Gå til innhold
  • Bli medlem

Bekledning på fjelltur?


Kent

Anbefalte innlegg

Mitt første innlegg på dette forumet blir spørsmål men skal forsøke å bidra med svar også etterhvert på det jeg har erfaring med.

Har slitent gammelt fjelltutstyr. Jeg er lei av å bli våt og kald og har satt av en del penger til innkjøp av bekleding og sko.

Blir lettere svimmel av alle produktene på markedet med forskjellige egenskaper og lovnader og lurer på om noen kan hjelpe meg litt på vei med bekledning for mitt bruk og etter min pengebok. Jeg går på tur på fjellet vår/sommer/høst i Troms og Finnmark hovedsaklig for å fiske og som oftest med overnatting. I nordnorge må man ta høyde for mye grått vær/vekslende vær selv om sommeren i år har vært fantastisk :!:

Når det gjelder sko har jeg brukt forsvarets sko i årevis men vil ha mer behagelige og teknisk bedre sko. Blir det nok Crispi Besseggen da jeg likte de veldig godt (i butikken i allefall) men jeg har pleid å gå med ullsokker rett på foten, har skjønt at det lønner seg med en innersokk i tillegg? Tørker fjellsko generelt raskt eller er det ikke noe stort problem om de er litt fuktig?

Bukse

Trenger en god og lett vann og vindtett bukse som egner seg til både å gå langt i og stå og fiske i. Har sett på Norrønna Falketind XCR. Hvordan er denne typen bukser å gå med rett på kroppen?

Andre tips til type produkt? Tenker å bruke max 2-3000 kr på bukse.

Jakke

Lett vind og vanntett jakke må jeg ha. Her er jeg usikker men har sett på Bergans Rask. Max 3000 kr. Hvordan er de såkalte packlitejakkene? Har Bergans softshelljakke til hverdagsbruk. Har aldri prøvd å gå spesielt langt med dem. Puster de godt på lange tunge turer dersom man velger å gå i en slik og ha med en tynnere jakke for regn?

Innerplagg

Liker superundertøy da jeg synes det isolerer godt, er behagelig og tørker veldig raskt. Er ull bedre på noen måte eller burde man ha med begge deler?

Mellomplagg

Mellomplagg på overkropp og ben er jeg mer usikker på. Tynn fleece, fleece eller ull eller andre i kombinasjon?

Håper jeg ikke spør om for mye eller om en umulig utstyrspakke. Når er det foresten vanlig at butikkene/nettbutikkene kjører tilbudspriser på denne typen utstyr? De gjør kanskje skjelden det? Har ikke fulgt med på denne typen produkter på årevis. Hadde jo vært greit å spare noen kroner om det lar seg gjøre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ull er best innerst, da dette er varmest selv om det er vått.

Men det er en del som anbefaler kombiprodukter med en prosentsats fordeling av ull og kunststoff - som *både* varmer bra *og* tørker fortere enn ren ull.

Lars Monsen, vår store helt og forbilde, anbefaler minst 50% ull innerst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sant. hvis man er en av de som ikke greier å ha på seg rent ull kan man bruke ullfrotté som er en blanding av ull og kunstfiber.

sko: sokker av ull og kunstfiber (20-50% kunstfiber) er best, da de holder godt på varmen og har god passform. sokkene skal passe godt på foten, slik at de ikke krøller seg. (da får du gnagsår, og det kan ødelegge hele turen) bruk kun ett par sokker. bruker du flere par er det større sjans for at de krøller seg. når du tar en pause eller dagens mars er over, tar du av deg skoene og skifter til tørre sokker (også ullfrotté). da tørker skoene raskere også.

ytterplagg: jeg vil annbefale ytterplagg av gore-tex. de er relativt vanntette når de er nye, men mister evnen til å holde vannet ute etterhvert. (lurt å impregnere av og til). kjøper du ytterplagg som er 100% vanntett, puster de ikke heller, og da blir det klamt og du vil bli våt av svette.

mellomplagg: som mellomplagg er fleecegenser et godt plagg, de puster bra og er nesten like varme som ullgensere. skal du ut om vinteren er det best med ullgenser, da de holder best på varmen.

jeg annbefaler deg å kjøpe boka "veien til villmarka", det er en fin bok. (ISBN: 82-92708-02-2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke to par sokker i skoene, begge par av ullfrotte. Synes det fungerer best i de skoene jeg har. Ytterplagg er sikkert gore-tex en grei, men dyr løsning. Kjøper du en hel dress kan du kanskje få det billigere enn hvis du kjøper to ulike plagg. Paclite har jeg kun erfaring med fra bukser. Veldig behagelig å gå med, men slitestyrken var elendig.

Når det gjelder undertøy foretrekker jeg ull/ullblanding. Dette fordi det varmer selv om det blir fuktig, slik ryggen gjerne blir når man går med sekk. Superundertøy kan være ok i varmere vær og ved treningsturer. En annen ulempe med super er den veldig raskt lukter vondt og mister egenskapene når den blir skitten. I godvær på sommeren kan det fungere greit å skylle den etter dagens etappe og henge den til tørk.

Mellomplagget er litt smak og behag. Fyrer du en del bål ville jeg unngått fleece. Ei glo og det er hull. Ull tåler mye mer av slikt. Fleece er litt lettere en tilsvarende plagg i ull. Så lenge de er tørre varmer de vel omtrent like godt. Når de er fuktige er ulla best, mens fleecen tørker mye fortere. Skal du gå med et varmeplagg i tillegg til undertøyet under ei skalljakke vil fleece gjøre at mer fukt i form av damp slipper ut. Ulla trekker til seg fuktigheten, mens fleecen transporterer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som uerfaren fjellvandrer, hadde jeg min første fjelltur i fjor (alene), gikk da en tur på over 40 mil. Mitt friluftsutstyr var og gammelt. Anbefaler deg å starte med et par gode sko og en god sekk.

Av støvler er jeg helfrelst på Scarpa Ladakh, dyr ja, men jeg gikk hele turen i for uten gnagsår samt at den ekstra gummiforsterkingen gjør at en holder seg relativt tør på beina. Mine gamle Crispi gir meg stadig gnagsår på nye steder :lol:

Jeg bruker å ha vanlige tynne ullsokker med nylonsokker under, billig og enkelt.

Sekk, finn en som passer deg. Viktig å prøve den i butikken med tyngde i. Selv har jeg en Arcteryx 75 liter. Fantastisk bærekomfor, så god at jeg har brukt den på selv småturer.

Klær: Kjøpte meg en rimelig jakke og brukte det gamle regntøyet til jeg fikk råd til å kjøpe noe skikkelig. En viktig detalj på buksen er å kunne åpne den nederst på beina så en slipper å ta av seg støvlene for å få på seg buksa når regnet kommer.

Lykke til på turer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet ifjor på jakt og fiskebutikk... og fikk en grei innføring i hva som funket og ikke funket. (brukte 30000 på utstyr til innkjøpspris :S )

Jeg fant fort ut at stormberg sine vanntette produkter, ikke er det... så dem er glemt.

Norrønna som mange folk har sværget til er greie, men også nokså dyre.

Butikken jeg jobbet i, selgte stortsett bare Bergans, og resten ble stampet på salg nu og da...

Jeg har:

Jakke

Bergans Antomic LV - Vann og vindtett, men pustende...

Denne jakken har jeg hatt stor glede av, selv om det er kommet mange nye finere modeller etter dette.

Dette er en "skjell" jakke, dvs du kler på deg under for å regulere hvor varmt du vil ha det.

Sommeren har du vanelige turklær under, høsten forsåvidt vinter kan du ha genser under.

Når du kjøper denne jakken, ha i tanken at du skal ha genser under...

Men denne har jeg gått masse timer i PISSregn, og kun blitt våt i halsen der regnet renner ned fra annsiktet mitt. Jakka koster 2500 den gang i butikken, men sett masse tilbud på den.

Denne har lufting under armene, god hette med "cap" sånnregnet ikke renner rett i øynene dine.

Stramme muligheter i midje, armledd og i hette flere plasser.

Bukse

Bargans Breheimen II - Vind og vanntett, og pustende...

Denne buksen er halvforet... dvs den har ett tynt for innvendig som gjør at du ikke trenger noe under den før høsten kommer.

Denne har lufting på lårene på baksiden av lårlommene, hendig ting :)

Aldri blitt våt i denne.. selv om jeg har satt meg i våt lyng/mose.

Blir du kald, ta på den med superundertøy under.

Denne buksen har ferdig fester for bukseseler som man kan kjøpe til denne.

Også benremer for å stramme rundt sko/ankelen.

Jeg har strammet godt over skoen, og vasset over elver uten å bli våt....

Finnes også samme type bukse som jakken Anatomic LV bukse, men den er ikke foret..(og passet ikke på ræva mi :lol: )

Breheimbusken koster vel 1500 kroner og Antatomic LV bukse 1700...

Sko

Alfa Bever Pro - Høy sko

Dette er en eldre modell jeg kjøpte...

Kjempegod sko å gå i, selv etter masse uker på fjellet/fjæra.

Ulempen med Bever Pro er den har ikke gummitupp (dær skoen slites mest), men dette er på Pro Grip skoen, og sålen er noe stiv, så den kan bli glatt på våt stein... dette også forbedret på Pro Grip.

Vanntett sko, vis du er flink å behandle skoen din med voks... min er fin etter ett års ivrig bruk.

Men gå for en med mykere såle, og gummitupp... sånn som Pro Grip.

Har enda til gode å bli våt i disse, og heller ikke fått gnagsår i disse...

Bruker de her som gummistøvler...

Trur disse gikk for 1500 kroner i butikken...

Softshell - Bergans

Har en sånn her jakke.. den er vannavstøtende, men ikke vanntett... koster 1000 kroner, billig for ei god jakke som du kan bruke stortsett hele sommeren.

Du kan gå i nokså mye regn før du blir våt igjenom denne...

Tips: vis den ikke holder vannet ute, eller det er merkbart dårligere vannavstøtende, kan du stryke denne med strykjern, slik at "skjellene" legger seg igjen.

Sekk

Jeg har to sekker, en på 65 liter og en rypesekk på 35-40 liter...

Den store sekken er polstret og justeringer i alle retinger, passer min lille kropp (167) perfekt.

Brede skulderreimer, hoftereim... justering av det det meste mens sekken er på ryggen.

Denne er todelt kan ha ett rom nede, og ett oppe... valgfritt.

Også innebygd regntrekk i en lomme i bunnen på sekken.

Rypesekken er laget av ett lydløst skinn eller semsekt ett eller annet... fint og flott.

Egen rypesekk utpå sekken, som klipses 3 plasser på sekken.. 1 oppe, 2 nede.

Lufting mellom rygg å sekk.. blir aldri ordentlig svett på ryggen.

Patronholdere i hoftebelte, og tynne, men breie skulder reimer (tynne for det ikke skal innvirke på haglelengde)

Her også regntrekk i lomme under sekken.

Sekk prøver du i butikken, så spør du betjeningen om å få dem til å legge vekt i sekken... (vi la 15 kilosekk med hundefor under test)

Betjeningen er der for å brukes.....

Diverse

Ellers har jeg superundertøy fra Devold, sokker fra Lunddags (ikke sikker på det er rett navn).

Lue fra Ulvang.

Dette er va jeg bruker på fjellet, og har ikke angret 1 sekund på jeg kjøpte nokså dyrt når jeg kjøpte.

Kompisene mine gikk for billig stormbergsett 2000 kroner for bukse/jakke og va søkkvått etter turene på fjellet.

Dem har nå kjøpt samme eller forbedret versjon av det jeg har.

Da fikk du ihvertfall min erfaring... du må bare prøve det du liker... bergans er en klar favoritt hos meg.

Sko er det mange varianter, og dette må du faktisk bare prøve på butikken.. finn to som passer foten din, ta på deg en av hver.. gå rundt i butikken en stund.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for alle svar og tips. Fant etterhvert mange interessante tråder ja. Valget er falt og jeg nå kjøpt/bestillt.

Ble Norrønna Falketind XCR jakke og bukse, fleece som mellomplagg og merinoull mot kroppen. Forsvarets gode gammle tjukkgenser er fortsatt alltid med i sekken om det skulle bli kaldt. Den er faktisk veldig bra. Sko ble Crispi Besseggen og Bridgedale sokker og Bridgedale Coolmax innersokk/liner som en på butikken sa jeg bare MÅTTE ha :) Har bare fått prøvd skoene på 1 tur men synes de fungerer bra så langt. Var på tur fra torsdag til lørdag og fikk jo testet flere streker på gradestokken. På det varmeste var det 10-12 varmegrader og på det kaldeste et par minus. Faktisk den kaldeste augustnatta i Tromsø-området siden 1950-tallet. Synes jeg holdt bedre på varmen i skoene uten disse coolmax-sokkene så når jeg oppholdt meg mer eller mindre i ro gikk jeg bare med ullsokker. Men under vandring ser jeg poenget med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.