Gå til innhold
  • Bli medlem

3 sesongs telt til vinterbruk?


JohnnyGunn

Anbefalte innlegg

Annonse

Det spørs jo hvor du skal bruke det. På høyfjellet vinterstid er ikke 3 sesong telt noe jeg ville ligget i, men dersom det har mange bardunfester så går det jo kanskje. I skogen er det jo det samme hva du bruker, kan feks kun bruke presenning som ly. Så da vil et 3 sesong telt funke fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan man.

Kriterier å se etter: innvendig plass og takhøyde, gode luftemuligheter, og at snøen ikke føyker inn gjennom lufteventiler og dører.

Det blåser vel ikke så mye mer om vinteren enn om sommeren, så her forekommer det etter mitt syn en del pussige anbefalinger fra teltfabrikantene (skjønt mange steder i verden fins det jo ikke vinter på andre steder enn høyfjellstopper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva som er ett 3 og hva som er for 4 årstider er en definisjonssak som mange tydligvis tar litt forskjellig. Mange mener det må være storm matter på ett vintertelt, men ser en på hilleberg kaller de bortimot alle teltene sine 4 sesongers og leverer ikke med stormatter. Været kan jo være tøffere om vinteren og konsekvensene av ødelagt telt blir fort mye større så vurder hvor solig teltet er, stengene, antall bardunfester og ikke minst plassen. Vinterstid er det passe med 2 i ett 3 mannstelt.

Kryssede stenger og stormmatter er etter min mening ikke nødvendig så lenge en setter opp teltet skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blåser vel ikke så mye mer om vinteren enn om sommeren

Eh... jo, det gjør det. I tillegg er det jevnt over kaldere. Mere vind og lavere temperaturer betyr mindre marginer om noe går galt.

Men anbefalingen om 3, 4 eller 5 sesongers telt er jo også svært avhengig av hvor skal på tur. Om været blir dårlig er det stor forskjell på å ligge i telt i skogen kontra høyfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg søker på nettet, alle steder inkludert best i test sider, men jeg blir vel bare mer forvirra. Det er så forbanna mye å velge i. Skulle ønske noen bare pekte og sa: Kjøp DET teltet... :wink:

Bør jeg velge tunnel- eller kuppeltelt? Lavvo virker "koselig", men det veier litt mer så det er kanskje ikke aktuelt? Jeg heller vel mot tunnel; sekker og utstyr et sted, sove et annet. Mer ordnung.

Jeg sammenlikner Helsports Fjellheimen og Fjellheimen X-Trem. De tekniske spesifikasjonene er helt like, så det vil vel si at teltene er like solide. Mer plugger, mer bardunering og stormmatter ser ut til å være diffen. Korrekt oppfattet?

Jeg planlegger jo å bruke teltet i fjellet, så det må tåle det man får av vær der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Johnnygunn

Ser du begynner å sikte deg inn mot Fjellheimen teltene fra Helsport, og mener å ha fornuftige innspill forhold til valget ditt.

Som du korrekt påpeker er teltene relativt like, men xtrem utgaven har kraftigere duk, plugger og ikke minst teltstengene er mye kraftigere. I tillegg har xtrem stormmatter og langt flere pluggfester.

Standardutgaven kunne vært bruket på vinteren hadde det ikke vært for at det rett og slett faller igjennom pga. sine dårlige ventilasjon. Denne har kun 1 ventil, i tillegg til noe Helsport kaller "skirt Ventilation". Denne "skirt ventilation" får du neppe til å funke når teltet står i snøen eller når det snør, og du vil få mye kondensproblemer i teltet (dette gjelder faktisk også sommerstid)

Selv har jeg Helsport Spitsbergen xtrem som i likhet med Fjellheimen xtrem har 3 ventiler plassert oppe på teltduken. Dette fungerer godt.

Skal du ha helårs tunnelltelt ville jeg sett på Helsport Spitsbergen xtrem og Fjellheimen xrem. Hilleberg har også svært gode alternativ i dette segmentet med sine Keron og Nammjat telt.

Styr unna alt som ikke har minst 2 store ventiler oppe på teltsidene.

Mvh

Dufas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.