Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva anbefales av gode klassiske fjellstøvler


Trollhatten

Anbefalte innlegg

Annonse

Kjøpte Crispi Besseggen (nr46 (små størrelser?)) på Intersport ved mesnasenteret i Lillehammer i sommer.

Har brukt støvlene på noen 4-5 timers turer, og er veldig fornøyd så langt.

Det supre her var faktisk at jeg fikk beskjed om at jeg kunne bytte dem etter helga hvis de ikke var gode. (Kjøpte på en torsdag)

Jeg vet jo ikke hva som hadde skjedd om jeg hadde kommet tilbake med dem, men jeg fikk et godt intrykk av service nivået.

Noe slikt kan jeg ikke tenke meg at jeg hadde opplevd her i Oslo-området.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Kjøpte Crispi Besseggen (nr46 (små størrelser?)) på Intersport ved mesnasenteret i Lillehammer i sommer.

Har brukt støvlene på noen 4-5 timers turer, og er veldig fornøyd så langt.

Det supre her var faktisk at jeg fikk beskjed om at jeg kunne bytte dem etter helga hvis de ikke var gode. (Kjøpte på en torsdag)

Jeg vet jo ikke hva som hadde skjedd om jeg hadde kommet tilbake med dem, men jeg fikk et godt intrykk av service nivået.

Noe slikt kan jeg ikke tenke meg at jeg hadde opplevd her i Oslo-området.

dsk

Jeg må sterkt advare deg mot alt annet enn Crispi Besseggen!

Crispi sine er det absoulutt ultimate til normal god og lang/ kort fjellvandring -- jeg har ikke funnet noe bedre (ennå)

Som alt annet så krever de sin inngåing, men DA sitter de!

Helt de blir ned/utslitt, bedre fjelltøfler får du ikke da :D

Jeg slet altså ut mine Besseggen engang i vinter, før dette slet jeg ut Alfa WalkKing og nå er jeg halvveis nede i et par Alfa Rondane.

Alfa, særlig de sistnevnte blir for stive og "ufølsomme", som oftest vond på foten, heldigvis plages jeg ikke med gnagsår (aldri hatt det....)

Joda, Walk King ble da "gode" på slutten, men da hadde sømmen raknet og de lekte som en sil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også Crispi besseggen - men de ble kastet i søpla på Tyinkrysset etter at jeg hadde båret de med meg i rundt i Skarvheimen i 3 dager mens jeg gikk i joggesko... Kjentes som en kniv i akillesen for hvert steg. Hadde dog hatt støvlene flere år og egentlig vært fornøyde helt til den siste turen (og de var slitne da de ble kastet!). Den opplevelsen gjør at hodet mitt nå protesterer høyt ved tanken på å kjøpe nye Crispi...desverre. Dessuten vil turkameratene mine fra den turen ikke ha meg med om jeg skal hinke rundt i fjellet og gråte og klage igjen.... (tok 1-2 måneder før jeg kunne gå vanlig igjen - men oppsøkte aldri lege for å finne grunnen).

Har siden brukt La sportiva Tibet. De forrige var kjempegode - aldri gnagsår. De begynte imidlertid etterhvert å suge til seg vann bare jeg så på en vannpytt. Jeg kjøpte nye i fjor - samme modell og størrelse - men nå kommer gnagsårene :D De virker faktisk litt mindre enn de forrige (Eller beina mine er blitt større?)! Moral: Prøv alltid støvler - ikke kjøp de "samme som forrige gang"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere brukte jeg Crispi, med stadig nye gnagsår på nye steder. Kjøpte meg Scarpa Ladakh som jeg gikk over 70 mil i i fjor, uten gnagsår. Så jeg har bare gode erfaringer med Scarpas nevnte modell. Verdt hver eneste krone. Den ekstra gummiforsterkningen gjør at støvlen ikke blir så fort våt som andre støvler. Støvlene mine ser brukte ut, men masse støvel igjen.

Lykke til med valget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg i år et par spanske fjellstøvler hos Marius sport på Bekkestua. Merket er Bestard. De har vært helt fenomenale! Jeg har størrelse 46 og har bred fot og høy vrist.

Bestard støvelsene er sydd i bredde europeisk H. Det innebærer god bredde for norske føtter, og at man ikke behøver å late som man er italiener eller franskmann.....

Da støvelene var helt nye, tok jeg de på meg og var ute på tur i 17 timer (28 km og en god del høydemetre). Jeg hadde ikke et gnagsår eller en blemme. Har vært på tur en del ganger etter det, og ikke hatt et problem med føttene. God støtte for anklene på stein og ur, godt grep på stein og sva, rett inn i stegjern på bre, sitter som et skudd på klyveklatring. Det eneste jeg har hatt en liten innvending på er mekanismen for låsing av lissen slik at man kan ha forskjellig stramming på fot og over ankel, men jeg har fått den til å fungere.

Jeg har modell Alpine Light K, men det er et par andre varianter å velge på http://www.bestard.com/frmCatalogo.php3?id_categoria=1

Ps - jeg har ingen forbindelser hverken til Marius Sport eller Bestard...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crispi Besseggen her - nye i fjor høst, godt grep, mellombred passform, trengte ingen inngåing. De har fått topp score i forbrukerrapporten. Sømmen på den gummierte frontstykket er jeg litt i tvil om, bør kanskje forselges med litt lim-ihvertfall hvis mye gåing i ura.

Uansett - sko er personlig og bør prøves før kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mange nyttige tips her :)

Valget ble Crispi Besseggen.

Til vanlig bruker jeg størelse 46. Her valgte jeg størelse 48, da jeg hørte at de er noe små i nummerene - og det stemmer!

Selv nr. 48 er noe kort. Mulig jeg kjøper størelse 49 neste gang, og to innleggsåler.

Ellers er jeg veldig godt fornøyd med skoene. Har gått med skoene ca. 6 mil. Trengte ikke å gå dem inn. Hadde dog sportstape på helen - som ekstra sikkerhet. Bedre føre var :P

Kjøpte ett par gode innleggsåler. Sålene som kommer fra fabrikken er ikke mest skånsomme mot fotbladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.