Gå til innhold
  • Bli medlem

Biopeis


Frikk

Anbefalte innlegg

Dette er kanskje litt på kanten av "Utstyr" temaet på et forum om fjell, men folk har da hytter på fjellet også har jeg hørt så jeg prøver:

Er det noen som kjenner til Biopeiser? Jeg er nysgjerrig på to ting:

1. Hvordan ser brennerne ut?

2. Hvor får man kjøpt bioetanol til en ok pris uten å brenne selv? (Altså utenom de design-butikker som selger biopeisene?) biopeis.no opererer med 45,- per liter. Det finnes kanskje fyllestasjoner for biler som går på dette, eller er det bare i Storbritannia?

3. Siden dette markedsføres til innebruk bør det være vesentlig mindre sot og lukt enn for eksempel rødsprit fra biltema. Stemmer det?

Så vidt jeg har klart å finne ut er "brennerne" bare åpne sylindere man heller bioetanolen oppi og tenner på. Se på disse bildene: bilde1 bilde2 bilde3. Kan noen bekrefte dette?

Hvis det går an å få tak i denne spriten til en billig penge kunne jeg tenke meg en bøtte/krukke med stein og fiskebolleboks-"brenner" i midten til lys og varme til både terasse og stue-bruk. Jeg trenger jo ikke noe som ser så fancy ut som dette :twisted:

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres drøyt ut.

All forbrenning gir CO og CO2.

Sprit gir lukt ved forbrenning om den er aldri så bio.

I tillegg har sprit uhyre lite energiinnhold pr. Kg, så det blir dyrt å fyre mye.

Er det terassevarmer du skal ha, så bruk ved eller parafin.

F.eks en katalyttovn (Corona) eller en gammel Aladdin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biopeis.no skryter fælt av alkoholen sin.

Våre peiser fyres med biobrensel. Brenselet er etanol. Dette er brensel som ikke inneholder miljøskadelige stoffer og som ikke avgir annet en vanndamp og helt ubetydelige mengder karbondioksid. Brenner man 1 liter med biobrensel tilsvarer det omtrent samme mengde karbondioskid som fra to stearinlys.

Jeg synes også det er rart folk bruker disse peisene innendørs uten pipe/avtrekk. Det kan vel ikke sote såå mye mindre enn rødsprit. Jeg går ut ifra at biopeis sin alkohol er veldig rein og ikke tilsatt like mye grums som rødspriten som vel også er etanol?

Disse "peisene" er nok mer for flamme-kosen enn for effektiv oppvarming. Jeg skulle gjerne sett noen nærbilder av "brennerne" og data om spriten.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 år senere...

Hei Frikk.

Jeg har en biopeis som jeg bruker innendørs på hytta. Hvis du ønsker en biopeis som kan brukes innendørs og utendørs, ville jeg anbefalt en frittstående biopeis. Den kan du flytte rundt som du ønsker og trenger ingen installasjon. Da kan du bruke den både inne og ute på f.eks terrassen. Jeg pleier å køpe bioetanol fra samme sted som jeg kjøpte biopeisen , og er ganske fornøyd med den. Et godt drivstoff til en biopeis inneholder 96,6% bioetanol, så jeg ville ikke anbefalt å brenne dette sev. Det er ikke samme drivstoff som brukes til bil! Biopeiser brukes mer som en sekundær kilde enn en primær varmekilde. Men jeg er veldig fornøyd med kjøpet mitt, og synes biopeisen gir oss ordentlig peis-hygge på hytta :)

Hilsen Jan

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frikk skrev (På 16.8.2007 den 9.47):

Jeg synes også det er rart folk bruker disse peisene innendørs uten pipe/avtrekk. Det kan vel ikke sote såå mye mindre enn rødsprit. Jeg går ut ifra at biopeis sin alkohol er veldig rein og ikke tilsatt like mye grums som rødspriten som vel også er etanol?

Det er jo folk som brenn stearinlys inne også, og det sotar i alle fall mykje meir enn raudsprit på Trangiabrennaren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg ser, at Biopeisen bioethanol koster 129 nkr./liter!!! Da kan en jo like gjerne gå på Polet eller heller bruke HB. Jeg ser, at firmaet er dansk. I Dk får man lett en flaske snaps/vodka under 100 kr.  Det må da være andre billigere og mer biosofiske måter å skape kos på!

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (6 timer siden):

Hei

Jeg ser, at Biopeisen bioethanol koster 129 nkr./liter!!! Da kan en jo like gjerne gå på Polet eller heller bruke HB. Jeg ser, at firmaet er dansk. I Dk får man lett en flaske snaps/vodka under 100 kr.  Det må da være andre billigere og mer biosofiske måter å skape kos på!

Elgen 

Men biltema har til 29kr literen. Kanskje mye de samme, ihvertfall når det er oppbrent 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (15 timer siden):

Men biltema har til 29kr literen. Kanskje mye de samme, ihvertfall når det er oppbrent

Ja, det er jo en helt annen snakk!! Utrolig at noen prøver sig så voldsomt.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei Frikk. Jeg har selv en bioetanol peis hjemme som fungerer bra for meg. den er fin å se på, men gir ikke så mye varme at det egentlig gjør en forskjell på tempen i huset. den er koslig om kvelden og når vennene kommer, men du trenger fortsatt varme fra andre steder. 

brenneren kan ha mange forskjellige former, så vanskelig å svare på hvordan de ser ut. bioetanol finner du også mange steder, bare å søke på google. men det fungerer helt klart best med bioetanol som har en høy alkoholprosent, gjerne over 95%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.