Gå til innhold
  • Bli medlem

primus i telt


rakafisk

Anbefalte innlegg

Hei!

Er helt uerfaren med bruk av primus i telt. Har skjønt at jeg må kjenne min primus veldig godt pga av brannfare i teltet. Er det ellers noen gasser som kan oppstå? Bruker dere primusen inne i teltet til oppvarming eller står den kun i forteltet til matlaging? Hva slags drivstoff anbefaler dere å bruke?

Takknemlig for gode råd og tips:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg bruker kun 4 takt miljøbensin. Dette er billig, enkelt og effektivt. Kjenner du primusen godt er det ingen ting i veien for å bruke den i teltet, også innerteltet. Fordelen ved å bruke den i innerteltet er at du får mye mer varme, noe som endrer komforen på en vintertur mange hakk. Mat laging og vannsmelting kan derimot være smart å gjøre i ytterteltet fordi matlaging fører til mye damp og fuktighet. Primuser utviker lagt mer CO ved forbrenning når flammet blir kjølt ned av en kald kjele, feks med snø. En må i allefall tenke mer på luftingen.

Det kritiske er uansett opptenning som du bør beherske veldig godt før du gjør dette inne i innerteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, dette er forsåvidt uproblematisk. Men vær sikker på at primusen går jevnt og trutt i lang tid, også på svak effekt, uten å plutselig begynne å være flammekaster (det gjelder nok de færreste, men likevel).

Dessuten bør du tenke på om du enkelt og raskt kan flytte en varm og brennende primus ut av innerteltet hvis noe skulle skje. Dette er veldig enkelt med gode gamle Hiker 111 og lignende, men litt mer kronglete med nyere brennere med løs drivstofftank. Beina kan bli for varme til å holde i, for eksempel. Anbefaler montering på ei isolert plate, da beskytter du teltbunn/liggeunderlag og får en løsning som lett kan flyttes på. Dette ble diskutert i en tråd her på forumet for en god stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangeprimus synes jeg lite om i telt.

Hva er galt med slangebrennere i telt? (sammenlignet med sånne med tanken under brenneren)

Skulle tro det var lettere å velte brenneren når tanken er under - for da blir hele konstruksjonen høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.