Gå til innhold
  • Bli medlem

Artige lokalnavn på dyr i Norge!!


erge

Anbefalte innlegg

I en annen tråd her inne nevnes ordet trebjørn, hvilket fantastisk navn. Er litt flau over dette, men tok ikke denne helt. Men etter et superkort søk på nettet fant jeg ut at det selvfølgelig dreide seg om ekorn - burde jo ha skjønt det da. Men i alle fall syns jeg dette var et herlig navn!! Kunne vært moro å hørt om du fra ditt hjemsted har lignende dialektord i bruk, eller om du kjenner til lignende uttrykk fra andre steder i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers er BJOR er et vanlig dialektord for bever flere steder i Norge. Flere stedsnavn har sitt utspring fra dette ordet. I Skien har vi f.eks Bjordamskollen 273 moh og Bjordamsås 220 moh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjølrakk er et artig navn på Fjellrev.

Man finner fx Mjølrakkhaugene sør i Rondane, i dalen sør for Illmannhøene.

Der ligger en del småkupperte morenehauger, som fjellreven typisk etablerer hiene sine i.

Faktisk finner man navnet også helt nordvest på Island, i et landskap ganske likt det i Rondane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ett utnavn på nesten alle dyr og fisker . Jeg kjenner til bare noen få da som brukes her.

Hare = Pus. Lundefugl = Per Drekkar . Stokkand (hann)= Grønnskåltand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ordet "trerotte" som navn på ekorn. Den ligner også mye på en rotte, bortsett fra at den har en vakker hale og ser mye søtere ut.

Ellers bruker de på Nordkinnhalvøya "blink" for sjørøye pga. sølvfargen.

Jeg tror det er Sunnmørsk å si "nebbesild" for horngjel. Det er et passende navn for denne fisken.

Og her sier de bikkje istedenfor hund :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Regnpip = Grønnspett (fugl)

Normalt er det Svartspetten som kalles dette, eller "Vasspip" - sannsynligvis grunnet det langstrakte fløytet

den har når den sitter i trærne (i motsetning til fluktlåta), og da vissnok varsler regn.

Svartspetten kalles også "Gjertrudsfugl" etter eventyret der Gjertrud med sitt røde hodetørkle ble omskapt til fugl.

Derav Svartspettens røde hette.

kommer man lengre inn i trøndelag går den såkallte trebjørnen/ ekornet for teillbjønn, teill=tre, bjønn = bjørn.

uttales med tjukk L i teill :D

Trøndersk "Teill" eller "Tall" lenger sør (uttales "tæll" m/ tjukk L) betyr ikke tre, men furu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ett typisk fjelldyr, men....

I trønderlag kaller de fossekallen for vasstrost! Hvem sa noe om at navnet skjemmer ingen.... :D

I Sverige kalles Fossekallen for Strömstare (strømstær) - også et godt navn etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eaa skrev:

Trøndersk "Teill" eller "Tall" lenger sør (uttales "tæll" m/ tjukk L) betyr ikke tre, men furu.

Det e itj ofte æ e uenig i det eaa skriv, men den her gangen må æ prottester :roll: ; ifølge Trønderordboka e definisjonen på "teill" eller telle i skriftspråk: "Telle f, enkelttre, særleg av gran, men mst både gran og furu; ---; meir sjeldan om andre treslag. Også i sms som furu-, gran-/juletretelle."

Den forklaringa stemme også med min egen oppfatning av betydningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det e itj ofte æ e uenig i det eaa skriv, men den her gangen må æ prottester :lol: ; ifølge Trønderordboka e definisjonen på "teill" eller telle i skriftspråk: "Telle f, enkelttre, særleg av gran, men mst både gran og furu; ---; meir sjeldan om andre treslag... Den forklaringa stemme også med min egen oppfatning av betydningen.

Hehe , ja de trøndera! Med egen ordbok og greier!

"Itj lætt førr utabøgds å følg' mæ da, sjøh!" :lol:

"Også i sms som furu-, gran-/juletretelle."

Ikke ofte man sender slikt over sms lell, vil jeg tro! :roll: (billig poeng ja, men jeg kunne jo ikke dy meg! :lol: )

Bøyer meg for dette sjølsagt, men lenger sørover brukes tall eksklusivt om furu.

Dog kan nok mindre lokale varianter også eksistere, helt i tråd med dialektenes innarvede mangfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.