Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av digitalt speilrefleks..


thopet

Anbefalte innlegg

Annonse

kjøp d40x. begge jeg har spurt sier at jeg må kjøpe d40x fremfor d40. (begge er kamerafriker. han ene har kamerahus (altsa uten objektiv) til 16000,- (nikon det også)) folk som kjøper kamera til 16000,- trenger ikke vere kamerafriker, men han jeg kjenner kan det meste om kamera, og er kjempeflink til å fotografere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært så utstyrsfrik du har blitt da thopet...

Fiskeutstyr, jaktutstyr, våpen og speilrefleks. Det blir noen høvdinger det tilsammen.

Men så finnes det vel ikke noe bedre å investere i. Det er bra. :shock:

Er noen familie medlemmer som har skjønt at fjellforum er et sted man kan få svar på ting! Enda så er det nok bare våpen jeg skal ha meg en gang!

- Hadde jeg hatt nok penger til alt det jeg har spurt om her inne så hadde det vært helt OK :shock: MEN, drømmer kun om ei god jaktrifle jeg.

Da vet du det fuglehunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp d40x. begge jeg har spurt sier at jeg må kjøpe d40x fremfor d40. (begge er kamerafriker. han ene har kamerahus (altsa uten objektiv) til 16000,- (nikon det også)) folk som kjøper kamera til 16000,- trenger ikke vere kamerafriker, men han jeg kjenner kan det meste om kamera, og er kjempeflink til å fotografere.

Men det blir en del dyrere om man kjøper d40x, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største forskjell på D40 og D40x er at sistnevnte er et 10MP (megapixler)-kamera, mens D40 er et 6MP-kamera. Dessuten gir D40x mindre støy på høyere ISO, d.v.s. over ISO 800...

Til normalt bruk tror jeg kanskje ikke disse forskjellene bør være utslagsgivende. Da kjøper du heller et D40-hus og legger litt til og kjøper ei linse som er bedre enn den som følger med når det selges som kit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Tror dere Nikon D40 er noe å satse på?

Nei :)

Har du tenkt _alvorlig_ og seriøst gjennom om du virkelig vil ha dig. speilrefleks?

Jeg hadde lenge et Canon G3, og har noen av mine beste bilder med det:

http://www.krovoll.net/Salen/

Etter klarte jeg å overbevise meg selv om jeg MÅTTE ha dig. speilreflks, men alt som skjedde var at sekken ble blytung, bildene ble

ikke vesentlig bedre:

http://www.krovoll.net/Leverkinna/2007/index.htm

Derfor endte jeg opp med Canon G7 igjen, fikk lett og bærber sekk igjen, et bedre fjelliv med mat istedet for linser i sekken, og like bra bilder:

http://www.krovoll.net/images/NEW/Tovdalsberget.jpg

(fjellquiz: hvor er dette Tovdalsberget?)

Om du på død og liv skal ha slr og linser, ta en titt på eos 350 med sigma 17-70 mm , godt kamera med superzoom som begge fås billig for tiden...

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynte jo denne tråden med om Nikon D40 er noe å satse på...

Det er vel ingen tvil om at det finnes ganske mange bedre (og dyrere) SLR i markedet. Imidlertid mener jeg at svaret er: Ja, dersom du ikke har større budsjett og ikke skal levere/lage bilder i veldig stort format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imidlertid mener jeg at svaret er: Ja, dersom du ikke har større budsjett og ikke skal levere/lage bilder i veldig stort format.

10 Megapixel fra 40Dx er mer enn nok til å lage enorme formater på papir. Det er helt andre problemstillinger som kommer inn og å svare et enkelt Ja eller Nei på et slikt spørsmål som trådstarter har, er jo ganske umulig. Vi har alle forskjellige krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig klar over oppløsningen på D40x, men han spurte om D40 som vel er på 6Mp.

Mener fremdeles at om han har begrenset budsjett er det bare å hoppe i det, heller bruke penger på et bedre objektiv etterhvert.... :):D

Det er en ting jeg ikke har forstått helt.. Om man kjøper d40 eller d40x, så er det slik at man får begrensa muligheter for å kjøpe/bruke andre objektiver?? - Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg ikke har forstått helt.. Om man kjøper d40 eller d40x, så er det slik at man får begrensa muligheter for å kjøpe/bruke andre objektiver?? - Hvorfor det?

Det er kun objektiver av type AF-S og AF-I med innebygd fokusmotor som gir full kompatibilitet med 40D.

Anbefaler deg å lese http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=126699&compare_to=&p=1

grundig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun objektiver av type AF-S og AF-I med innebygd fokusmotor som gir full kompatibilitet med 40D.

Anbefaler deg å lese http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=126699&compare_to=&p=1

grundig...

Synes denne teksten du har sendt meg viser tydelig at det ikke er noen vits i å legge inn ekstra penger for å kjøpe (x) i forhold til bare d40.. (Kommer litt fram av siste setning i teksten)..

Hmm.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For skikkelig test og sammenligning av digitale kameraer vil jeg anbefale www.dpreview.com

...I tillegg til at om man bruker noen dager og leser på det relevante forum får man veldig fort en feeling med kameraenes sterke og svake sider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til en del av postene i denne tråden, er denne siden faktisk verdt å lese: http://www.bythom.com/d40review.htm

I mine øyne gir D40 mye kamera for pengene. Vekten og størrelsen er utrolig turvennlig. Ulempen er tre fokuspunkter, og at kit-linsen har treig AF og manglende A/M-modus. D40 har elektronisk lukker (les: sinnsykt rask blitzsync), mot D40x sin mekaniske. Forskjellen mellom 6 og 10 megapiksler er viktig for selgere og PR-spindoctors, men av liten relevans for den som tar bilder.

Å sammenligne hva som helst av DSLR/stor-sensor med "snap-shot"-kamera med mini-sensor blir bare tøv. Kromatisk avvik er et stikkord.

Å nevne manglende fokusmotor i huset er bare tøv hvis man ikke har gamle linser liggende som man må slepe med seg og forvente at AF virker. Nikon har forstått kundegruppen sin; en typisk D40/D40x-kjøper har ikke og/eller vil ikke slepe rundt på en koffert full av gamle linser.

D40 eller D40x med Nikkor 18-200 VR2 er en vinnende kombinasjon for den prisbevisste og fremadstormende fotograf, og kitlinsen (18-55) er fin for gramjegeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.