Gå til innhold
  • Bli medlem

masse kantarell


knutis

Anbefalte innlegg

Var ute en tur i dag for å sjekke et par av de faste kantarellplassene i nærområdet. Det viste seg å være masse! Sjelden jeg har funnet så mye på en gang. Så hvis du bor i området her (nord i Akershus) og liker kantarell bør du komme deg ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tipset. Jeg er ikke helt forbauset. I de 3 ukene jeg har vært borte på ferie har krydderplantene og blomsterpottene som jeg satt ute også vokst seg store.

Må vente til neste uke før jeg har tid til å plukke. Dumt, fordi lørdagsmorgen er beste tidspunkt for sopplukking (før alle andre er ute).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal aldri spise sopp jeg har plukket selv. Da våkner jeg sikkert aldri opp igjen. Dere må ikke plukke feil type da. Dere vet vel at den ekte julenissen er en inuitt og bor i Sibir og er narkoman!!! Derfor den rare nisselua som dere sopplukkere sikkert kjenner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg kun til de par typene som jeg kjenner: (trakt)kantarell, steinsopp, rødskrubb og piggsopp. Rødskrubb ble i fjor plutselig definert som farlig i store mengder, akkurat i det første året at jeg hadde plukket en stor mengde. Spist det opp i små porsjoner om gangen og jeg lever fortsatt :). Skal i framtiden holde meg til steinsopp isteden. Kantarell og traktkantarell spiser jeg flere kilo av hvert år. Det går også bra. Men første gang du plukker er det lurt å ha med en person som kan sopp eller vise kurven til noen som har peiling. Jeg eksperimenterer ikke med ukjente sopper som jeg finner rundtomkring. Soppboken domineres av sopper som ikke er matsopp, så sjansen for å finne en ny spiselig sopp er ikke så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken med rødskrubb er vel såvidt jeg forstår at enkelte blir syke av den. Er du ikke blant dem kan du trygt spise MEN den må stekes/kokes i minst 10 minutter. Selv plukket jeg mye rødskrubb idag, en av mine favoritter. :D Men jeg sliter fortsatt med å bli kvitt de 12.2 kg B) traktkantarell jeg frøs ned ifjor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken med rødskrubb er vel såvidt jeg forstår at enkelte blir syke av den. Er du ikke blant dem kan du trygt spise MEN den må stekes/kokes i minst 10 minutter. Selv plukket jeg mye rødskrubb idag, en av mine favoritter. :D Men jeg sliter fortsatt med å bli kvitt de 12.2 kg B) traktkantarell jeg frøs ned ifjor....

Prøv å tørke traktkantarellene neste gang. Da er det lettere å gi bort et glass til noen som setter pris på det. Soppene får mye smak. Og du kan smuldre en håndfull og putte det oppi saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.