Gå til innhold
  • Bli medlem

Slukvalg på Hardangervidda


Kikut

Anbefalte innlegg

Aldri fisket på Hardangervidda før, men nå skal vi altså ta en tur.

Vi skal starte fra Mogen og fiske i områdene Frøystaul, Lågaros og Kalhovde.

Har kjøpt en 0,25 nylonsene (liker ikke fireline), noen sildesluker i str. 12-25g samt noen skjesluker. Har kjøpt Elbe ferskvannshvirvel str. #16 (blir dette for lite?)

Har jeg bommet totalt på slukvalg og sene? Noen andre sluker/spinnere/wobblere dere kan anbefale?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har akkurat vert i Kvenna. Alle fisket med spinner og sluk og fikk ingen ting.

Jeg fisket med kastedupp, fortom og liten sort flue og fikk flere ørreter.. Dette er jo en elv og vet ikke om dette ville vert resultatet i et vanlig stillestående ferskvann da.

Lykke til uansett.

Husk håv!!!

mvh Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat vert i Kvenna. Alle fisket med spinner og sluk og fikk ingen ting.

Jeg fisket med kastedupp, fortom og liten sort flue og fikk flere ørreter.. Dette er jo en elv og vet ikke om dette ville vert resultatet i et vanlig stillestående ferskvann da.

Noen år siden jeg var i Kvenna. Hvordan var størrelsen på fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens!

Men hva slags vekt er det på slukene dere bruker?

12 gram er det mest vanlige på skjesluker, men det kan være greit å ha noen litt mindre også.

Sildesluker kan godt være 16 gram. Kommer langt ut da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har fått endel tips om sluker her, men at ingen har kommentert ditt valg av sene.

Vær oppmerksom på at du med haspelsnelle (regner med at det er dette du vil bruke) så vil du ved å velge senetykkelse 0,20 istedenfor 0,25 faktisk øke kastelengden betraktelig.

Viktig å ha i bakhodet når du fisker i et område som dette. Ofte er vannene langrunne og mulighetene for å kunne få til lange kast, være helt avgjørene.

For fisken sin del er 0,20 nok i masse vis, men du vil være mer sårbar for slitasje, så være opmerksom mens du fisker, og sjekk knuter etc. fortløpende...

Dufas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrige innlegg! Bruk 0,20 snøre.. du kaster lengre, får mer på spolen og det er sterkt nok til å hamle opp med det meste.

Jeg fisker mye med små skjesluker på f.eks 10g.. skjeslukene er gode å kaste så de behøver ikke veie flere tonn. Ellers vil jeg si at alt kommer ann på hvor og hva du skal fiske. Mark er f. eks fint i elv, sluk i vann og flue er all-round.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.