Gå til innhold
  • Bli medlem

Uhyggelige turisthytter


panda

Anbefalte innlegg

Otrevligt bemötande har jag väl bara upplevt på Spiterstulen., men det är väl inget att berätta om.

Min första tur i Norge, 1994, var också min första tur utanför Alperna. Jag bar så lätt det nånsin gick och valde att gå mellan hytter.

De var också första gången jag kom i kontakt med den gästvänliga atmosfären på Skogadalsbøen. Andra gången

jag låg över där var 2000. Då hade jag gått med tält en knapp vecka från Finse, blivit tagen av Hjelledøla och övernattat på den

stuga som Årdal Turlag hade. Skogadalsbøen var första bemannade övernattningen och jag blev häftigt magsjuk, troligen en följd av vadningsolyckan. Så jag stannade en natt extra och låg mest i sängen över dagen. Det var inte så våldsamt mycket folk så

L-Å Hilde lät mig ha rummet för mig själv; en mycket omtänksam gest som jag sent glömmer.

Numera går jag nästan enbart med tält. Sen 2001 har jag legat på bemannad stuga en enda natt; det var Fondsbu.

Senast i reinheimen skulle jag gå från Lordalen genom Skarvedalen och cidare utmed Føysa till tältvänlig höjd.

Nu var jag återigen magsjuk, och eftersom det var sten hela vägen blev jag så pass trött att jag valde att stanna på den jägarstuga som

finns där och som hade öppnats bara några dagar tidigare.

Jag hade helst sluppit, eftersom det är varmare i tält. Allt är enklare, mycket lättare att hålla reda på saker.

Det fanns ingen tariff anslagen så jag lämnade 60 kroner i en tändsticksask och hoppas de kom i rätta händer.

Tältet dominerar f ö mina turer söderut. Jag gick i år två turer i Pyreneerna, 16 och 5 dagar, och sov under tak en enda natt.

I slutet av augusti gick jag 11 dagar i Frankrike och Italien och återigen sov jag under tak en enda natt.

39 dagar med fjällturen, 3 nätter under tak. Det börjar närma sig de rätta proportionerna.

PS: "rart" är samma på svenska som på danska. Men vi har också rara (sällsynta) örter och ordet raritet för sällsyntheter.

Men "rar" på norska betyder väl snarare "konstig" eller "lustig" (hoppsan, "konstig" kunde ju förväxlas med "kunstig"

och det betyder det ju inte alls. Denna site är ett lingvistiskt minfält!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, kongelig tråd panda :roll:

Har ikke bodd på turisthytter, men etter retur fra Høgronden, Midtrondene og Digerronden så Kurt og jeg frem til en bayer på Øvre Dørålseter!

- Bor dere her spurte grinebitern på Øvre?

- Nei, svarte vi!

- Nei, da får dere ingen bayer, svarte grinebitern.

Vi ruslet 50 meter ned og fikk vår øl på midtre hos ei usedvanlig hyggelig dame.

Dattera (hei NRK Oppland) var jo slettes ikke mindre trivelig hun heller!

Kjæmpe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halve poenget med disse hyttene, er at treffer likesinnede friluft- og/eller turfolk. Hyggelig ved middagen, hyggelig i peisestua, får høre om neste dags rute, foriige måneds tur, hva de og du gjorde i fjor og hvilke turer masn drømmer om, hvor verden er best etc. Herlig! Og en øl eller to...

Ikke like artig i telt, akkurat...

Hyttene er flotte, selvom prisen er blitt stiv etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det meningsløst med parkeringsavgiftene på fjellet om sommeren. Enkelte steder passer bøndene på å ha parkeringssoner som dekker hele området slik at man ikke kan parkere gratis utenom p-plasser heller.

Kjapt ute med å skylde på bøndene her? På Eidsbugarden (og mange andre plasser) har grunneierne tilhørighet helt andre steder enn på bygda....

Apropos parkering på Fondsbu så har vel de gratis parkering for sine gjester (?), men da bare så lenge de bor på Fondsbu. Den tiden folk er i fjellet uten å sove på Fondsbu må de jo betale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en uhyggelig opplevelse fra sommeren 1995. Jeg og Roy kom med kano på bil-taket og skulle til å sette den ut på Mårvann ved Synken.

Da kom en uhyggelig skipper fra en liten turistbåt heseblesende springende bort til oss.

"Kano i dette vannet er ulovelig" var beskjeden. " Den må i ha papirer på at den er desinfisert"

Både Roy og jeg fikk hakeslepp. Her hadde vi kjørt mange mil og været var nydelig.

Men så fort vi fikk summet oss stakk det en faen i meg og jeg ville se denne regelen på papir.

Det kunne han ikke frambringe, så vi fortsetta å laste opp kanoen og satte den ut mens denne uhyggelige skipperen fresa og svor, mens fullt av turister stod og så på.

"Fiskekort får dere i hvert fall ikke" var det siste vi hørte han freste og vi stusset litt på dette.

Ferden gikk innover Mårvann`s østlige bredd og var kjempefin i sol og skyfri himmel.

Det eneste som avbrøt stillheten var denne uhyggelige skipperen som freset inn og ut med turister.

Da vi kom inn til Mårbu rusla vi opp til resepsjonen og traff ei hyggelig ungjente som vi kjøpte fiskekort av for indre Mårvann og Kjosevann (trur jeg).

Idet vi gikk ut av hytta og skulle stikke fiskekorta i lomma kom denne uhyggelige skipperen inn.

Rasende kjeftet han ut ungjenta og forklarte at det var disse gutta som ikke skulle få kjøpt fiskekort.

Hylende kom han etter oss og ville konsfiskere korta våres. Men nei så fan.

Korta var kjøpt og det endte med at vi ba han reise en viss plass.

Om kvelden oppe med Kjosevann kom vi i prat med andre fiskere om denne uhyggelige skipperen.

Forklaringen var tydligvis penger. Denne uhyggelige skipperen ville ha hånd om alt. Transport inn, kontroll med fiskere og spesielt båtutleie fra Mårbu.

Her skulle ingen komme med egen kano nemlig. !!

Har holdt meg borte fra Mårbu etterpå denne uhyggelige opplevelsen.

3-4 år etterpå kom jeg forbi i på ski i midten av februar.

Det var kaldt, tempen sank under 30 minus denne kvelden.

Hørte det banket og spikret der inne og kunne muligens få rom for natta.

Men med bare tanken på denne uhyggelige skipperen som kanhende var der inne fristet teltet mye mer..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en uhyggelig opplevelse fra sommeren 1995. Jeg og Roy kom med kano på bil-taket og skulle til å sette den ut på Mårvann ved Synken.

Da kom en uhyggelig skipper fra en liten turistbåt heseblesende springende bort til oss.

"Kano i dette vannet er ulovelig" var beskjeden. " Den må i ha papirer på at den er desinfisert"

Både Roy og jeg fikk hakeslepp. Her hadde vi kjørt mange mil og været var nydelig.

Har du hørt om Ørkyte? Det er enda mer uhyggelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har någon här övernattat på Geiterygghytta? Redan år 2000 hörde jag en del om folk som varit där och blivit rätt otrevligt bemötta av stugvärden.

Min erfarenhet av honom är väl att han är väldigt kort i tonen och gör ett anigen ovänligt intryck.

En gång när jag passerade, 2003, frågade jag honom om det fanns bra tältläger mellan Rossdalen och Kongshelleren. Han svarade svepande att det fanns hur mycket som helst. Det gjorde mig misstänksam; ty vad han inte svarade var :"jag ska visa på kartan" - det är nämligen det vanliga

svaret från mera hjälpsamma.

Så jag tog de säkra för det osäkra

och slog läger i Rossdalen. Nästa dag kunde jag konstatera att om det fanns läger före Kongshelleren var det en bra bit norr om leden

(förra året valde jag att gå genom Breibakkahalli, orösat; där fanns utmärkt läger). 2006 upptäckte jag att jag glömt en viktig karta.

På hytta fanns nu en Skarvheimenkarta som han själv varit med om att ta fram och han blev fruktansvärt otålig när jag ville kontrollera om den verkligen täckte det jag behövde. "Den har alltihopa" fräste han. Pja, den räckte nästan, men jag skulle då aldrig säga att en karta som slutar strax söder

om Bjordalsbu täcker hela Skarvheimen.

Han har ofta djur vid hytta. 2003 var det två fjällrävsvalpar, 2006 var det ett par renkalvar. Jag läste ngn gång i Fjell og Vidde om att han hade tagit hand om en moderlös renkalv och det lät väl OK - men när det upprepas blir jag faktiskt väldigt fundersam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har någon här övernattat på Geiterygghytta? Redan år 2000 hörde jag en del om folk som varit där och blivit rätt otrevligt bemötta av stugvärden.

Min erfarenhet av honom är väl att han är väldigt kort i tonen och gör ett anigen ovänligt intryck.

På Geiteryggshytta?? Drivere der heter Jan Eira og er verdens beste hyttevert! Men riktignok noe spesiell, så du må nok skjønne humoren hans. Men meget fleksibel, serviceminded og kjekk og grei. Du må nok ha møtt han på en dårlig dag eller ikke skjønt hans ironi.

Faktisk synes jeg verskapet er er langt over snittet hyggeligere enn snittet i fjellheimen, langt over.

Fjellrevene han har, har selv bosatt seg der i kjelleren, og holder seg der antagelig fordi de får mat av fotturister. Jan er same og holder faktisk reisdyr med Turistforeningens velsignelse, det ser du av de innhegningene som er (var?) syd for hytta.

Dra dit igjen, da regner jeg med at du få topp service!

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag G - Evje, den skipperen hørtes ikke helt god ut akkurat. Høres ut som den rake motsetningen til kapteinen på MS Bitihorn som er svært så livat og hyggelig. Slike kjeftesmeller kan ikke hatt det bra i oppveksten.

Nei det har du heilt rett i.

Forresten, likte godt den forrige avataren din med vinger på lua.

Er det nikkersforbud du går inn for nå ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er genialt med disse hyttene og stiene er at vi som ikke ønsker å se de tullingene bare kan gå bak en kolle, så er de borte...for de er livredde for å forlate hyttene(hotellene) og stiene sine...fordi at det er farlig å gå utenfor sti?! Så det er egentlig ganske smart...hytte og stiene samler disse på ett og samme sted, sånn at det er lett å unngå dem:) Syns det er helt flott jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er genialt med disse hyttene og stiene er at vi som ikke ønsker å se de tullingene bare kan gå bak en kolle, så er de borte...for de er livredde for å forlate hyttene(hotellene) og stiene sine...fordi at det er farlig å gå utenfor sti?!

He?

Du er temmelig tolerant og inkluderende, gitt?

Den norske fjellverdene er for alle, også for de som liker å bære lett, gå på sikre stier, være sosial og komme til varm og tørr hytte.

Men det er da godt å vite at de/vi ikke treffer deg der.... DET ville vært uhyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok....jeg var kankje litt vel negativ der. jeg beklager det. Poenget mitt var at de (inkludert meg selv) som klager på de betjente hyttene(hotellene) i fjellheimen velger selv å oppsøke dem. Hvis man er imot den lettvinte måten å ferdes i fjellet på er det bare å holde seg borte fra de stedene. Jeg må ta selvkritikk på det feltet her.

Sam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ein risikerer horder med utemma tømmerhoggere og ei formidabel metangassforgiftning ved overnatting i sovesal må ein berre leve med. Om ein ikkje tåler det så får man leie enerom eller finne anna overnatting.

Men pottesur og lite serviceinnstilt betjening er ikkje akseptabelt. Det er fullt lov for dei å meine at kunden er ein idiot men dei skal ikkje gje uttrykk for det. Som kunde forventer eg at alle mine "dumme" spørsmål blir besvart på ein høfleg og korrekt måte.

Og den hyttebetjeninga som ikkje oppfyller dei krava fortjener fullt ut å bli hengt ut her. Istedenfor å gå i skyttergrava og syte over at kundene klager over ubetydelege ting som andre turister i fjellheimen, snorking&fjerting på sovesal o.l bør dei lese gjennom tråden, sjå kva som er konstruktiv kritikk og prøve å lære litt av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når du som dansker skriver på et forum, der mest læses af nordmænd, kan det måske være smart at undgå at bruge visse ord, der findes på begge sprog men betyder noget helt forskelligt. Her er det selvfølgelig ordet "rart", jeg tænker på. Jeg tror, de fleste nordmænd vil forstå det anderledes, end du - sandsynligvis - har ment det.

Dansken: Må jeg have frokost?

Norsk resepsjonist: Nei, selvsagt ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det var det første jeg lærte tilbake i 1966, første gang jeg kom til Norge :?

Tja, første gang jeg skulle bestille lunsj på en dansk restaurant var jeg forundret over at menyen bare inneholdt frokost og middagsretter. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråd startede med at handle om uhyggelige turisthytter, men da den nu er gledet ud, kan vi lige så godt fortsætte:

1: To danskere taler sammen:

A: Det her bryder jeg mig virkelig ikke om.

B: Arj, - det er da ikke noget særligt.

Det betyder:

A: Dette her liker jeg ikke.

B: Arj, - det er da ikke så farligt.

Begge disse replikker kan på norsk betyde omtrent det modsatte af, hvad de betyder på dansk. Men kan man regne med, at de altid gør det, eller kan de nogen gange betyde omtrent det samme som på dansk?

2: Både på dansk og på norsk kan man tale om en rar mand og en flink mand. På dansk betyder de to ord omtrent det samme: En grei, hyggelig mand. På norsk betyder de som bekendt noget helt forskelligt. Hvor man på norsk siger en rar mand, ville vi på dansk sige en sær eller underlig mand. Hvor man på norsk siger en flink mand, vil man på dansk sige en dygtig mand. Nogle gang har jeg indtryk af, at flink på norsk mest bruges i betydningen dygtig med sine hænder til praktisk arbejde. Kan det også bruges om at være dygtig med sin hjerne?

3: For nogle dage siden var jeg ved at skrive i et indlæg i en anden tråd her på Fjellforum "..en skikkelig udfordring..". Det er vel et norsk udtryk, jeg som dansker har taget til mig. På dansk ville man aldrig sige sådan. Her betyder skikkelig noget i retning af fredelig eller godmodig (siger man godmodig på norsk?)

4: For en måned siden var der indbrud på et museum i nærheden af, hvor jeg bor, og her blev nogle kopier af nogle nationale klenodier stjålet. De originale klenodier blev stjålet for over 200 år siden, og kopierne blev fundet igen efter nogle få dage. I den forbindelse var der et interview i Danmarks Radio med sikkerhedschefen fra Edvard Munch-museet i Oslo, hvor man jo også havde haft et røveri for et par år siden. Så snart sikkerhedschefen var begyndt at tale, fadede de ud, og den danske radiomedarbejder begyndte at tolke. Den danske radiomedarbejder sagde, at det var blevet forbudt at tage væsker med ind på Munch-museet. Væsker på dansk svarer til fluids på engelsk, og inden for luftfarten kom der ganske rigtigt nogle begrænsninger for et år siden, så passagerer ikke må medbringe mere end en vis mængde væske. Det kan måske også give mening at have den slags begrænsninger på et kunstmuseum, men jeg tror alligevel, at den danske radiomedarbejder skulle have sagt, at det var blevet forbudt at have tasker med ind på museet. Engelsk: bag, norsk: veske, dansk: taske.

5: I Norge er det geden (geita), der får killinger. I Danmark er det katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag kan ju röra till det hela med att blanda in svenska också!

Skicklig= engelska skillful

Att"må" betyder olika på danska och norska hade jag inte tänkt på. På svenska uttrycker "må" en önskan: "ja, må han leva". Det är en av mycket få rester av presens konjunktiv i svenska språket.

Det existerar inte ens i indikativ!

Ord som har gemensamt ursprung kan få väldigt olika klang på olika språk.

Många svenskar har rätt roligt (hoppsan, ni vet väl "rolig" är på svenska!?) åt ordet

pattedyr. På svenska heter det däggdjur, djur som däggar eller,

på modern svenska, diar. Pattar är ett ganska vulgärt

eller lättsinnigt ord för kvinnobröst hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hater med Dnt er tørkerommene. Du kommer å henger opp en hanske, og litt senere kommer en ny gjest å henger opp en ting, men kommer til å dytte ned din hanske i en vanndam og så går han bare. Eller så bare dytter de tingene dine til en klump slik at tøyet ikke tørker. Er like irriterende å finne tøyet ditt fortsatt like vått etter 2 timer. Har begynt å sjekke tøyet mitt hvert 30 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hater med Dnt er tørkerommene. Du kommer å henger opp en hanske, og litt senere kommer en ny gjest å henger opp en ting, men kommer til å dytte ned din hanske i en vanndam og så går han bare. Eller så bare dytter de tingene dine til en klump slik at tøyet ikke tørker. Er like irriterende å finne tøyet ditt fortsatt like vått etter 2 timer. Har begynt å sjekke tøyet mitt hvert 30 min.

Det er vel dine medmennesker du hater da Marcen og ikke DNT's tørkerom?

Men du har vel rett i at vi alle burde ta litt mere hensyn. Rart egentlig at vi alle vet hvor viktig det er at vårt eget tøy er tørt, men at vi liksom ikke vil skjønne at dette er like viktig for alle andre på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.