Gå til innhold
  • Bli medlem

skalljakke


magnus0404

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal skaffe meg en skalljakke men er litt usikker på hva jeg bør se etter og hvilke merke.

Er det noen som kan hjelpe meg? Den skal blant annet brukes på lengre turer på vinter, så kvalitet er viktig. Hva bør jeg se etter?

Merke spiller ingen rolle, samme for meg om det er bergans, mamut, norønna, Arcteryx, osv. Vet at kvalitet koster, men vil helst ikke strekke meg lenger enn 3500.

Klarer bergan's Dermizax å matche goretex xcr?

Hva er egentlig forskjellen på goretex XCR og goretex soft shell?

Takk for innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd litt forskjellig merker de siste årene. Var lenge en svoren Norrøna-tilhenger, men etter min mening har kvaliteten de siste årene falt betraktelig. Min 15 år gamle Trollveggen-jakke er like god den dag i dag, så jeg våger å påstå at Norrøna i dag og for 10-15 år siden, er to forskjellige verdner. Har også de siste to årene brukt Bergans og er stort sett veldig fornøyd med Dermizax. Pr i dag har jeg Bergans Anatomic LV (lett og fin året rundt) og Stryn jakke og bukse. Har også prøvd Bergans Isogaisa, men var ikke fornøyd med denne da jakken glir opp hele tiden under bruk.

Forskjellen på Dermizax og Gore Tex er vel lite merkbar for folk flest vil jeg tro. Xcr går vel for å være det ypperste man kan få pr i dag når det gjelder allværsjakker.

Soft-Shell er en blanding mellom skallbekledning og isolerende lag. Funker bra stort sett året rundt, så lenge du holder deg unna flommen på Østlandet :) Soft-shell med Gore-Tex blir vel sikkert et helårsplagg som kan brukes også i regnvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen på goretex XCR og goretex soft shell?

Gore-Tex XCR brukes i skallbekledning der sømmene er tapet, slik at plagget blir vanntett.

Gore-Tex i softshell bekledning (Gore Windstopper) er ganske likt membranet i XCR, men sømmene er ikke tapet,

og plagget er derfor ikke helt vanntett. Det er derimot helt vindtett.

Pusteegenskapene er bedre enn XCR, men ikke like god som softshell uten membran.

Softshell uten membran har de beste pusteegenskapene, men er ikke vanntett, kun vannavvisende.

I praksis så får du ikke i pose og sekk.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg valgt et solid XCR plagg, og supplert med en

rimeligere softshell med gode pusteegenskaper (ikke Gore Windstopper).

NB! I høst vil Gore komme ut med erstatteren for XCR, den vil hete Gore-Tex Pro Shell.

Den skal være lettere, sterkere og puste bedre.

Mulig du kan finne gode tilbud på XCR fremover.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.