Gå til innhold
  • Bli medlem

Hasle kano eller....???


jeger2323

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe oss kano, en til under 10.000,-

Har nesten endt opp med å kjøpe hasle kano, men er litt usikker. Derfor spør jeg dere javascript:emoticon(':)')

Smile :wink:

Vi er en familie på 2 voksne og 2 barn. Kanoen skal brukes hovedsaklig på små vann og tjern, men også noen turer på glomma der det ikke er altfor mye strøm.

Har lest mye bra om Ally kanoen, men..... har forresten god lagringsplass til kanoen. javascript:emoticon(':D')

Very Happy

Kanoene vi har sett på er:

Hasle kano 530 PE steggen.no

Pioner kano 7800,- kellox.no

Manitou Aquarius 8500,- aquamar.no

Hvem ville DU valgt og hvorfor???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har en Hasle 530PE.

En en helt super kano etter min mening.

Den er veldig stødig og fin, tåler mye juling.

Veldig retningstabil bare du fordeler vekten riktig. jeg legger noe steiner i fronten når jeg padler alene uten utstyr....

Har hatt med meg datteren min på 3år i den. kjempegreit, hun storkoser seg.

Eneste minus jeg vet om er at den er litt tung, men ikke verre enn at jeg løfter den av og på biltaket selv....

Lykke til:)

Villmarkingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasle er en fin kano til sitt bruk. Den er stødig, solid og retningstabil. Den har imidlertid en del klare begrensninger. Tung. I tester har den vært en del tyngre enn oppgitt. Tror ca 45kg. Tung å manøvrere og helt uegnet visst du har ambisjoner om å lære padleteknikk, ettersom den gir minimalt med respons på de ulike padletakene. I elv har den klare begrensninger ettersom den er tung å svinge unna steiner og tåler relativt lite bølger før den tar inn vann.

Konklusjonen min er at visst du er ute etter en stødig kano til stasjonær bruk og ikke har ambisjoner om å gjøre padling til noe mer enn småturer er den velegnet. Selv ville jeg ikke drømt om å kjøpe en slik.. Jeg ville lagt på litt mere penger og kjøpt denne: http://www.aktivfritid.no/product_info.php?cPath=21_25_45&products_id=66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
Gjest Mareng

Jeg bruker denne tråden.

Jeg har sett mye på kanoer i det siste, og jeg har lyst på en Hasle 530 Classic. Den flyter selv om den kantrer, snur seg selv på rett kjøl om den kantrer (på grunn av de nye tette skottene foran og bak), koster passe mye, har en helt ok vekt, er stødig og retningsstabil og tåler mye. Den er også trygg nok til å bruke innaskjærs i sjøen på fine dager, sier de som lager og selger den.

Spørsmålet til dere er om denne er stor nok til helgetur en familie på 4?

Mor og far er ikke de største (170 høye), og barna er i dag 3,5 og 6 år. Det midterste setet skal visstnok være stort nok til at ungene kan sitte ved siden av hverandre. Men blir det nok plass igjen til 4 soverposer, ett telt, mat, klær og fiskeutstyr? Jeg regner med at bagasje må stappes under setene for å få plass, og under de vanntette skottene dersom det er plass?

Ferdig levert med frakt, og 2 årer, får jeg den til 9000kr.

Vekten ser jeg ikke som ett problem, jeg bruker en hjelpelaster på den framste takbøylen på bilen og vipper den så opp på takøylen bak. Jeg kjøper meg en skikkelig kanotralle til bruk på skogsveier.

Forskjellen på den gamle 530PE er at den nye Classic er selvrettende og jeg tror den veier noen få kilo mindre.

(Mener også at @REs har erfaring med denne kanoen?)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fint at kanoen er selvrettende, men det betyr nok ikke så veldig mye for sikkerheten. Uten hjelp fra andre båter/kanoer, så tror jeg ikke du vil klare å klatre opp igjen i kanoen.

Hasle lager gode kanoer, som mange elsker å mene noe om. Det som for noen er en fordel, lister andre opp som en ulempe. Jeg endte selv opp men en Mad River Journey 176. Den er omtrent lik Haslen i lengde og vekt tror jeg, men er noe bredere og har tynnere skrog. Jeg er ikke sikker på om du får tak i dan nå, men jeg kommenterer likevel ved å sammenligne mot den. Naboen har nemlig en Hasle, så vi har brukt de litt side om side.

På grunn av den langsgående kjølen er Hasle ganske retningsstabil. Dette er suverent på vann, eller rette elver og kanaler, men litt slitsomt i snirklete elver. Kjølen gjør det også enklere å padle alene, men det er egenetlig bare en treningssak. (Jeg snur kanoen når jeg padler alene slik at bakerste tofte kommer nærmere midten av båten.)

Det er ganske mye bedre plass til bagasjen i Journeyen. Endene i Haslen stjeler en del plass og noen cm bredere skrog betyr ganske mye.

Jeg tror kanskje Haslen har litt høyere toppfart, fordi den er rankere, og pga kjølen, men dette har vi ikke testet (Jeg er nemlig mye flinkere å padle enn naboen ;-p ).

Journeyen er veldig mye enklere å tømme for vann. Når kanoen er fylt med regnvann (har foreløpig ikke veltet) snur jeg den opp ned, og drar den opp på flytebryggen. Dette er tyngre med Hasle, og endene fanger mye vann, som det tar mange minutter å tømme ut gjennom små dreneringshull. (Naboen velger derfor stort sett å øse)

Kvalitetsmessig framstår de som ganske like. Treverket i toftene på min, som når båten var ny trakk opp kvalitetsfølelse blir etterhvert stygt av vann og sol. Plasten på Haslen blir ikke like påvirket. Skal båten lagres ute er ikke full plast noe dumt valg.

Begge kanoene flyter, men Haslen har nok mer oppdrift. Journeyen flyter fordi det 1 cm tjukke plastmaterialet er lettere enn vann. Hasle har oppdriftsvolumer. Med tung last som ikke selv flyter er nok Hasle et bedre valg.

Journeyen er på papiret 3-4 kilo tyngre (i det billigste materialet) men jeg vet ikke hvordan reell vekt er. Vekten på en kano er omtrent som vekten på et telt. Kommer helt ann på hvem som veier.

Journeyen er en del dyrere. (Jeg betalte 11 000 for 4-5 år siden. Fant den ikke på norske sider nå)

Lykke til med kjøp. Du blir nok ikke æresmedlem i kanoklubben om du velger Hasle, men du gjør på ingen måte en tabbe. Hasle er et robust valg. 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@Eksilbergenseren, takk for svar :)

Ang. å klatre opp igjen i kanoen, hvis man bruker en slik pakkpose man blåser opp og fester på åren, så må det vel være mulig å klatre opp igjen i kanoen ved hjelp av åren? Man kan vel gynge ut det vannet man kan, og øse/pumpe ut resten? Jeg vet ikke, jeg har jo padlet mest kano på youtube hittil 😝

Jeg har forsåvidt sett smått på Old Town saranac 160 også, og Old Town discovery 133. Vet ikke om disse har bedre plass, eller om de er bedre på andre måter? Hva tenker du om disse? Prisen blir dog litt i stiveste laget...

Jeg TROR disse old town kanoene også har sandwich konstruksjon, og da er de vel laget i robust plast slik som Hasle? Men jeg vet ikke om de flyter ved en evt. kantring? Jeg tror ikke jeg tør å padle en kano som synker ved kantring, siden jeg har unger og vi er nybegynnere i kano.

Men retningsstabil, det ett kjempepluss. Det blir rolige vann og viker på sjøen vi padler i. Elver og slikt blir ikke særlig aktuelt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Eksilbergenseren skrev:

Ble litt nysgjerrig. Hvilken kano er dette? Linken din virker ikke. 

Gjør oppmerksom på at lenken i denne posten er fra 2007, slik at denne kanskje må anses som foreldet. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Jeg har forsåvidt sett smått på Old Town saranac 160 også, og Old Town discovery 133. Vet ikke om disse har bedre plass, eller om de er bedre på andre måter? Hva tenker du om disse? Prisen blir dog litt i stiveste laget...

Jeg TROR disse old town kanoene også har sandwich konstruksjon, og da er de vel laget i robust plast slik som Hasle? Men jeg vet ikke om de flyter ved en evt. kantring? Jeg tror ikke jeg tør å padle en kano som synker ved kantring, siden jeg har unger og vi er nybegynnere i kano.

Men retningsstabil, det ett kjempepluss. Det blir rolige vann og viker på sjøen vi padler i. Elver og slikt blir ikke særlig aktuelt enda.

Old Town kanoene er litt mindre enn Hasle kanoen. Dicovery= 4 meter (ca 13 fot), Saranec= 4,9 meter (ca 16 fot), Hasle= 5,3 meter (ca 17+ fot). 

Discovery blir for liten for familiebruk. Har ikke prøvd Saranec, så kan ikke uttale meg direkte om den. Størrelsen er grei for dagstur med lite utstyr, men kan bli litt trang for overnattingsturer. Hasle har heller ikke så mye plass til overs når det er utstyr for overnatting med 4 personer. Er du flink til å pakke, og utnytte det som er av plass kan du få  med deg alt. 

En ting med Saranec er setene. Har slik rygg på to Old Town kanoer (lignende skrog som Discovery) vi bruker på leirskolen. De er irriterende når kanoen skal opp ned på henger, og vil dunke i taket om du har de på bilen. Er mulig å skru av ryggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mareng skrev:

@Eksilbergenseren, takk for svar :)

Ang. å klatre opp igjen i kanoen, hvis man bruker en slik pakkpose man blåser opp og fester på åren, så må det vel være mulig å klatre opp igjen i kanoen ved hjelp av åren? Man kan vel gynge ut det vannet man kan, og øse/pumpe ut resten? Jeg vet ikke, jeg har jo padlet mest kano på youtube hittil 😝

Jeg har forsåvidt sett smått på Old Town saranac 160 også, og Old Town discovery 133. Vet ikke om disse har bedre plass, eller om de er bedre på andre måter? Hva tenker du om disse? Prisen blir dog litt i stiveste laget...

Jeg TROR disse old town kanoene også har sandwich konstruksjon, og da er de vel laget i robust plast slik som Hasle? Men jeg vet ikke om de flyter ved en evt. kantring? Jeg tror ikke jeg tør å padle en kano som synker ved kantring, siden jeg har unger og vi er nybegynnere i kano.

Men retningsstabil, det ett kjempepluss. Det blir rolige vann og viker på sjøen vi padler i. Elver og slikt blir ikke særlig aktuelt enda.

Tren gjerne på å klatre opp i kanoen, men vurder det ikke som redningsmetode. Padle aldri lenger fra land enn at du er komfortabel med at du får med deg ungene til land. Bruk alltid vest selv når du padler med barn. Selv om det er badetemperatur er det vanskelig å holde hodet over vann mens man sleper og trøster barn etter velt. 

Å pumpe tom en kano er myyyye arbeid. Sikkert ti ganger så mye vann som i en kajakk. Når kanoen har lastekapasitet på 500 kilo så flyter den sikkert med 7-800 liter vann ombord. Å gynge vannet ut funker på youtube 😜. 

Jeg kjenner ikke Old Town, men de ser fine ut de. Formstøpte seter er konge hvis de passer, men... 

Jeg ville ikke vært redd for å gå for Hasle. Kjøper du et tankskip for å få med alt til de store ekspedisjonene, så sliter du fort med en alt for stor båt på andre turer. Hasle er nok stor nok hvis du ikke skal ha med hustelt. Det er heller ikke alt for mange år til seksåringen vil padle selv, og da er det plutselig to båter som gjelder. Hasle finnes forresten som utleiebåter over alt, så den kan du sikkert få testet. 

Endret av Eksilbergenseren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke testet ut hvordan Hasle snur seg tilbake igjen etter en velt, og hvor mye vann som eventuelt følger med tilbake og må øses/pumpes ut. Men de vanntette skottene er også fine til oppbevaring av småting du vil holde tørt. Har testet den under ulike forhold og synes den kjennes veldig trygg og stabil, og ikke minst robust. Vi bruker den som en «lastebil» på tur og slenger oppi det meste av luksus. Har aldri testet med 4 personer, men midterste sete er temmelig stort og burde kunne fungere for 2 småtasser- om de klarer å sitte stille og holde kanoen i balanse 😊8F826E93-67F1-4560-B382-94B77557FAC1.thumb.jpeg.37d38ebf65e872c36dca9cbfffe81bbe.jpeg

Endret av Jan Otto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Mareng skrev:

Jeg bruker denne tråden.

Jeg har sett mye på kanoer i det siste, og jeg har lyst på en Hasle 530 Classic. Den flyter selv om den kantrer, snur seg selv på rett kjøl om den kantrer (på grunn av de nye tette skottene foran og bak), koster passe mye, har en helt ok vekt, er stødig og retningsstabil og tåler mye. Den er også trygg nok til å bruke innaskjærs i sjøen på fine dager, sier de som lager og selger den.

Spørsmålet til dere er om denne er stor nok til helgetur en familie på 4?

Mor og far er ikke de største (170 høye), og barna er i dag 3,5 og 6 år. Det midterste setet skal visstnok være stort nok til at ungene kan sitte ved siden av hverandre. Men blir det nok plass igjen til 4 soverposer, ett telt, mat, klær og fiskeutstyr? Jeg regner med at bagasje må stappes under setene for å få plass, og under de vanntette skottene dersom det er plass?

Ferdig levert med frakt, og 2 årer, får jeg den til 9000kr.

Vekten ser jeg ikke som ett problem, jeg bruker en hjelpelaster på den framste takbøylen på bilen og vipper den så opp på takøylen bak. Jeg kjøper meg en skikkelig kanotralle til bruk på skogsveier.

Forskjellen på den gamle 530PE er at den nye Classic er selvrettende og jeg tror den veier noen få kilo mindre.

(Mener også at @REs har erfaring med denne kanoen?)

Mine Hasle kanoer er av den gamle typen uten tette rom foran og bak, men når det gjelder holdbarhet så er jeg veldig fornøyd med dem. De er nå mellom 20 og 30 år gamle og er fremdeles helt uten alvorlige skader. Litt oppskrapt under bunnen, men det tåler de helt fint. Mine kanoer har bare to seter og da er det ingen problemer med å pakke til en helgetur med en eller to små barn, men med et tredje sete i midten så må du nok tenke både vekt og kanskje mest volum. Når mine barn var små så satt de bare på bagasjen når vi skulle på tur. Kanoene mine er for tunge til at en person legger dem på biltaket, men med to voksne personer så går dette uten problemer. De veier i overkant av 30 kilo, den nye modeller på 5.3 meter veier vel 38 kilo, men problemet med å løfte dem er ikke vekta, men formen, vanskelig å få et godt og stabilt grep.  Til en barnefamilie ville jeg ikke nøle med å anbefale denne kanoen. Når barna blir større og tar seg ut på vannet alene så trenger du ikke være redd for at de skal skade kanoen på steiner og berg. Dette tåler den uten problemer. Den verste fienden er nok kulde. I streng kulde blir plasten sprø og da tåler de mye mindre før de sprekker. Men vinteren er vel ikke akkurat høysesong for kanoturer. 

Ved velt vil det nok være like vanskelig å entre denne typen kano som en hvilken som helst annen kanotype.  Dette handler om teknikk og det bør du trene på, enten i et basseng eller om sommeren med behagelig badetemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Takk for mange gode og grundige tilbakemeldinger. Hasle virker som en fin kano for oss tenker jeg.

Fikk låne en 20-30 år gammel kano i dag. Den var veldig kort, veldig bred, og veldig godt brukt :D Veldig gøy!

 

6714A4C3-B390-4DE0-AEE1-14C69453D665.jpeg

931AC67F-75A7-4890-9FCD-9E3D093C3A9F.jpeg

7EEED295-031B-43FA-B1EA-427757FA4242.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ser også at det finnes noen andre norskproduserte kanoer: Cherokee 470 og 500: http://www.kano.no/index.html

470 fikk 6 i terningkast i test.

Er det noe vesentlig som gjør at jeg bør bruke litt ekstra penger på en av disse modellene i forhold til en hasle kano? Eller noen grunner til at jeg heller bør velge hasle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også fundert på en Kano, og så tilfeldigvis at en båtbutikk her hadde inne en Hasle 530. Jeg reflekterte ikke så mye over det, men så at prisen var over 12000,- På nett ser jeg at de selges for 6900,- dyrt å bo på en liten plass, og frakten blir jo fort 2-3000,-

Men den er kanskje i minste laget for 2 voksen og to barn. Vi kan uansett låne kano, så derfor har vi egentlig bestemt oss for å vente litt med å kjøpe.

Har noen erfaring med https://www.westsystem.no/p/12377/vega-designs-femund-ii-m4-seter Vega designs sin? Denne har større lastekapasitet  og er jo rimelig. For min del tenker vi primært for en innsjøkano, og mest bruke den ved hytta eller på andre fjellvann i nærheten av bilvei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg får frakt fra drammen til bergen for 1100kr, eller for 750kr via hurtigruten fra tequila.no.

Du kan jo bestille frakt til nærmeste terminal, eller bedriftslevering for 1500kr.

Jeg spurte om femund 2, og fikk til svar: «Holdbarheten er bedre på Hasle, Halse har også luftrommene som gjør at den ikke synker noe som Femund ikke har.» Jeg tolker det som at femund 2 synker om den kantrer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2018 den 14.58, Mareng skrev:

Ser også at det finnes noen andre norskproduserte kanoer: Cherokee 470 og 500: http://www.kano.no/index.html

470 fikk 6 i terningkast i test.

Er det noe vesentlig som gjør at jeg bør bruke litt ekstra penger på en av disse modellene i forhold til en hasle kano? Eller noen grunner til at jeg heller bør velge hasle?

Jeg har cherokee 470 og er veldig fornøyd med denne. Synes den er god å padle alene og den virker veldig stabil. 

Vi er som regel 2 voksne, ett barn og en hund på tur. Nå har vi fått enda ett barn så nå synes jeg denne er blitt for liten for vår del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Jeg får frakt fra drammen til bergen for 1100kr, eller for 750kr via hurtigruten fra tequila.no.

Du kan jo bestille frakt til nærmeste terminal, eller bedriftslevering for 1500kr.

Jeg spurte om femund 2, og fikk til svar: «Holdbarheten er bedre på Hasle, Halse har også luftrommene som gjør at den ikke synker noe som Femund ikke har.» Jeg tolker det som at femund 2 synker om den kantrer...

Hasle kanoen flyter selv om den ikke har tette luftlommer foran og bak. Det er bare de nyeste modellene som har dette. Det er materialet som den er laget av som teller. Det plastmaterialet som Hasle kanoen er laget av flyter, men en del kompositt materialer som f.eks. glassfiber er tyngre enn vann og synker. Men flyteevnen er ikke bedre enn at den synker hvis den er full av vann og du forsøker å komme opp i den. Ved kantring så må du øse ut ganske mye vann før du kan entre den uten at den synker. Det er ikke så lett å tømme en kano for vann hvis du er alene, men hvis det er flere i følge så kan du trekke den kantrede kanoen, med bunnen opp,  på tvers over en flytende kano og da renner vannet ut. Så er det bare å sette kanoen på vannet og holde den fast inn til en av de andre kanoene mens "svømmeren" entrer kanoen sin. Det kan være lurt å øve på slike ting under kontrollerte forhold.

PICT0046.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet denne med 4 personer, men kun på dagsekspedisjon. Normalt fordeler vi oss i to kanoer da vi er 5 stk.

Det er, som du skriver, mulighet å laste litt rundt om kring i denne. Under seter, bak bakerste seterad, i skott, etc.

Knipset et par bilder til deg (en på snart 7 og en på 9. Begge høye for alderen).

Vi har ikke den helt store erfaringen med padling, men er så langt veldig fornøyd med investeringen. Har gitt oss en del fine turer 😊 Og kanoene kjennes ut som de tåler en hel del juling.....

 

 

20180424_162506.jpg

20180424_153051.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, esphojo skrev:

Har testet denne med 4 personer, men kun på dagsekspedisjon. Normalt fordeler vi oss i to kanoer da vi er 5 stk.

Det er, som du skriver, mulighet å laste litt rundt om kring i denne. Under seter, bak bakerste seterad, i skott, etc.

Knipset et par bilder til deg (en på snart 7 og en på 9. Begge høye for alderen).

Vi har ikke den helt store erfaringen med padling, men er så langt veldig fornøyd med investeringen. Har gitt oss en del fine turer 😊 Og kanoene kjennes ut som de tåler en hel del juling.....

 

 

20180424_162506.jpg

20180424_153051.jpg

Takker så meget for bildene :)

Sånn som det ser ut for meg, så er det rikelig bagasjeplass om jeg pakker det i bager som passer på tvers i kanoen. Stor teltpose kan ligge under sete osv. Blir ikke rare bæringene for oss, så vi trenger ikke pakke alt i ryggsekker med store hoftebelter og store skulderstropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, esphojo skrev:

Det er, som du skriver, mulighet å laste litt rundt om kring i denne. Under seter, bak bakerste seterad, i skott, etc.

Når man har 2 barn og voksne i båten nærmer man seg vel fort 350 kg som er lasteevnen til båten? Med litt utstyr for en helg..

Lurer på hvor stort fribord man har når den er fullastet? Dette blir jo også en faktor når man skal vurdere kanoen og sikkerheten i bruk. Det er vel normalt en del oppdrift i det man har pakket ned i vanntette bag’er også så sånn sett ville jeg ikke vært redd for å bruke en kano som ikke flyter selv. En Ally flyter vel heller ikke..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Om de voksne har førerkort så veier de vel 75 kg mener jeg å ha lest. Og småbarn er ikke så mange kg. Tror en ryker på "fornuftig" volum før vekt (med mindre alle har med seg 7 steiner hver til ovn 😉). Men helt enig at det er et veldig viktig moment og noe en må tenke på ved pakking/lasting!

Jeg har som nevt ikke lastet for overnatting enda, men den er ganske bred nederst og fortrenger således mye vann (og får oppdrift) tidlig.

Med veldig mye bagasje må kanskje far ta seg padletur på egenhånd. Det er rolig det.

Det kan også være en utfordring å få de til å sitte i ro. Ene pirker, og den andre dulter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.