Gå til innhold
  • Bli medlem

Desinfisering av kano?


ansh

Anbefalte innlegg

Men stor fare for å dumme meg ut på en av mine første innlegg her: Én av mine kolleger på jobb spurte meg om jeg desinfiserte kanoen etter bruk/mellom ulike elver, innsjøer og andre vassdrag. Han trakk fram noen eksempler på at det ikke var særlig kjekt å få "østlandske" fiskesykdommer over på Vestlandet. Tuller han, er han bare patriot eller er det noe som bør/skal gjøres. Er jo egentlig litt logisk men har aldri sett/hørt det fra andre.

Jeg har hittil brukt kanoen kun i samme vassdrag. Jeg er veldig takknemelig for synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe dumt spørsmål og et svært aktuelt tema. Tror de fleste elvene som er lakseførende har krav om desinfisering om man skifter fra ett vassdrag til et annet. Jeg er i tvil om hvordan det er når man kommer fra sjøvann og over i elv, om man aldri har vært i ferskvann før...

De fleste som har krav om desinfisering har egne stasjoner for dette.

Et kjapt søk på google viser da også en stor del treff på akkurat dette :)

http://www.google.no/search?hl=no&q=desinfisering+av+kano&btnG=Google-s%C3%B8k&meta=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt tilbakemelding. Etter en kjapp leserunde på google-resultatene tror jeg at det er lurt å desinfisere. Dette er jo fort gjort. Da er neste spørsmål: med hva da? Finnes det noe som er bedre (nedbrytbart, mindre kjemisk) enn ...

Jeg har en Ally 16,5. Så det bør jo være noe som ikke skader gummien på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis båten har vært tørr i mellomtiden, har ikke gyrodactilus overlevd på båten. Desinfisering er viktig når utstyret er våt. Samme gjelder fiskeutstyr. Det er litt hysteri å desinfisere tørre vadere og stenger. Men siden det er en god ekstra inntektskilde til kortselgerne, må alle desinfisere allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Kanoen desinfiseres med klorin. Trenger ikke sterk blanding, ca en dl på ei 10 liters bøtte. Gyro, som er den store skrekken, klarer heller ikke sjøvann. Så det er ikke noe problem å ta farkosten fra sjø til elv.

Med en Ally-kano er det viktig å desinfisere da konstruksjonen er slik at det er mange plasser du ikke får den tørr om den ikke demonteres helt og tørkes. skal ikke mye fuktighet til for at mr Gyro skal overleve.

Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.