Gå til innhold
  • Bli medlem

AAAAARGH! (kortlevd Precision PS Light 2-15g)


Molok

Anbefalte innlegg

I dag ankom min flunkende nye Precision PS Light 4-delt 2-15g 9' stang sammen med en Shimano Exage 1000RA.

Alt kjekt og fint. Men nå nettopp - mens jeg skulle feste på en 3-gramms spinner og se hvordan den er å kaste med... tror du ikke at jeg klarer å bøye tuppen så mye at den knekker!

:):?:lol::):lol::lol::lol::(

Nå føler jeg meg skikkelig dum - i tillegg til at jeg skulle ut og prøve den i morgen :(

Noen som vet hvor jeg bør henvende meg for å kjøpe en ny tupp?

Sukk.. da er jeg tilbake til 20-55 grams teleskopstang for morgendagens fiske.

PS.

Dersom man har bestilt 2-dagers fiskekort (OFA) pr. SMS, er det mulig å "oppgradere" til sesongkort? Eller må jeg bare pent punge ut med de 75 og deretter kjøpe et sesongkort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Tupp" får du kjøpt på de fleste butikker som driver med fiskeutstyr. Vet ikke om det er toppringen som er knekt - eller om det er selve stangen?

Om det er bare toppringen som er knekt er det en relativt enkel sak å fikse. Om du er mer uheldig og knekte hele stanga må du nok regnet med å tape litt effekt i fiskingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo ny stang på garanti. Hvis den knakk etter første forsøk så kan det hende at den har fått et lite slag og da knekker de raskt.

Men hva i allverden er det du skal fiske med sluk på 3g?

Det med slag er jo interessant. Jeg hadde tredd sena gjennom alle ringene og trakk sene ut (altså skrått nedover slik at det er senen som belaster stanga) og kvapp til når jeg plutselig stod der med to deler...

Og jeg kunne ikke skjønne at de skulle knekke så lett - jeg ble i det hele tatt redd for hvordan den stanga er å kjøre en fisk på et par kilo med. Men det kan jo hende at kullfiber L-stenger brekker tidligere enn andre. Har aldri klart å knekke en tupp under belastning før.

Hva jeg skal fiske med en sluk på 3g? hehe. Si det. Men poenget med å skaffe en 3-15g stang er å kaste lettere sluker lengre - og hvordan bedre teste det enn med en 3-gramms spinner jeg har liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må trekke ganske hardt før stanga skal ryke hvis det ikke er feil på stanga! Jeg ville tatt kontakt med butikken og forklart hvordan det skjedde. Ettersom du gir uttrykk for at du ble overrasket over hvor lett den knakk høres det ut som det må ha vært en feil på stanga. I så fall bør du få ny toppdel gratis. Har selv belastes stanga mi av samme type ganske kraftig på fisk opptil 2kg, og det har ikke vært noe problem. Still bremsen passe løst så går det greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med slag er jo interessant. Jeg hadde tredd sena gjennom alle ringene og trakk sene ut (altså skrått nedover slik at det er senen som belaster stanga) og kvapp til når jeg plutselig stod der med to deler...

Og jeg kunne ikke skjønne at de skulle knekke så lett - jeg ble i det hele tatt redd for hvordan den stanga er å kjøre en fisk på et par kilo med. Men det kan jo hende at kullfiber L-stenger brekker tidligere enn andre. Har aldri klart å knekke en tupp under belastning før.

Hva jeg skal fiske med en sluk på 3g? hehe. Si det. Men poenget med å skaffe en 3-15g stang er å kaste lettere sluker lengre - og hvordan bedre teste det enn med en 3-gramms spinner jeg har liggende?

Slik materiale tåler ekstrem mye bøy. Jeg så på en som viste frem hvor mye ei stang skal tåle. Han tok tuppen og bøyde den så den berørte håndtaket.

Det kan hende di stang kanskje datt i gulvet på butikken lenge før du kjøpte den. Når sånt skjer o.l så vil det svekke styrken mye og kan fort knekke. Dette er vel en klar reklamasjon og da har du rett på ny stang.

:-) Ja nå forstår jeg det med 3g :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik materiale tåler ekstrem mye bøy. Jeg så på en som viste frem hvor mye ei stang skal tåle. Han tok tuppen og bøyde den så den berørte håndtaket.

Du må trekke ganske hardt før stanga skal ryke hvis det ikke er feil på stanga! Jeg ville tatt kontakt med butikken og forklart hvordan det skjedde. Ettersom du gir uttrykk for at du ble overrasket over hvor lett den knakk høres det ut som det må ha vært en feil på stanga. I så fall bør du få ny toppdel gratis. Har selv belastes stanga mi av samme type ganske kraftig på fisk opptil 2kg, og det har ikke vært noe problem. Still bremsen passe løst så går det greit!

Jeg blir stadig mer overbevist om at det var noe galt med tuppen min. Vedlagt er noen bilder av den knekte tuppen i håp om at noen har noen innspill på slikt (jeg fikk spørsmål i butikken om hvordan bruddet så ut ... og de sier at om jeg sender inn delen så kan de se om det var en svakhet eller "brukerfeil"...

post-2975-13347447828_thumb.jpg

post-2975-133474478283_thumb.jpg

post-2975-133474478291_thumb.jpg

post-2975-133474478297_thumb.jpg

post-2975-133474478305_thumb.jpg

post-2975-133474478312_thumb.jpg

post-2975-133474478321_thumb.jpg

post-2975-133474478326_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve tuppen tåler i seg selv ikke så mye bøy. Det hele må jevnes ut i hele stanga. Hvis tuppen røyk etter så lite bøy som vist på bildet så er det soleklart vært en skade på stanga. Hvis stangtuppen har fått seg et lite dunk mot noe hardt så kan det ødelegge fibrene akkurat der. Det er ikke alltid det vil synes på utsiden. Det gir et svakt punkt. Det er ofte stenger som står i butikken detter i gulvet eller noen som prøver den som er litt uheldig å kommer litt borti ei hylle o.l. Jeg kjøper aldri dyr stang som har vært åpnet.

Ta den med tilbake og krev ny stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut til at det må ha vært en feil på stanga. Skal tåle mer bøy enn det på bildet. Et lite forbehold i forhold til hvordan stanga ble belastes. Hvis snøret pekte mot snella når du drog tåler stenger lite fordi det da bare blir tuppen som bøyes. Kommer draget mer vinkelrett på stanga tåler de det utrolige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.