Gå til innhold
  • Bli medlem

Opptenning av Primus (Bensinbrenner)


Molok

Anbefalte innlegg

Jeg er relativt fersk i primus-gamet og gik krett på en Primus Omnifuel.

Etter å ha sett Lars Monsen på tur, hvor han forvarmer med rødsprit og så åpner ventilen i pumpe-enden (han hadde vel en MSR eller noe som ikke har to ventiler - kun ventil på flaskeenden), skjønte jeg plutselig hvorfor man kunne slite om forvarmingen ikke var god nok.. For da slår flammen opp og selv om man skrur igjen ventilen så tar det litt tid før det slutter å brenne.

Men med brennere som har ventil på selve brenneren er vel dette sjeldent noe problem? Min erfaring er at jeg slipper ut litt bensin og tenner på, for så å sakte åpne ventilen på brenneren når flammene holder på å dø ut. Dersom det ikke er forvarmet nok kommer det riktignok gul flamme - men den har jeg full kontroll på og den kan være ganske liten. Når brenneren er varm nok åpner jeg mer og så er jeg i gang....

Dette er vel en kjempefordel med slangebrennere med to ventiler? (for ikke å snakke om at man har nokså presis simmer kontroll - som jeg selvfølgelig stort sett glemmer å skru på maks når jeg er ferdig med stekepanna og setter på vann til oppkok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jepp, det stemmer det.. men er du uheldig kan det jo blusse opp ganske bra fordet..

men det er stort sett ikke noe stort problem..

brennere med regulering kun på flaskesiden er vel mest tiltenkt snøsmelting og fullguffe kjøring, ikke koking av matretter..

men de har jo fordelen av færre bevegelige deler(enklere), og mindre sjangse for lekasje..

lavere vekt, blir det kanskje også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Molok om fordelen med regulator på brennern.

Med litt tilvenning, fungerer det greit med flaskeventil også, man må bare venne seg til forsinkelsen.

Det er jo ikke nødvendig å gi full fres med en gang man fyrer opp.

Å forvarme med sprit gir ikke så sotete brenner som med bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store flammene er en god grunn til å ikke fyre primus inne i teltet, i tillegg til giftige bensindamper. Og det er viktig å ikke henger rett over flammen med hodet.

Fordelen med bensin som oppvarming er at det gir en veldig varm flamme. Og du slipper å ta med en ekstra flaske med noe annet. Er det noen som har prøvd oppvarmingspasta? Er den varmere eller mindre varm enn bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.