Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor sprek må man være for å klare 28kg sekk i 7 1/2 time over 9,44km?


Fjellrangler_35

Anbefalte innlegg

Var på fjelltur i helga. Det ble en tung økt, vi startet seint og holdt på hele natta. Var fremme kl 06:00 neste morgen etter 7 1/2 time. Ifølge gps var det tilbakelagt 9,44km og effektiv gangtid var 4 timer og 6 min. Tilbakelagt elevasjon var ca 760 høydemeter. Det ble jo endel pauser underveis. Terrenget var skog, våt myr og relativt kuppert. Dette var oppe i Nord-Trøndelag og for de som har vært i traktene mye, vet de godt at dette er et ganske tungt terreng å gå i. Bakken er myk og våt og det er mye opp og ned mellom tjern og bekker. Sekken min veide 28 kg og man kan si at vi merket melkesyra i beina etter en stund. Er det andre som har hatt lignende erfaringer og hvor sliten bør man bli etter en slik marsj? Jeg er litt usikker på hvor sprek jeg er, og om jeg bør anse dette som noen særlig prestasjon eller ikke?

Sekken jeg bar var en Bergans Viking II 110 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Var på fjelltur i helga. Det ble en tung økt, vi startet seint og holdt på hele natta. Var fremme kl 06:00 neste morgen etter 7 1/2 time. Ifølge gps var det tilbakelagt 9,44km og effektiv gangtid var 4 timer og 6 min. Tilbakelagt elevasjon var ca 760 høydemeter. Det ble jo endel pauser underveis. Terrenget var skog, våt myr og relativt kuppert. Dette var oppe i Nord-Trøndelag og for de som har vært i traktene mye, vet de godt at dette er et ganske tungt terreng å gå i. Bakken er myk og våt og det er mye opp og ned mellom tjern og bekker. Sekken min veide 28 kg og man kan si at vi merket melkesyra i beina etter en stund. Er det andre som har hatt lignende erfaringer og hvor sliten bør man bli etter en slik marsj? Jeg er litt usikker på hvor sprek jeg er, og om jeg bør anse dette som noen særlig prestasjon eller ikke?

Sekken jeg bar var en Bergans Viking II 110 liter.

Grøss og grøss . . . Det var da en ufyselig tung sekk å drasse på :D

Viss jeg skulle bære så tungt, vill det være 40% av egenvekten min! Så tung en bør vill fort bli en plage som ikke var til å leve med.

Normalt går jeg bare med en sek på 8,5kg :D

Begrensningens kunst er gull verd. Jeg styrer innholdet av sekken min beinhard i Access database :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en ganske bra prestasjon! Vet selv hvor tungt det er å bære 20 kg fra Hjelle til Gravdalen eller fra Vetti opp Brendeteigen til Stølsmaradalen. Er vel ca 800 høydemetre fordelt på et par km. Da jeg kom fram til Stølsmaradalssetra på 1.45 ble jeg så fornøyd at jeg fortærte ei 500 grams snickerskake på ca. 10 minutter :D

Bar ca 27 kg i 8 timer fra Tangetjørn ved Lågaros og til traktene nær Hein og dagen etter ca det samme fra Hein til Ustaoset for 5 år siden. Hadde vært på en drøy ukestur i telt med kompisen, men måtte forte meg til Bergensbanen fordi studieåret egentlig allerede hadde vart ei uke. Husker ikke antall km, og var uansett god og sliten i kroppen fra før. Ikke store stigninga da.

Det hender at jeg bærer 30-35 kg hjemme på skauen for å trene, ikke minst om jeg bare skal til hytta. Prøver å begrense det fordi det garantert sliter på rygg og knær, men klarer ikke alltid å la være. Er ufattelig deilig å flate ut på hytta etter 8 raske kilometer med blytung sekk, særlig om man også bader bort svetten i vannet like ved. På vanlige utenattsturer i skauen ligger sekkevekta på omtrent 25 kg.

Min konklusjon må bli at 28 kg i sekken over en såpass lang strekning med den høydeforskjellen er ganske ok :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar fra deg også, Øyvind :D Det kan tilføyes at mesteparten av denne marsjen ble gjort midt på natten. Det var temmelig mørkt fra ca kl 24 og frem til kl 03 på morgenen. Vi hadde kun noen små lommelykter med oss, som var litt til hjelp, men det var likevel rimelig vanskelig å gå med noe særlig tempo. Noen kan kanskje mene at det er uansvarlig, men vi kom da frem til slutt. Det var imidlertid mer enn en gang jeg holdt på å gå på trynet. Vanskelig å se hvor man setter ned foten, når det er mørkt, og det var flere partier med råtne trestammer og sleip bakke og bratte stigninger. Det var deilig å komme frem til målet til slutt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vi gikk om natta fordi vi ble litt forsinket ved avgang. Vi skulle egentlig dra opp og starte i 21 tida, men klokka ble 22:30 før vi fikk startet og da var det allerede skumt. Det hører med til historien at vi slettes ikke hadde planlagt dette, da mørke kombinert med utelukkende bruk av GPS de første par timer gjorde oss svært forvirret. Vi havnet oppe i et område med bratte skråninger på to sider og måtte snu og gå tilbake flere ganger før vi var på riktig vei igjen. Da ble kart og kompass plukket frem. Litt i seneste laget, men arti erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en h-tur opp skåla for å gå rundt lodalen. Da drassa vi 35 kg mat, telt, ski, klatreutstyr og klær i 18 timer (med sovepause, spising osv.) hvorav vi gikk ca 40% av tiden 1800 høydemeter. Jeg veier 68 kg, men vi tok det så rolig at vi ikke merket noe dagene etter. Ble bra med klatring, men turen rundt lodalen ble det ikke noe av. Turen ned var helt bitch, ikke prøv å gå ned i Brengsdalen for der er ingen god sti. Vi måtte gå to ganger for å få med alt ned, da var det ski og klatreutstyr en dag, og sekken andre dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar og synspunkter :oops: Det er et slit å gå med tung sekk i timesvis, men når man endelig er ferdig, er det en god følese av mestring, særlig hvis det overgår noe man har gjort tidligere. Det blir hver og en sin oppfatning av egen yteevne og mestring som er viktigst. Selvsagt finnes det ekstreme bedrifter som langt overgår det den jevne fjellvandrer kan klare, men det er alltid noe å se opp til.

Av de store bedrifter som imponerer meg mest, er kanskje Rune Gjeldnes sin "The Longest March" med turen på ski tvers over Antarktis på 4800 kilometer, uten etterforsyninger og mutters alene. Hvor mye pulken han dro med seg, veide, har jeg ikke kjennskap til, men det må ha vært mange ganger mer enn ryggsekken min på 28 kilo :wink: Det viser hva mennesket er i stand til å klare, hvis de riktige forutsetninger, erfaringer og vilje er til stede. Litt flaks og tilfeldigheter spiller også inn. På vår vandring i de 7 1/2 timene på nattestid, var været på sitt beste. Stjerneklart, dog uten månen tilstede. Lite vind og god temperatur. Hadde det vært regn eller tåke, måtte vi kanskje ha slått leir for natten før vi hadde nådd frem.

Til slutt vil jeg legge ved et bilde, som viser hvor flott det er å stå på toppen av et fjell og skue utover. Det er litt utenom temaet, men man kan jo tenke seg hvor tungt det hadde vært å drasset på en 28 kilos sekk helt opp på dette fjellet. Teide, 3718 meter over havet (bildet er tatt på 3555 meter). Utsikten er nærmest endeløs. I horisonten ser man to av de andre Kanariøyene, El Hierro og La Gomera. Man kunne også se Gran Canaria og La Palma, men ikke fra denne vinkelen. Det eneste negative var den tynne luften. Den kan vi være glad vi slipper i høyfjellet i Norge, for den begrenser muligheten for å kunne bevege seg på de høyeste toppene uten akklimatisering.

post-3225-133474486026_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har selv gådd mange turer med sekker fra 25 - 45 kg, har vell aldri gådd mere enn 6,5 time med 33kg på ryggen, det var opp fra ca 50moh til 750moh.

Hvor tungt jeg synes sekkene er kommer helt an på hvor god form jeg er i. Er jeg i god form kan en 3-4 timers tur ikke virke så lang, men er jeg i dårlig form kan en 3-4 timers tur være blodslit.

Som oftest så letner det etter en stund når jeg har gådd meg varm og da er det mest bare å gå på.

Det viktigste når man går så lenge er å spise så man ikke går tom, når man merker at man er sulten er ofte for sent.

Gikk selv i fjor på fjellet i slutten av september i mørket, gikk nesten 4 timer med 32-33kg på ryggen opp på 600moh. Da var det 10-40cm sne over 350moh. Var trått føre med sne som ikke bar, peise mørkt og hodelykt. Aldri har vell en pils smakt bedre som når vi kom fram.

En bedrift med sekk på 30kg i 7-8 timer er brukbart. Kommer helt an på hvordan form en er i og hvor sterk en er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg også veldig sprek etter helgens tur. Vi gikk bare en mil på to dager, men dette var vår første tur og siden vi hadde med oss alt for mye veide sekken min 24 kg. Dette er mye for en som ikke har vært på fjellet før og som er bare 1.60. Sekken er vel kanskje for tung når man ikke klarer å få den på ryggen uten hjelp. Kan jo nevne at 6 kg var drikke :oops: I tillegg fikk jeg kløven til bikkja på det bratteste da han ble veldig sliten. Bra vi ikke tok med vedkubbene som vi hadde tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo litt morsomt. Må si jeg ler litt. Ikke en hånlig latter, men en gjenkjennelig. På mine første turer var min største skrekk å gå tom for vann, så halve sekktyngden var drikke. Nå er det stort sett bare en 0,7 l flaske (maks to) og så sjekker jeg på forhånd hvor den kan fylles, for det kan den jo nesten alltid.

Men selv på en fire dagers tur i sommer hadde jeg en sekk på 12 kg og det er til å skamme seg over når man går hytte til hytte. Sjekket aldri hva det var som dro opp vekta, og det lurer jeg fortsatt på.

Jeg gikk en tur i vinter sammen med en som hadde en sekk på 40 kilo. Vanvittig, men han hadde ikke noe problem med det. Slik blir det vel når man blant annet skal ha med seg 3 flasker vin.

JG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har så og si aldri med drikke (vann o.l :wink: )kunn på jakt at jeg har vannflaske. Har ellers alltid med kopp i lomma.

Gikk en kosetur med familien i sommer, koteletter, potetsalat og gode greier, sekken bikka 40 kg da ja.

Men var ikke så langt kunn en time å gå.

(jeg er 1,62cm høy) :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg er 1,62 høy og veier 76-78kg.

Har alltid bært sekk fra jeg var guttunge.

Som oftest tenker jeg ikke på at sekken er tung, er aldri den svakeste til å gå når vi er på tur så det plager meg ikke.

Som oftest på langtur så havner jeg på 25-35 kg.

Men skal og sies at jeg sjelden går lengre enn 6-7 timer.

På kortturer inn til 2-3 timer så hiver jeg hva enn jeg har lyst til i sekken, bruker ikke tenke så nøye over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fjelltur i helga. Det ble en tung økt, vi startet seint og holdt på hele natta. Var fremme kl 06:00 neste morgen etter 7 1/2 time. Ifølge gps var det tilbakelagt 9,44km og effektiv gangtid var 4 timer og 6 min. Tilbakelagt elevasjon var ca 760 høydemeter. Det ble jo endel pauser underveis. Terrenget var skog, våt myr og relativt kuppert. Dette var oppe i Nord-Trøndelag og for de som har vært i traktene mye, vet de godt at dette er et ganske tungt terreng å gå i. Bakken er myk og våt og det er mye opp og ned mellom tjern og bekker. Sekken min veide 28 kg og man kan si at vi merket melkesyra i beina etter en stund. Er det andre som har hatt lignende erfaringer og hvor sliten bør man bli etter en slik marsj? Jeg er litt usikker på hvor sprek jeg er, og om jeg bør anse dette som noen særlig prestasjon eller ikke?

Sekken jeg bar var en Bergans Viking II 110 liter.

å du satser på å bli marinejeger eller? :oops::wink::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var du ja jakobsen :oops: Har ikke vi diskutert tunge sekker før :wink:

Hvorfor pakke sekken så jævlig full for å gå på tur. Da hadde kanskje hotell vært like så greit.

Synes turen til trådstarter gjorde det bra. Det er tøft for kropp og psyke å bære tungt og langt.

Hvor tungt det er kommer jo ann på hvordan sekken er pakket og hvordan sekken passer til beina. Det er ikke ryggen som skal bære tunge bør. Det er beina som skal bære hele sekken. Skulder reimene skal være løse over skuldrene. De er der kun for å støtte opp sekken i riktig stilling.

Godt jobba og du er nok i god form for å klare dette. Men hvorfor pakke sekken så full? Får du virkelig bruk for alt? Noen ganger trenger man jo forskjellig utsyr til forskjellige formål og da blir det vel ofte tung sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel aldri bært en sekk over 30 kilo, men jeg har lært meg kunsten å pakke med meg KUN nødvendige og kompakte ting.

I en 40 liters sekk, får jeg alt jeg trenger for å overnatte(telt, sovepose, liggeunderlag), spise og jakte(skudd) med for 5 dager.

Men 20 kilo bærer jeg en hel dag uten nevneverdig problem, og jeg er ikke i den beste formen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt sekker på både 30 og 35 kg, men det kaller jeg transport og ikke tur og ikke kan (orker) jeg gå særlig langt med det heller. Men har vært med på turer hvor vi bært inn til "basecamp" tau, klatreutstyr, breutstyr inkl. bresko, ferskt kjøtt, grønnsaker, wok-panne, vin-kartonger, øl, lavvo, soveposer, klær etc. etc. og alle hadde en sekk på ryggen og en på magen. Det var tungt og 3-4km og noen hundre høydemeter var mer enn langt nok, men du verden som vi koste oss den helgen :roll:

(Veide heldigvis ikke børa den gangen, men jeg vet hvor tung en 30-kilos er fra den gang jeg bar det opp 1100 høydemeter. Frister ikke til gjentakelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærer aldri unødig tungt - bortsett fra den gangen jeg tok en 30-kilos-stein fra toppen av Gaustatoppen, fikk stemplet den inne på hytta, og bar den ned til veien. Den ble fin å ha på peishylla. Men da snakker vi 700 høydemeter nedover :wink:

Ellers er min erfaring at levende vekt(les småbarn) er lettere å bære enn dødvekt(stein, øl og lignende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var du ja jakobsen :-) Har ikke vi diskutert tunge sekker før :D

Hvorfor pakke sekken så jævlig full for å gå på tur. Da hadde kanskje hotell vært like så greit.

Synes turen til trådstarter gjorde det bra. Det er tøft for kropp og psyke å bære tungt og langt.

Hvor tungt det er kommer jo ann på hvordan sekken er pakket og hvordan sekken passer til beina. Det er ikke ryggen som skal bære tunge bør. Det er beina som skal bære hele sekken. Skulder reimene skal være løse over skuldrene. De er der kun for å støtte opp sekken i riktig stilling.

Godt jobba og du er nok i god form for å klare dette. Men hvorfor pakke sekken så full? Får du virkelig bruk for alt? Noen ganger trenger man jo forskjellig utsyr til forskjellige formål og da blir det vel ofte tung sekk.

har vi diskutert tunge bører før? javell, uansett så synes jeg det var meget bra av Fjellrangler_35 å bære med seg en slik tyngde, uansett hvilken kroppsbygning, form og utstyr han/hun har/er i. jeg går skjeldent med så tunge sekker, og prøver kun å ta med meg det nødvendige utstyret og helst litt for lite enn for mye. Men av og til er det også godt å laste en skikkelig tung sekk på ryggen å tyne seg i gjennom kratt, myr og steinurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis, du har oppnådd full score på form-score :lol:

Jeg syntes for endel år siden det var en kul greie å mestre stor bør. De senere åra har jeg derimot hatt som må å kjøre en knallhard linje mtp. hva jeg putter i sekken, jeg gjør som Bjarne Lindholdt, bruker Access db'n min. Det har med årene blitt innkjøpt mye 'kjekt å ha' utstyr. Mye av dette kan jeg klare meg godt uten, det er hvertfall min mening. Det er ikke alt jåleutstyret som skaper en fin tur. Jeg forsøker å begrense vekta til 20-22 kg, det er der mine knær's komfort grense går. Ønsker meg nye og bedre knær i bursdagsgave.... Det meste jeg har hatt på ryggen (hvertfall som jeg har sjekket vekta på) var 25kg. Det var en vintertur med mye ekstra klær , tyngre sovepose, mat for mange dager osv. Personlig følte jeg at dette ble litt drøyt, men det gikk greit. Rent kondisjonsmessig anser jeg meg selv for å være i meget god form, jeg går mye til fots i marka + sykler frem og tilbake til jobb hver dag + går på ski de fleste dagene det er mulig om vinteren. Men jeg er ikke bygget for kraftig, noe jeg tror er viktig når en skal bære større bør på ryggen. Mulig jeg burde hatt en varepulk for tunge vinterturer. Men det føles som lite fleksibelt med en pulk når en må krysse veger, gå langs veger / i byen o.l. Antagelig burde jeg kjøpt meg en varepulk forlengst for å spare kknærne slik at jeg ennå kan komme meg ut på tur noen år til :) Vet ikke hvordan det er å komme seg rundt i fjellheimen i rullestol? Høres tungt ut.

Ser du har vært på Teide. Jeg har også vært der for noen år siden. Det var en merkelig opplevelse å komme fra 'ørken landskapet' i lavlandet, kjøre oppover og komme til den særdeles frodige vegetasjonen høyere opp i fjellet. Jeg husker vi stoppet på en kafe undervegs, flott utsikt. Tre-grensa lå veldig høyt også, husker jeg. Ellers var det jo bare stein på stein på toppen, egentlig ikke så vakker som norske fjellheimen om du spør meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok neppe i bedre form enn du bør være for litt krevende fjellturer. Noe over middels, men det skal det ikke mye til. Slike endagsprestesjoner sier lite om formen. Dersom man er i god form, har man vært i så mye aktivetet at man kjenner på om kroppen at den "virker" som den skal. Prøv å gjøre noe lignede aktivetet 4-5 dager etter hverandre. Går det bra og man har restituert seg etter en dag er formen brukbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.