Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka VS. Jotunheimen


terræntrolden

Anbefalte innlegg

Hejsa!

Vi er tre gutter, som er igang med planlægningen af sommerens tur. Vi er kommet så vidt at vi har fundet 2 områdere som er atraktive. Femundsmarka og Jotunheimen. Vi skal hver for sig udarbejde en rute som som max vare 8 dage.

Som det ser ud nu, bliver jeg papa til okt. så jeg tror dette bliver den sidste tur i et par år, og da jeg ikke har prøvet Femundsmarka endnu trækker dette en del. Jotunheimen har dog hellere ikke prøvet, men det er jo trods alt højfjell, og det kender jeg.

I Femundsmarka havde jeg tænkt på en tur fra Elgå og ind over Rogen og tilbage igen. Er der nogen der har et forslag til en tur i det område, sætter stor pris på alle svar.

Angående Jotunheimen, ville jeg evt. gerne vide hvor det bedste udgangspunkt for at starte fra er (vi kommer i bil) Vi er ikke de vilde top bestigere, og har ingen planer om at skulle op på nogle toppe.

Mange tak, på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil starte med at indrømme, at jeg ikke har nogen som helst erfaring med Femundmarka, så jeg vil afstå fra at komme med et konkret forslag i dette område. De to områder, som I har med i finalerunden, er næsten så forskellige, som to fjeldområder inden for ét land kan blive. Jotunheimen er uden tvivl det langt mest spektakulære af de to. Femundmarka har sikkert nogle andre kvaliteter, som jeg ikke selv har erfaring med. Så det er helt op til, hvad I vil med jeres fjeldtur.

M.h.t. startsteder i Jotunheimen, hvor man kan efterlade en bil i en uges tid, tænker man først og fremmest på Gjendesheim, som ligger let tilgængeligt ved Rv51 på østsiden af Jotunheimen lige ved Besseggen. Når I har telt med og er uafhængige af hytter, kan I vælge at tage den sidste overnatning, inden I skal tilbage til Gjendesheim, inde i Leirungsdalen (retning Torfinnsbu), forudsat I er startet med at gå Besseggen. Eller I kan gå modsat rundt, så I starter med Leirungsdalen og slutter med Besseggen. Hvis man kommer sydfra, kan man også vælge at parkere ved Eidsbugarden / Fondsbu. Der er ikke ret meget længere at køre, og man kommer over i en anden del af Jotunheimen. Når man kører langs Tyin, skal man huske at nyde udsigten mod sydeggen af Uranostind - den er afsindigt flot herfra - også selv om man ikke har planer om at skulle der op. Der er også parkeringsmuligheder på modsat side af Jotunheimen (f.eks. Spiterstulen, Leirvassbu, Krossbu eller Turtagrø), men så skal man køre hele vejen rundt om. De sidste par gange, jeg har været i Jotunheimen, har jeg kørt til Turtagrø, men det var bl.a. fordi jeg skulle deltage i et arrangement, hvor vi skulle have en fast lejr lige ved Turtagrø. Hvis man kører via Tyinkrysset og øvre Årdal, får man også udsigten mod sydeggen af Uranostind. I tillæg får man udsigten mod Austabotntind, når man er kommet et stykke op fra Øvre Årdal. Den er også ret flot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Femunden er et veldig spesielt landskap som er verdt et besøk. Men det er totalt annerledes enn Jotunheimen. Det er relativt flat, med mye mose og furutrær. Relativt tørt terreng. Husk å ta med fiskestang. Fiskekort kan kjøpes på båten eller på http://www.inatur.no. Prøv å få med deg noen forskjellige områder for avvekslings skyld, både det åpne landskapet og f.e. noe av det området langs elva Røa. Langs Røa er det forresten relativt mye folk i telt. Der hvor elva blir litt bredere er det godt med teltplasser.

Fra Elgå kan du begynne å gå direkte eller ta båten til et annet sted. For rutetider: http://www.femund.no/. Det er mye rein å se i det området. Husk å ta med myggtette klær, myggnetting og DEET.

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for de hurtige svar.

Vi regner med at starte den 2. august. Der til ville jeg da lige høre hvordan mygge situationen ser ud på dette tidspunkt. Vil gætte på at mygge sæesonen startede tidligt i år, på grund af det milde vejr, vil det ha indflydelse på muggene i slutningen af dere livs cyklus. Her tænker jeg på femundsmarka :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke oppdatert på myggforholdene Femund i august. Jeg blir nok ekspert på det i de neste 3 ukene...

Men fra tidligere Finnmarksturer vet jeg at myggen er på sitt verste fra slutten av juni og i juli. Jeg har vært der midt i august og da var det helt myggfritt (og nesten fiskefritt også :-) ). Tidlig august vil jeg tippe at det begynner å bli færre mygg enn i juli, men du må regne at de ikke er helt borte ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært noen ganger i Femundsmarka i år, senest i juni. Se turrapporter for å få et inntrykk:

1. Påsken

2. April

3. Juni

Jeg var der også i midten av juli i 2005 og primo august 2004, og det var langt færre mygg i august enn i juli.

I juni kom myggen utpå dagen og forsvant sent på kvelden, men da varmen kom, rundt 20. juni, ble den langt hissigere og økte i antall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vil bare presisere at Jotunheimen og Femundsmarka er to forskjellige opplevelser. (som begge bør oppleves) I femundsmarka er det et helt spesielt landskap og vegetasjon som du ikke finner noen andre steder. Kombinasjonen med relativt flatt høyfjell og veldig gammel furuskog gir en helt spesiell stemning og unike inntrykk.

Vil vel påstå at fisket er noe bedre i femundsmarka enn i Jotunheimen, anbefaler å prøve Grøtådalselva hvis du vil prøve storørreten.

PS!

På nordsiden av roasten er det noe mindre folk enn på sørsiden, så hvis du vil være mest mulig alene er nordsiden et tips.

Mvh

Frank O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen.

Endu engang tak for svarene, og jo vi ved godt at de to områder er vidt forskellige. VI er faktisk stadig ikke blevet enige, men det er nok mest fordi vi ikke har fundet tid til at møtes, men turen nærmere sig med hastige skridt. vi dra den 2 august.

Det er faktisk sådan at det nok mest er mig der er i tvivl, de to andre er ret så large hvad områderne andgår. Der er bare lige det lille lykklige problem at jeg bliver far til oktober, og der fra kan jeg godt renge ud at der nok kommer til at gå et par år inden jeg igen kommer på fjeldet.

Jeg har vandret i Sør Norge, Harddangervidda, Bleefjell, Hovden området og svenske lappland. Disse områder fasinere mig, og jeg kan mærke hvordan de store vida passer mit sind meget godt. Femundsmarka, er noget jeg har været fasineret af, efter jeg har set lidt Monsen på TV. Det er en natur jeg ikke rigtig har været i før. Der er ingen af os der er de store fiskere, og tror hellere ikke stangen skal med, men lad os nu se, men den blandning af let skog, og sø'er, og let åbent terræn er lidt tillokkende 8)

Jeg er måske bare lidt nervøs for at femundsmarka ikke kan levere lige så smukke natur som høgfjellsområderne. Meen inderst inde ved jeg jo at det er lige så flot.

Er der nogen der kan fortælle om vejr forholdene det to stedder, evt med nogle links. Hvilken del af joutenhimen er mest afvækslene i naturen, og er der områder i joutenhimen hvor der er for meget blokmark, som man evt. skal undgå!

Mvh Thomas Hedegaard

PS. Hvis i ligger inde med nogle links til nogle turbeskrivelser fra de to stedder ville jeg blive super glad. Har kun læst lidt på www.outsite.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert litt sent ute, men her er i alle fall ei nettside med mye fra Femundsmarka.

http://www.svartkjelen.com

Femundsmarka er forøvrig et fantastisk flott område. Helt annerledes enn det meste av andre fjellområder. Vil spesielt anbefale områdene rundt Røa og nord for Røa. Du har dessuten mange åpne skogskoier til overnatting.

Små barn er ellers ingen hindring for å dra på tur. Ta inn på f.eks. ei DNT-hytte nær vei og bruk denne som utgangspunkt. Anbefaler ellers denne boka som inspirasjon til å ta med barn på tur.

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=krempig&p=1&r=1&cid=156526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så er vi hjemme igen!!

Og jeg må sige at Femundsmarka har tryllebundet mig. Det er virklig et dejlig område.For de to gutter som jeg havde med var dagsetaper på 20 km lige i overkanten med tung sæk. Det var også deres første tur i det Norske. De var MEGET overrasket over alle de sten der er :D:shock: . Vi lagde ruten om så den bedre passede ind, og det blev også til en hel fiske dag. Vi fangede en god del men ikke noget over 500g.

Ville godt ha set lidt mere af ROGEN men det må vente til en anden gang

Myg var overhovedet ikke noget problem (hvis jeg skal sige det)

PS.: bogen er bestilt :shock::shock: takk

post-327-133474485174_thumb.jpg

post-327-133474485186_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.