Gå til innhold
  • Bli medlem

bra nok pakkeliste?


peterha

Anbefalte innlegg

Hei

Har prøvd å tenke gjennom hva jeg og min sønn må ha med for to - tre netter på fjellet. (Fant ikke noen tråder ang temaet når jeg søkte pakkeliste... rart..)

legger den her og håper på fornuftige innspill og ting jeg har glemt.. :)

Pakkeliste Fjelltur sist redigert 7.08.07

Soving:

• Telt med bunnpresenning

• Liggeunderlag

• Soveposer

Spising:

• Primus og salt / pepper

• Kjelesett / Stekemulighet

• Tallerkner

• Bestikk

• En røresleiv

• Zalo og lighter

• 2 stk flasker til vann og to kopper

Mat:

• 4 stk middager

• 4 stk kveldsmat (rett i koppen og lignende)

• 3 stk brød (ferdig oppskåret) eller annet egnet brød/pannekakerøre ol

• 1 stk syltetøy

• 1 stk honning

• 1 pk stekesmør

• Sukkerholdig godteri til gåturen

• Sjokolade :)

• ½ liter konsentrert saft

Klær pr mann:

• Tre stk underbukser

• Tre par sokker

• superundertøy og lue/votter

• En bukse hver i sekken, en på. ekstra til barna.

• En tykk genser i sekken, en litt tynnere på.

• En vindjakke i sekken høyt oppe.

• Regntøy.

• Robuste vintersko.

• Joggesko i sekk.

Toalettutstyr:

• Tannbørste

• Tannkrem

• Shampo

• To stk handklær og toalettpapir.

Generelt utstyr:

• Kart og kompass og kamera

• En fiskestang pr mann og plastposer til fisk og søppel.

• Utstyr til spinnerfiske, fluefiske og markfiske

• Håv

• Lykt

• førstehjelpsutstyr og myggmiddel

mvh Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Hvor gammel er gutten?

Virket som mye klær.

Kopper?

Myggmiddel?

Stekepanne / stekespade?

Fiskepose?

Salt og pepper?

Evt. sølvfolie (steke fisk)

Fyrstikk / lighter.

Ellers virket det som du har tatt godt i på utstyrsfronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns og det virket som mye klær. Men ser på turkameraten min når han har med seg unger. Da har han alltid mye klær med seg. Men som regelt er det bare 1sett tørre klær , og ein varm jakke. Kan jo tørke klærne i teltet. Og gå med dei samme klærne som dagen før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er litt over fem år.

Tenkte jeg skulle sikre meg at han får en positiv førstegangsopplevelse av tur i fjellet..

Legger ting til i lista etterhvert som dere tipser slik at det kan bli et greit utgangspunkt..

Takk for svar. Send gjerne flere..

mvh Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Du finner en utstyrsliste for hytte til hytte vandrere på www.turistforeningen.no. Den er gammel og god og er nok blitt brukt (med enkelte tilpassinger) av mange i mange år, meg selv inklusive.

Den avviker ikke vesentlig fra den du selv har laget.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cowboy brød er også ganske godt, og tar ikke store plassen. (pass på varmen, og stek tynne skiver)

Cowboybrød er som skapt for primus. Deigen lager du før du går ut. På lengre turer blander du bare sammen det tørre, og tilsetter vann når du får lyst på litt ferskt brød. Her er oppskriften. Lykke til!

Cowboybrød

5dl hvetemel

1/2 ss bakepulver

1ts salt

1 1/2 dl vann

olje til steking

Bland alt det tørre, tilsett deretter vann. Kna i 4 min. Press deretter deigen til leiver på omtrent en halv cm som passer i stekepannen. Dekk så bunnen med olje og stek i vei. Lønner seg å ikke bruke alt for høy temperatur! Det skal ikke røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er litt over fem år.

Tenkte jeg skulle sikre meg at han får en positiv førstegangsopplevelse av tur i fjellet..

Legger ting til i lista etterhvert som dere tipser slik at det kan bli et greit utgangspunkt..

Takk for svar. Send gjerne flere..

mvh Peter

Hvis sønnen din er 5 år så må du ha med masse klær!

Du kan jo pakke mindre til deg selv og heller pakke en ekstra bukse til han.

Han kan plumpe i den første bekken dere kommer til :D , og tro meg.. det hender ganske ofte!

Jeg har pleid å tatt med et par joggesko som kan bukes på tørre stier, greit som ekstra sko.

Lue og votter er også standard!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt med pannekakemix til frokost i stedet for noe av alt brødet. Ferdig skåret brød /brød generelt smuldrer fort. Grove rundstykker e.l. tåler mere. Disse kan evnt fylles med litt ost og stekes i panna. Rett i koppen kakao er også en sikker vinner når ungene er med. Noe å lese i teltet på kvelden i tilfelle dårlig vær kan også være lurt.

Når det gjelder klær ville jeg bytta ut ei t-skjorte med ulltrøye. Ullstillongs er også greit å ha med. Og sørg for at det er skikkelige sokker beregnet for turbruk. (ikke bomull)

Kamera bør jo absolutt være med på en slik tur.

Shampo er vel ikke helt nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville droppet følgende ting:

bunnpresenning ( hvis teltet ikke er veldig dårlig da)

Shampo

To stk handklær

t- shorter i bomull ville jeg ikke tatt med, heller undertøy av ull eller superundertøy.

Jeg hadde droppa noe av alt skiftet til deg selv, trenger ikke ekstra bukse feks, men viktig at sønnen din på 5 har nok klær tenker jeg.

Som andre har sagt er nok noe underholdning som donald blader og kortstokk lurt å ha med i tilfelle dårlig vær.

Bruk litt tid på å tilpasse slik at gutten får en passe sekk at den ikke blir for tung, men at han er med å bærer littegran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk litt tid på å tilpasse slik at gutten får en passe sekk at den ikke blir for tung, men at han er med å bærer littegran.

Sekk til en 5.åring er bortkastet.

Sekken ender somregel opp til å bli en håndveske til den voksne som er med på turen og som allerede har nok å bære på :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig i at sekk på 5 åringen er bortkastet. For svært mange (sikkert ikke alle) vil det være stas å ha egen sekk slik som pappa og føle at de er med å bidrar. Om man ender opp med å bære sekken evnt surre den fast på egen sekk for bare være. Det er jo uansett ikke så lange turen man er på! Må vel nevne at jeg er far til 2 på henholdsvis 3 og 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig i at sekk på 5 åringen er bortkastet. For svært mange (sikkert ikke alle) vil det være stas å ha egen sekk slik som pappa og føle at de er med å bidrar. Om man ender opp med å bære sekken evnt surre den fast på egen sekk for bare være. Det er jo uansett ikke så lange turen man er på! Må vel nevne at jeg er far til 2 på henholdsvis 3 og 5 år.

Men likavell e da viktikt atte onga lere seg te å bera sekk. Eg ha ain kamerat å dao me va pao jakt i fjor maotte farn bera ain fudle 80-100 liter sekk. Person'n eg prata åm va dao 15 aor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Men likavell e da viktikt atte onga lere seg te å bera sekk. Eg ha ain kamerat å dao me va pao jakt i fjor maotte farn bera ain fudle 80-100 liter sekk. Person'n eg prata åm va dao 15 aor...

Nesten umulig å forstå hva som er skrevet hær.

Er det nødvendig å skrive på dialekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men likavell e da viktikt atte onga lere seg te å bera sekk. Eg ha ain kamerat å dao me va pao jakt i fjor maotte farn bera ain fudle 80-100 liter sekk. Person'n eg prata åm va dao 15 aor...

men likevel er det viktig at ungene lærer seg å bære sekk. jeg har en kamerat, og da vi var på jakt i fjord , måtte faren bære en full 80-100 liter sekk. personen jeg prata om var da 15 år =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
men likevel er det viktig at ungene lærer seg å bære sekk. jeg har en kamerat, og da vi var på jakt i fjord , måtte faren bære en full 80-100 liter sekk. personen jeg prata om var da 15 år =p

Begynner å bli voldsomt det.

Jeg har bestandig bært "voksen" sekk fra jeg var 13-14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å begynne så tidlig som mulig med å få barna med på turer i skogen og fjellheimen osv. Dritbra Peterha!

En må starte tidlig med å bygge opp innstillingen til barna. Som en ser på eksempelet over så er 15 år i seneste laget.... (men det aldri for sent selvsagt). Jeg har selv mye erfaring med dette, startet omtrent som Peterha når guttene mine var rundt 5 år. Eldste gutten er 14 år nå og har bært sin egen mat/drikke/klær/sovepose osv. i flere år uten problemer. Men det har vært en lang vei frem dit. Det har hele tiden vært viktig at det har gått på barnas premisser. Men en må lære barna, både før, underveis og etter turen, at det er ikke farlig å bli sliten, det kan t.o.m. være litt kult å bli svett og sliten iblandt. :D I dag er det faktisk slik at det er jeg som far som må gå over sekken til eldste gutten og ta ut saker og ting før turen starter, det blir rett og slett for mye for skrotten å bære synes jeg. Jeg er helt overbevisst om at han hadde klart det, men ønsker ikke å belaste knærne hans osv. unødvendig mye.

Tilbake til Peterha, selvsagt gir du din stolte sønn en egen sekk, han skal da føle at han er med på turen. Men det er jo ikke noe poeng å fylle den opp slik at den blir tung å bære. Gi ham noe sjokoladen og drikke, og ett lite klesplagg. Da har han nok til at han føler at han faktisk bidrar, det er hele poenget. Og kanskje far hjelper til med å skryte av ham også, da :roll:

God tur. Tror du har mer enn nok å ha med deg i sekken. Husker godt mine egne trailer-lass på den tiden, med 3 soveposer osv. Send oss noen ord om hvordan turen gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig i at sekk på 5 åringen er bortkastet. For svært mange (sikkert ikke alle) vil det være stas å ha egen sekk slik som pappa og føle at de er med å bidrar. Om man ender opp med å bære sekken evnt surre den fast på egen sekk for bare være. Det er jo uansett ikke så lange turen man er på! Må vel nevne at jeg er far til 2 på henholdsvis 3 og 5 år.

Jeg har barn på 14, 13 og 7 år :wink: .

Sekk har alle fått fra de har vært rundt 5 år, men jeg mener at et belte til drikke flaske egner seg MYE bedre.

Lærte fort at sekk bare er stas de første 500 meterne av turen.

Var vel egntlig først når gutta ble rundt 10 år at det var vits med sekk.

Nå bærer de selvsagt alt de selv trenger på tur :? ( 7.åringen synes fortsatt at det er best uten sekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å ta med en liten sekk til han med noe godt i.. kanskje jakka hans i tillegg. Må jo prøve.

Ellers så tror jeg pakkelista er sånn noenlunde klar. Reiser på fredags morgen opp til Skinnarbu hvor vi tar båten inn til Mogen. Tanken er at det ikke skal være så langt å gå herfra til vann og natur som både far og sønn liker.

Har faktisk fått med meg tre vennepar med unger i samme alder så nå blir det liv på vidda.

Håper bare på sånn noenlunde greit vær.

Hvis noen har tips til et fint sted med utgangspunkt i Mogen blir jeg veldig glad. Har selv tenkt å gå opp Kvenna mot vannet Sandhøl. På vegen opp her tar vi til venstre opp mot Bunnuttjørni eller opp til Stavatjørnan.

En annen tanke er å gå opp til Gjuvsjåen.

Noen som vet noe om fisk i ovennevnte vann?

Skal gi rapport med bilder når vi kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi hjemme igjen etter en kjempefin tur.

Jeg hadde selvf.for mye med meg og slet ganske mye med sekken. Heldigvis var det ikke så langt å gå dit vi skulle. Neste pakkeliste blir betydelig kortere. Kommer til å kutte ned på klær til meg selv og pålegg hvertfall.

Tok taxibåt fra skinnarbu til mogen. Gikk inn til "fossen" i Kvenna og lagde leir der. Kjempefint sted med god plass til våre seks telt.

Knall vær fredag, byge yr på lørdag. Fint på søndag.

Dårlig fiske etter mitt syn. Jeg fikk fire ørretere som var store nok til å spise, resten slapp jeg ut igjen. Den bet faktisk bare på liten svart flue. Prøvde spinnere, sluker og mark også uten å lykkes. Litt skuffende.

Tror jeg velger et annet sted for neste tur siden fisket var så dårlig..

Takk for fine tips også prøver jeg å legge ut et par bilder her.

mvh Peter

post-3036-133474483503_thumb.jpg

post-3036-133474483512_thumb.jpg

post-3036-133474483834_thumb.jpg

post-3036-133474483844_thumb.jpg

post-3036-133474483853_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

teltet veier 3,5 kg pluss en grønn presenning på 2 x 3 meter..

Primusen består kun av en liten brenner og en propanflaske så det veier ikke mye.

Vet ikke helt hvor mye sekken min veide men den var mye tyngre enn de andres sekker.

Skal forbedre den pakkingen betraktelig neste gang ja.. he he

mvh Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.