Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker utsyr anbefalinger


Chola

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt å sykle ca to uker i skottland. Jeg har en gammel offroad (10 år). Lurer på om å kjøpe en ny, før turen?

Har dere noen anbefalinger for sykler jeg bør vurdere. 90% av sykkling pågår på asfalt.

Fikk prøve en hybridsykkel idag og er positiv overrasket. Følte at den trilla lettere enn min.

En av disse hadde mulighet til å bytte dekk.

Samtidig trenger jeg ingo/tips for å kjøpe "bære system". Jeg trenger god plass. (telt, foto utstyr, stativ, kokeset, kle +++)

Hvilke verktøy trenger jeg å ta med? Anbefalinger....

Chola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du kan jo enten velge en hybridsykkel og få rimelig sykkel med god komfort på asfalten eller en terrengsykkel som er noe dyrere emn stødigere på grus, skifte dekk på en offroadsykkel er jo også et alternativ og lockout på dempegaffelen er kanskje å foretrekke. Så dette blir en smaksak. Når det kommer til bæresystem ville jeg gått for ei bagasjevogn om du har tenkt å ha med veldig mye og hvis turen foregår kun på veg. men det finnes også mange fine løsninger på vesker, bagasjebrett kan jo monteres både forran og bak og dermed får du plass til flere vesker både på siden og oppå bagasjebrettet. vil tro at du skal få plass til mye utstyr her og. sop sammen alt utstyret du tenker og ha med å dra derretter til sportsforretninger å skje på ulike løsninger er det beste rådet tror jeg!

når det kommer til verktøy er leatherman, umbrakosett, gaffatape, lappesaker, ekstra slange, pumpe, strips i forskjelligs størrelser, eltape, kjede, kjedekutter meget gode verktøy og reservedeler det kan være godt å ha om noen uhell skulle intreffe. i tilegg er olje og avfettingsmiddel greit og ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det at du følte at hybridsykkelen din trillet bedre enn din gamle er nok i realiteten ikke like rikting som du tror. Etter å ha stappet sykkelen full av bagasje er det sykkelens (med passasjer) totale vekt og luftmotstand som bestemmer hvor godt den triller. Faktorer som hjulstørrelse, dekktrykk, mønster og slitte nav har da tilnærmet ingen ting å si. Det har derimot sittestillingen som bestemmer luftmotstanden. Jeg liker godt å bruke tempostyre, der jeg for avlastet rygg og overkropp samtidig som jeg har en aerodynamisk sittestilling.

Mitt råd til deg er å revurdere et eventuellt sykkelkjøp. Jeg har sett mange som har syklet turer på over 500 mil på sykler som mange ville sagt var rimelige og umoderne. Min erfaring er at det meste av utstyr som står på sykler til 4-5000 og oppover kan slites på veldig lenge om det blir brukt rett, med unntak av felgen bak. Den blir sjelden sterk nok. Selv på sykler til 7-8000 kr knekker eiker etter kun dager med tung oppakning. Jeg ville i uansett sykkel derfor kjøpt ny felg før en slik tur. Tips: Mavic 319. Klarte en hel NPL tur uten å bli skjeiv eller knekke en eike. Pass på å ha et ordentlig bæresystem for bagasjen som er prøvd før turen. Ta med smøreolje, umbrakosett, tang, skruejern, kjedekutter, ekstra eiker, verktøy til å løsne krans og evt. bremseskive, eikenøkkel, girwire, pumpe, lappesaker, slange og dekk, samt litt div strips/tau/tape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.