Gå til innhold
  • Bli medlem

Drivstoff til Primus 96?


PrimusMotor

Anbefalte innlegg

En kamerat har en gammel Primus 96. Han har prøvefyrt den på parafin, men det virket som dysa ikke var beregnet til dette. Så ut som den fikk for mye fuel og brant med masse gul flamme. Kan denne ha dyse for bensin eller sprit?

Ellers er det sikkert noe annet som ikke er i orden. Skal bli med å fyre den opp en dag, og starte med å stake opp dysa grundig.

Hvordan er disse primusene ellers? Det er jo en gammel førkrigsmodell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

No 96 er Parafinbrenner.

Dette bør gjøres:

Leppestiften (den som har dysehull) bør vaskes i vann, zalo og sitronsyre. Der er et messingnett inni, ta dette ut og vask det med samme blandinga.

Dysehullet skal stikkes opp, men ikke bruk for stor rensenål.

Etterhvert blir alle dysehull for store, og leppestiften må byttes.

Siden dere får "parafinbål" høres det ut som:

1) messingnettet mangler

2) Pakninga under leppestiften er dårlig

3) Dysa er utslitt

4) For lite forvarming. ( sprit på skåla, lufteskrue åpen, fyr på, steng lufteskruen rett før det brenner ut, pump 2-4 slag)

Ut over dette:

96 er en hyggelig sak. Litt kranglete i oppfyringa, men en liten kraftplugg.

Vekta er også hyggelig.

Jeg har 3-4 forskjellige varianter av den.

Se også denne:

http://spiritburner.com/ccs/pages/primus96lins.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett denne primusen enda, men den ser rimelig enkel ut. Det er godt mulig at dysa rett og slett er brukt opp. De er også mulig at noen har montert en feil dyse på den en gang for å prøve å kjøre den på bensin?

Vi renser den, blåser den rein og prøver på nytt med ny tennveske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde òg litt problemer med å forvarme 96en min i starten, men etter at eg laga ein vindskjerm rundt brennen virka alt bedre. Den originale skjermen mangla ein av tre kantar og var ubrukleg. Den nye laga eg av ein 0.33L ølboks som eg skjærte av bånn og topp. Den passar fint rundt brennaren og får plass i boksen når eg klemmer han flat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er det fordel å ha en lokal MC klubb der vi kan stå å prøvefyre inne uten innblanding fra våre bedre halvdeler:)

Primus 96'en var forresten en artig sak. Den var forkrommet eller forniklet og kom i en flat, grønn eske på størrelse med en stor matboks. Det sto "Primus 96 Sport" på fronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde så vidt å fyre opp den gamle Primus No.742'n. Fylte tanken med tennveske og forvarmingsskåla med litt 4taktsbensin. Tente på skåla med bensin og lot det brenne en stund, begynte så å pumpe trykk på tanken. Den fyrte opp og ga fra seg en fin blå flamme fra alle brennerne. Men, ett problem var at det virket som ventilen som sitter nede i "pumpehuset" ikke var tett. Trykket på tanken kom i retur der og presset selve pumpestangen ut igjen. Har du peiling på "fix" til dette Rune, eller andre?

Hva kan noe sånt være verd?

Noen bilder.

Gamle_Primuser_-_Brennere_001_(Medium).jpg

Gamle_Primuser_-_Brennere_002_(Medium).jpg

Gamle_Primuser_-_Brennere_003_(Medium).jpg

Gamle_Primuser_-_Brennere_005_(Medium).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en 111 med den nye regulatornøkkeln, kan den også brukes til å skru ut returventilen.

Før du starter demonteringa:

Ta ut pumpa, fyll i med CRC eller WD-40

trykk pumpa litt ned

La stå over natta

Sjekk dagen etter om problemet er løst.

Dette trikset fungerer svært ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en 111 med den nye regulatornøkkeln, kan den også brukes til å skru ut returventilen.

Før du starter demonteringa:

Ta ut pumpa, fyll i med CRC eller WD-40

trykk pumpa litt ned

La stå over natta

Sjekk dagen etter om problemet er løst.

Dette trikset fungerer svært ofte.

Da skal det prøves Rune. Virkelig kjekt med folk som har så mye kunskap. Takk til dere begge :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.