Gå til innhold
  • Bli medlem

1-2 mannstelt anbefalinger


roysigurd

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde å skrive dette på ett annet forum, men ble ikke noe svar.. kanskje der er mere aktivitet her enn på det andre, så jeg prøver.

Jeg er endel alene på fjellet, spesiellt på høstjakten... og er derfor på utkikk etter ett 1-2 mannstelt.

Liker å pakke lett, så vekt har alt å si.... men teltet må også være helt vanntett... tåle en ordentlig høstbyge.

Kjøpte ett telt ifjor, ett 1 mannstelt, som veide kun 1,9 kg totalt...men det var alt annet enn vanntett..

Har du noen erfaringer, eller anbefalninger?

Har sett litt på Helsport sitt telt Ringstind 2 manns... ser bra ut. Erfaringer?

880.jpg

Også sett på Helsport sitt Rondane.. 3 manns, faktisk bare 300 gram tyngere enn Ringstind 2 manns

telt_helsport_pro_rondane.jpg

Kriterier:

Lett... 1,5-2,5 kilo

Vanntett

Ikke over 5000 kroner

Bilde å link hadde vært fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ringstind 1. Meget godt fornøyd, men ville isje låge ute i storm med det. Vudere å sy på stormmatter. Men då e det nesten lige greit å ta isfjell 3 teltet mitt. Som står som limt til bakken. Til rolige dager det et kanon telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en - 1 - overnatting i mitt forholdsvis nyinnkjøpte Bergans Cho Oyo. Dette er et en-duks Dermizax-telt. Ettersom jeg har bare en overnatting i godt vær kan jeg vel strengt tatt ikke uttale meg om kvaliteten, men førsteinntrykket var meget positivt...

Hadde forresten Helsport Stetind 2 før, og liker mitt nye telt bedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale deg å ta en titt på Hilleberg sine.

Tidligere brukte jeg Ringstind 2 som 1-mannstelt, men byttet dette inn i et Hilleberg Kaitum. Dette veier riktignok noe over 2 kilo, men er totalt sett vestentlig mer fornøyd.

Teltet har god plass for 1 fullutrustet jeger, tørkemuligheter, 2 innganger og svært god ventilasjon med en stor luke i hver ende av teltet.

Ventilasjoneluke (og da ikke dette "skirt ventilation" etc) i hver ende av teltet er etter min mening avgjørende for at ventilasjon skal være tilfredstillende. Andre lette 1-2 mannstelt fra både Hilleberg og Helsport har ikke det, og for mitt vedkommende gjør dette at teltene faller igjennom. (ref. Nallo, Fjellheimen og Rondane)

Dufas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tresesongers kuppeltelt som heter Exped Auriga. Kanskje litt tyngre enn det du var ute etter (rundt 3 kg tror jeg), men jeg er veldig fornøyd med det. Veldig raskt og enkelt å slå opp, og to innganger med tilhørende fortelt. Har ikke fått testet det i mye vind enda. Pris er vel i overkant av 3000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kommet hjem etter 18 dager i mitt 5 år gamle Helsport Rondane. Har ikke brukt det veldig mye før, og ble litt positivt overrasket. Ventilasjonen er ganske god, men kunne vært hakket bedre. Det hjalp veldig når jeg åpnet opp myggnettingen i luftelukene på ytterteltet, for det er utrolig hvor mye luft som ble stoppet av nettingen. Men det er lavt under taket! Den nye modellen skal være noe høyere.

Vekten til Helsport (og mange andre telt-produsenter) er ganske langt i fra hva de oppgir i kataloger! Legg til i allefall de 10% de oppgir selv, og vekt av plugger og barduner. Mitt telt er oppgitt til 2.3 kilo, og veier 2.95!!!

Ha en strålende dag videre!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et telt til hver anledning er min erfaring, jeg bruker Ringstind 2 på soloturer hvor lett oppakning er et must. Rondane 3 hvis vi er to og Svalbard vinterstid. Alle teltene er fra Helsport og fungerer veldig godt til sine formål. Ringstind 2 har jeg bare benyttet denne sesongen, førsteintrykket er bra, kraftig regn var ikke noe problem. Uansett har jeg ikke benyttet Ringstind 2 på mange nok turer til og gi en fullstendig testrapport. Men som sagt er førsteinntrykket bra, plass nok til og fyre primusen i forteltet, god plass innvendig.

Hilsen Kai Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et telt til hver anledning er min erfaring, jeg bruker Ringstind 2 på soloturer hvor lett oppakning er et must. Rondane 3 hvis vi er to og Svalbard vinterstid. Alle teltene er fra Helsport og fungerer veldig godt til sine formål. Ringstind 2 har jeg bare benyttet denne sesongen, førsteintrykket er bra, kraftig regn var ikke noe problem. Uansett har jeg ikke benyttet Ringstind 2 på mange nok turer til og gi en fullstendig testrapport. Men som sagt er førsteinntrykket bra, plass nok til og fyre primusen i forteltet, god plass innvendig.

Hilsen Kai Jensen

Jeg er fristet til å gå for Ringstind... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da står jeg mellom 3 telt å velge mellom.

Ringstind 2 manns:

880.jpg

Veier 1,9 kilo totalt, og koster 3999 på Helsport

Ulemper

Ringstind etter jeg har skjønt, plassen er liten i fortelt, stanga bøyes i vind, og fotenden har vanskelig for å stå oppreist (dukene ligger sammenklistret). Minst av disse 3.

Fordeler

Billigst av disse 3 teltene, lettest.

Rondane 3 manns:

RONDANE_big.jpg

Veier 2,6 kilo totalt, og koster 4999 på Helsport

Ulemper

Koster 1000 kroner mere enn ringstind, og 700 gram tyngere

Fordeler

Større plass inni, større fortelt enn Ringstind, lavere enn fjellheimen (mindre vind får tak i)..

Fjellheimen Camp 2 manns:

telt_helsport_pro_fjellheimen_camp.jpg

Veier 2,5 kilo totalt, og koster 4999 på Helsport

Ulemper

Koster 1000 kroner mere enn Ringstind, 600 gram tyngere, 1 plass mindre enn Rondane på 100 gram.

Fordeler

Lettere enn Rondane med ca en klepp smør (100 gram), større fortelt enn Ringstind og Rondane

Oppsumering

Jeg har vært rundt på butikkene vi har i byen min, å sett på forskjellige telt... mange sier det samme, kjøpt godt kvalitet med en gang. Helsport teltene er vistnok den brae kvaliteten, men til sin pris...

Får jo en 8 manns lavvo til samme prisen som får ett 2 manns telt.

Teltet jeg kommer til å kjøpe, vil brukes til fisketurer på vidda om sommeren, og rypejakta på høsten.

Her i Finnmark, eller i Hammerfest er ikke det så mye skog å gjemme teltet i, så må tåle litt vind... (selv om jeg kan gjemme den imellom berg.

Som oftes er jeg aleine på tur, men det hender at en kompis hiver seg med både på fiske å jakt, så har jo ikke skadet om det va plass til personen i telte mitt, istede for å dra to telt på fjelle.

Kanskje tilogmed en hund blir med....

Hva synes du er det klokeste valget mellom disse 3 teltene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med ringstind får du iallfall ikkje plass til både bagasje, hund og kjøkken i forteltet... stort fortelt gir deg maks plass til å sove i innerteltet :roll:

Ja det jeg å tenkte på... de to andre har jo store fortelt iforhold.... å siden jeg ikke er så høy (167 cm), klare jeg meg nok fint i en rondane trur jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsports vektangivelser henger ofte ikke på greip, ta med kjøkkenvekten i butikken dersom du er opptatt av grammene.

Selv har jeg brukt Ringsting 1 tilsammen 2-3 uker på høyfjellet sommerstid, og er godt fornøyd. Har ikke problem med lite plass i teltet, ryggsekken går helt greit i forteltet, sammen med annet utstyr. Har ikke vært utsatt for skikkelig dårlig vær, men min erfaring er at teltet tåler både vind og regn, og at det ventilerer godt. Slakk i duken kan imidlertid være et problem, og gi litt utrygghet mht. vind, se https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=5627&highlight=

Har derfor noen ganger ønsket meg stormmatter på teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har Rondane 3. Hatt det i noen år nå. Godt fornøyd med teltet. Synes kanskje ikke det er et 3-mannstelt, et 2,5-mannstelt kanskje? Uansett, det er plass til deg, en kompis/veninne, en hund (ikke større enn en drever kanskje?) og de sekkene dere bærer. Forteltet er relativt stort synes jeg. Det negative er den lave takhøyden. Jeg er 186 cm lang og trøbler litt ved påkledning etc i et så lavt telt. Har aldri hatt problemer med å drasse dette teltet med på tur alene. På Finnmarksvidda har det vært flere ganger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et MSR Hubba Hubba tidligere i år, og har fått noen netter i det. Teltet er tomanns, og det er faktisk plass til to i det. Det veier knapt 2,5 med alt, og man kan variere om man vil ha med innerteltet. Hvis du er alene har du masse plass til bagasje, er man to blir det knapt. Teltet har full sittehøyde, og er ganske komfortabelt. Det er veldig annerledes enn Helsport sine modeller, og er verdt å sjekke ut. Jeg ville ikke satt det opp i full storm, men til "normale" forhold funker det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har Rondane 3. Hatt det i noen år nå. Godt fornøyd med teltet. Synes kanskje ikke det er et 3-mannstelt, et 2,5-mannstelt kanskje? Uansett, det er plass til deg, en kompis/veninne, en hund (ikke større enn en drever kanskje?) og de sekkene dere bærer. Forteltet er relativt stort synes jeg. Det negative er den lave takhøyden. Jeg er 186 cm lang og trøbler litt ved påkledning etc i et så lavt telt. Har aldri hatt problemer med å drasse dette teltet med på tur alene. På Finnmarksvidda har det vært flere ganger :(

Nu er jo ikke jeg så høy... 167 cm, så jeg kan jo nesten strekke meg ut i fjellduken min :D (orginale)

Trur jeg kommer til å gå for rondane...

Eureka teltene veide lite.. men likte ikke teltene, så ikke ut til å være store forteltene på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Rondane 3manns på andre året og er meget fornøyd etter en lang rekke turer. Jeg hadde også lav vekt i fokus da jeg skulle kjøpe nytt telt og var innom Ringstind men fant ut at jeg kan ofre noen gram for litt større plass og muligheten for selskap. Teltet veier rett over 2 kg og det er absolutt akseptabelt for meg. Sommertid kan du jo også legge innerteltet hjemme og spare noen gram dersom du ikke er redd mygga biter for ille:)

Som andre også har nevnt er ikke dette fullt ut et 3manns-telt men det gjelder jo benevnelsen på mange telt fra flere produsenter. Her har 2 personer det meget bra og 1 person det topp.

Ettersom du er ute etter lav vekt kan jeg ikke dy meg og bare må nevne et produkt som ikke har noe i denne tråden og gjøre men som alikevel kanskje vil interessere deg. Jeg fisker mye på fjellet og har lenge vært på leting etter en ultralett og god gummibåt som kan bringe meg ut på fjellvannet der storfisken ofte gjemmer seg. Har nå funnet den perfekte etter mitt syn. Sevylor HF160 1mannsbåt, totalt 1,6 kg med årer, pumpe/bag og rep-sett. Minimalt pakkvolum. Bæreevne er 100 kg så det passer jo ikke alle men med mine 80 kg og fiskestanga går det bra. Redningsvest er jo litt ekstra vekt men kan jo være greit å ikke gamble med sikkerheten. Har testet båten noen turer nå og jeg angrer ikke et sekund på kjøpet. Fisk har det også blitt :) Sjekk båten her: http://www.sevylor-europe.com/hf160-pen58.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte Ringstind, men valgte bort det og Akto for Unna.

Skulle jeg kjøpt et lett tunneltelt ville jeg i dag valgt Hilleberg Nallo.

Hvorfor Nallo???

Klippet fra en test:

Hilleberg Nallo 3GT er et bra telt, men heller ikke mer, først og fremst fordi vann ganske lett trenger gjennom ytterduken. Da laboratoriet testet ytterduken for vanngjennomtrengning, viste det seg at nettopp Hilleberg-teltet var dårligst av alle, og kvalifiserer kun til kravene for et telt til lett bruk over kort tid. Bunnen har heller ikke all verdens slitestyrke. Den dårlige vanntettheten trekker teltet ned i testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.