnadsfritt de første 5 årene du har den. Vi har til dags dato ikke hatt kunder som har benyttet denne :wink:

Vi ser at flere og flere oppdager at Alpacka raften er et godt -og ofte bedre- alternativ til Ally kano. Tenk selv på mulighetene du har ved å bære en svært solid og ultralett båt (2.7 kg inkl årer og pumpe) og på størrelse med ett lite liggeunderlag i ryggsekken som takler store vann og heftige elver. Med den nye pumpa kan båten blåses opp på 3 minutter og man kan i praksis transformere mellom paddling og gange (med sekk og båt) på 2 minutter.

Som Mase sier åpner dette for nye turmuligheter!

Mase nevner at han ikke har Spraydeck. Dette er noe vi anbefaler til nye kunder og vi selger nå båtene utelukkende med spraydeck. (Mase: si i fra hvis du ønsker en oppgradering) Det øker comfort faktoren og gjør at du slipper å stoppe i elva for å tømme båten for vann. Uten vann i båten flyter den høyere og du kan forsere veldig grunne elvepartier (10 cm dybde). Spraydeck er også veldig nyttig for lagring av utstyr og praktisk ved fiske. Det fungerer nærmest som et arbeidsbord. Man slipper å ta fisken inn i båten og har full kontroll med mat og drikke, fiskeutstyr, gps, kart, håv, på toppen spraydecket. (vi har til og med bundet flue på spraysecket mens vi har drevet nedover et rolig elveparti :-)

Vi jobber med en community site for packrafting i Europa, der vi også vil legge ut elve-guider ( med referanser til GPS plots mtp. stryk/fosser , google earth/maps /eniro/norgeibilder etc), forum, bilder og beskrivelser fra turer og ekspedisjoner, fiskeguider etc. Alle som ønsker å bidra til å bygge en felles packrafting elvedatabase basert på egne turer er selvsagt velkommen. (send mail til [email protected] )

www.packrafting.com (siden er ikke lansert pr. 1 mars 2008, men sjekk linken rundt 1 mai 2008)

Vi er en gjeng på 10 mann som har gjennomført 3 ekspedisjoner med Alpacka-raftene. Alle som ønsker å få packrafting turtips eller se bilder fra turene kan maile oss på [email protected]

Ellers er det bare å starte opp Google Earth og finne spennende nye elver det ingen båt har satt utfor enda, eller et fjerntliggende fiskevann dit ingen har orket å dra en båt :-)

Minner også om at 2008 modellene nå er inne..

mvh

www.alpacka.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jeg tok og sendte en e-post til importøren ut fra litt interesse for produktet. Den artikkelen i det friluftsbladet virket litt forlokkende, og prisen på 4700 var ikke avskrekkende for en sterk lekebadering. Noen ganger har man jo savnet et redskap å ro ut et garn med der slikt er lov langt inne på et fjellvann, eller måttet legge en rute langs traseer der det var broer. Her ville man jo være helt uavhengig.

Men da jeg fikk svar ble situasjonen litt anderledes. Når moms, paddelåre, obligatorisk spraytrekk, og luftpumpe var påplusset, så var det godt over 10000, og rep-sett og litt småsaker gjorde det enda en tusing dyrere.

Jeg synes det smaker litt av villedende markedsføring. Mer enn en fordobling før du er klar til å bruke varen! Hva??? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Beklager at du opplever dette som villedende markedsføring. Det er slett ikke vår hensikt.

Skal prøve å forklare:

1. Spraydeck er nok slett ikke obligatorisk. Dette er heller ikke nødvendig for å "ro ut et garn" slik du beskriver som et bruksområde for deg. Vi anbefaler spraydeck til bruk i elv, slik nevnt i forrige innlegg.

2. Prisen på paddleåre vil du heller ikke finne inkludert ved kjøp av havkajakk, Kano etc. Vi har også kunder som kun ønsker å kjøpe båten, som har åre fra før og har derfor valgt å selge båten separat. Det fremgår klart av vår nettside at båten ikke inkluderer åre.

3. Pumpen er inkludert ved kjøp av båten. Dette er også reflektert på vår nettside.

4. Når det gjelder MVA, selger vi produktet til både Finland, Sverige og Danmark i tillegg til Norge, noe som vanskelig-gjør landsbestemt visning av MVA på vår nettbutikk, selv om vi har lagt inn en notis om dette. Vi jobber med en løsning på dette med vår webshop tilbyder. Vi tar selvkritikk på at dette ikke har vært optimalt hittil.

I sum mener vi at vi ikke driver villedende markedsføring. Hvis noen er uenige i dette, ønsker vi selvsagt å rette på dette snarest.

Prisen for båt uten spraydeck blir da:

Alpacka raft: 4,650 NOK

Åre: 1,200 NOK

mva: 1 462 NOK

-------------------------------

Pris inkl mva: 7312 NOK

Alpacka båtene er nok beregnet på å gi langt flere bruksområder enn du skisserer. Det er dermed mulig du er bedre tjent med et rimeligere produkt, som er verdig sammenligning med en "badering" slik du beskriver.

Alpacka raften er slik vi og våre kunder ser det definitivt ikke verdig en slik sammenligning . For fjellfolk som trenger en ekstremt sterk og hyperlett båt som tåler juling i elv (slik Mase vitner på), tåler hard bruk og byr på trygghet når man skal padle /fiske på store vann uten bekymring for at man plutselig skal ligge å svømme pga rundvelt eller lekasje.

Til slutt kan vi vel også nevne at vi tilbød deg 10% rabatt som svar på din forespørsel iom at den kom utenom sesongen. Du indikerer at du har fått en pris fra oss på over 10 000 NOK inkl mva , men dette stemmer altså ikke. Prisen din blir altså 6580 NOK inkl åre, pumpe og mva med oppklaringene gitt ovenfor.

Håper dette rensker opp i noen eventuelle misforståelser. Nøl ikke med å ta kontakt hvis det dukker opp nye spørsmål.

mvh

www.alpacka.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

- helt ok å prise båten uten MVA, men hvorfor ikke skrive det da?? snakk om vanskeligheter pga salg til flere land blir jo mildt sagt tullete. seriøse forhandlere ville vel enkelt å greit skrevet at prisen er ekslusive MVA - kan det være så vansklig da...

- også skrives det også at båten utelukkende selges med spraycover, noe som natuligvis da ikke er reflektert i produktprisen i utgangspunktet, men kommer som et tillegg på 1200...

- synd - hadde planer om å teste ut denne saken, men mister lysta med sånt åpenbart bevisst lureri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takker for innspill.

Websiden selger produkter til både forhandlere og forbrukere og til andre land. Vi tar uansett selvkritikk på at dette ikke er optimalt (som nevnt ovenfor). Vi har nå lagt inn en tydelig beskjed på vår webside om at prisene er listet uten MVA. I tillegg har vi lagt inn en melding om at Spraydeck kommer i tillegg for Yak og Llama.

Vi jobber også med en ny webshop som har all funksjonalitet for listing av individuell MVA lfor hvert land og listing uten MVA for forhandlere.

Gi beskjed dersom det fortsat hersker usikkerhet. Vi ønsker å fremstå som en seriøs aktør!

mvh

www.alpacka.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen for båt uten spraydeck blir da:

Alpacka raft: 4,650 NOK

Åre: 1,200 NOK

mva: 1 462 NOK

-------------------------------

Pris inkl mva: 7312 NOK

Syns prisen på åren er uforholdsmessig høy. Kan se ut som om det er prisen på åren som "subsidierer" raft'en. Med andre ord en litt vanlig prisstrategi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi beskjed dersom det fortsat hersker usikkerhet. Vi ønsker å fremstå som en seriøs aktør!

Håper det ordner seg med momsen på nettsiden. Det er som nevnt over svært uvanlig med priser uten moms. Har lysst på en slik en, men må utvide boden først....:)

Men lurer på: vil det skje noe med prisene nå som dollaren er så lav? Skulle tro at prisen i NOK skulle blir 30% lavere nå som dollaren ligger under 5,-... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her fant jeg jo et erstattningsforum for sluttstykke.com da dette ligger nede.

Har en alpackaraft (denali lama) den er litt lengre enn den som Mase har, og siden jeg og er 178 cm har jeg plass nok i min.

Er veldig fornøyd med båten min og har brukt den mye og til dels hardt, også i sjø.

Skal liste opp bruken av min båt..

Elvepadling, stryk og små fosser.

Flatvann i stille og bølger, med fiskestang/garn.

Kryssing av vann med sekk på ryggen, kløv til hunden festet framme og hunden liggende på spruttrekket.

Vekta er da: sekk 20+, meg selv påkledd ca 90 kg, hund (østlaika) 35 kg og kløven forran på 12 kg. mao. over 150 kg

Har også fisket i denne slengen med hund på spruttrekket.

kryssing av elver med elgkalv i båten.

kryssing av islagt elv (tynn is)

Som akebrett.

Som seng er alpackaen helt super, bare tapp ut litt luft og snu den.

Som bagasjebåt til kanopadling, vi var 3 mann og en hund i kanoen, dermed for tungt lasta til å ha sekkene i kanoen, alpackaen hang på slep.

Som ferge over ei elv for elgjaktlaget, vi hadde da snøre i begge ender som var festa i bredden, og om båten lå på andre sia var det bare å dra den over.

Har fura over mingel i fjæra også, uten at det har blitt skader på båten.

Kan bare si at jeg er mektig imponert over styrken på materialet, har til dags dato ikke fått hull på den.

Har velta en gang i den, men da hadde jeg ikke vekt framme, dette var i et steinete stryk etter et dropp ca en meter høyt.

hadde forøvrig ingen problemer med å komme ut av båten, men mobiltlf blei ødelagt :D

Alpackaen anbefales på det sterkeste, den kan virke dyr men den er verd penga. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen som har erfaring med å bestille den fra USA. Må være noen kroner å hente på lav dollar nå. Ser den sendes fra alpacka.com for 850$ ink shipping.

Slipper man unna tollen, er det jo noen kroner spart???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min direkte fra Alaska, men båten min var på tilbud; lavere pris fordi det var sølt et pulver på den, slik at den måtte vaskes før bruk. Det legges fra tid til annen ut tilbud på eldre modeller osv. på nettsidene deres. Jeg vet ikke hvilke avtaler produsenten har med den norske importøren, mulig at kjøpere fra Norge som bestiller en båt til ordinær pris blir henvist dit.

Servicen i Alaska var upåklagelig, rask og personlig. Tror frakten kom på 40 $, i tillegg kom 25 % mva og et fortollingsgebyr.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Har studert på dette framkomstmiddelet kontra en ally kano. Vekten er jo betydelig lavere og enklere å håndtere.

Som en ivrig fisker stiller jeg meg spørsmålet om skarpe fiskekroker vil punktere stoffet? Det hender jo man blir litt "overivrig" i kampens hete og kan komme til å sette fast en sylskarp krok i båten? Noen som har erfaringer i forhold til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har lest et eller annet sted, enten på den amerikanske produsentens eller den norske importørens hjemmeside, at stoffet er så glatt at fiskekroker ikke får tak. Dette vil etter min vurdering også være avhengig av vinkelen kroken treffer stoffet på. Jeg vil tro at en kan være uheldig og punktere stoffet med en stor treblekrok dersom den treffer tilnærmet 90 grader på stoffet og med en viss kraft.

Sjøl har jeg fisket mye fra min båt, uten noen "nær punktering opplevelse". Spesielt dorging med lettspinnstanga liggende flatt vinkelrett ut fra fartsretningen har vist seg effektiv. Dette skyldes sansynligvis at den lette vrikkingen fra side til side når du padler, gir sluken en spesielt lokkende gange i vannet.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.