Gå til innhold
  • Bli medlem

SKOGADALSBØEN MED BARN


murofllejf

Anbefalte innlegg

Har tenkt å gå inn til Skogadalsbøen med min datter på 9 år. Hun er relativt livlig sprek, men ikke noe fantomet... Hvor bør vi gå ( hvilken rute ) og hvor lang tid bør vi beregne? Hvilken rute er finest? Håper på svar.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har tenkt å gå inn til Skogadalsbøen med min datter på 9 år. Hun er relativt livlig sprek, men ikke noe fantomet... Hvor bør vi gå ( hvilken rute ) og hvor lang tid bør vi beregne? Hvilken rute er finest? Håper på svar.... :roll:

Den fineste ruta jeg har gått er fra Vetti til Skogadalsbøen, men jeg tror den blir for lang og hard for ei jente på 9 år. Jeg har også gått fra Turtagrø over Keisarpasset og ned Jervvassdalen. Den ruta er kortere, ca 6 timer vil jeg tro, så den kan nok passe for dere. Den er ikke så verst den heller med nydelig utsikt inn mot Hurrungane og vakre Guridalen.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kriteriet er "korteste vej til Skogadalsbøen fra offentligt tilgængelig bilvej", skal man starte fra Sognefjellvejen - enten Krossbu eller Sognefjellhytta. Der er også en ganske brugbar udsigt mod Fannaråken og Hurrungane, når vejret er klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

God ide å starte på sognefjellet, da blir det ein kort første dag.

Det går nok an å gå fra Skogadalsbøen til Vetti dersom ein begynner tidlig og slutter seint - spesielt viss ein overnatter på Vettismorki eller Vetti gard.

Ellers kan ein overnatte ved Vormeli, eller i dalene rett under Hurrungane - alle disse hyttene er ubetjente, men åpnes med turistforeningsnøkkel. Viss du må ned i Utladalen er det litt tungt å gå opp igjen, men dagsetappene kan jo gjøres noe kortere. Dette er fantastisk fint område, finere enn å gå innover til F.eks olavsbu - som jo også er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, från Vetti till Skogadalsbøen? Då måste man väl gå den trista stigen mellan Friken och Bøen, med mycket

gegga, stenar och trän? Jag tror jag har gått den fyra gånger, och den blir bara längre för varje gång!

Från Sognefjellshytta har jag gått 2001, och från Bøen till Krossbu 2006, och jag sätter plus för det första alternativet

som nog är lite utsiktsrikare. Det andra har ett lite knepigt ställe, med rep i en trång ravin, dock lättare från nord

än från syd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å gå inn til Skogadalsbøen med min datter på 9 år. Hun er relativt livlig sprek, men ikke noe fantomet... Hvor bør vi gå ( hvilken rute ) og hvor lang tid bør vi beregne?

Hvilken rute er finest? Håper på svar.... :-)

Hei !

Du sier ikke noe om hvor du har tenkt å starte og heller ike hvor lang tid (mange dager) dere har til rådighet.

Det er da vanskelig å gi et godt råd. Men den korteste og enkleste veien til Skogadalsbøen er vel T-ruten fra Leirvassbu. Det er vel imidlertid også den minst spennende ruten.

Jeg har gått fra Sognefjellet (husker ikke om det var fra Krossbu eller Sognefjellhytta) sammen med min sønn som da var 10 år, tror jeg, (jeg husker ikke årstallet) over Fanaråkhytta til Skogadalsbøen og videre til Vetti og Årdal. Det gikk veldig greit uten problemer av noen art.

Jeg husker vi måtte over en liten bre/søfonn på veien opp til Fanaråken, men problemer hadde vi ikke. Husk imidlertid: Det er ingen skam å snu !

Det er forøvrig mulig å gå opp til Fanaråken også fra Turtagrø. Der ligger det ingen bre.

I sommersesongen går det rutebil over Sognefjellet i begge retninger og det lar seg sikkert gjøre å få en lift inn til Leirvassbu.

God tur !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.