Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan pakker du stanga for tur?


Molok

Anbefalte innlegg

Etter å ha knekt tuppen på min gamle ferskvannsstang for lenge siden, har jeg nå begynt å skaffe nytt utstyr. En teleskopstang virket jo (for meg som komplett fersking i gamet) som den ideelle løsningen - og kommer jo ofte med tupp-beskyttelse.

Men etter litt sparring blant annet her på forumet skjønner jeg at de fleste(?) er skeptiske til teleskop. Kikker nå på en BeastMaster todelt stang på 2.70m .. 135cm pr del...

Hvordan pakker dere stanga slik at ingenting går i stykker når dere skal ha den på sekken på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Har stanga aldri på sekken.

Enten bærer jeg den i hånda, eller jeg bruker å stikke den inn under ene skulderremmen så den hviler inn mot ribbbeina og under armen min mens jeg går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt flerdelte stenger som gjerne pakkes i tube. I eller på sekken. Ei vanlig todelt stang holder jeg vanligvis i hånda. Over tregrensa hender det jeg fester den i skifestene på sekken. dvs at stanga tres på innsiden av sidelomma og enden ned i den lille lomma nederst på siden av sekken. Har prøvd å pakke teleskopstang med tuppbeskytter ned i sekken. Det endte med at tuppen knakk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Kanskje jeg kan kjøpe eller lage et futteral til mine... Teleskopstenger er enklere ettersom alle ringene er samlet på et lite område - så den har jeg stukket innenfor sidelomma på sekken uten problem - men med 2-delt 9' stang blir det ikke fullt så enkelt :oops:

Noen med tips til tube/futteral?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Alt avhenger av bruk, men jeg har gode erfaringer med teleskopstenger. De siste årene har jeg stort sett bare brukt teleskop til innlandsfiske når jeg er på tur. Praktiskt og enkelt.

Ellers kan vel dette settet anbefales, muligt dette blir mitt neste kjøp:-)

http://www.skittfiske.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprodukt%2fprdinfovnet.aspx%3fplid%3d44510&plid=44510

(muligt anbefalt slukvekt er litt lavt)

mvh

Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg selvsagt ikke prøvd alt av teleskopstenger på markedet. Men de jeg har sett på/prøvd har virket klumpete og ofte med dårlig spenst. Tror det har med konstruksjonstypen å gjøre hvor den ene delen må ligge inne i den andre. Dette gjør at stanga må være relativt tykk nederst, og smalne hurtig av. Men når det er sagt kan de helt sikkert fungere greit nok til å ha i sekken for å kaste litt i ny og ne. Men de tilfredstiller ikke mine sikkert litt kresne krav til ei god stang. Skal du ha ei stang som er kort sammenpakket så velg heller ei flerdelt ei.

Når det gjelder virkelig lange stenger (5-6m) kan imidlertid teleskop være ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg løser problemet veldig enkelt med å kjøpe en veldig kort stang som går inn i skiftestene på sekken uten å stikke over eller under sekken. Kjøpte nettopp en 5,5 fots beastmaster med kastevekt fra 0-7 gr. Den er ideell på lengre fjellturer. Finnes spenstigere og gøyere stenger, men de er lengre og mer uhamskelige.

th

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har 2 stenger når jeg drar på tur, og den ene stanga mi er en teleskopisk Shimano stang på 180cm, med vektklasse på 3-15 gram. På den har jeg en Shimano Exage 1000 haspelsnelle, med 0.15mm fireline.

Med denne følger det med en liten bag/stangveske med tube... så du kommer aldri til å knekke den i sekken, stanga er så liten du får den i fiskeveska, eller henge den i belte da det er krok på bagen.

minitele%204.JPG

Fant ikke bilde av den med vesken, men du får alt i veska, stanga, snella og den kobler du opp på ca 1 minutt.

Kaster utrolig langt med så kort stang, mye pga fireline.... :shock:

Andre stanga mi er en fluestang, 9,3 fots fulling mill, med reelmaster snelle.. denne har en hel tube som jeg pakker i "ski" lommene på sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

jeg har brukt teleskop en stund og er fornøyd med det, men det har stort sett vært å saltvann fra kano eller land. kjøpe meg ny lett stang for halvannet år siden med et "rør" (hakke snøring på hva det egentlig kalles). den funker det fett å ha over skulderen når man går eller feste på utsiden av sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt teleskop en stund og er fornøyd med det, men det har stort sett vært å saltvann fra kano eller land. kjøpe meg ny lett stang for halvannet år siden med et "rør" (hakke snøring på hva det egentlig kalles). den funker det fett å ha over skulderen når man går eller feste på utsiden av sekken.

Et slikt rør kalles tube og er forøvrig en kjekk sak! Med litt flaks klarer du å få to stenger ned i en tube! Går i alle fall greit å putte den 9-delte fluestanga ned i tuben sammen med den 4-delte haspelstanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakker min BeastMaster i tøyposen som følger med og stapper stanga inn i liggeunderlaget som er fast på sekken. Etter en tur i fjellet så stappet æ stanga som vanlig i liggeunderlaget, der hørte æ en stygg lyd :) 10cm av tuppen knakk.

Heldigvis har vi en dyktig kar på intersport her som enkelt satte ny ring på, og stanga er som ny. Har ikke tatt lærdom av det og stapper fortsatt stanga i liggeunderlaget, meeeen noe mere forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleredelte stenger er tingen! Litt dyrere, men mye enklere å pakke. Fluestengene mine er 9 fot og 5/6 delte, de går først i trekket sitt, og så ruller jeg dem inn i liggeunderlaget som spennes moderat hardt fast til sekken. Null uhell så langt. Haspelstenger pleier å være litt mer uhåndterlige fordi det ikke er så vanlig å dele dem i mer enn 4. Men med en kortere firedelt stang kan den vel rulles inn i liggeunderlaget den også.

Teleskop funker veldig greit når du skal ha en 4-5 meter lang markstang. Men når du får en 6 fots telskopstang som er like fleksibel som et kosteskaft blir det ikke mye "feeling" eller lange kast :) Det er i allefall min mening, sikkert noen som er uenige, og det er jo lov :D

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til fjellfiske bruker jeg en firdelt fluestang klasse 5 som ligger i futteral i tube som spennes fast i reimer på sekken. Tuben medfører litt ekstra vekt, men det er en fordel å ha hendene fri. Hvis det er en kort tur og jeg ikke venter noe særlig vind, erstatter jeg femmern med en tredelt stang klasse 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til fjellfiske bruker jeg en firdelt fluestang klasse 5 som ligger i futteral i tube som spennes fast i reimer på sekken. Tuben medfører litt ekstra vekt, men det er en fordel å ha hendene fri. Hvis det er en kort tur og jeg ikke venter noe særlig vind, erstatter jeg femmern med en tredelt stang klasse 3.

Samme her, bare at jeg har en tube som får plass til 2 stenger. En femmer og en treer. I tillegg har jeg med meg haspel hvis jeg skal på langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en løsning som passer fint for meg. På sekken har jeg avtakbare sidelommer, og har fjernet den ene. På andre siden av sekken har jeg festet et 15-20 cm bredt, ovalt rør, med grei lukking i toppen. Røret er like lang som den 4 delte 7,5 fot'ern. Om sommern er dette selvfølgelig veldig praktisk, men det er også veldig fint på vintern :) Ikek at man har med seg flyestanga, men den er fin til ting som har svake deler. Multi fuelen har fast plass der sammen med andre ting jeg måtte ha bruk for.

Men det forutsetter jo at man har korte stangdeler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har kjøpt en rørstump av plastikk, og en ters på en rørleggerforretning for å verne stengene, fil litt på tersen du skal åpne og lukke og smør pakningen med zalo, så har du ett billig, kjempebra stangfutteral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.