Gå til innhold
  • Bli medlem

Hasle kano eller....???


jeger2323

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng
12 timer siden, Kjell Iver skrev:

En Ally flyter vel heller ikke..?

En ally flyter pga. bunnduken.

Når det gjelder vekt, og hvor mye fribord man har så er ikke mor og far av det tunge kaliberet, det blir maks 150kg til sammen med klær på.

Hvis vi sier at vekten av ungene blir opptil 50 kg om noen år, så ha vi noen år å gå på vektmessig. (Den gang de blir store ungdommer blir det kanskje 2 kanoer om de fortsatt har interessen).

Da er det 150 kg igjen. Vi bør vel klare oss med 50 kg bagasje, og sånn sett komme opp i maks 250 kg? Og da har jeg smurt på  litt i alle ledd, så jeg tror vekten absolutt er realistisk.

Jeg er jo nybegynner når det gjelder kano, så jeg vet jo egentlig ikke noe særlig om dette.

Jeg spurte Hasle om dette, og Berit Hasle sa at de dro på telttur med sin kano når ungene var liten, og det gikk greit. Opptil 300kg var greit i denne kanoen sa hun. Men hun representerer selger, så det kan jo hende at hun enten er i overkant optimistisk, eller at hun har god erfaring med kanoen...

Jeg skulle helst kjøpt en kevlarkano på 17 fot som veier 18 kg, men 25-30 000 kr blir for mye. Hasle får jeg ferdig hjem for 8000kr.

Siden vi bor langs kysten midt i en skjærgård vil vi gjerne bruke kanoen på sjøen også på fine dager langs land og øyer. Men litt vind er det stort sett, og da blir en ally-kano mer utsatt for vindfang og mindre retningsstabil enn hasle.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vokste opp i en Hasle-kano av den noe eldre typen, og hadde det helt ypperlig:) Den er udødelig, grei å padle, retningsstabil m.m. Tipper dere kommer til å bli godt fornøyde med Hasle! 

Ser i innledende post at du har kikket på Ally. Har selv en Ally 16,5 DR. Hatt den i 8 år og er meget godt fornøyd! 2 voksne og 3 barn er vi normalt på tur, gjerne med en god del oppakning. Bor ved kysten og bruker den i sjøen i tillegg til vann og vassdrag. Vurderer faktisk én Ally til (15) etterhvert som barna blir større. Den tåler nok mindre enn en plastkano, men er grei nok å reparere. En fordel med lavere vekt er at jeg enkelt bærer den alene og får den på biltaket selv. Det er nok litt mer stress med en Hasle. Har også hatt den pakket i takboks/bagasjerom de siste 5 somrene på tur fra øst til vest. Hasle har på sin side andre fordeler hva gjelder holdbarhet, retningsstabilitet og pris.

Ser at det er snakkes om lasteevner over her. Dette avhenger kanskje litt av hvor man tenker å padle: en ting er hva kanoen kan bære, en annen ting er hva som er ok når det blir litt vind og sjø.

Endret av KristofferB
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Okey. Da står jeg igjen med 4 kanoer. Jeg trenger litt hjelp av dere som har padlet kano før.

Hasle 530 classic: 6890kr

- Veier 38 kg, lengde 530 cm, bredde 88 cm, 3 seter. Lasteevne 350 kg.

Vega designs Femund I : 5990kr

- Veier 38 kg, lengde 484 cm, bredde 95 cm, 3 seter. Lasteevne ca 450 kg.

Vega designs Femund II: 6990kr

Veier 38 kg, lengde 484 cm, bredde 95 cm, 4 seter. Lasteevne ca 450 kg. Ser ut til å være samme kano som over, men med 4 seter.

Pelican 15,5: 6490kr

- Veier 34 kg, lengde 472 cm, bredde 94 cm, 3 seter. Lasteevne 354 kg. (G-sport har faktisk solgt denne for 5500kr har jeg sett).

 

1. Slik jeg ser det, vil muligens Hasle være mer retningsstabil og lettpadlet enn de andre pga. lengre båt og smalere. Stemmer det? Det er jo en stor fordel tenker jeg.

2. Hasle er minst stabil, pga. den er smalest?

2. Siden jeg ikke kommer til å laste mer enn 250 kg i kanoen, er det overhodet noe poeng å tenke på at Femund kanoene har 450 kg i lastekapasitet? Betyr set bare en kano som er høyere i vannet og har mer vindfang, eller betyr det en kano som tåler mer bølger/sjø?

3. Siden jeg har 2 barn, er det en stor fordel med 4 seter i kanoen, slik som femund II har, eller er det siste setet mer i veien?

4. Peilcan, den veier 4 kilo mindre. Relativt sett er det litt, og den blir lettere å få opp på biltaket. Vil man merke en poseriv forskjell på at man padler en lettere kano?

Noen som har inspill? :)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med noen av dise kanoene, og føler vel ikke det er nok informasjon på de forskjellige hjemmesidene til å mene så mye om de egenskapene du spør etter.

Dette med stabilitet har selvsagt noe med bredde og gjøre, men form på skroget er vel så viktig. Vil anta at alle disse er noenlunde flate i bunn, noe som kan gi god primærstabilitet. 

I forhold til retningstabilitet er de alle, etter hva jeg ser, rette i skroget, ikke noe spring. Dette kan medvirke til at de er lettere å holde på rett kjøl, men det går ut over svingegenskapene. Så jeg vil gjerne ikke kalle de lettpadlede. Dersom de i tillegg har en kjølstripe, vil de vel helst bare gå rett frem. Skal du padle, eller skal du bare komme deg frem😉

Med grei padleteknikk er det ikke noe problem for to stykker å få kanoen til være "retningsstabil". Du trenger ihvertfall ikke kjøl, noe som i mitt hode ikke har noe å gjøre på en kano.

Mye kjekkere med en båt som svinger når du vil svinge☺️

Men dersom ikke Ally er et alternativ, må du opp en del i pris for å få noe "bedre". Så viss det er budsjettet, ville jeg gjerne holdt en knapp på Femund 1. 

Når det gjelder barn i kano, er min erfaring at de sitter best i bunnen. Mine barn er nå 6 og 9, de rigger seg til med liggeunderlag side om side i båten, så har vi et ledig "fakk" til bagasje. Dette er mer stabilt enn at de sitter oppå et sete. De er og mer skjermet for vind. Ellers går det an å få kjøpt "drop-in" seter som du kan henge på rekka.

4 kg fra eller til ville jeg ikke vektlagt i denne sammenheng.

Oppgitt lastekapasitet ville jeg tatt med en klype salt, men det er nok ikke noe å bekymre seg for.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å kjøpe kano snarest og komme dere på tur😊

 

 

 

P1030257.JPG

P1050781.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
16 minutter siden, Svein Tore skrev:

Har ikke erfaring med noen av dise kanoene, og føler vel ikke det er nok informasjon på de forskjellige hjemmesidene til å mene så mye om de egenskapene du spør etter.

Dette med stabilitet har selvsagt noe med bredde og gjøre, men form på skroget er vel så viktig. Vil anta at alle disse er noenlunde flate i bunn, noe som kan gi god primærstabilitet. 

I forhold til retningstabilitet er de alle, etter hva jeg ser, rette i skroget, ikke noe spring. Dette kan medvirke til at de er lettere å holde på rett kjøl, men det går ut over svingegenskapene. Så jeg vil gjerne ikke kalle de lettpadlede. Dersom de i tillegg har en kjølstripe, vil de vel helst bare gå rett frem. Skal du padle, eller skal du bare komme deg frem😉

Med grei padleteknikk er det ikke noe problem for to stykker å få kanoen til være "retningsstabil". Du trenger ihvertfall ikke kjøl, noe som i mitt hode ikke har noe å gjøre på en kano.

Mye kjekkere med en båt som svinger når du vil svinge☺️

Men dersom ikke Ally er et alternativ, må du opp en del i pris for å få noe "bedre". Så viss det er budsjettet, ville jeg gjerne holdt en knapp på Femund 1. 

Når det gjelder barn i kano, er min erfaring at de sitter best i bunnen. Mine barn er nå 6 og 9, de rigger seg til med liggeunderlag side om side i båten, så har vi et ledig "fakk" til bagasje. Dette er mer stabilt enn at de sitter oppå et sete. De er og mer skjermet for vind. Ellers går det an å få kjøpt "drop-in" seter som du kan henge på rekka.

4 kg fra eller til ville jeg ikke vektlagt i denne sammenheng.

Oppgitt lastekapasitet ville jeg tatt med en klype salt, men det er nok ikke noe å bekymre seg for.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å kjøpe kano snarest og komme dere på tur😊

 

 

 

P1030257.JPG

P1050781.JPG

Jeg fikk svar fra westsystems i dag.

De mener at Hasle kanoen er raskere og mer retningsstabil enn de andre jeg nevnte, men vanskeligere å manøvrere.

Padler nok mest på vann og sjø, og med unger som har så lyst å «hjelpe». Så det er sikkert bare en fordel at den helst går rett fram :) 

 

Old Town penobscot-164 ser ut som en ekstremt flott kano. Men jeg lurer på hva som gjør at denne har så ekstremt stor lastekapasitet i forhold til de andre jeg har sett på, når størrelsen tilsynelatende er i samme området. Har du anelse? Er den høyere kanskje? (Og vil det gi økt sekundærstabilitet?) Den utgår uansett, pga. pris. Med mindre jeg klarer å overtale min kone, men det tror jeg ikke jeg tør :) 

Jeg ser du bare har 2 seter i kanoen, blir det ikke vanskelig for dem å padle når de sitter på bunnen? Mine vil «hjelpe» konstant, så jeg må kjøpe noen barneårer på biltema.

Jeg tenkte også å investere i noen greie bent-shaft årer. I følge Kanoboka er det overlegent rette årer på flattvannspadling, og årene vil jeg jo beholde selv om jeg skifter kano. Men jeg har jo ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det med oppgitt lastekapasitet ville jeg tatt med en klype salt. Høyden har mye å si, dersom den er fem cm høyere er det jo sånn sett et ganske stort ekstra volum som skal "lesses ned". 

Sekundærstabilitet henger på en måte sammen med høyden på kanoen, i hvertfall på disse som ikke har noe "tumblehome" av betydning, dvs at skroget ikke svinger veldigt inn mot toppen, men går jevnt utover mer eller mindre helttil topps. Dette gjør det vanskeligere å komme godt til med padleåra dersom du sitter i midten, men gir som sagt god sekundær stabilitet. På Femundkanoen tipper jeg du kan sitte på tvers å dyppe beina i vannet uten å være redd for å tippe uti.

Når vi skal fra A til B, syns jeg det er greiest at ungene sitter pent og pyntelig i bunn. Der har de noen leker, fiskestang  eller aent å holde på med. Mine sitter greit i opp til en time, så trenger de en pause.  Regner 5km i timen som regel, da padler vi i et rolig tempo vi kan holde lenge.

Så får de heller en ekstratur etter vi har komt frem, så de kan sitte i sete i baugen å padle litt. Nå har vi i tillegg kano på hytta til svigers, så det er ikke så om å gjøre for de å padle selv akkurat under transportetappen.

Smart å kjøpe seg noen gode årer, men dersom du ikke har allverdens erfaring, ville jeg gjerne startet med rette årer. Det er uansett fordel å ha mer enn ei åre per pers, så har du reserve. Også greit å ha et par "hverdagsårer" til grunt vann. Så kan du bytte til bent-shaft "pen-årer" når du er ute på dypt vann☺️

Har hatt en god runde i garasjen siste uke med pussing og lakking av årer, gikk hardt for seg i isen!

 

P1060598.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man må være oppmerksom på er at hvis kanoen lastes for tungt så er det ikke faren for å synke som er størst, men stabiliteten blir sterkt redusert jo mer lass man har i den. Når kanoen trykkes ned i vannet så har du tilsvarende store krefter som virker oppover mot undersiden av kanoen og hvis den da krenger litt over til den ene siden så kan disse kreftene lett sørge for at den kantrer, og det kan skje ganske fort. Ta deg en liten sving på vannet, men fullastet kano og to voksne, og rugg den lett fra side til side, så vil du kunne få en liten føling med stabiliteten.

For å få barn til å sitte i ro i kanoen, noe som i utgangspunktet er et naturstridig fenomen, så vil jeg foreslå fiskestang. Gi barna hver sin lille fiskestang så har de noe å holde på med. Men ikke gi dem fiskestengene i starten av turen, men vent til de begynner å bli litt urolige og utålmodige. 

Min fetter skulle kjøre bil med campingvogn, fra Stavanger til Kroatia. Da de passerte Ålgård, etter ca 20 minutter, så var ungenes dagsrasjon av godteri spist opp og den eldste datteren lurte på om de ikke snart var fremme.  Små unger har vanligvis ikke begrep om tid og når det ikke skjer noe interessant lenger så er plutselig tålmodigheten brukt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@REs, så stor lasteevne betyr også ofte god stabilitet?

Hasle er jo sånn sett den kanoen med lavest lasteevne av de jeg har sett, i den størrelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

@REs, så stor lasteevne betyr også ofte god stabilitet?

Hasle er jo sånn sett den kanoen med lavest lasteevne av de jeg har sett, i den størrelsen..

Det kan godt stemme at stor lasteevne også innebærer god stabilitet, ellers ville det være rart om en produsent ville oppgi stor lasteevne hvis du risikerte å rulle rundt. Men de aller fleste som har en kano kjenner sannsynligvis ikke til hva som er anbefalt lastevekt for den kanotypen, meg selv inkludert,  og jeg vil tro at mange bare tenker volum og glemmer vekta. Jeg pleier aldri å ha mye vekt i kanoen, men hvis det skulle bli aktuelt så ville jeg tatt en stabilitetstest før jeg la ut på åpent vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

En 17 fots kano, med to seter, som veier 29,4 kg, i royalex. Er det noe som går greit å padle solo, de gangene det er aktuelt? Også når det er litt vind (ikke mye vind). Eller vil den bli blåst avgårde?

Kanoen har ingen kjøl, og lite (ingen) spring.

281D65D1-862B-4C83-A93B-269572C1E22F.jpeg

811A86A8-E57A-4347-A2EB-38BC2941B2EE.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 timer siden, Mareng skrev:

En 17 fots kano, med to seter, som veier 29,4 kg, i royalex. Er det noe som går greit å padle solo, de gangene det er aktuelt? Også når det er litt vind (ikke mye vind). Eller vil den bli blåst avgårde?

Kanoen har ingen kjøl, og lite (ingen) spring.

281D65D1-862B-4C83-A93B-269572C1E22F.jpeg

811A86A8-E57A-4347-A2EB-38BC2941B2EE.jpeg

Glemte å nevne at det er en brukt Old Town Penobscot 17 (RX) - i royalex.

Leser masse «rewievs» av kanoen. Får ekstremt mue skryt, mange sier den har god stabilitet, men så sier også noen at den har alt for dårlig stabilitet. Så jeg vet ikke hva jeg skal tro... Jeg syns stabilitet er viktig med ungene og kona.

Den har «shallow arch» skrog.

Fin kano, slitesterk kano, og lett kano. Fin for meg å bære på👍 Men er den ustabil så er det ikke kanoen for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg råtipper på at den har bra sekundærstabilitet, og således er stabil, men at primærstabiliteten er dårligere, og at den derfor oppfattes som ustabil av enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mareng skrev:

En 17 fots kano, med to seter, som veier 29,4 kg, i royalex. Er det noe som går greit å padle solo, de gangene det er aktuelt? Også når det er litt vind (ikke mye vind). Eller vil den bli blåst avgårde?

Kanoen har ingen kjøl, og lite (ingen) spring.

281D65D1-862B-4C83-A93B-269572C1E22F.jpeg

811A86A8-E57A-4347-A2EB-38BC2941B2EE.jpeg

De fleste kanoer kan du padle solo. Det kommer nok mer an på padleren enn på kanoen. Hvis du synes at den steiler for mye så er det bare å legge et par gode steiner eller noe annet som veier litt helt fremme i bauen, det gjør jeg ofte med mine Hasle kanoer hvis jeg er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
9 timer siden, Larix skrev:

Jeg råtipper på at den har bra sekundærstabilitet, og således er stabil, men at primærstabiliteten er dårligere, og at den derfor oppfattes som ustabil av enkelte.

Det er godt mulig ja.

Såvidt jeg har fortsått er det en fordel i litt bølger, siden den da ikke vil følge bølgene på samme måte.

Men jeg er litt skeptisk til hva kona og ungene synes om en slik kano. Kanskje det er bra, eller kanskje de vil synes den er litt ekkel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må påpeke at antar at det kan forholde seg slik. Basert på en del leserier, og litt testing av kanoer for en god del år siden. Det er, slik jeg har forstått det, omtrent bare fordeler i praktisk bruk med kanoer med god sekundærstabilitet. Og jeg har vel oppfattet at primærstabiliteten da ofte blir litt lidende(?). Problemet er vel at det kan være litt vanskelig å venne seg til/bli trygg på. Og at det, som du skriver, kan føles litt ekkelt. Personlig har jeg en Hasle 530, men den er så gammel at jeg vet ikke om den er relevant lenger. Den ser omtrent lik ut som i dag, men jeg vet ikke om det kan være endrede egenskaper på enkelte områder. Når jeg først har nevnt den, så kan jeg jo legge til at, basert på min 35-40 år gamle, så anbefaler jeg den ikke. Den er solid som fy, men er ei jæ... balje å padle. For ikke å snakke om hvor uhåndterlig den er på land. Jeg mener min er oppgitt å veie snaut 40kg, men jeg er sikker på at den heller er på feil side av 50.

Endret av Larix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får en brukt Old Town Penobscot 17 (RX) - i royalex til omtrentlig samme pris som de andre du vurderer tror jeg ikke du gjør noe dumt (Forutsatt at den er uskadd, og ikke for slitt.) Den er stor, men hvis den er så lik min Mad River Journey 167 som det ser ut til, så går den fint å padle alene (dog ikke optimalt). Hvis oppgitt vekt på 29 kg stemmer er det helt konge. Da bærer du den sansynligvis lett et par hundre meter på skuldrene (antar den har bæreåk.) Jeg bærer min 40 kg kano på skuldrene, men sliter litt med å få den opp, og legge den ned uten hjelp. (Har også blitt litt nervøs for dette etter fylte 40 ;-))

En annen bonus i forhold til Hasle er at de lave stevnvne gjør at den ikke stjeler sikt når den ligger oppned på biltaket. Du trenger ikke kano/kajakkholder. Det holder med gummiert takstativ. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Så vidt jeg kan se er penobscot 17 litt høyere enn Hasle, eieren har også senket setene for å kunne bruke løse seter med ryggstøtte. Jeg synes det ser ut som man sitter mer "oppå" kanoen på en hasle, og mer eksponert for vind? Ihvertfall for ungene som da kommer til å sitte på bunnen. Eller dette er kanskje så likt på mangle kanoer, at det har lite å si.

Snakket med eier, og han sier den føles mer vinglete, men kjennes mer stabil ut når man lener den over på siden.

Veldig usikker, det er en lang vei å reise for å kjøpe denne kanoen.

Må man være mer forsiktig med en kano i Royalex? Jeg tenker på slikt som å dra den opp i fjæresteinene når man legger til land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hvordan er vindfanget på en slik ekspedisjonskano? Blir der uforholdsmessig stort når man ikke trenger all lastekapasiteten?

 

Old Town Penobscot 17:

Length 17' 1" / 5.2 m 
Width 35" / 88.9 cm 
Width at 4" Waterline 33.75" / 85.7 cm 
Bow Height 21.25" / 54 cm 
Depth 14.5" / 36.8 cm 
Weight 65 lbs. / 29.4 kg 
Capacity 1,170 lbs. / 530.7 kg

 

@Eksilbergenseren - målene ligner vel på din kano. Er det veldig stort vindfang i din, når du ikke har lastet den mye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sitte bak, og padle solo i vind er helt umulig. Da kommer baugen opp, og tas av vinden slik at den vender på et øyeblikk. Ved å sitte nærmere midten, enten ved å snu båten eller ved å sitte på kne mellom setene, og kanskje også krenge båten litt, så funker det ganske greit. Med to voksne i båten tror jeg ikke vindfanget er verre enn på haslen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg tar kjangsen på den Old Town Penobscot 17 i royalex. Jeg kommer til å sitte en an hvilken som helst annen kano, og tenke på denne Old Town kanoen hvis jeg ikke går for den.

Setene er senket, det følger med løse kanostoler med ryggstøtte man setter ned på setene. Bæreåk er det på kanoen, og 2 seter. Jeg synes det ser ut til at barna i @Svein Tore sin kano sitter fint og lunt der nede. Siden kanoen har litt lavere primærstabilitet, er det nok bare en fordel å få de ned på bunnen.

Minuset er den lange og ekstremt dyre veien fra Bergen til Stavanger, som må tas tur/retur på en dag. Med fergepriser og bompenger kommer man i nærmere 2000kr...

Jeg har plass til den hjemme, eller egentlig ikke. Den blir nok ikke det kjerringen er mest glad for å ha liggende utenfor huset 😂 Skal se om jeg får laget en heisanordning i garasjen, så er den ihvertfall litt mindre i veien.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

DILEMMA:

Skal jeg reise ned til Stavanger på søndag og kjøpe Penobscot 17 foteren i royalex som jeg har planlagt. Det er en ganske spesiell kano, får ikke tak i den typen lengre. Er litt skeptisk på om primærstabiliteten blir kjip for familien, eller om den blir kjempebra ved padning i sjø.

Eller skal jeg få levert en Cherokee 500 på døren for bare 3500kr, og spare mange tusenlapper pluss reise? Cherokee er tyngre, og laget i glassfiber. Sikkert en bra kano det også, men jeg vet ikke om den kan måle seg med Penobscot kanoen. Hvordan er disse kanoene, og tåler glassfiberen normal familiebruk?

Må bestemme meg i morgen.

 

Cherokee 500: http://www.kano.no/cherokee500.html

Lengde: 500 cm
Bredde: 
85 cm
Vekt: 35 kg
Lasteevne: 400 kg
Ant. tofter: 3 stk

 

2D345EA4-E326-4105-AB81-0F71C10CB0FE.png

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var deg ville jeg kjøpt den til 3500,- Glassfiber kan jo fikses på en enkel måte,..,

Da kan dere teste dette ut og finne ut om det er noe for dere. Neste gang har du da bedre preferanser for å kunne bestemme deg for hva du skal ha eller ikke ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.