Gå til innhold
  • Bli medlem

Uke 29 i Jotunheimen med dama


askogvoll

Anbefalte innlegg

En ukes tur i Jotunheimen med dama (uke 29).

Etter å ha planlagt denne turen i mai, så var jeg spendt på om det var for ambisiøst å satse på så mange 2K topper som jeg gjorde denne uka. Hadde lagt opp til et roligere løp for Sunniva, og ett litt mer kamikaze prega opplegg for meg selv. Før vi dro sørover til Jotunheimen på lørdag, startet jeg med et fjell ikke langt fra Gjevilvasshytta som heter Okla (1543 moh)
Det viste seg at planen som jeg hadde lagt opp til var veldig realistisk og gjennomførbar, hvor at uken forløp seg som dette. Legger ved GPS’ tracken og bilder fra hver dag.

Mandag 16. juli 07:

Overnattet i telt ved Gjendesheim fra søndag til mandag, våknet opp til et kjempefint vær, med gode muligheter for å få en fin dag i fjellene. Det første som var planlagt var å gå Besseggen etterfulgt av Bessøe (2258 moh). Mine forventninger til Besseggen var relativt lunken, hvor jeg ikke hadde noen forhåpninger om å bli noe stressa av å gå den. De synlige sporene i terrenget var verre enn jeg hadde forestilt meg, og hadde en følelse av å delta på en folkevandring i det vi gikk over Veslefjellet i retning Bessøe.
Bessøe var i rake motsetning ganske urørt fra den store turismen som preget Besseggen. Toppen bydde på en kjempefin utsikt, med store stup i retning vestover mot Russvatnet og Surtningssue.

Tirsdag 17. juli 07:

Etter at jeg våknet av regnet som trommet på teltduken klokken 02.00 natt til tirsdag ble jeg litt småskeptisk til fjelltur dagen etterpå. Spiste noen brødskiver med morrpølse til frokost og kokte vann (ved Memurubu).
Planen for denne dagen var Surtningssue (2368 moh), Søre Blåbreahøe (2196 moh), Sør for Nørdre Blåbreahøe (2154 moh) og Nørdre Blåbreahøe (2165 moh). Det regnet under hele frokosten, hvor at jeg ikke kan huske opphold før utpå ettermiddagen klokken 17.00. Sunniva fulgte med hele veien over Raudhamran og til foten av Surtningssue, men etter å ha blitt våt som ei katte i løpet av tre timer ville hun ikke bli med videre opp i skyene som preget høyden over 2000 moh. Hun snudde og gikk retrett mot Memurubu mens jeg gikk videre. Etter å ha passert 2000 moh hadde jeg mellom 30 og 50 meter sikt i tåka, og fikk dessverre ikke nyte utsikten som skulle være på Surtningssue (rykter skal visst ha seg til at det er en av Jotunheimens fineste utsikt fra denne toppen). Møtte en svensk brefører som hadde lunsj 200 meter før toppen, men som ikke var interessert i å bli med videre på runden min.
Gikk via skaret mellom Sør for Nørdre Blåbreahøe (2154 moh) og Søre Blåbrahøe (2196) og sørover og i retning Raudhamran. Dette skaret var prega av veldig mye løs og glatt stein, noe som jeg ikke hadde villet gjentatt ved en senere anledning. Kom tilbake til Memurubu som ei dyvåt katte klokken 19.00 etter å ha gått i 9 timer og 30 minutter.

Onsdag 18. juli 07:

En pausedag som innebefattet grilling på Sålell Sæter noen kilometer vest for Kvitingskjølene. En av de mest idylliske plassene vi hadde sett på lenge, i motsetning til de overbefolkede plassene ved Gjendesheim.

Torsdag 19. juli 07:

Kjempebra vær denne dagen, men vind fra nord gjorde at det var litt småkjølig denne dagen. Gikk via veslekjølen mot Nørdre Kvitingskjølen (2025 moh) og til hovedtoppen som var Store Kvitingskjølen (2064 moh), hvor vi kunne innta en av dry tech sine varme lunsjer og en kopp pulverkaffe. Det var en nordlig trekk, hvor at noen skyer med underkjølt yr hadde ført til rim på fjellet over 1950 moh. Varden var dekt med rim og is hvor at vi hadde på både ullundertøy, varme votter og lue i løpet av den 20 minutter lange pausen på toppen. Fortsatte mot Vestre Kvitingskjølen (2060 moh) og gikk ned til bilen etterpå. Brukte ikke mange timene på turen, hvor Sunniva sa i etterkant ”dette føltes jo så lett at det var mer som en treningstur istedenfor en fjelltur”.

Fredag 20. juli 07:

Regnet begynte å tromme på teltet ved Glitterheim denne natten, og hvor jeg ikke ble så altfor overbevist om at det var en fin dag for tur før jeg så ut av teltet klokken 08.00 denne dagen. Det var heldigvis opphold da vi stod opp, og værmeldingen spådde pent vær utover dagen. Glittertind var dekket av skyer, hvor at det av og til var nysnø synlig under skyene. Dette var og denne kaldeste natten så langt denne uken.
Det fysiske overskuddet var heldigvis stort denne dagen, hvor at det gikk kjapt til toppen av Glittertind (2462 moh). Nysnøen lå over 2100 moh denne dagen, hvor at det på toppen lå mellom 15 og 20 cm nysnø. Med solbrillene og solkremmen liggende igjen ved nasjonalparkgrensa gjorde de liten nytte for seg da vi kom til den skarpe solen i nysnøen. Stopper bare kort opp på toppen og nytte utsikten med en liten kopp kaffe. Gikk kjapt videre sørover mot Ryggjehøe (2142 moh). Besteg Ryggjehøe og var tilbake på Glitterheim i løpet av til sammen 5 timer og 42 minutter. Etter å ikke ha besteget Nautgardsoksle (2089 moh) tidligere samme året, hadde jeg også planlagt å bestige denne samme dagen. Lett å bestige dette fjellet, hvor jeg hentet ned tre par med ski og feller som lå ved 2000 moh, på forespørsel fra betjeningen på Glitterheim.

Lørdag 21. juli 07:

Første dagen som avvik fra den originale planen. Dagen ble mye lengre enn planlagt hvor at vi gikk først til Grotbreahesten (2018 moh), deretter Svartholshøe (2067 moh), Trollstein Rundhøe (2170 moh), Dronningje (2189 moh) og Trollsteineggje (2300 moh). Det var en lang dag som tok 10 timer og 40 min og var på 32 kilometer. Grotbreahesten var lett å bestige, eneste som var kjedelig var den litt løse morenestenen ved foten av den østlige delen av fjellet. Sunniva ble sittende igjen mellom Svartholshøe og Trollstein Rundhøe, hvor at jeg gikk utover til Trollsteineggje for å bestige den. Var litt ekkelt å bestige den litt bratte eggen ca 100 meter før toppen av Trollsteineggje. Var den mest utfordrende toppen denne uka, hvor at pulsen økte betraktelig da jeg skulle ned den.

Oppsummering:

Besteg totalt 16 topper over 2000 meter denne uka, hvor at 13 topper hadde en p.f 50 el mer.
Opplevde de fire årstidene med vinter på Glittertind, høsten på Surtningssue, sommeren på Besseggen og Bessøe og våren på Grotbreahesten og i Trollsteinkvolven. Til sammen fire gnagsår på begge to av oss, med mange fine naturopplevelser.

post-2512-133474478648_thumb.jpg

post-2512-133474478661_thumb.jpg

post-2512-133474478673_thumb.jpg

post-2512-133474478686_thumb.jpg

post-2512-133474478697_thumb.jpg

post-2512-133474478708_thumb.jpg

post-2512-133474478721_thumb.jpg

post-2512-133474478732_thumb.jpg

post-2512-133474478743_thumb.jpg

post-2512-133474478754_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 uker senere...

Hei!

Har tenkt meg på en kort weekend-tur i samme området. Skal også ha med dama som ikke har erfaring fra fjellet.

Spørsmålet er: Hvor lang tid tar turen fra Gjendesheim, Besseggen via Besshøe til Memurubu? Realistisk dagstur?

Skal dra nå til helgen. Antrekk?

Håper noen har gode svar..

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har tenkt meg på en kort weekend-tur i samme området. Skal også ha med dama som ikke har erfaring fra fjellet.

Spørsmålet er: Hvor lang tid tar turen fra Gjendesheim, Besseggen via Besshøe til Memurubu? Realistisk dagstur?

Skal dra nå til helgen. Antrekk?

Håper noen har gode svar..

T

Hei, jeg og Sunniva brukte 9 timer og 04 minutter på denne turen. Det er bare 16 kilometer tilsammen denne turen. For Sunniva var ikke turen noe spesielt krevende, men man blir jo sliten. Jeg vil absolutt si at det er en fin dagstur, men om det regner kan det være et lite parti som kan være litt småglatt så dere bør vise varsomhet de første hundre metrene opp fra vannet og mot Besshøe. Visst dere har tenkt å overnatte på Memurubu så kan dere eventuelt sende storsekk på båten til Memurubu, og ta med en liten dagstursekk over fjellet.

Anntrekk/ryggsekk:

I sekken bør dere i alle fall ta med noe vindtett, ullundertøy, ullsokker, votter og lue. Ellers så er jo anntrekket bare å tilpasse seg værforholdene, men husk at det kan snø i høyden så vær forberedt med noe ull i sekken om så skal være.. Husk å ta med noe varmt å drikke :oops: , kan være positivt å varme seg på en kopp kaffi/kakao om det blåser og regner.

Om det er flere spørsmål er det bare å spørre...

Mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Her var det flotte bilder askogvoll :D DSC05729.JPG er et flott bilde med et klassisk motiv :D

Takk skal du ha.. Ikke alltid like lett å vite hva man skal prioritere med i en rapport etter en uke i fjellet men takker. Og det er nok ett meget klassisk motiv på bilde DSC05729.. Kan nok forstå hvorfor så mange mennesker tar turen over dette området, men det var litt for mye etter min smak.. Hadde kanskje vært morsomt å gått der i februar et år da alt av spor og merker i naturen er utvisket av is og snø...

Alex :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.