Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du bestandig med deg i sekken?


roysigurd

Anbefalte innlegg

Jeg har gått endel år på fjellet, og har jeg enkelte ting i sekken hele tiden...

Ting som ligger øverst i min sekk hele året:

- Kart og kompass

- 1 dorull i brødpose

- 1 fyrstikkeske

- 1 stk flintstål

- Lite førstehjelpsskrin (bandasje, plaster, gnagsårplaster, osv)

- 10 meter tynt tau (surretau)

- Sammenleggbar kopp

- Myggservietter

- Leatherman Kick

- 1 pakket aluminiumsfolie/laken for å ha rundt kroppen (nød utstyr)

Alt dette tar veldig liten plass, meste er pakket i samme dobble brødpose som dorullen ligger i, å er veldig nyttig å ha når du står der på fjellet...syns ihvertfall jeg.

Hva har du bestandig i din sekk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har gått endel år på fjellet, og har jeg enkelte ting i sekken hele tiden...

Hva har du bestandig i din sekk ?

- Kart og kompass

- 1 dorull + 1 fyrstikkeske i vanntett pose

- kopp

- Myggmiddel Off

- Liten kikkert

- Liten kamera

- Buff

- Turkniv

Nå tenker jeg på dagsturer. Ekstra klær er selvfølgelig også med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på hva som er i sekken din, liksom før du pakker i den..

Klær, mat og det din tur trenger blir det ekstra du trenger å ta med deg.

De små tingene jeg har med meg bestandi i sekken min, trur jeg kan en uheldig dag avgjøre liv eller død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- 1 pakket aluminiumsfolie/laken for å ha rundt kroppen (nød utstyr)

Alt dette tar veldig liten plass, meste er pakket i samme dobble brødpose som dorullen ligger i, å er veldig nyttig å ha når du står der på fjellet...syns ihvertfall jeg.

Hva har du bestandig i din sekk ?

Hvis det skjer noe så du må bruke aluminimumsfolien. Hvor lang tid bruker du for å pakke det rundt kroppen? Jeg ser for meg et veldig slit. Skulle det være minusgrader og kraftig vind så blir vel ikke det så lett. Jeg bruker fjellduken. Det tar ca 5 sekund fra du åpner den til du er ferdig innpakka, god og varm :lol: Og den gjør samme nytte som aluminimumsfolien :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leatherman, 2 AA-Batterier, Litt dopapir og Stormlighter ligger alltid i topplokket på 50-literen, til og med når den ikke er i bruk. Ellers er det uhyre shjelden jeg beveger meg ut i naturen uten fjellduk, kamera og GPS (jada, jeg er nerdete). Når det er noe mer enn bare en liten søndgastur er også kart & kompass alltid med, stoler ikke på elektronikken når det er muligheter for å få reelt behov for GPS/kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alltid med:

- vann

- mat

som regel med:

- syset

- multitool

- tape

- tau

- tørre klær

- do papir, hva er vitsen med å drasse med seg en hel dorull ???

- enkeltmannspakke

også mye som kommer ant på hvilken type tur det er :

- myggstift

- lommelykt

- sovepose

- liggeunderlag

- telt

- kompass

- våpen

- fiskestang

- snøbriller

- spade

- fotokamera

- fyrstikker

- rødsprit

- stormkjøkken

- feller

- isborr

- stearinlys

- kart

- +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange her nevner dorull, det holder vel med noen tørk :wink:

Jeg glemmer som regel det også, da er det bra å ha noen å "låne" av :wink:

Doruller og annet tørkepapir er overflødig, bare spør han som gikk Canada på tvers :lol:. Selv kan jeg ikke unnvære det, men smaken er som baken, delt i to.

Ellers er - med unntak av noen lokale turer i marka - kart, kompass og kamera tre trofaste følgesvenner. Når høstmørket setter inn ligger også alltid en lommelykt i sekken. Det blir en del seine ettermiddags-/kveldsturer i skauen på denne tiden av året også, så hodelykt (+ reservelykt) er og blir standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var mange dorull-bærere. Det finnes da både måsadotter og gresstuster. Eller men kan gjøre som i gamle dager og bruke venstre pekefinger. Dorull - liten eller stor utgår hos meg.

Og i den lille ryggsekken har jeg da også fjernet lommekniven som fast inventar etter en uheldig episode på Gardermoen.

Minst mulig ting i sekken er mitt motto - men så er jeg en gammal mann også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skjer noe så du må bruke aluminimumsfolien. Hvor lang tid bruker du for å pakke det rundt kroppen? Jeg ser for meg et veldig slit. Skulle det være minusgrader og kraftig vind så blir vel ikke det så lett. Jeg bruker fjellduken. Det tar ca 5 sekund fra du åpner den til du er ferdig innpakka, god og varm :wink: Og den gjør samme nytte som aluminimumsfolien :wink:

Faktisk aldri prøvd den aluminumsfoile greia... vil tenke den er bedre enn ingenting, den er ikke som stekefolie, men mere elastisk som tynn pressening.

Og så veier den ikke mer enn kanskje 50 gram...

Den er der for jeg ikke gidder å drasse på fjellduken som veier 700 gram hele tiden, for jeg har fjellduk jeg å.

Men si jeg pakker for en bitteliten tur(sånn 20 min til ett vann for å fiske), og været er bra(sommer 25 grader på dagen), men jeg er så uheldig å brekke foten på fjellet.

Og dekkiningen på mobil i finnmark er svært varierende, å jeg får ikke ringt hjem.

Da e clue mitt å bruke den aluminumsfolien etter jeg har krøpet i ly av en fjellknaus, stein eller liten steingrotte. Den bør klare å holde meg endel varmere enn jeg hadde klart uten.

Så da kan jeg ligge i ly for vind, vær og kald natt.... inntil mine melder meg savnet siden jeg ikke kommer tilbake til avtalt tid.

Er det lengere tur, høsten på rypejakt.. så er fjellduken bestandig med... + folie som allerede ligger i sekken.

Går nok ikke på vinterfjellet uten gode klær, og fjellduken.

Fjellduken ligger faktisk i bilen på vinterstid, fordi jeg krysser endel fjelloverganger som plutselig kan fyke/sne igjen. Biler som fyker ned... vil stoppe...å da blir det fort kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk aldri prøvd den aluminumsfoile greia... vil tenke den er bedre enn ingenting, den er ikke som stekefolie, men mere elastisk som tynn pressening.

Og så veier den ikke mer enn kanskje 50 gram...

Den er der for jeg ikke gidder å drasse på fjellduken som veier 700 gram hele tiden, for jeg har fjellduk jeg å.

Men si jeg pakker for en bitteliten tur(sånn 20 min til ett vann for å fiske), og været er bra(sommer 25 grader på dagen), men jeg er så uheldig å brekke foten på fjellet.

Og dekkiningen på mobil i finnmark er svært varierende, å jeg får ikke ringt hjem.

Da e clue mitt å bruke den aluminumsfolien etter jeg har krøpet i ly av en fjellknaus, stein eller liten steingrotte. Den bør klare å holde meg endel varmere enn jeg hadde klart uten.

Så da kan jeg ligge i ly for vind, vær og kald natt.... inntil mine melder meg savnet siden jeg ikke kommer tilbake til avtalt tid.

Er det lengere tur, høsten på rypejakt.. så er fjellduken bestandig med... + folie som allerede ligger i sekken.

Går nok ikke på vinterfjellet uten gode klær, og fjellduken.

Fjellduken ligger faktisk i bilen på vinterstid, fordi jeg krysser endel fjelloverganger som plutselig kan fyke/sne igjen. Biler som fyker ned... vil stoppe...å da blir det fort kaldt.

Jeg syns du skulle testet ut den folie-teorien din og melde tilbake til forumet :) Det vil være spennende å høre om det fungerer - eller om du bare blir sittende og banne med foliebiter i hver hånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folie er helt kurant, har brukt den på førstehjelpsdrilling. Den reflekterer lys slik at man enkelt blir funnet; den reflekterer varmestråling fra kroppen; den holder fuktighet inne slik at du ikke fordamper og taper varme; den er vindtett slik at laget med luft nærmest kroppen ikke beveger seg; den er lett så den er alltid med. Den er mekanisk ganske sterk, ingen fare for at den skal blåse i fillebiter ved første vindkast. Den tar ca 2 minutter å pakke helt ut hvis man bruker én hånd, eller 15 sekunder om man bruker begge + fot. Å legge den sammen er en mer komplisert affære. Den fungerer også ypperlig til å lage drage av, så hvis noen åpner en pakke kan man bruke den til noe gøy etterpå.

Jeg bærer også på fjellduk som standard, og den bruker jeg regelmessig. Sitteunderlag på snøbenk, reflektorvegg og vindskjerm ved bål (bruker stavene), 2-3 sammen blir fin lavvo-ish bivuak med en teltplugg hver og en stav i midten. Føler meg ikke helt bekvem som vandrende telt ennå, men det kommer kanskje etterhvert. Imens bruker jeg paclite. Wrap-en er for ekte nødstilfeller.

Ellers har jeg som gammel speider også alltid med meg

- fyrstikker og never

- førstehjelps- og redningsett 'mountain leader'

- liktorn-pad

- lommekniv

- kart+kompass+klatrefører hvis ukjent område

- 6 m cordelette (klatregrej: supersterk supertynn snor)

- hundepose

- maglite hvis mørkt

I bilen (saab 96, 1700 cc fra 1976) er alltid

- telt, sovepose, liggeunderlag, håndkle

- jetboil, små gryter, spisesett, ekstra gass, gasslykt

- stort + lite pipesett, tang, skrujern

- håndrens

- slepetau m/ karabin

- myggrøk, myggservietter

- mat for 2 personer 2 døgn

- stort førstehjelpsett

- reservekanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folie er helt kurant, har brukt den på førstehjelpsdrilling. Den reflekterer lys slik at man enkelt blir funnet; den reflekterer varmestråling fra kroppen; den holder fuktighet inne slik at du ikke fordamper og taper varme; den er vindtett slik at laget med luft nærmest kroppen ikke beveger seg; den er lett så den er alltid med. Den er mekanisk ganske sterk, ingen fare for at den skal blåse i fillebiter ved første vindkast. Den tar ca 2 minutter å pakke helt ut hvis man bruker én hånd, eller 15 sekunder om man bruker begge + fot. Å legge den sammen er en mer komplisert affære. Den fungerer også ypperlig til å lage drage av, så hvis noen åpner en pakke kan man bruke den til noe gøy etterpå.

Jeg bærer også på fjellduk som standard, og den bruker jeg regelmessig. Sitteunderlag på snøbenk, reflektorvegg og vindskjerm ved bål (bruker stavene), 2-3 sammen blir fin lavvo-ish bivuak med en teltplugg hver og en stav i midten. Føler meg ikke helt bekvem som vandrende telt ennå, men det kommer kanskje etterhvert. Imens bruker jeg paclite. Wrap-en er for ekte nødstilfeller.

Ellers har jeg som gammel speider også alltid med meg

- fyrstikker og never

- førstehjelps- og redningsett 'mountain leader'

- liktorn-pad

- lommekniv

- kart+kompass+klatrefører hvis ukjent område

- 6 m cordelette (klatregrej: supersterk supertynn snor)

- hundepose

- maglite hvis mørkt

I bilen (saab 96, 1700 cc fra 1976) er alltid

- telt, sovepose, liggeunderlag, håndkle

- jetboil, små gryter, spisesett, ekstra gass, gasslykt

- stort + lite pipesett, tang, skrujern

- håndrens

- slepetau m/ karabin

- myggrøk, myggservietter

- mat for 2 personer 2 døgn

- stort førstehjelpsett

- reservekanne

Du bør vel ta med reservedekk, hjulkryss, jekk, varseltrekant og refleksvest også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg som gammel speider også alltid med meg

- fyrstikker og never

- førstehjelps- og redningsett 'mountain leader'

- liktorn-pad

- lommekniv

- kart+kompass+klatrefører hvis ukjent område

- 6 m cordelette (klatregrej: supersterk supertynn snor)

- hundepose

- maglite hvis mørkt

I bilen (saab 96, 1700 cc fra 1976) er alltid

- telt, sovepose, liggeunderlag, håndkle

- jetboil, små gryter, spisesett, ekstra gass, gasslykt

- stort + lite pipesett, tang, skrujern

- håndrens

- slepetau m/ karabin

- myggrøk, myggservietter

- mat for 2 personer 2 døgn

- stort førstehjelpsett

- reservekanne

En speider uten Speidervann???

Mystisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.