Gå til innhold
  • Bli medlem

Kilimanjaro-spørsmål


Anbefalte innlegg

Til alle som har erfaring med tur til Kilimanjaro!

Jeg har veldig lyst til å bli med på en tur til toppen av Kilimanjaro, og har i den forbindelse noen spørsmål til deg der i forumet som har erfaring med denne turen. Selv har jeg litt erfaring med fjellturer her i Norge, men har aldri vært over 3000 m.

1. Har du noen tips til hvilke reiseselskap man bør velge, både med tanke på pålitlighet, pris og andre ting en burde tenke på?

2. Jeg har lest en del om høydesyke, og føler meg som et stort spørsmålstegn etter å ha lest en del reiseskildringer og "reklame" fra ulike reiseselskap - hvor selskapene skriver at 85-90% av turgående når toppen, mens en del reiseskildringer tilsier at kun halvparten av en del grupper når til tops. Er det noen som kan gi meg en pekepinn på hva som er det mest korrekte?

3. Når på året er det regnet for å være den beste tiden å gå turen på?

Takker for alle som tar seg tid til å svare på innlegget mitt!!

Med Vennlig Hilsen

Ørjan Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Tror de fleste norske operatørene har en OK kvalitet på opplegget sitt, men legg merke til at de ofte har forskjellig lengde på aklimatiseringsperioden. Safari-delen (som jeg regner med dere også skal ta med dere) vil også ofte være veldig forskjellig. Da jeg var nedover ordnet vi ting selv, og bestilte turen direkte fra et lokalt selskap der nede (bare å google så finner du en haug med selskaper, og også en haug med erfaringer).

2. Det er vel et sted mellom 50 og 90 % som kommer opp :roll: Det finnes ingen offisiell statistikk på dette, og derfor finner du også så spreikende tall.

3. Høysesongen er i siste del av sommeren, dvs. fra juli og et par måneder fremover. Vi dro ganske tidlig i sesongen, og det har iallfall den fordelen av doer ikke er overfylt osv. Ulempen er at været kan være litt mer ustabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Tror nok de fleste norske selskapene er bra. Reiste selv med et "billig" fra utlandeet og det var kanskje ikke like lurt. Kvalitet kan i grunnen best sjekkes ved hvor lang tid de bruker på aklimatisering. I høyden er det ingen grunn til å ha det travelt, så dersom noen vil tilby deg en rask tur skal du vike unna. ca 7 dager gir deg gode sjanser for å nå toppen. (vet at noen tilbyr turer på 4, men da bør du forberede deg på å lære hva høydesyke er). Det er i tillegg flere ulike ruter man kan gå opp, som er ulik grad av krevende (og ulik grad av befolket), det er jo også noe å tenke på før du bestememr deg for hvem du reiser med.

2. Enig med forrige i at statistikken er lite troverdig. Det er tydelig at selskapene ønsker å fremstå med "god statistikk" så de fleste oppgir jo å få mange til toppen... Jeg har sett guider som nesten "drar" folk til topps selv om de er svært høydesyke (igjen utenlandske selskaper), og de holder jo god statistikk selv om de kanskje ikke burde...

3. Var der i mars og da var det fint. Lite folk, doene var tomme og det var lite søppel og gode teltplasser.. Men jeg vet ingenting om værstatistikken! Utfra at det var så lite folk bør jeg vel anta at det i allefall ikke var den vanligste tiden på året... :)

Håper det hjalp lit :D

Turjenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raskt svar!

Da kommer vi nok til å undersøke de lokale mulighetene! Man føler kanskje større trygghet ved valg av norsk reiseopperatør, men regner med at de lokale er vel så bra.

Jeg har også lest enkelte som skriver at det finnes andre gode alternativer på bestigninger i Afrika som er vel så fine, og ikke mindre turistifiserte, enn Kili. Har du erfaring og eventuelt andre anbefalinger på turer foruten Kili?

Hvordan man takler høyden har jeg forstått er veldig individuelt, men regner med at det lønner seg å få noen ekstra dager i høyden før man går for toppen. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro med Hvitserk og var veldig fornøyd. Det er nok dyrere enn en del andre, men de har veldig bra peiling på optimal akklimatisering og hadde kjempebra lokale fjellguider. Jeg vil tro at en trenger mer tid der nede om en vil finne guider selv, har hørt at det er veldig variabelt med kvaliteten.

På den turen jeg dro i 2000 valgte de den ruten som går over Shira-platået og denne er regnet for å ha mindre trafikk enn de andre fordi siste etappen skal være litt krevende. Men var ikke noe problem for alle med vanlig norsk hytte-til-hytte form og erfaring. Denne ruta var utrolig flott landskapsmessig. Anbefales veldig :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte også Hvitserk. De var forsåvidt greie nok, men neppe bedre eller verre enn andre firmaer. Imidlertid var de vesentlig dyrere. Det var snakk om mange tusen. Tatt i betraktning at nesten alt arbeidet gjøres av en lokal leverandør skal det ikke være noen grunn for en slik prisvariasjon. Velg heller et rimeligere opplegg hvis det virker bra og gi heller bærerne litt mer i tips.

Helt enig i at rutene som går over Shiraplatået er veldig bra. Det er flere muligheter her men de virker bra alle sammen (kan bare uttale meg om den jeg gikk selv egentlig men den var bra!).

Samtidig ville jeg holdt meg unna Maranguruten som er veldig befolket og hvor man bor i hytter.

Et par tanker til slutt:

- Man må jo på safari når man først er i Tanzania. Hvis man tar safarien før fjellturen bor man jo flere dager i høyder rundt 2000 meter (cirka). Kanskje det forbedrer akklimatiseringen litt ?

- Eventuelt så blir man sliten av all safarien og kanskje litt dårlig også av uvant mat og sånn. Dermed er det like greit å gå på fjellet først når man er utvilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. safarien, så vil nok jeg helt klart anbefale å ta den etter Kili, og ikke før. Det er en stort fordel å være både frisk og opplagt når man skal forsøke seg på Kilimanjaro, og ved å ta den først føler man seg iallfall ikke sliten og klar for hjemtur allerede før man starter.

Dessuten er det utrolig deilig å komme ned fra fjellet, få seg en god dusj, og vite at nå har man 3-5 dager med deilig avslapning i en bil (hvis du ikke tar walking safari) sammen med god mat og godt drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.