Gå til innhold
  • Bli medlem

Forferdelig regnvær søraførr


Anbefalte innlegg

Annonse
Vi ser aldri sånne overskrifter når det regner litt her nord.

He he, morsom vri, Kjiver.

Det er vel blitt slik de siste åra at du har ditt på det .. (kremt) .. tørre.

Jeg tror jeg snakker på vegne av ALLE i sør, når jeg sier at det

endelig er nordlendingenes tur å få finvær om sommerene...

(hi hi..)

Dette UNNER vi dere, for å si det på Scheie-måten.

A

(som nyter det samme været her ute på nordvestlandet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært noen dager i sør, og skjønner egentlig ikke hva som er gale. Forskjellen fra vestlandet/midt-norge/nord-norge når det regner, er at "sørrafor" har de fortsatt t-skjortetemperatur. Mens vi andre har 10 grader og høy ullgenserfaktor når det er pålandsvind og regn. Men er man dårlig (eller for godt?) vant så syter man litt ekstra når damene ikke ser hensikten med å vedlikehold bikinilinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er faktisk ett nydelig vær i Troms.

Hver dag denne uka har det vært 18,5 grad kl. 8 om morran og i dag 19,5.

Ganske flott, æ og jentungen har vært og bada i elva to daga på rad.

Ikke no særlig varmt i vannet (12-14 grader) men fullt badanes.

Får håpe det vare, er jo litt synd i de sørpå som opplever ekstremvær men men.

Vi klager ivertfall ikke hær oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett av eksemplene på flom: http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070705/NYHETER/707050027

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/06/505527.html

Når det flyter campingvogner i larviksfjorden er det nok noen som vil kalle det "gale" :oops:

-Frikk

Her var det snakk om nedbørsmengder/drittvær. Andre deler av landet har glatt 2-3000mm årlig nedbør, det som ramler ned øst for vannskillet er bare et spøtt i forhold. Hva er rekorden i f.eks Bergen på et døgn? er vel noe sånt som halvparten av årsnedbøren i Skjåk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært noen dager i sør, og skjønner egentlig ikke hva som er gale. Forskjellen fra vestlandet/midt-norge/nord-norge når det regner, er at "sørrafor" har de fortsatt t-skjortetemperatur. Mens vi andre har 10 grader og høy ullgenserfaktor når det er pålandsvind og regn. Men er man dårlig (eller for godt?) vant så syter man litt ekstra når damene ikke ser hensikten med å vedlikehold bikinilinjen.

Skjønner du ikke at dette regnværet er en naturkatastrofe som foreløbig har kostet cirka 40 mill kr :roll: At noe syter over dårlig vær får så være. Her er det de ekstreme nedbørsmengdene på kort tid som er spesielt.

I Veggli i Numedalen kom det 94,8 mm på 24 timer tidligere i uka. I forhold til hva som er normalt på det stedet slår det alle rekorder i Bergen.

Men jeg skjønner at ikke-Østlendinger synes det kan bli litt mye. Jeg husker ennå 01.01.92 hvor den største naturkatastrofen i Norge etter krigen inntrådde på Vestlandet og Trøndelag. Førsteoppslaget i Dagsreveyen var at Sinnatagen i Frognerparken var stjålet :oops:

Uansett: Poenget mitt er at regnværet her i Buskerud ikke er dårlig vær, men en naturkatastrofe, dog en moderat naturkatastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det snakk om nedbørsmengder/drittvær. Andre deler av landet har glatt 2-3000mm årlig nedbør, det som ramler ned øst for vannskillet er bare et spøtt i forhold. Hva er rekorden i f.eks Bergen på et døgn? er vel noe sånt som halvparten av årsnedbøren i Skjåk.

Ja, nettopp. Siden vi ikke er vant med annet enn små nedbørsmengder her fører det til oversvømte kjellere, bortvaskede veier og campingplasser skylt på sjøen når det en sjelden gang kommer endel nedbør på en gang. Det er ikke nedbørsmengdene i seg selv, men konsekvensene som lager overskrifter. Det eneste poenget mitt var at det ikke er så rart om folk synes det er "gale" når de f.eks. plutselig har elvevannstanden en meter opp på husveggen sin :roll:

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nedbørsmengdene i seg selv, men konsekvensene som lager overskrifter.

At det er flom og ødeleggelser er en ting. Det er forståelig at det blir overskrifter av det.

Men når det er møkkavær på Østlandet blir det konsekvent omtalt som om det er møkkavær i hele landet. Er det møkkavær her oppe i 2 måneder i strekk så er det knapt en notis. Jeg vedder på at om det hadde vært utenfor Narvik at det fløt en campingvogn hadde det knapt nok vært nevnt med et ord, men bytt ut N'en med en L så er det stor overskrift med en gang.

Vi er vel vante med å stå han av her nord og når vi får godvær en periode tar vi det som en bonus. Vi griller ikke på lørdag, slik de gjør sørafor, men vi griller når det er godvær :roll: Har blitt mye grilling i det siste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det er møkkavær på Østlandet blir det konsekvent omtalt som om det er møkkavær i hele landet.

Jeg opplever det kun fra de såkalte "nyhetsankrene" i Dagsrevyen, og spesielt når de skal introdusere værmeldingen. Spesielt er det Christian Borch som klager på været når mesteparten av Norge har pent vær og likeledes lurer på hvor lenge finværet holder når det pøsregner i store deler av Norge.

Men for å utfordre deg kjiver: Hvilke medier er du misfornøyd med :roll:

For egen del har jeg nok omtrent samme vær som Borch siden jeg bor i Drammen, bare 4 mil fra Marienlyst. Men jobben og interessene mine gjør at jeg følger litt bedre med enn "nyhetsankrene" i Dagsrevyen :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner Dagsrevyen - det er jeg enig i. Likeledes Sommeråpent. TV2 er vel ikke så ille. de holder vel til i Bergen... (usikker)

Men de aller verste er selvsagt tabloide VG og Dagbladet. Hvor mange forsider har de ikke på et år som omhandler været?

"Krisepåske!"

"Her er det sommer!"

"Nå kommer sola!"

"Nå er sommeren over!"

"Sol i nord - regn i sør!"

"Regn i sør - sol i nord"

osv osv.. Og dette er forsider på landets største aviser...

Stikkord er alltid at Østlandet favoriseres. Om det er jevnt dårlig vær her oppe så ofres det ikke blekk på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett: Poenget mitt er at regnværet her i Buskerud ikke er dårlig vær, men en naturkatastrofe, dog en moderat naturkatastrofe.

Nettopp, ikke dårlig vær. Flom blir det pga store nedslagsfelt og få vannutløp. Men flom/naturkatastrofer kan det også bli av ekstremt fint og varmt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg sett gjennom denne "artige" tråden, og endeleg fann eg eit innlegg av Svein som kom inn til saken si kjerne her. Det som er med dei store vassmassane i Numedal - Kongsberg - Larvik-området er at det handlar om moderate til solide nedbørsmengder over store nedbørsfelt. Det skal faktisk ikkje så store nedbørsmengder til for å skapa flaum og ville tilstandar i ei stor og lang elv med mange større sideelvar. Når topografien på Austlandet er som den er, med lange elvar og store dalføre, er det nok med moderate nedbørsmengder for å skapa skikkeleg flaum. Det same skjer i vårløysinga i fjellet, som framleis pågår. Når snøen tiner i t.d. Jotunheimen - Rondane - Dovre - fjellområda på Hedemarken, m.m., hamnar alt i same elva til slutt, nemleg Glomma. Det som avgjer er utløpsmoglegheitene for regn- og smelte-vatn. Skal alt vatnet frå store areal ut ein stad, vert det sjølvsagt dramatisk ved store vassmengder overalt. Vestlandet og delar av Nord-Norge har mange korte elvar og korte dalar med små nedbørsfelt, der vatnet har kort veg til sjøen. Dermed kan det regna både 2000 og 5000 mm. nedbør i året, utan at det vert nemneverdige skadar utover brå vekst og brå minke i vasstanden i elvane. Hadde det regna 5000 mm. i året på Austlandet, hadde Austlandet langt på veg vorte "folketomt", fordi elvane hadde vore enorme til eikvar tid. T.d. Glomma hadde nok truleg stått minst 20 meter høgare enn den gjer i dag, vel og merke frå Årnes til Fredriksstad. Alt av bustadområde, bygder, byar, industriområde, vegnett og anna infrastruktur måtte flyttast til høgare nivå. Der store nedbørsmengder verkar minst på Austlandet er nettopp i Oslo. Der er dalane og elvane korte, kun frå Nordmarka og ned. Greitt nok at Akerselva hadde fossa vildt forbi Mølla og Nydalen, men korte elvar vert ikkje ekstremt store. Jfr. regnhausten på Austlandet i 1999 eller 2000, medan Vestlandet hadde ein solrik haust. Det plar vera omvendt.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner Dagsrevyen - det er jeg enig i. Likeledes Sommeråpent. TV2 er vel ikke så ille. de holder vel til i Bergen... (usikker)

Noe av problemet tror jeg bunner i Oslofolk (NRK Marienlyst inkludert) sine dårlige geografikunnskaper.

I dag for eksempel annonserte NRK riksnyhetene at flommen truer Drammen og hadde en reporter stående på en uterestaurant ved Drammenselva. Lokalnyhetene hadde oppslag om at flommen truer Øvre og Nedre Eiker hvor Hokksund og Mjøndalen ligger. Det er selvfølgelig lokalsendingene som har rett. Her skal TV2 ha honnør - 400 km unna har de mer greie på geografien i Drammensvassdraget enn Marienlystfolka 40 km unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel vår feil at det regner og da Erling.

Den kommentaren skjønte jeg ikke. Hvem er vi ? (siden du skriver VÅR feil).

Hvis noen ikke skjønte hva jeg skrev var poenget at det blir minimale flomproblemer i Drammen nå. Problemer i Drammen oppstår først og fremst når det er springflo og pålandsvind gjerne samtidig med stor vannføring i Drammenselva. Selv om det er flom i Drammenselva betyr ikke det at det er så store flomproblemer i Drammen - det var det Marienlystgjengen ikke skjønte tidligere i dag tror jeg, men de rettet opp det i senere sendinger. Problemene blir større lenger oppe i elva i Mjøndalen og Hokksund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlig og underlig.... Leser man rett så ser man at Erling skrev at Oslofolk har dårlige geografikunnskaper, ikke at det bare er Oslofolk som jobber i Nrk.

Dermed har Erling TO påstander:

- Oslofolk har dårlig geografikunnskaper.

- "Nrk Marienlyst" har dårlige geografikunnskaper.

:roll::oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.