Gå til innhold
  • Bli medlem

Sløe ørret?


Rakkeren

Anbefalte innlegg

Det er mulig mange mener dette er et dumt spørsmål; men som nybegynner må jeg krype til korset og erkjenne manglende kunnskap.

-Hvordan sløyer dere ørreten?

-Hvor lenge kan den ligge før den bør sløyes?

På forhånd takk for konstruktive svar! :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ørreten sløyer du så snart som mulig, om det er varmt i været med en gang du får den.

Ta et snitt fra enten gatthullet og fremover mot strupen eller omvendt. Dra så ut innmaten, her er det greit å begynne med å dra ut tarmen, dra så fremover, og om du er flink nok og ikke har skåret over strupen, så får du med alt sammen, til og med gjellene i samme operasjon...

Skal du oppbevare fisken over litt tid er bløgging og sløying meget viktig for å forlenge holdbarheten.

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørret kan ligge i mange timer om det ikke er altfor varmt. Eneste som kan skje er hvis det er veldig varmt så kan bein løsne fra kjøttet. Det er helt normalt også på levende ørret i altfor varmt vann.

Jeg sløyer aldri ørret før jeg kommer hjem fra fisketur. Du kan også fryse de hele.

Hvis du fisker harr så må du sløye den så raskt som mulig da den ikke tåler å ligge.

Frys fisken i en pose med vann eller innpakket. Skal du steke fisken i panne så kan du salte innvendig og utvendig, legg det kjølig og legg den i panna når du vil. Sånn kan den ligge noen få dager. ( husk rømme :!: )

Sløy den på den måten som sagt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglehunden! Eneste som kan skje er at bena kan løsne fra fisken!? :!:

Stor forskjell fra levende og død ørret!

Men siden utsagnet kommer fra deg er jeg ikke overrasket.... :)

For å være på den sikreste siden, så sløy fisken snarest mulig. Å la den ligge i timesvis med innmat i kan gjøre stor skade på både maten og i værste fall den som spiser den også. Vinterstid med kaldt vær kan det være forstålig, men ellers er det tryggeste å gjøre som sagt....

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kresne dere er da :lol: Må da forstå at det må bli skikkelig smak på fisken. :lol:

Neida, du ser jo selv hvor lenge de kan ligge før du sløyer den eller om du skal legge den rett i fryseren.

Det kommer ann på været og varmen ja. Når jeg mener timer så mener jeg timer og ikke døgn.

Du som mener ørret skal sløyes straks fisken er død bør fiske mer og spise mer fisk.

Mat i Norge har blitt ett hysteri de siste årene. F.eks spekemat. På slakteri henger det kjøtt som har blitt grønt og håret. Det som har blitt dårlig spyler de med høytrykk så det ikke skal vises og sendes rett til butikken. Sånt er det i de fleste steder der det lages mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere: jeg sa at fisken BØR sløyes så snart som mulig etter avlivning. Når jeg er på havet og fisker sløyer jeg vanligvis ikke før jeg er ferdig med fiskingen. Det kan jo fort gå et par-tre timer. Imidlertid bløgger jeg fisken med en gang; d.v.s. skjærer over "strupen" på den så blodet renner av den...

Litt artig at en Fuglehund fra fjellet skal lære en Nordlending som er oppvokst med fisk og fisking hvordan fisken skal behandles. Man lærer(?!) så lenge man lever... :lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere: jeg sa at fisken BØR sløyes så snart som mulig etter avlivning. Når jeg er på havet og fisker sløyer jeg vanligvis ikke før jeg er ferdig med fiskingen. Det kan jo fort gå et par-tre timer. Imidlertid bløgger jeg fisken med en gang; d.v.s. skjærer over "strupen" på den så blodet renner av den...

Litt artig at en Fuglehund fra fjellet skal lære en Nordlending som er oppvokst med fisk og fisking hvordan fisken skal behandles. Man lærer(?!) så lenge man lever... :shock::wink::lol:

Selv om man bor på fjellet så er det kort vei til havet for å fiske :lol::lol::lol: Du mener vel ikke at man må være nordlending for å kunne fiske og vite forskjellig om fisk vel? Jeg kjenner et par nordlendinger som nesten aldri har vært på havet. I tillegg har de fuglhunder :lol::lol::lol:

Jeg bløgger også fisken jeg får i havet med en gang og når jeg fisker laks. Det er vel viktigere enn å sløye fisken med en gang. Men all fisk er ikke lik og skal heller ikke behandles på samme måte. F.eks harr. Du har vel fisket det? Da vet du sikkert hva som skjer hvis du ikke sløyer den med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et lite forsvar for harren - joda, småharr kan være irriterende og ikke spesielt morsom fiske, men fisker du harr fra halvkiloen til kiloen i elv, er det fin og morsom fight når den spenner ut den store ryggfinna og stritter imot som en oterfjøl og plent nekter å komme til overflaten. Dessuten er slik harr ofte (særlig på høstparten, harren er vårgytende) god matfisk, fast, hvitt kjøtt, fin å filetere til steiking, også velegnet til varmrøyking. Men den tåler ikke å ligge, bør sløyes fort og spises samme dag - evt fryses ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite forsvar for harren - joda, småharr kan være irriterende og ikke spesielt morsom fiske, men fisker du harr fra halvkiloen til kiloen i elv, er det fin og morsom fight når den spenner ut den store ryggfinna og stritter imot som en oterfjøl og plent nekter å komme til overflaten. Dessuten er slik harr ofte (særlig på høstparten, harren er vårgytende) god matfisk, fast, hvitt kjøtt, fin å filetere til steiking, også velegnet til varmrøyking. Men den tåler ikke å ligge, bør sløyes fort og spises samme dag - evt fryses ned.

Ja harr på rundt en kg er artig å få på fluestanga. I glomma der jeg fisker ligger nesten all fangsten på rundt en kg. Men de slippes nesten alltid løs igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja harr på rundt en kg er artig å få på fluestanga. I glomma der jeg fisker ligger nesten all fangsten på rundt en kg. Men de slippes nesten alltid løs igjen.

Må få si at da sønnen min var 10 fikk han en harr på 6-700g.

Den var både moro å dra opp og han spiste hele fisken selv med det samme :twisted: !

Han sto bare å trippa mens jeg stekte den :D:D -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dumt, men hva i ... er å "Bløgge" en fisk??

Og må man sløye før man steker egentlig?

Bløgge er å tappe den for blod, normalt gjøres dette ved å skjere over "strupen", noen skjerer i gjellbuene, men absolutt best bløgge resultat får en ved å snitte over haleroten(siste er sjeldent noen gjør, og ikke en nødvendighet)

Sløye før du steker bør du gjøre ja, men ikke absolutt nødvendig om du liker tarminnhold og annen innmat :twisted:

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.